Lasten kanssa pihalla + naapurit

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
mulle taas on ollut selvää aina, että ei naapurin lasten tartte ottaa meidän mukulaa leikkeihinsä.

Omalle lapselleni opetan, että kaikkien kanssa on hyvä leikkiä, mutta aina ei tartte leikkiä saman lapsen kanssa. Ja hoidossa on sama periaate myös aikuisten puolelta. Voi leikkiä eka Petterin kanssa sisällä ja sitten voi leikkiä Joonaksen kanssa ulkona. Selvästi pienempien kanssa ei ole pakko leikkiä ollenkaan, mutta ketään ei syrjitä tai sorreta. Esim jos paljon lapsia leikkii yhdessä vaikkapa piilosta, niin silloin kyllä sinne mahtuu enemmänkin joukkoon.

Myöskin suositulla lapsella voi olla hankalaa, kun kaikki haluavat leikkiä yhtäaikaa hänen kanssan ja pienillä ei ole niin helppoa aina saada yhteisleikkiä aikaiseksi - kahden kesken ne ensin leikit parhaiten sujuvat. Pitää saada olla oikeus myös leikkiä kahden kesken.
Juuri näin :flower:

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
Noiden isompien tyttöjen (jollainen itellänikin on) kanssa on siksi hankalaa, kun ne voisi jo päästää harjoittelemaan pihalle/puistoon itsekseen ulkoiluakin, mutta sitten ne käyttäytyy ilman vanhempien läsnäoloa välillä typerästi. En siitä huolimatta ehdi olla itse aamusta iltaan ulkona vahtimassa oman lapseni jokaista liikettä vaan saa kyllä ulkoilla yksinäänkin.
Mä ainakin toivon, että "koko kylä kasvattaa"-metodi toimis yleisemminkin eikä vanhemmat ottais hernettä nekkuunsa, jos omaa lasta on komennettu muiden toimesta.
Kyllä meillä on noiden naapureiden kanssa hyvät välit ja noin epävirallisesti joskus "sovittukin", että kaikki saavat naapurinkin lasta komentaa... Mutta tässä minusta on juurikin se ongelma, että ketä komennan ja mihin. Eli toisaalta kaikki saavat leikkiä yhteisellä pihalla, mutta toisaalta ei ketään oikein voi pakottaakaan leikkimään jonkun kanssa... Tuossa kuitenkin kaikki ovat ihan toistensa näköpiirissä, kovin iso tuo piha ei ole... Mieluiten antaisin lasten selvittää keskenään, kuka kenenkin kanssa tällä kertaa haluaa leikkiä, mutta oma läsnäoloni tavallaan häiritsee tuota. Mutta kun en oikein voi siitä poiskaan lähteä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä meillä on noiden naapureiden kanssa hyvät välit ja noin epävirallisesti joskus "sovittukin", että kaikki saavat naapurinkin lasta komentaa... Mutta tässä minusta on juurikin se ongelma, että ketä komennan ja mihin. Eli toisaalta kaikki saavat leikkiä yhteisellä pihalla, mutta toisaalta ei ketään oikein voi pakottaakaan leikkimään jonkun kanssa... Tuossa kuitenkin kaikki ovat ihan toistensa näköpiirissä, kovin iso tuo piha ei ole... Mieluiten antaisin lasten selvittää keskenään, kuka kenenkin kanssa tällä kertaa haluaa leikkiä, mutta oma läsnäoloni tavallaan häiritsee tuota. Mutta kun en oikein voi siitä poiskaan lähteä.
Sano tniille isommille tytöille, että pidät kyllä huolen, ettei oma lapsesi tule tyttöjen leikkiä häiritsemään. Ja sitten keksit omalle lapsellesi jonkun muun leikin kuin sen tyttöjen kanssa leikkimisen. Näin niille isommille tytöille ei synny käsitystä, että oma lapsesi olisi ärsyttävä kiusankappale ja tulevaisuudessa oman lapsesi on helpompi päästä leikkeihin mukaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Myöskin suositulla lapsella voi olla hankalaa, kun kaikki haluavat leikkiä yhtäaikaa hänen kanssan ja pienillä ei ole niin helppoa aina saada yhteisleikkiä aikaiseksi - kahden kesken ne ensin leikit parhaiten sujuvat. Pitää saada olla oikeus myös leikkiä kahden kesken.
Aivan totta :flower:

