Lasten kanssa pihalla + naapurit

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
piina
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
aivan,mutta ei meitä aikusiakaan ns hätistetä pois kuppilasta jos siellä jotku haluis olla kaksin..vai ootko sellasta kokenu? yleensä tehään vielä tilaa että kaikki mahtuu,eikä hampaat irvessä olla huutamassa,että ei me haluta että sä juot olues täällä..
Olen kyllä kokenut sellaistakin :D Mutta...nyt alan jo toistaa liian pahasti itseäni - viides kerta jo tässä ketjussa kun sanon saman asian - se ap:n kertoma isojen tyttöjen huutelu oli väärin.

Aikuiset ei huutele, mutta aika pian huomaa olevan kolmaspyörä, vaikka olisi luvan saanutkin istua samaan pöytään.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Aikuiset ei huutele, mutta aika pian huomaa olevan kolmaspyörä, vaikka olisi luvan saanutkin istua samaan pöytään.
Näinhän se on. Sitten pitää vaan osata tulkita ilmeitä, eleitä, arvioida ko ihmisten mielenkiinnon kohteita, missä kohtaa keskustelua voi sanoa jotain ja milloin on parempi vaan olla hiljaa ja lipittää omaa oluttaan, millaista kehonkieltä voi heidän seurassaan käyttää jne. Eli tavallaan ihan niitä samoja taitoja kuin käytettiin aikoinaan siellä kerrostalon pihalla, kun haluttiin päästä muiden joukkoon. Nyt vaan vastassa on aikuiset eikä lapset.

 
vieras
yhteinen piha on yhteisiä leikkejä varten. Jos pitää leikkiä kahdestaan---->oma piha tai huone on oikea osoite. Ei voi omia mitään sieltä pihasta, esim vaikka ois keinussa eka, pitää tajuta ettei voi omia sitä itselleen koko päiväksi.
 
en tarkottanu sitä huutamista.. =) mutta joo..pakko mennä nukkuun ku aamulla pakko nousta ylöskin..mitäs nyt sitten laitetaan yhteen vedoksi näistä? mielestäni se tyttö olisi kyllä mahtunu sinne leikkimökkiin leikkiin jos ei isommat ois ollu noi itsekkäitä..
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yhteinen piha on yhteisiä leikkejä varten. Jos pitää leikkiä kahdestaan---->oma piha tai huone on oikea osoite. Ei voi omia mitään sieltä pihasta, esim vaikka ois keinussa eka, pitää tajuta ettei voi omia sitä itselleen koko päiväksi.
Ahne ei toki saa olla, mutta harva pihalla leikkivä lapsi yleensäkään jaksaa leikkiä koko päivää samaa leikkiä. Aikansa keinutaan ja sitten mennään tekemään jotain muuta.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yhteinen piha on yhteisiä leikkejä varten. Jos pitää leikkiä kahdestaan---->oma piha tai huone on oikea osoite. Ei voi omia mitään sieltä pihasta, esim vaikka ois keinussa eka, pitää tajuta ettei voi omia sitä itselleen koko päiväksi.
Ahne ei toki saa olla, mutta harva pihalla leikkivä lapsi yleensäkään jaksaa leikkiä koko päivää samaa leikkiä. Aikansa keinutaan ja sitten mennään tekemään jotain muuta.
ei muuten mut kiusallaan kyllä, on nähty monesti omasta ikkunasta, vaikkei oma muksu siellä seassa ollutkaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
en tarkottanu sitä huutamista.. =) mutta joo..pakko mennä nukkuun ku aamulla pakko nousta ylöskin..mitäs nyt sitten laitetaan yhteen vedoksi näistä? mielestäni se tyttö olisi kyllä mahtunu sinne leikkimökkiin leikkiin jos ei isommat ois ollu noi itsekkäitä..
Riippuu vähän siitä leikkimökistäkin. Siis sen mökin koosta. Meidän taloyhtiön pihan leikkimökki on aika pieni ja jos siellä on kahdella tytöllä vaikka leikkiastiastot ja nuket vaunuuineen mukana, niin ei sinne oikein mahdu. Mutta jos ne 5-vuotiaat olisivat olleet mun lapsiani, niin olisin kehottanut isompia antamaan sen leikkimökin sille 3-veelle ja isommat olisivat voineet siirtyä jonnekin muualle leikkimään kotileikkiä. Ja luuultavasti tossa tilanteessa mun tyttäreni olisikin ehdottanut kaverilleen, että mennääks meille leikkimään.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei muuten mut kiusallaan kyllä, on nähty monesti omasta ikkunasta, vaikkei oma muksu siellä seassa ollutkaan.
Kiusaamista on nähty meidänkin pihassa. Esikoisen eka ja paras ystävä tässä pihassa oli esikoista vuotta nuorempi tyttö, joka änkytti pahasti. Tämä kaveri oli sitten muiden lasten kiusan kohde ja monasti tilanne oli se, että kun tytöt yrittivät leikkiä kaksisteen, joku tuli siihen rääpimään päätään tai muutoin sekaantumaan leikkeihin. Mun tyttö osasi kyllä pienestä koostaan huolimatta yleensä pouolustautua, mutta joskus sekin kyllästyi ja tytöt tulivat meidän omalle pihalle tai sitten sisälle leikkimään.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
niin.mutta sain sen käsityksen,että ne huusivat heti,ennenku se pienempi ees vielä menny sinne ja sain sen kuvan,että sen 3v ois pitäny mennä kokonaan sieltä pois..siis leikkipaikalta...mutta nyt öitä..
Älä vaadi mua sanomaan samaa enää kuudetta kertaa, ethän? :D

