Lasten käytös kaupassa (I know, old story..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm... voi kyllä karkottaa osan ihan oikeistakin asiakkaista... Nämä ovat usein aika kinkkisiä juttuja... Aika hienovarainen saa olla, ettei asiakkaat ota herneitä nenään..
Ja tosiaan ymmärrän harmituksen. Varsinkin jos joka tavaraa hipelöidään...

Mutta jos tavarat ovat kallisarvoisia ja niiden näplääminen haittaa myyntiä, niin miten kukaan asiakas voi ottaa hernettä nenään?

[QUOTE="Shoppailija";28892327]Itse pysyisin kaukana kaupasta, jossa on kiellettyä kosketella tavaroita! Onnea vaan yrittäjälle, joka suhtautuu tuleviin kuluttajiin noin nuivasti![/QUOTE]

Sua ja sun ns. tulevia kuluttajia tuskin moni jää kaipaamaan... köyhät pois kauppojen lattioita kuluttamasta.

[QUOTE="vieras";28892335]Mutta jos tavarat ovat kallisarvoisia ja niiden näplääminen haittaa myyntiä, niin miten kukaan asiakas voi ottaa hernettä nenään?[/QUOTE]

Asiakas voi aina vetää herneet nenukkiinsa. Asiasta kuin asiasta ja niin aiheesta kuin aiheettakin.. ;) Tässä kai pitää jokaisen putiikin pitäjän miettiä miten toimii ja millaisia asiakkaita edes haluaa astuvan kauppansa ovesta sisään. Eli kuka on sun oikea potentiaalinen asiakas ja kuka vain satunnainen "sunnuntai hiplailija"..

Asiakas voi aina vetää herneet nenukkiinsa. Asiasta kuin asiasta ja aiheesta ja aiheetta.. ;) Tässä kai pitää jokaisen putiikin pitäjän miettiä miten toimii ja millaisia asiakkaita edes haluaa astuvan kauppansa ovesta sisään. Eli kuka on sun oikea potentiaalinen asiakas ja kuka vain "sunnuntai hiplailija"..

Nimenomaan.

Onhan niitä maailmalla kuulkaa semmoisiakin putiikkeja, joihin pitää ensin maksaa sisäänpääsymaksu/on pukeutumiskoodi/kutsutaan erikseen. Ja niissäkin asiakkaita piisaa...

Asiakas voi aina vetää herneet nenukkiinsa. Asiasta kuin asiasta ja niin aiheesta kuin aiheettakin.. ;) Tässä kai pitää jokaisen putiikin pitäjän miettiä miten toimii ja millaisia asiakkaita edes haluaa astuvan kauppansa ovesta sisään. Eli kuka on sun oikea potentiaalinen asiakas ja kuka vain satunnainen "sunnuntai hiplailija"..

Totta kai mutta jos tuo tavaroiden hiplaaminen ON ongelma, se varmasti vähenee tuolla ystävällisellä ja asiallisella pyynnöllä. Itse harkitsisin tarkkaan haittaako se oikeasti ja puuttuisinko siis ollenkaan. Kyllä jokainen äiti/isä on velvollinen huolehtimaan ja valvomaan, ettei oma lapsi riko tai pilaa kaupan omaisuutta.

Mä aikoinaan eläinkaupassa työskennellessäni halusin laittaa ovelle kyltin missä lukee ethän jätä lapsiasi vahtimatta tänne ja kuvan siihen missä käärme kuristaa pikkukakaran hengiltä ja vierelle itkevän ja katuvan äidin.
Varsinkin jouluruuhkassa vitutti yli kaiken kun vanhemmat tuuppasi kakaransa eläinkauppaan riesaksi siksi aikaa kun itse menivät shoppailemaan.Kiva niitä oli siinä sitten vahtia kun olis pitäny maksavia asiakkaita palvella.