Mutta mä oon selittänyt tytölleni (jota tällaiset asiat enemmän koskee kuin poikaa, joka on vasta 4 v) että toiselle ei pidä ehdoin tahdoin aiheuttaa pahaa mieltä. Eli voi mennä leikkimään rauhassa kahden kesken jonnekin sivummalle, vaikka viereiseen pihaan tai meidän takapihalle. Eikä missään nimessä saa huutaa että sä et saa olla tässä leikkipihassa, jne - joskaan se toinen lapsikaan ei saa seurata, tuppautua, ärsyttää.
 
oikein teet
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
No entäs sitten tämä:
mun 5v. tytöllä on paras kaveri, joka on 8-vuotias ja nämä kaksi eivät halua useinkaan ottaa naapurin 5-vuotiasta tyttöä mukaan vaan haluavat leikkiä kaksin. Tämä toinen 5-vee sitten katselee pää kallellaan, kun toiset leikkivät kaksin. Mitäpäs tekisitte?
Huhuu! Mä olen usein ja kärkevästi motkottanut lapselleni moisesta käytöksestä, mutta olenko kuitenkin tehnyt väärin, kun noin moni toimis toisin tässä puistoesimerkissä?
rohkaisisin ottamaan sen toisenkin tytön mukaan. tytöt osaa olla niin veemäisiä!
 
vieras
Kyllä minä olen seuraillut aina välillä vaivihkaa, mitä 5-vuotiaani touhuaa pihalla kavereiden kanssa. Annan siis mennä aika vapaasti tontin rajojen sisäpuolella. Jos huomaan, että hölmöilyä tapahtuu niin siitä seuraa aina rangaistuksena se, ettei saa mennä yksinään ulos hetkeen aikaan. Viimeksi sankarit uittivat päätään rännien alla, kun satoi vettä. Asiasta on kielletty ennenkin, joten lapseni ulkoili vain minun seurassa seuraavat pari päivää. Otti selvästi koville sanoa kaverille, että ei nyt pääse, kun tämä kävi ovikelloa soittamassa.

Olen monesti puhunut lapselleni, että jos olet fiksusti pihalla niin saat olla. Mutta jos hölmöilet niin olet selvästikin vielä sen verran pieni, että ulkoilet siis äidin ja pikkusiskon seurassa. Tämä on toiminut oikein hyvin :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja oikein teet:
rohkaisisin ottamaan sen toisenkin tytön mukaan. tytöt osaa olla niin veemäisiä!
Rohkaista toki voi, mutta ei vaatia. Lapset oppivat hyvin nopeasti sen, jos jostain lapsesta aikuiset tekevät muille ikävän riippakiven. Sellaisen lapsen kanssa sitten ollaan vain säälistä ja siksi, että aikuiset pakottaa. Tstävyyssuhteet eivät synny aikuisten pakottamana vaan lasten vapaaehtoisena vuorovaikutuksena toisiinsa. Tässä taloyhtiössä oli aikoinaan yksi lapsi, joka oli juuri tällainen aikuisten pakosta muiden mukaan otettava. Mitä isommaksi lapset tulivat, sitä vähemmän kukaan halusi olla tämän riippakiven kanssa. Eikä tämä lapsi oppinut itse solmimaan ystävyyssuhteita, kun hänelle "ystävät" olivat olleet aina aikuisten järjestämää leikkiseuraa. Siinä voi tehdä lapselle karhunpalveluksenkin, jos pitää aina ottaa vastentahtoisesti joku mukaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja oikein teet:
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
No entäs sitten tämä:
mun 5v. tytöllä on paras kaveri, joka on 8-vuotias ja nämä kaksi eivät halua useinkaan ottaa naapurin 5-vuotiasta tyttöä mukaan vaan haluavat leikkiä kaksin. Tämä toinen 5-vee sitten katselee pää kallellaan, kun toiset leikkivät kaksin. Mitäpäs tekisitte?
Huhuu! Mä olen usein ja kärkevästi motkottanut lapselleni moisesta käytöksestä, mutta olenko kuitenkin tehnyt väärin, kun noin moni toimis toisin tässä puistoesimerkissä?
rohkaisisin ottamaan sen toisenkin tytön mukaan. tytöt osaa olla niin veemäisiä!
No niin on. Itse olin lapsena toisinaan se kolmas pyörä, koska olin nuorin (3 kk kaveria nuorempi:) ) ja eihän se kivaa ollut. Olen yrittänyt selittää, miten paljon kivoja leikkejä pystyy leikkimään, kun on paljon lapsia yhdessa. Pitäis varmaan ostaa joku leikkikirja niin muistaiskin niitä "Kymmenen tikkua laudalla"-juttuja.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä minä olen seuraillut aina välillä vaivihkaa, mitä 5-vuotiaani touhuaa pihalla kavereiden kanssa. Annan siis mennä aika vapaasti tontin rajojen sisäpuolella. Jos huomaan, että hölmöilyä tapahtuu niin siitä seuraa aina rangaistuksena se, ettei saa mennä yksinään ulos hetkeen aikaan. Viimeksi sankarit uittivat päätään rännien alla, kun satoi vettä. Asiasta on kielletty ennenkin, joten lapseni ulkoili vain minun seurassa seuraavat pari päivää. Otti selvästi koville sanoa kaverille, että ei nyt pääse, kun tämä kävi ovikelloa soittamassa.

