Lasten kasvattaminen suvaitsevaisiksi ei vaan onnistu näillä alueilla, joissa elää paljon muslimeja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miimiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä on töissä koulussa jossa on paljon mamuja ja ihan helvettiähän se on välillä niiden kanssa.. Eivät usko eivätkä kuuntele mitään eivätkä kunnioita ketään.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Me asuimme useampia vuosia idässä, eikä koskaan ollut tuota ongelmaa, en edes kuullut moisesta. Nykyäänkin samassa talossakin asuu muslimeja, ei ongelmia. En ymmärrä, missä moisia kauhukakaroita kasvaa, mutta kävisin vanhempien kanssa juttelemassa. Kristityt (mitä oletettavasti olette tilastojen valossa) kuuluvat ahl al-kitaab (eli kirjan ihmisiin, kirjan kansa), eikä kristittyjen vainoaminen ole koskaan kuulunut laillisiin aktiviteetteihin sharian mukaan. Sitä paitsi, muslimien omien säännösten mukaan epäuskoisten maissa tulee noudattaa näiden omia lakeja. Kolmannekseen, ihmisten vahingoittaminen on synti.

Mä ottaisin vekaroita korvasta kiinni ja äitin juttusille. Jos äiti/isä eivät usko, ottaisin yhteyttä imaamiin ja sanoisin, että lauma poikkeaa omille raiteilleen ja uskonnon opetusta moskeijassa lisättävä niin aikuisille kuin lapsillekin.

Meneppä ottaa korvasta niin Iltapäivälehdet kirjottavat rasistisesta lapsen pahoinpitelystä ja kaksplussa kaakattaa

Noh, kädestä sitten. Olen minä räyhännyt vekaroille ennenkin, edes kysymättä heidän uskonnollista vakaumustaan. Usein on niin, etteivät vanhemmat ole tietoisia jälkikasvunsa tekemisistä.

Ja jos yhteisössä on jatkuva ongelma, ottaisin yhteyttä johonkin yhteisön johtajaan. Kouluaikoina voi soittaa lähimmälle koululle ja pyytää yhteystiedot henkilölle, joka opettaa islamia koulussa. Häntä voi pyytää pitämään keskustelutilaisuuden lasten/nuorten kanssa.

Mielenterveysongelmat ovat hyvin yleisiä maahanmuuttajanaisten keskuudessa. Kielitaidon puutteellisuuden ja tietämättömyyden/kulttuurieron vuoksi (on häpeä esim. masentua, tai ei tiedetä edes että siihen voi saada apua) apua ei läheskään aina haeta. Ikävä kyllä. Se sitten vaikuttaa siten, että ei jakseta yhtään välittää siitä, mitä lapset tekevät. Sama ilmiö toistuu tiettyjen asuinalueiden suomalaislapsissakin - alueilla, joissa asuu ns. alemman sosiaaliluokan ihmisiä, ja syrjäytyminen on arkipäivää.

Lisäksi on tietty olemassa sellaisia vanhempia, jotka ovat vaan täysiä paskiaisia ja kasvattavat lapsistaankin samanlaisia :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eilisessä Hesarissa oli karua luettavaa Malmöstä, eräästä lähiöstä, jossa asuu maahanmuuttajia. Pelastuslaitos ei enää mene ko. alueelle, koska heitä heitetään aina kivillä. Rikollisjärjestöt palkkaavat näitä nuoria listoilleen. Koko yhteiskunta kärsii, jos sopeuttaminen ei onnistu. Vanhemmat ovat ehkä huomanneet ongelmat, mutta eivät osaa muuta tehdä kuin lähettää lapsiaan takaisin synnyinseudulleen.

siis oikeesti HESARI julkaisi jotain tällaista? Mä olen käsittänyt, että kaikki siistitään ja tuetaan vaan sitä, että niitä mamuja tännekin vaikka muille jakaa. Ruotsi on erittäin ikävä esimerkki siitä, miten siinä voi käydä... Ja erittäin ikävää on myös se, että tätä Ruotsin elämää on tunnuttu salaavan Suomessa. Mutta yllätyin kyllä positiivisesti tästä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:
Eilisessä Hesarissa oli karua luettavaa Malmöstä, eräästä lähiöstä, jossa asuu maahanmuuttajia. Pelastuslaitos ei enää mene ko. alueelle, koska heitä heitetään aina kivillä. Rikollisjärjestöt palkkaavat näitä nuoria listoilleen. Koko yhteiskunta kärsii, jos sopeuttaminen ei onnistu. Vanhemmat ovat ehkä huomanneet ongelmat, mutta eivät osaa muuta tehdä kuin lähettää lapsiaan takaisin synnyinseudulleen.