[QUOTE="vieras";28892380]Totta kai mutta jos tuo tavaroiden hiplaaminen ON ongelma, se varmasti vähenee tuolla ystävällisellä ja asiallisella pyynnöllä. Itse harkitsisin tarkkaan haittaako se oikeasti ja puuttuisinko siis ollenkaan. Kyllä jokainen äiti/isä on velvollinen huolehtimaan ja valvomaan, ettei oma lapsi riko tai pilaa kaupan omaisuutta.[/QUOTE]

No enhän mä kieltänyt missään, ettei saa sanoa ettei tavaroita saa koskea, tai laittamasta kylttiä vaikka ovelle... Jos tavaroiden koskettaminen on iso ongelma siihen täytyy tietenkin puuttua ja miettiä miten ongelma hoidetaan. Ja mielellään siten, ettei se karkota niitä oikeita potentiaalisia asiakkaita. Ihan oikeasti putiikinpitäjä ei tarvitse kauppaansa ohikulkevia sunnuntai shoppailijoita jotka eivät ole aikeissakaan ostaa mitään nyt tai tulevaisuudessa, vaan niitä oikeita asiakkaita jotka ostavat ja tuottavat rahaa yrittäjälle.

Itse kävin eilen lasteni kanssa lahjatavaraliikkeessä ja kaikki hiplasimme tavaroita. Niistä sai paremman vaikutelman, kun otti telineestä ja lisäksi myös hinnan näki vain kääntämällä tuotteen. Häivyimme ostamatta mitään, mutta oikeasti olimme kyllä lahjanostoreissulla, ja ellei eräästä toisesta liikkeestä olisi löytynyt sitä mitä haimme, olisimme kyllä palanneet ostamaan jonkin niistä hiplaamistamme esineistä.

Kävin tänään tyhjentämässä kirppispaikkani.
Kyllä harmitti ihan kauhesti kun osa leluista oli rikottu ja osasta puuttui osia.
Kyseisellä kirppikselläö on laput, että myytävillä leluilla ei saa leikkiä.
Myös kirppiksen sopimuksessa lukee että emme voi korvata rikkoutuneita ja kdonneita tavaroita.

Kirppiksen pitäjä oli pahoillaan tapahtuneesta. Eihön se hänen syy ole.
Samalla kun hän pahoitteli, pinkaisi yhden lapsen luokse ja pyysi ettei leiki leluilla. Äiti suuttui, otti lapsen , jätti ostokset koriin lattialle ja lähti pois sanoen "tänne emme siis ole tervetulleita"

Hyvät ihmiset. Myymlässä, kaupassa ja JOPA kirppiksellä, KUNNIOITTAKAA toisen omaa ja opettakaa lapsillenne kauppakäyttäytymistä!

KIITOS!

Miten tää koko maailma on mennyt siihen, ettei lapsia voi kieltää mistään, eikä niiden läsnäoloakaan voi näköjään millään estää??? Jos on pieni "putiikki", jossa myydään sitä sun tätä,EI suoranaisesti leluja, niin onko ihan pakko tuoda ne tahmatassut sinne? Voisiko edes oikeesti yrittää opettaa alkeellisimmat käytöstavat, jos on pakko sinne mennä. Samat mammat, jotka itkee, kun ei heidän "rakkauden hedelmänsä" saa lääppiä lähikaupan tavaroita, tai maistaa tikkaria tai jäätelöä, ennenkuin se on maksettu, niin keräävät vissiin kansalaisaloitetta siihen, että jotkut matkatoimistot ja lentoyhtiöt KEHTAAVAT mainostaa ja järjestää K-18-hotellilomia! Minkähänlainen tää maa(ilma) on parinkymmenen vuoden päästä, kun nää Hitlerit pääsee aikuisikään...

Opetan lapselleni hyvät käytöstavat, myös kauppakäyttäytymisen.

Jätän kuitenkin menemättä juuri tuollaisiin "putiikkeihin" koska koen siellä asioinnin ja katselun niin vaivaannuttavaksi. Kauppaan on myös katselemassa varten! Ja ennen ostopäätöstä on toki suotavaakin katsella tavaroita. Mitä ap yrittäjänä ajattelet? Asiakkaalla on oikeus katsoa ja kokeilla esim. Laukkua.

On erikoinen ajatus, ettei tavaraa saisi katsella ellei osta sitä mukaansa! Ja lapset, jos he osaavat katsoa/kokeilla/käännellä nätisti, asian pitäisi olla ihan ok.

Jos vahingossa erehtyisin liikkeeseesi, en ainakaan tulisi uudestaan jos vastaanotto ja asenne on tuollainen. Itseasiassa jättäisin ostamatta, vaikka jotain löytäisinkin ja ihan vain olemuksesi vuoksi.