Olen monesti puhunut lapselleni, että jos olet fiksusti pihalla niin saat olla. Mutta jos hölmöilet niin olet selvästikin vielä sen verran pieni, että ulkoilet siis äidin ja pikkusiskon seurassa. Tämä on toiminut oikein hyvin :)
Tossa on vaan se vaara, että jos vaihtoehtona on leikkiä jonkun kanssa, jonka kanssa ei haluaisi leikkiä, ja rangaistus, niin lapsi - vaikka miten niin toivoisit - ei välttämättä ikinä opi pitämään siitä lapsesta, jonka kanssa rangaistuksen uhalla pakotat hänet leikkimään. Ja mitä isommiksi tytöt tulevat, sitä piilopirullisempia osaavat olla niille, jotka on pakko ottaa mukaan, mutta joiden kanssa ei oikeasti haluttaisi olla.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
keittiö noita..niin kukin tyylillään..ite opetan lapselleni,että pitää osata hyväksyä muitakin myös leikkimaailmaan,ja muutenkin on mielestäni fiksua ottaa toiset mukaan leikkeihinsä! mielestäni yleisellä leikkipaikalla kaikki saavat leikkiä yhdessä,ei siellä saa ketään tunkee pois esimerkiksi hiekkalaatikolta.ja luuletko,että mä hyväksyn jos toisten leikkeihin menee ns rikkomaan?se on kanssa kiusaamista myös..
En usko, että hyväksyisit toisten leikkien rikkomisen. Mutta muuistathan, että jos kaksi isompaa tyttöä leikkii vaikkapa valokuvamallia, niin kolmas nuorempi, leikin ulkopuolelta, ei voi mennä sanomaan, että "tää ois niitten lapsi". Se olisi myös leikin rikkomista, koska siihen tyttöjen leikkiin ei kuulu, että niillä valokuvamalleilla olisi lapsikin. Toki, jos se niille valokuvamalleille sopii, niin tilanne on eri. Mutta lasten ei pidä alituiseen joutua muuttamaan leikkejään sen vuoksi, että joku leikkiin kuulumaton on pakko ottaa leikkiin mukaan. Se leikki kun ei ole enää sama leikki, mitä tytöt alunperin olisivat halunneet leikkiä.