 
Tämähän jatkui pitkään.

Itse olen pohtinut tätä asiaa ihan henkilökohtaiselta kantilta ja asiasta on keskusteltu niin lapsen hoitopaikassa ja muiden vanhempien kanssa.

Meillä pelisäännöt ovat minusta selvät. "me ei leikitä sun kaa" on ruma tapa, ja lapsia pitää opettaa ilmaisemaan asiat nätimmin.Jos kutsuu kaverin leikkimään, sen kanssa leikitään eikä häntä hylätä. käytännössä 5-vuotiaiden leikit voivat olla 3-vuotiaille liian vaikeita ja rajujakin, että ihan aina ei edes suositella sinne tuppautumista vaan aikuiset keksivät pienemmille muuta tekemistä. Aikuisten velvollisuus on ohjata leikkiä - Ei ole pelkästään sen isomman lapsen syyttely järkevää täysi-ikäiseltä. Kaksin saa leikkiä. Aina ei tartte leikkiä saman lapsen kanssa. Syrjiminen on kiellettyä. Yleiselle leikkipaikalle mahtuu paljon leikkijiä, mutta kaikki eivät mahdu aina samaan leikkivälineeseen. Ensimmäisellä on oikeus olla siellä. Vaikkapa leikkimökissä voi leikkiä rauhassa, mutta ei sitä tuntikausia vallata.
 
suurperheen äiti
Mä taas tekisin varmaan niin, että kehottasin niitä 5-vuotiaita ottamaan pienemmän mukaan kuvioihin, vaikka kotileikkiin koiraksi, kissaksi tms.
Ja pyytäisin ihan niiltä isommilta lapsilta apua, että josko opettaisivat 3-vuotiasta leikkimään kanssa :)

Ainakin meillä on toiminut hurjan hyvin. Isommat on olleet ihan tohkeissaa, kun pienempi on oppinut jotain uutta. leikkeihin on tullut myös enemmän säpinää, kun pienempi on ollut mukana.

Liikuttavaa oli, kun 5-vuotias tuli pimpottamaan ovikelloa ja leikkimään meidän tytön kanssa. Aika vauvamaisia leluja oli tarjolla, mutta kyllä ne isommallekin kelpasivat. Lopuksi söivät jätskiä ja sitten mentiin taas ulos :)

Kannusta ja kehu niitä isompiakin, milloin ottavat pienemmän mukaan.
 
Sanoisin niille isommille, että kaikilla on oikeus leikkiä talonyhtiön yhteisellä leikkipaikalla. Ja pitäisin 3-vuotiaan poissa tyttöjen leikeistä. Jos 3-vuotiaan läsnäolo tästä huolimatta häiritsee, niin silloin tytöt menevät leikkimään vaikkapa jommankumman kotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No aika huonosti kehittyneitä ja kasvatettuja 5-vuotiaita, jos eivät huomioi pihalla toisia lapsia. Ehkä jotain vikaa aisteissa ja tunnepuolella. ^
Ihan tavallista se on, että 5vuotiaankaan leikkitaidot eivät ole täydellisiä. Se että esim sisarukset leikkivät kivasti yhdessä on minusta eri asia. He ovat sitä harjoitelleet erittäin paljon. Ja kyllä me tiedämme että sisaruksetkaan eivät aina leiki sopuisasti yhdessä... Kaikilla ei ole sama tilanne. 5 vuotiaan artikulointi ja toisten huomioiminen ei ole vielä täydellinen, eikä sen tarvitsekkaan olla. Sekin on vasta opettelua ja hienosäätöä.