siis oikeesti HESARI julkaisi jotain tällaista? Mä olen käsittänyt, että kaikki siistitään ja tuetaan vaan sitä, että niitä mamuja tännekin vaikka muille jakaa. Ruotsi on erittäin ikävä esimerkki siitä, miten siinä voi käydä... Ja erittäin ikävää on myös se, että tätä Ruotsin elämää on tunnuttu salaavan Suomessa. Mutta yllätyin kyllä positiivisesti tästä!

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Herrg%C3%A5rdenin+pit%C3%A4minen+rauhallisena+maksaa+miljoonia+Malm%C3%B6lle/1135247648742

Missä minä asun ei asu muuta kuin suomalaisia.
Tämä on sellainen lintukoto, että olen joskus ajatellut et onko tavallaan oikein et lapsi ei ole tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa ( etninen tausta toinen ).
Olen ajatellut et jääkö jostain paitsi, tulee ajan mittaan "rasistiksi".
Toki matkustelemme paljon joten on nähnyt monenlaista kulttuuria ja asuinympäristöä niin.
Mut nyt kun tämän ketjun luin niin ehkä meillä on kuitenkin asiat ihan hyvin !!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mielenterveysongelmat ovat hyvin yleisiä maahanmuuttajanaisten keskuudessa. Kielitaidon puutteellisuuden ja tietämättömyyden/kulttuurieron vuoksi (on häpeä esim. masentua, tai ei tiedetä edes että siihen voi saada apua) apua ei läheskään aina haeta. Ikävä kyllä. Se sitten vaikuttaa siten, että ei jakseta yhtään välittää siitä, mitä lapset tekevät. Sama ilmiö toistuu tiettyjen asuinalueiden suomalaislapsissakin - alueilla, joissa asuu ns. alemman sosiaaliluokan ihmisiä, ja syrjäytyminen on arkipäivää.

Lisäksi on tietty olemassa sellaisia vanhempia, jotka ovat vaan täysiä paskiaisia ja kasvattavat lapsistaankin samanlaisia :kieh:

Joitakin vuosia sitten yritin ylläpitää puhelinpäivystystä maahanmuuttajanaisille sensitiivisistä asioista. Mutta kun omasta budjetista oli vaikea lohkoa rahaa markkinointiin, en saanut paljonkaan yhteydenottoja. Yhden pahoinpidellyn naisen sai tekemään ilmoituksen asiasta ja käsittääkseni nainen myös jätti miehensä.

Olen pyrkinyt kaikin tavoin auttamaan maahanmuuttajanaisia, aivan kuten he suuressa anteliaisuudessaan ovat auttaneet minua.

Somaleita on paljon, mutta pahin on perhe on Irakilainen tai Iranilainen, en nyt muista kumpia nuo on :/
Ongelma tässä on se, että naisena ei voi mennä juttelemaan vanhemmille. Äidit ei puutu kasvatukseen näemmä ollenkaan ja isät ei suostu puhumaan naisen kanssa. Kun sitten miehet yrittää mennä juttelemaan, ovet pysyy kiinni.
Varotuksia noille on annettu mm. rappuihin kuseskelusta(se on onneks loppunu), mutta eipä tohon huonoon käytökseen voi muuta, ku ite kieltää. Eipä sekään auta, kun noi vaan virnuilee ja alkaa puhua omaa kieltään. Joskus oon joutunu ärähtämään pahastikin, kun on ollu jo vaarallisen puolella noi touhut. Sillonkin saa äideiltä tosi vihasia katseita, vaikka heillä on ollu mahollisuus ite kieltää lapsiaan.

Mä on töissä koulussa jossa on paljon mamuja ja ihan helvettiähän se on välillä niiden kanssa.. Eivät usko eivätkä kuuntele mitään eivätkä kunnioita ketään.

