Lasten kavereiden ruokailusta

meillä 3-8v...noi isommat ymmärtää kyllä kun sanoo,pikkuväki ei mitenkää.ollaan sitte lopetettu ruuan laitto yhdessä syöminen.jokainen lämmittää itelleen oman lautsen niin ei sitte varmasti oo tarjota muille..tyhmää tää on,mutta en vain tiedä mitä muutakaan tehdä =(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä 3-8v...noi isommat ymmärtää kyllä kun sanoo,pikkuväki ei mitenkää.ollaan sitte lopetettu ruuan laitto yhdessä syöminen.jokainen lämmittää itelleen oman lautsen niin ei sitte varmasti oo tarjota muille..tyhmää tää on,mutta en vain tiedä mitä muutakaan tehdä =(
Kyllä' vieraalle lapselle voi varmasti sanoa, että menepäs XX:n huoneeseen odottamaan siksi aikaa, kun me syömme. Jos lapsi ei suostu, voi sanoa, että "sitten sun pitää varmaankin lähteä kotiin". Ei aikuiset kai oikeasti ole niin avuttomia, että antavat vieraiden lasten määrätä omaa elämäänsä?

Jeps, ei meilläkään lapsi mene suoraan koulusta kylään, eikä meille tulla heti kylään kun lapsi on kotiutunut! Vaikka muiden koululaiset eivät välipalalla ja levähtämässä ja läksyjen teossa käykään, meillä koululainen sen tekee ja hänelle on se rauha suotava :)

Poikkeustilanteena voisin hyväksyä harvoin sellaisen kyläilyn suoraan koulusta, jos on vanhempien kans sovittu, että koulusta mennään kaverille, joka asuu kauempana ja lapsen äiti/isä hakee koulusta. Tämä olisi selitettävissä siis käytännön syillä. Muuten ei tule kuuloonkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja RokkiMakkara:
Annan vain pientä syötävää ellei ole toisin sovittu ja meille ei tule kukaan kaveri suoraan koulusta ennen kuin läksyt on tehty. Meillä vasta vähän tätä koulutaipaletta takana, mutta tämän säännön aion pitää eli ensin läksyt, sitten vasta kaverit.

meillä ei mene jakeluun tämä,ei sitten millään!!aina tullaan kaverin kanssa ja läksyjen kans hosutaan yms.tulee rähjää.mutta mityen sen asian sais meneen perille??ei aina viittis karjua kamuja uloskaa,jää lapsi pian ilman kavereita =( iältään 7-9v

Annan vain pientä syötävää ellei ole toisin sovittu ja meille ei tule kukaan kaveri suoraan koulusta ennen kuin läksyt on tehty. Meillä vasta vähän tätä koulutaipaletta takana, mutta tämän säännön aion pitää eli ensin läksyt, sitten vasta kaverit.

meillä ei mene jakeluun tämä,ei sitten millään!!aina tullaan kaverin kanssa ja läksyjen kans hosutaan yms.tulee rähjää.mutta mityen sen asian sais meneen perille??ei aina viittis karjua kamuja uloskaa,jää lapsi pian ilman kavereita =( iältään 7-9v

Minä olen ainakin selittänyt samalla sekä lapselleni että kaverille, että xx tekee nyt rauhassa läksyt ja levähtää koulupäivän jälkeen. Tarvittaessa sanon ajan, jolloin voi tulla kyläilemään, esim. tule vaikka tunnin kuluttua tai että xx tulee sitten sinut hakemaan, kun on tehtävät tehty :) Kai nyt aikuisella joku auktoriteetti sentään vielä on.

Mä annan ihan mielelläni välipalaa tai joskus jotain herkkuja, mutta ruoka syödään kotona noin pääsääntöisesti, mutta pojalla on yks kaveri joka on koko ajan mankumassa jotain hyvää ja se on todella raivostuttavaa. Ompahan joskus omin lupinensa mennyt pakkaselle, ja arvatkaapas pidinkö puhuttelun... Sen verran ärsyttää että tuntuu et kyseiselle kaverille ei tee mieli mitään tarjota. Ja tää kaveri on vasta 5-vee poika. Niin ja karkkivarkaissa on joskus käyny itse olin takapihalla niin etuovesta sisään ja karkit mukaan että semmosta..

