Lasten kavereiden syömisestä asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cat

Vieras
Olipas huono otsikko.:)
Eli jos lapsen kaveri on teillä kun teillä on ruoka niin tarjoatteko ruokaa myös kaverille?
Entä jos lapsesi on kaverin luona heidän ruoka-aikaan, hyväksytkö että lapsi syö heillä?(ilman "sopimusta" asiasta)

En yleensä tarjoa, joku poikkeus on ollut koululaisten loma-aikaan, jolloin tiedän, että kaveri lämmittää vain jotain itsekseen kotona.

En tykkää, että syötetään, jos ei sovita.

No en tarjoa yleensä ruokaa, eilenkin jälkiruokaa (hedelmäsalaatti+kermavaahto ) tarjosin kyllä lapsen kaverillekin.
Kerran oon kyllä soittanut kesällä tytön äidille et haittaako jos syö meillä.

Näin on eräs naapurin rouva tehnyt ja soittanut minulle että saako meidän tyttö syödä heillä iltapalaa kun oli lättyjä =)

Ja omalle tytölle olen siis opettanut, että missään nimessä Ei saa pyytää ruokaa mutta jos sitä tarjotaan niin saa ottaa.

Meillä saavat syödä kavereilla ja kyllä meilläkin on monesti kaverit ruokapöydässä. Jos naapurin tyttö on vain päiväkylässä, niin yleensä syö kotonaan. Yökyläilyt on sitten erikseen.

No ajattelisin tässä vaiheessa, että kuten itsellänikin on ollut, niin myös omieni kohdalla ruoka-ajat ovat rauhoitettua aikaa oman perheen kesken. Eli silloin ei ole kavereita odottamassa, vaan leikit jatkukoon syönnin jälkeen. Sitten on eri asia, jos on sovittu pidemmästä kyläilystä, niin totta kai tarjotaan kaverillekin.

Tarkoitin juuri tuota ilman lupaa ruokailua.
Tänään oli pojan kaveri meillä ruoka-aikaan enkä tarjonnut hänelle ruokaa. Jälkeen päin mietin että olisiko sittenkin pitänyt. Itse en pidä siitä että lapseni syö muualla ilman sopimusta asiasta.
Jotenkin oletan että meilläkään ei muut syö.
Ajattelin kysellä teidänkin mielipiteitä etten ole ajatukseni kanssa yksin... ja ihan hakoteillä.

Ja meillä on tosiaan yleensä niin, että kun lapset on leikkimässä puolin tai toisin (ulkona tai sisällä ) niin kotiin tullaan ruoka-aikana.

Tyttökin tietää kun päivällä menee leikkimään, että kotiin pitää tulle klo16 kun silloin tulee isi töistä ja silloin on ruoka :D

Jos kaveri on samaan aikaan tulossa meille, niin yleensä sovitaan että me syödään ensin ja sitten voi tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja cat:
Tänään oli pojan kaveri meillä ruoka-aikaan enkä tarjonnut hänelle ruokaa. Jälkeen päin mietin että olisiko sittenkin pitänyt. Itse en pidä siitä että lapseni syö muualla ilman sopimusta asiasta.
Ajattelin kysellä teidänkin mielipiteitä etten ole ajatukseni kanssa yksin... ja ihan hakoteillä.
Riippuu ihan lapsesta. Naapurin kanssa voi sopia, miten menetellään. Kouluikäistä voi pyytää soittamaan kotiin ja kysymään, saako syödä kyläpaikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Riippuu ihan lapsesta. Naapurin kanssa voi sopia, miten menetellään. Kouluikäistä voi pyytää soittamaan kotiin ja kysymään, saako syödä kyläpaikassa.

Meillä oli kotona melkein armeijakuri =) Se opetettiin, että siinä vaiheessa kuin toiset alkavat ruokailemaan, kukin poistuu samoihin puuhiin omiin koteihinsa =)

Toki ajat ovat eri, mutta näillä mennään :wave:

siis häh ??! en ole ikinä kuullutkaan moisesta! meillä on ilman sen kummempia ihmettelyjä kyllä ruokittu aina ne ketkä sattuu paikalla olemaan, ei tulisi mieleenkään jättää ilman yhtä jos muut syövät!

ja mikä siinä on niin pahaa jos syödään kaverin luona ? eikö pääasia kuitenkin ole että lapsi saa ruokaa, ja jos silloin tällöin sattuu syömään jossain muualla kuin kotona, niin mitä sitten?!

ja ei kyllä koskaan tulisi mieleenkään kieltää lasta pyytämästä esim. leipää jos on nälkä kaverin luona, herranjestas sentään! minkä ihmeen takia ei saisi pieni lapsi nälkäänsä pientä purtavaa pyytää?? onko tässä nyt joku yltiömäinen kohteliaisuussääntö mitä en tajua ?
eikö kaikkien pitäisi huolehtia kaikista lapsista yhtä lailla, olivatpa ne omia tai muiden??!! missä on se muista huolehtiminen ??

tämän ei ollut tarkoitus loukata ketään, kaikki taaplaavat tyylillään, ihmettelen vain niin kovasti siksi kun ei koskaan ole tullut mieleenkään että tuossa minun ruoan tarjoamisessani olisi jotain outoa :) olen toki joskus vanhemmille soittanut että saako poika/tyttö olla niin kauan että syövät ja jatkavat sitten leikkejä, eikä koskaan ole senkään kanssa mitään ongelmaa ollut.

onko muita joilla näin kuin meillä ?