Millä perusteella katsot jonkun maahanmuuttajaksi? Ihan vaan kiinnostaa, koska esikoiseni on suomalainen, mutta ihonväriltään ihana paahdettu kahvipapu. Ei kyllä varmaan mitään häiriöitä aiheuta, vaikka hänen koulussaan olisitkin töissä, ainakin sai stipendin luokkansa parhaana mm. käytöksestä ja elämänasenteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tämä on sellainen lintukoto, että olen joskus ajatellut et onko tavallaan oikein et lapsi ei ole tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa ( etninen tausta toinen ).
Toki matkustelemme paljon joten on nähnyt monenlaista kulttuuria ja asuinympäristöä niin.
En mä usko, että lapsillesi mitään haittaa tuosta on. Eipä sitä itsekään lapsena tavannut ihmisiä toisista kulttuureista muualla kuin ulkomailla.

Mä asun alueella, jossa on jonkin verran maahanmuuttajia. Olen tyytyväinen siihen, että tänne on maahanmuuttajia ripoteltu vähän sinne ja tänne ts yhdessä taloyhtiössä ei ole kuin pari maahanmuuttajaperhettä. Mitä olen sivusta seurannut ja osaan näistä perheistä tutustunutkin, niin vaikuttavat varsin hyvin kotoutuneilta. Tilanne voisi olla toinen, jos kaikki alueen maahanmuuttajat olisi asutettu samaan taloyhtiöön. Poikkeuksellisen hyväkäytöksisiä tuntuvat olevan kurdiperheiden lapset.

Yksi asia on kiinnittänyt huomioni.... tänne on aika ajoin asutettu somaliperheitä. He asuvat täällä hetken ja muuttavat sitten pois. Olen miettinyt, onko somalikulttuuri sillä tavoin yhteisöllinen, että he haluavat mieluiten olla "omiensa" kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En mä usko, että lapsillesi mitään haittaa tuosta on. Eipä sitä itsekään lapsena tavannut ihmisiä toisista kulttuureista muualla kuin ulkomailla.

Mä asun alueella, jossa on jonkin verran maahanmuuttajia. Olen tyytyväinen siihen, että tänne on maahanmuuttajia ripoteltu vähän sinne ja tänne ts yhdessä taloyhtiössä ei ole kuin pari maahanmuuttajaperhettä. Mitä olen sivusta seurannut ja osaan näistä perheistä tutustunutkin, niin vaikuttavat varsin hyvin kotoutuneilta. Tilanne voisi olla toinen, jos kaikki alueen maahanmuuttajat olisi asutettu samaan taloyhtiöön. Poikkeuksellisen hyväkäytöksisiä tuntuvat olevan kurdiperheiden lapset.

Yksi asia on kiinnittänyt huomioni.... tänne on aika ajoin asutettu somaliperheitä. He asuvat täällä hetken ja muuttavat sitten pois. Olen miettinyt, onko somalikulttuuri sillä tavoin yhteisöllinen, että he haluavat mieluiten olla "omiensa" kanssa?

Juu. Meidän asuinalueella asuu kyllä paljonkin maahanmuuttajia, me suomalaisperheenä mukaanlukien. Meidän oman tuttavapiirin ihmisiä on tässä kotoisin esim saksasta, briteistä, italiasta, norjasta, chilestä, irakista, japanista, intiasta, gambiasta, mongoliasta, slovakiasta jne. Somaleihin täällä en ole törmännyt ja kaikenkaikkiaan ihmiset ovat hyvin sopeutuneet yhteiskuntaan, osa jo täällä syntyneitä tai ihan lapsena tännetulleita. tavallisia työssäkäyviä tai opiskelevia ihmisiä. Mielestäni tämä antaa lapsille ihan hyvän pohjan nähdä että ihmisiä on tosissaan eri värisiä, eri kieltä puhuvia ja eri uskontokuntiin kuuluvia mutta silti tullaan hyvin juttuun.