No meillä lapsi aloitti vasta koulun, luulen ettei tule ongelmaa asian kanssa kun säännöt on heti selvät. Eilen yritti naapurin tyttö tulla heti pyytämään ulos kun heidän luokalla ei ollut tullut läksyjä. Siinä sitten neuvoteltiin kun tyttö olisi halunnut tulla siälle odottamaan. Sanoin vain, että täällä läksyt tehdään rauhassa ja voitte leikkiä sitten myöhemmin.

Ja toinen asia ketjuun liittyen, mua ärsyttäis suunnattomasti jos oon kotona laittamassa ruokaa ja joku ois ruoan lapselle mennyt antamaan kysymättä.

Just tossa meillä on semmonen kaveri kylässä, joka meni pakasteelle hakemaan isompia jätskejä. Annoin valita tikkujätskeistä mieleisiä makuja, niin sälli ryntää pakastimelle kattomaan, onko meillä kuitenki niitä isoja tuutteja. :o Onneksi ei ollut. :D "Mitä sää syöt?" -kysymys on loppuun kulunut tuolla herralla. En ymmärrä, en.

Ei kaikille mielellään ees tarjoile, kun tahtovat tulla syömään jatkuvasti.

Ei se mikään ongelma oo se ruuan tarjoilu, mutta jotenki vaan ei tarvi aina olla varautunut siihen, että tupa onki täys ruoka-aikaan ja joutuu tekemään uutta ruokaa lisäksi.

Jos ruuasta sovitaan, se on eri juttu tai jos tarjoilu pelaa puolin ja toisin. Jotkut puskee muksunsa naapuriin syömään muuten vaan, niin uskomattomalta ku se voi kuulostaakki.

Mä taidan tietää, miksi meillä on toiminut lasten kavereidenkin ruokkiminen ilman ärsytystä. Meillä kun ei ole koskaan - synttäreitä lukuunottamatta - mitään nk. herkkuja. Ei karkkia, ei jätskiä, ei pullaa, ei keksejä, ei sipsejä eikä muutakaan sellaista perinteisesti lasten mielestä hyvää. Ruokaa on, leipää ja leikkeleitä sekä hedelemiä. Niitä ei lapset pahemmin mangu sen vuoksi, että tekee mieli jotain hyvää. Nälkäisenä meillä ei tarvitse kenenkään olla ja olen lapsilleni sanonut, että jos itse jotain jääkaapista ottavat, on kohteliasta tarjota kaverillekin. En minäkään mussuta itsekseni, jos mulla on kavereita kylässä, ja meillä lasten kaverit ovat kavereina yhtä "arvokkaita" kuin omat kaverinikin. Mutta ei tosiaan ole koskaan ollut tilannetta, että lasten kaverit olisivat vinkuneet jotain herkkuja, meillä kun ei pahemmin herkkuja ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Just tossa meillä on semmonen kaveri kylässä, joka meni pakasteelle hakemaan isompia jätskejä. Annoin valita tikkujätskeistä mieleisiä makuja, niin sälli ryntää pakastimelle kattomaan, onko meillä kuitenki niitä isoja tuutteja. :o Onneksi ei ollut. :D "Mitä sää syöt?" -kysymys on loppuun kulunut tuolla herralla. En ymmärrä, en.

Ei kaikille mielellään ees tarjoile, kun tahtovat tulla syömään jatkuvasti.

Ei se mikään ongelma oo se ruuan tarjoilu, mutta jotenki vaan ei tarvi aina olla varautunut siihen, että tupa onki täys ruoka-aikaan ja joutuu tekemään uutta ruokaa lisäksi.

Jos ruuasta sovitaan, se on eri juttu tai jos tarjoilu pelaa puolin ja toisin. Jotkut puskee muksunsa naapuriin syömään muuten vaan, niin uskomattomalta ku se voi kuulostaakki.