Täydellisesti leikkivä ja toiset huomioiva 5vee, joka osaa ohjata 3veen leikkiä lienee harvinaisuus enemmän kuin jokapäiväinen juttu. Se että 5vee ja 3 vee leikkivät rinnakkain toki onnistuu helposti, mutta he eivät pakosti leiki samaa leikkiä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Yllättävän monet vanhemmat eivät tajua, attä se oma kullannuppu, joka änkeää muiden leikkeihin eikä anna muiden leikkiä rauhassa, on itse kiusaaja.
NIIN totta.

Jotkut tuppautuu jopa meidän aidattuun takapihaan väen vängällä, kun tyttö on bestiksensä kanssa siellä leikkimässä omia juttujaan. Vaikka kuinka kauniisti on selitetty että sinne ei saa tulla ellei erikseen kutsuta, ja XXX & YYY leikkivät nyt rauhassa keskenään mutta tulevat myöhemmin sitten leikkipihaan ja voivat leikkiä teidänkin kanssa.

Sitten alkaa kauhee ininä, kun meidän ZZZ ei päässyt XXX:n takapihaan leikkimään - vaikka leikkipihassa olisi 5-10 kaveria joiden kanssa olla, mutta ei - ne ei kelpaa, kun pitää väkisin päästä toisten leikkiin tuppautumaan kun ne 1-2 kertaa viikossa haluaa poikkeuksellisesti olla ihan kahdestaan, leikkiä "isojen" leikkejä ja jutella kouluunmenemisjuttuja, yleensä ovat aina porukassa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
5 ja 3 vuotiat eroaa niin paljon toisistaan, ettei yhteisleikit oikeen onnistu. Kehitystaso on ihan erilainen.
Aivan. Leikki voi onnistua, jos leikissä mennään sen 3-vuotiaan tasolla. Jos nämä 5-vuotiaat olisivat ottaneet 3-vuotiaan mukaan leikkiin, mutta jatkaneet 5-vuotiaiden tasolla leikkimistä, sitäkin olisi kutsuttu kiusaamiseksi. Miksi näiden 5-vuotiaiden leikki on vähemmän arvokasta kuin 3-vuotiaan leikki? Miksi 5-vuotiaiden, jotka olivat jo aloittaneet oman leikkinsä, olisi pitänyt alkaa leikkiä "vauvamaisempia" leikkejä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
5 ja 3 vuotiat eroaa niin paljon toisistaan, ettei yhteisleikit oikeen onnistu. Kehitystaso on ihan erilainen.
Aivan. Leikki voi onnistua, jos leikissä mennään sen 3-vuotiaan tasolla. Jos nämä 5-vuotiaat olisivat ottaneet 3-vuotiaan mukaan leikkiin, mutta jatkaneet 5-vuotiaiden tasolla leikkimistä, sitäkin olisi kutsuttu kiusaamiseksi. Miksi näiden 5-vuotiaiden leikki on vähemmän arvokasta kuin 3-vuotiaan leikki? Miksi 5-vuotiaiden, jotka olivat jo aloittaneet oman leikkinsä, olisi pitänyt alkaa leikkiä "vauvamaisempia" leikkejä?
Sitä on meilläkin monet itkut itketty kun 5-6-vuotiaat pojat kiusaavat. Niin ja se kiusaaminen oli sitä, että juoksivat hipassa niin lujaa, että alle 4vee ei pysynyt mukana tai pienin ei halunnut olla rosvo/pahis. Joten äitinäkin toivon että lapseni ohjataan tarpeenmukaan ihan toiseen leikkiin ja isommat leikkivät keskenään. On hetkiä jolloin toki eri-ikäiset leikkivät sulassa sovussa ja omanikin ihan kivasti niin 2-vuotiaiden kuin 6-vuotiaiden kanssa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mua on mietityttänyt tälläinen asia aika paljon tässä viime aikoina. Jossain tietyssä iässä, usein 5-vuotaina, lapsen nähdään olevan riittävän iso ulkoilemaan yksin leikkipuistossa. Tämän jälkeen ei vanhempia näy puistossa lapsen kanssa oikeastaan koskaan, joten vanhemmat eivät yhtään tiedä, miten lapsi käyttäytyy. Kuitenkin 5v on vielä aika pieni ja hänelläkin on näitä erilaisia kehitysvaiheita, joissa asiaan kuuluu koetella rajojaan. Sitten kasvattajina toimivat ne 3-vuotiaitten vanhemmat...
Mun mielestä 5-vuotiaan kuuluu jo osata luoda ja ylläpitää itse kaverisuhteitaan.
Juu en kyllä muista, että aikanaan (lapsena ollessani) meidän kerrostalon pihassa olis ollut ainoatakaan äitiä lastensa kanssa leikkimässä tai perään katsomassa. Jos tuli mielipahaa niin sitten juostiin kotiin kertomaan äidille ja kohta taas takaisin leikkimään. Jos tuli muuta asiaa niin huudettiin, että "äitiiii tuu ikkunaan, täällä huutaa xxx!".
Ei kai se nykyään sen kummallisempaa täydy olla.
 