Olen myös asunut aiemmin Tenstassa ja Rinkebyssä. Mielenkiintoisia kokemuksia näin jälkeenpäin ajatellen ja paljon hyviä muistoja vaikka myös niitä rasittavia juttuja joiden puolesta tunsin olevani nipo skandinaavi ja onnellinen päästessäni muuttamaan yhtälailla nipoon taloyhtiöön missä hommat toimivat. :D En kokenut oloani noissa "pahamaineisissa" lähiöissäkään koskaan uhatuksi tms, mutta jo silloin pidin itsestäänselvyytenä että haluan lasteni kasvavan jossain muualla.

no eikös ole yleistä että arabi pojat no niillä ei ole sääntöjä tarhasakin on kieletty komentaa ja tytöt malliin hakataan maanrakoon .väärinhän tuo sit on eri kivaa kun oma mukula semmosessa tarhassa....tädit ei saanut kuria .no nyt ne pojat on koulussa

no eikös ole yleistä että arabi pojat no niillä ei ole sääntöjä tarhasakin on kieletty komentaa ja tytöt malliin hakataan maanrakoon .väärinhän tuo sit on eri kivaa kun oma mukula semmosessa tarhassa....tädit ei saanut kuria .no nyt ne pojat on koulussa

Siis missä tarhassa suostutaan vanhempien "meidän lasta ei saa komentaa" -juttuihin?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Olisko somalialaisten vanhempien puuttumattomuus heikosta kielitaidosta johtuvaa?

Sun aloitus, että olet itse hyvin varautunut islamilaisia kohtaan, vaikuttaa siihen, mitä viestit lapsillesikin.

Varmaan voi olla noita ongelmia, mutta myös suomalaiset osaa kohdella tummaihoisia ja erityisesti somaliasta tulleita tosi törkeästi. Ja ainakin heidän tullessaan suomeen, suomalaiset olivat ensimmäisenä huutelemassa - nyt tulee takaisin.
Todella tylsä tilanne molemmin puolin!

Tähän pakko vastata, että mun varautuneisuutta ei oo lapsille näytetty.
Oon aina sanonu, että ottakaa mukaan leikkiin kaikki. Noi on yrittäny, mutta lopputulos on mikä on.
Vaikka mä ottasin kuinka avosylin vastaan noi muslimit, se ei niiden käyttäytymistä muita kohtaan muuta :/

Ja tosta tilanteisiin puuttumisesta... Ei kai se voi kielitaidottomuudesta johtua, että äiti ei kiellä lastaan esim. tilanteessa, jossa oma lapsensa yrittää hakata toista lasta paksulla kepillä? Tai yrittää tiputtaa korkeesta kiipeilytelineestä toisen lapsen?
Jos mun lapset tommosta yrittäis ketä tahansa kohtaan, mä kyllä lopettasin toiminnan samantien!!!

Mun lasten päiväkodin arabipojat on onneksi ihan kivoja. Mukavia ja jopa häiritsevän hiljaisia :D

Ja taatusti heille on samat säännöt kuin muillekin.

Meidän talossa asuu yksi somaliperhe ja meillä on pelkästään positiivista sanottavaa heistä. Lapset ovat mukavia, vanhemmat yrittävät kovasti jutella meidän kanssamme, vaikkei suomi oikein vielä sujukaan.

Mutta olen kyllä kuullut ennekin hurjia juttuja juuri Itä-Helsingistä... :o Auttaisko poliisit tuossa kohtaa kuitenkin jonkun verran?

Tää on ihan kuin mun näppiksestäni =)
Toisaalta kyllähän se lastenkin maailma avartuu, kun lähtee opiskelemaan ja pois tästä "lintukodosta".

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Meidän talossa asuu yksi somaliperhe ja meillä on pelkästään positiivista sanottavaa heistä. Lapset ovat mukavia, vanhemmat yrittävät kovasti jutella meidän kanssamme, vaikkei suomi oikein vielä sujukaan.

Mutta olen kyllä kuullut ennekin hurjia juttuja juuri Itä-Helsingistä... :o Auttaisko poliisit tuossa kohtaa kuitenkin jonkun verran?

Me asumme juuri Itä-helsingissä ja valitus lähtee nyt eteenpäin!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
On täällä tietty yksittäistapaus. Eli yksi irakilaisperhe, jonka lasten kielenkäyttö on järkyttävää. Mutta se äiti kyllä komentaa kovalla kädellä jos kuulee...on ns. länsimaalaistunut eli kulkee ihan tavallisissa vaatteissa, ilman huivia, käy töissä jne.

Pakko kertoa: tämä irakilaisperhe on kristitty, ei muslimi. Se tieto selvisi mulle tässä muutama viikko sitten.

Yhteistyössä