Olipas huono otsikko.:)
Eli jos lapsen kaveri on teillä kun teillä on ruoka niin tarjoatteko ruokaa myös kaverille?
Entä jos lapsesi on kaverin luona heidän ruoka-aikaan, hyväksytkö että lapsi syö heillä?(ilman "sopimusta" asiasta)

Tottakai tarjoan, kuten myös omille ystävilleni. Ja hyväksyn että omakin lapseni syö kavereiden luona ellei ole sovitt toisin.

Lapsen kaverit ei vielä meillä kyläile mutta uskoisin että lämpimän ruuan lähetän lapset syömään kotiinsa, jälkiruokaa ja välipalaa voin tarjota. Minulle on perheen yhteinen ruokahetki tärkeä ja haluan että lapseni tulee kotiin syömään.

no kaverit asuu ihan lähellä, joten oletan että kotiin menevät syömään. Toki joillekkin saatan tarjota, mutta tiedän että näiden kotona tarjotaan myös mun ipanalle.
Kyseessä siis jo teini-ikäiset murut :)

Kyllä meiltä riittää ruokaa kavereillekin, jos ovat nälkäisiä ja meillä ruoka-aikaan. Ja toisaalta saavat myös syödä kavereilla, jos sellainen tilanne tulee. Ei tarvitse kesken hyvän leikin lähteä kotiin syömään.

Mutta kerran päivässä istutaan yhteiseen ruokapöytään koko perhe, ei haittaa vaikka siinä on joku kaverikin paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmy:
siis häh ??! en ole ikinä kuullutkaan moisesta! meillä on ilman sen kummempia ihmettelyjä kyllä ruokittu aina ne ketkä sattuu paikalla olemaan, ei tulisi mieleenkään jättää ilman yhtä jos muut syövät!

ja mikä siinä on niin pahaa jos syödään kaverin luona ? eikö pääasia kuitenkin ole että lapsi saa ruokaa, ja jos silloin tällöin sattuu syömään jossain muualla kuin kotona, niin mitä sitten?!

ja ei kyllä koskaan tulisi mieleenkään kieltää lasta pyytämästä esim. leipää jos on nälkä kaverin luona, herranjestas sentään! minkä ihmeen takia ei saisi pieni lapsi nälkäänsä pientä purtavaa pyytää?? onko tässä nyt joku yltiömäinen kohteliaisuussääntö mitä en tajua ?
eikö kaikkien pitäisi huolehtia kaikista lapsista yhtä lailla, olivatpa ne omia tai muiden??!! missä on se muista huolehtiminen ??

tämän ei ollut tarkoitus loukata ketään, kaikki taaplaavat tyylillään, ihmettelen vain niin kovasti siksi kun ei koskaan ole tullut mieleenkään että tuossa minun ruoan tarjoamisessani olisi jotain outoa :) olen toki joskus vanhemmille soittanut että saako poika/tyttö olla niin kauan että syövät ja jatkavat sitten leikkejä, eikä koskaan ole senkään kanssa mitään ongelmaa ollut.

onko muita joilla näin kuin meillä ?

Täh häh. Itse ajattelen sen niin että kyseisellä lapsella joka teillä on kylässä ruoka-aikaan, voi olla kotona valmis ruoka odottamassa, ei vaan syystä tai kolmannesta sitä "muista" teille sanoa... Siellä sitten äiti odottelee valmiin sapuskan kanssa lasta syömään..

Kyllä meilläkin ruokaa paikallaolevat kaverit saa jos on vanhempien lupa jäädä syömään, vanhempien lupaa kysymättä ei. Ikävä ihminen olen, tiedän....

Oma lapsi vielä niin pieni, että ei ole tullut vastaan, mutta uskoisin että tulevaisuudessa mennään tilanteen mukaan. Esim. jos teini-ikäinen urheilijapoika yllättäen kysymättä tuo kaverinsa ruokapöytään juuri silläkertaa, kun ruokana on broilerinkoipia, joita siis valmistettu "yksi jokaiselle" periaatteella, en tarjoaisi ruokaa kaverille, leipää toki. Ja kuten joku kirjoittikin, niin nuoremmilta voi unohtua, että heillä on kotona ruoka odottamassa. Itse tuskin tykkäisin jos pieni lapsi ruokitaan kylässä vanhemmilta kysymättä, eihän lapsi välttämättä muista itse kaikkia allergioitaan tms.

Olipa hankalasti selitetty, mutta jos joku ymmärsi.

Yhteistyössä