No, on näitä leikistä poisjättämisiä käsitelty ihan perhepiirissäkin..meillä kun on 10v, 7v ja kohta 3v eli jatkuvaa tahkoamistahan tämä kukaleikkiikenenkiikaa kotosallakin on.
Joojoo. Kaikki ei tykkää kaikista ja joidenkii kanssa ei ole pakko leikkiä...MUTTA mä uskon, että selainen ihminen joka on alunalkaenkin oppinut ennakkoluulottomaksi kavereiden kesken tulee aikusenakin paremmin pärjäämään sosiaalisissa kuvioissa. Itse koen nää pitääollaainabestiksenkaa-kuviot tosi ahdistavina...

Totta, ettei aikuisten kannata olla aina päällepäsmärinä kaverikuvioissa mutta joku sympatia ja empatia niissäkin kannattaa muistaa suhteessa siihen vieraaseen 'kiusaajaan' eli siihen ulkopuolelle jääjään... :whistle:
 
vieras
Itse olen seurannut huuli pyöreänä naapuriston tyttöjen iät 5-7 v. kaverin pyörityskuvioita. Itse olen kannustanut omaa lastani ottamaan kaverit mukaan leikkeihin. Tyttöjen olisi hyvä osata leikkiä myös isommalla porukalla eikä harrastaa "passiivista" kiusaamista jättämällä kaveri ulos leikeistä.

Osalla näistä tytöistä porukalla olo onnistuu, yhdellä on hieman hankalaa ja mielellään tuntuu harrastavan *me ei aleta sua*, *meillä on sellainen sääntö että vain yksi kaveri saa tulla sisälle* tyyppisiä juttuja.

Kun kaverit eivät innostu ehdotuksista, lähtee dramaattisesti kantapäät paukkuen paikalta ja jää kurkkimaan seuraako kukaan perässä.


 
utelias
onko tämä sitten ihan sääntö, että 2-3-vuotiaiden äidit säännöllisesti kiusaavat isompia lapsia ja pakottavat isommat lapset ottamaan omat taaperonsa leikkiin?

Ymmärrän toki että jos kaikki pihan lapset leikkivät yhdessä niin sillon on kaikki otettava mukaan.
Mutta jos 2 lasta haluaa leikkiä kahdestaan, niin sitte 3v etsii muuta seuraa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
onko tämä sitten ihan sääntö, että 2-3-vuotiaiden äidit säännöllisesti kiusaavat isompia lapsia ja pakottavat isommat lapset ottamaan omat taaperonsa leikkiin?

Ymmärrän toki että jos kaikki pihan lapset leikkivät yhdessä niin sillon on kaikki otettava mukaan.
Mutta jos 2 lasta haluaa leikkiä kahdestaan, niin sitte 3v etsii muuta seuraa.
:LOL: Joo, kyllä mää kotona ihan säännöllisesti kiusaan vanhempia lapsiani pyytämällä ottamaan mukaan kuopuksenkin...ei ne kyllä aina ota ja silloin tuo reppana on nenä lasissa ( keskarin huoneessa lasiovet... ) osallistumassa ja kommentoimassa...
Kyllä nää jutut on vähän subjektiivisia..parhaiten sitä löytyy empatiaa aina siihen joukkoon joka himassa heiluu..eli jos sulla on siellä 3vee niin sä symppaat sen kokemuksia ja jos taas 10vee niin slloin sympataan sitä näkökulmaa...mutta jotenkin kuitennii mä aattelen, että kannattais kannustaa lapsia enempi yhteisöllisyyteen kuin kahdestaan nyhjäämiseen...LOL! :hug:
 

Yhteistyössä