[QUOTE="siru";28893183]Kävin tänään tyhjentämässä kirppispaikkani.
Kyllä harmitti ihan kauhesti kun osa leluista oli rikottu ja osasta puuttui osia.
Kyseisellä kirppikselläö on laput, että myytävillä leluilla ei saa leikkiä.
Myös kirppiksen sopimuksessa lukee että emme voi korvata rikkoutuneita ja kdonneita tavaroita.

Kirppiksen pitäjä oli pahoillaan tapahtuneesta. Eihön se hänen syy ole.
Samalla kun hän pahoitteli, pinkaisi yhden lapsen luokse ja pyysi ettei leiki leluilla. Äiti suuttui, otti lapsen , jätti ostokset koriin lattialle ja lähti pois sanoen "tänne emme siis ole tervetulleita"

Hyvät ihmiset. Myymlässä, kaupassa ja JOPA kirppiksellä, KUNNIOITTAKAA toisen omaa ja opettakaa lapsillenne kauppakäyttäytymistä!

KIITOS![/QUOTE]

Valitettavasti ei tule tapahtumaan : / Ihmiset muuttuu vaan entistäkin röyhkeämmäksi ja lapsillekin opetetaan jopeienestä pitäen, että pidä puolesi ja aikuisia ei tarvitse totella ollenkaan.

Jos menen johonkin pikkuputiikkiin lapseni kanssa, ja kyseisessä kaupassa ei ole mitään mikä nyt lapsia varten on, niin en kyllä tykkää, että hän lähmiikään mitään. Jos tuollaisessa paikassa ollaan, niin se olen minä joka katselen ja lapseni on vieressäni (ruikuttamassa, että mennään jo pois). Mutta siis en anna lapsen joka tavaraa lääppiä ja pidän huolen, että on mukanani koko ajan.
Lääppimisen ilosta siellä koskettelee, ei ostoaikeiden.

Ei mulla ole mitään intoa ruveta maksamaan miStään rikki menneestä tms, joten pidän huolen, ettei sellaista tilannetta tule.
Enkä siis ole mikään tiukkapipo, tykkään vaan, että tietynlainen kunnioitus kauppiasta ja muita asiakkaita kohtaan tekee kauppareissuista huomattavasti mukavamman kaikille.

En muiden lasten käytökseen mitään huomiota kiinnitä, mutta omani kyllä.

Jos myyt tavaraa jonka asiakaskunnassa on paljon pienten lasten äitejä niin järkkää liikkeeseesi lapsille leikkinurkkaus.pöytä,tuoleja,muutama kynä ja paperia,pari palapeliä,ehkä kirja.voi rauhoittaa tilannetta.

Jos myyt tavaraa jonka asiakaskunnassa on paljon pienten lasten äitejä niin järkkää liikkeeseesi lapsille leikkinurkkaus.pöytä,tuoleja,muutama kynä ja paperia,pari palapeliä,ehkä kirja.voi rauhoittaa tilannetta.

Ne klähmijät voi jättää myös isiensä hoiviin siks aikaa kun mamma shoppailee jos ei niitä osaa opettaa olemaan klähmimättä joka paikkaa vink vink vaan.

[QUOTE="akka";28893490]Ne klähmijät voi jättää myös isiensä hoiviin siks aikaa kun mamma shoppailee jos ei niitä osaa opettaa olemaan klähmimättä joka paikkaa vink vink vaan.[/QUOTE]

:O
Miten ne lapset oppii käymään missään jos niitävei oteta minnekään mukaan?
Ei ne niitä käytöstapoja kotona opi mitä pitäs kaupoissa harjotella.
Lisäksi kaikilla nyt ei oo sitä miestä ja mahdollisuutta jättää lasta kotiin.
Itsecoon todennu et suurin osa lapsista istuu kiltusti sielä leikkinurkkauksessa jos putiikissa on sellanen.

[QUOTE="akka";28893490]Ne klähmijät voi jättää myös isiensä hoiviin siks aikaa kun mamma shoppailee jos ei niitä osaa opettaa olemaan klähmimättä joka paikkaa vink vink vaan.[/QUOTE]

Mä oon kyllä sinänsä samaa mieltä, ei kaikkien liikkeiden tarvitse olla ns lapsiystävällisiä. Kyllä kai niiden lasten perään voisi sen verran katsoa..