Tätä mäkin oon epäilly,kun AINA kun meillä on ruoka-aika(hiukan myöhemmin kuin muillä tässä) niin kuhina käy.tosi kurjaa.mä oon vaan niin rassu että annan periksi ja jätän itte syömättä ja muille vähempi että kaveritki saa vähän.Tän täytys loppua mutta kun ei vaan jaksa jaksa jaksa jaksa!!

Ja toinen asia ketjuun liittyen, mua ärsyttäis suunnattomasti jos oon kotona laittamassa ruokaa ja joku ois ruoan lapselle mennyt antamaan kysymättä.
No mä olen kyllä aina kehottanut ensin kysymään kotoa, sopiiko, että syö meillä. Vuosien myötä lasten kaverit ovat oppineet kysymään tämän jo ennenkuin tulevat meille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No mä olen kyllä aina kehottanut ensin kysymään kotoa, sopiiko, että syö meillä. Vuosien myötä lasten kaverit ovat oppineet kysymään tämän jo ennenkuin tulevat meille.

Kaikki ei sitä tajua, ajattelevat että hyvää hyvyyttään antavat tms. Mie oon joutunut tästä ruoka-asiasta juttelemaan naapureiden kanssa, kun tuntui, että joka ovelta lapset saavat jotakin ja sitten ei ruoka maistu!

Kaikki ei sitä tajua, ajattelevat että hyvää hyvyyttään antavat tms. Mie oon joutunut tästä ruoka-asiasta juttelemaan naapureiden kanssa, kun tuntui, että joka ovelta lapset saavat jotakin ja sitten ei ruoka maistu!
Mulla on tuosta kokemusta silloin, kun likka oli pieni. Muutenkin oli aika huono syömään ja kun naapurustossa annettiin sitten just sitä pientä eli jätskiä, keksejä yms, niin se vähäinenkin ruokahalu katosi. Harkitsin jo, että ripustan sen kaulaan lapun "ei saa ruokkia" :D Siksi itse haluan varmistaa, että lasten kaverit tosiaan saavat meillä syödä ja joskus on niin, että he kiittävät kauniisti, mutta ovat luvanneet mennä kotiin syömään. Noiden murrosikäisten poikien kohdalla ei ole enää ongelmaa...ne syövät hyvällä halulla sekä kotona että meillä.

Kun itse olin lapsi, mun serkut (3kpl) tulivat aina meille nälkäisinä. Oli kotona opetettu että kylässä syödään, ei kotona. Ei ollut rahasta niinkään kiinni, lähinnä ahneudesta. On ollut surullista (mutta ei yllättävää) huomata, että serkkuni jolla on jo lapsia on siirtänyt tämän tapansa omiin vielä melko pieniin lapsiinsa. Myös röyhtäilyt, piereskelyt ym äänet kuuluvat heillä ruokapöytään.
Emme ole kovin innostuneita vierailuista.

No meillä saa ruokaa kaverikin jos sattuu ruoka-aikaan meille. Kyllä sitä riittää. Meillä kun usein on ruokana esim. kattilallinen perunoita ja toinen kattilallinen kastiketta. Varmasti riittää! Ja ne mitä jää niin niistä syödään seuraavana päivänä, jos siis jää.
Meillä ei tarjoilla herrojen herkkuja mutta siitä saa mitä on!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No meillä saa ruokaa kaverikin jos sattuu ruoka-aikaan meille. Kyllä sitä riittää. Meillä kun usein on ruokana esim. kattilallinen perunoita ja toinen kattilallinen kastiketta. Varmasti riittää! Ja ne mitä jää niin niistä syödään seuraavana päivänä, jos siis jää.
Meillä ei tarjoilla herrojen herkkuja mutta siitä saa mitä on!!!

Ihan kiva jos vanhemmilta LUPA

Mä en ruoki lasten kavereita. Ne odottavat joko ulkona tai sitten lasten huoneissa sen aikaa kun me syödään. Ei kukaan ole edes vailla sapuskaa, jokainen syö kotonaan. Juotavaa meillä saa toki aina kun janottaa ja jos nyt sattuu jotain keksiä tms. olemaan niin saatan antaa. Mut ruokaa en tarjoile.

Yhteistyössä