:O
Miten ne lapset oppii käymään missään jos niitävei oteta minnekään mukaan?
Ei ne niitä käytöstapoja kotona opi mitä pitäs kaupoissa harjotella.
Lisäksi kaikilla nyt ei oo sitä miestä ja mahdollisuutta jättää lasta kotiin.
Itsecoon todennu et suurin osa lapsista istuu kiltusti sielä leikkinurkkauksessa jos putiikissa on sellanen.

Eikö kuitenkin olisi hyvä, että lapset oppisivat myös sen, ettei joka kaupassa ole heille tarjottavaa ja silti pitäisi jaksaa pysyä housuissaan.

[QUOTE="vieras";28893519]Ei mua ainakaan haittaa että lapsi katsoo ja koskettelee tavaroita, sitä tekee aikuisetkin.[/QUOTE]

Juu ei muakaan haittais, mutta kauppiasta saattaa haitata, siksi en anna joka paikkaan koskea.

[QUOTE="jenni";28891761]Tiedän tunteen,ja opetan lapseni että ei koske tai kiikuta tavaroita ympäri putiikkeja.Mutta kuule,saanhan tulla jatkossakin kaupoille kahden koululaiseni kanssa,joista toinen koskee kaikkeen vaikka sanon "älä koske"ja ohjeistan käsin.Hän on erityislapsi.Särkyvän tavaran kaupassa kuljen aina ensin hänen kanssaan,ja sen jälkeen hän menee sisaruksen kanssa ulkopuolelle odottamaan kun minä vuorostani katselen.Jos kaupassa on paljon kivaa pikkuräpellettävää tai muuta,niin sillonkin kuljen mukana ku häntäkärpänen!Kelpaisimmeko kauppaasi?Toivottavasti.Yritän parhaani.[/QUOTE]

Hohhoijaa. Minä ja me!

[QUOTE="vieras";28893457]Valitettavasti ei tule tapahtumaan : / Ihmiset muuttuu vaan entistäkin röyhkeämmäksi ja lapsillekin opetetaan jopeienestä pitäen, että pidä puolesi ja aikuisia ei tarvitse totella ollenkaan.[/QUOTE]

jep, ja miksi isossa kaupassa ja yhteiskunnan julkista omaisuutta ei tarvitsisi kohdella paremmin kuin omaansa?

[QUOTE="...";28893372]Opetan lapselleni hyvät käytöstavat, myös kauppakäyttäytymisen.

Jätän kuitenkin menemättä juuri tuollaisiin "putiikkeihin" koska koen siellä asioinnin ja katselun niin vaivaannuttavaksi. Kauppaan on myös katselemassa varten! Ja ennen ostopäätöstä on toki suotavaakin katsella tavaroita. Mitä ap yrittäjänä ajattelet? Asiakkaalla on oikeus katsoa ja kokeilla esim. Laukkua.

On erikoinen ajatus, ettei tavaraa saisi katsella ellei osta sitä mukaansa! Ja lapset, jos he osaavat katsoa/kokeilla/käännellä nätisti, asian pitäisi olla ihan ok.

Jos vahingossa erehtyisin liikkeeseesi, en ainakaan tulisi uudestaan jos vastaanotto ja asenne on tuollainen. Itseasiassa jättäisin ostamatta, vaikka jotain löytäisinkin ja ihan vain olemuksesi vuoksi.[/QUOTE]

Tottakai aikuiset (ja miksei ostopäätökseen vaikuttavat lapsetkin) saavat kosketella tavaroita liikkeessäni.

Kaikkein eniten minua vain harmittavat ne lapset, jotka kohtelevat eri esineita kaltoin esim. kuten aloituksessa mainitsin vetämällä osia irti. Lisäksi minulla on paljon esim. valkoisia juhlalaukkuja (satiini yms.), joista muutamat olenkin joutunut poistamaan myynnistä suklaa- ja pehmistahrojen takia. Aikuiset harvemmin niin epäsiistejä ovat, että tahmaisin käsin kaupoissa liikkuvat.

Yhteistyössä