Yleisellä paikalla kaikki saavat leikkiä, mutta yhdessä saavat leikkiä ne, joilla on yhteinen leikki.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
pitäsköhän lukea uusiksi mistä tää ketju alkoi??
Ketjualkoi siitä, että kaksi isompaa tyttöä ei halunnut otttaa pikkutyttöä leikkiinsä mukaan. Kuten tuolla jo aiemmin sanoin, se huutelu ei ollut oikein. Mutta niillä isommilla tytöillä ON oikeus leikkiä kahdestaan, jos niin haluavat. Kolmas voi tottakai leikkiä samalla pihalla, mutta ei mennä sotkeutumaan niiden kahden muun leikkeihin.

 
hm
Kotona saa valita seuransa jokainen itse. Jos 5-vuotiaat haluavat leikkiä kahdestaan, ei 3-vuotiaan äiti voi pakottaa heitä ottamaan 3-vuotiasta mukaan, joka on ihan eri tasolla. En minäkään voi tunkea naapurin Irmelin ja Katjan seuraan väkisin, jos he mieluummin viettävät aikaa kahdestaan. Ehkä jompikumpi voi haluta olla kanssani kun toinen on pois, mutta ei se tarkoita sitä, että heidän olisi pakko ollla minun kanssa myös silloin kun haluavat olla kahdestaan, jos jompi kumpi joskus viettää minun kanssa aikaa kun parempaa kaveria ei ole.

Koulu ja päiväkoti eri asia. Ne ovat työpaikkoja, jossa kaikki otetaan mukaan ja yritetään olla kaikki sovussa ja yhdessä leikkiä. ketään ei jätetä yksin.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pihalla on mm. leikkimökki, johon nämä 5-vuotiaat yleensä linnoittautuu... ja 3-vuotias ei siis saisi mennä sinne sisään...

Olen yrittänyt olla puuttumatta (siis seurata vain vierestä, etteivät esim. satuta toisiaan), kun toisaalta ehkäpä vuoden päästä noiden pitäisi jo muutenkin kyetä nuo asiat keskenään siellä sopimaan (kun tämä pieninkin alkaa ulkoilla yksinään). Nuo 5-vuotiaat vain suorastaan vaativat minua puuttumaan leikkeihin, vaikkei 3-vuotias edes ole ehtinyt leikkiä aloittaakaan... Hankalaa.
Ihan kuin meidän pihasta :D Meillä kans 2 5v tyttöä linnoittautuu taloyhtiön leikkimökkiin eikä sinne saa muut silloin mennä. Itselläni kaks lasta joista nuorempi on vajaa 3v tyttö ja tänään viimeksi yritti ängetä sinne mukaan mutta tytöt kiljui sille, että se ei saa tulla sinne. Mä sanoin tytölleni sit vaan että antaa isojen tyttöjen leikkiä keskenään ja ohjasin sen leikkimään muuta. Henk koht en oleta, että 5vuotiaitten pitäis ottaa meidän vajaa 3v leikkiin mukaan, kun heillä kerran on jo menossa joku oma juttu, ja kun eivät kuitenkaa valloita koko leikkialuetta vaan sen mökin. Jos koko leikkialuetta alkaisivat omia nii sit sanoisin että saa muutki olla siellä.
 
mä en jaksanu lukee enää noita loppuja.

mut tohon leikkimökkiasiaankin sanoisin tytöille 3-vuotiaan äitinä esim. ett se on kaikkien käytettävissä, ja leikitään vuorotellen..leikkikää te ensin puoli tuntia ja sit vaihdetaan niin meidän "elviira" tulee sitten leikkimään siihen ja te voitte sitten leikkiä jotain muuta.. (tai sitten leikitte kaikki yhdessä). :)
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Kotona saa valita seuransa jokainen itse. Jos 5-vuotiaat haluavat leikkiä kahdestaan, ei 3-vuotiaan äiti voi pakottaa heitä ottamaan 3-vuotiasta mukaan, joka on ihan eri tasolla. En minäkään voi tunkea naapurin Irmelin ja Katjan seuraan väkisin, jos he mieluummin viettävät aikaa kahdestaan. Ehkä jompikumpi voi haluta olla kanssani kun toinen on pois, mutta ei se tarkoita sitä, että heidän olisi pakko ollla minun kanssa myös silloin kun haluavat olla kahdestaan, jos jompi kumpi joskus viettää minun kanssa aikaa kun parempaa kaveria ei ole.

Koulu ja päiväkoti eri asia. Ne ovat työpaikkoja, jossa kaikki otetaan mukaan ja yritetään olla kaikki sovussa ja yhdessä leikkiä. ketään ei jätetä yksin.
Kotona minulla on 10 muuta naapuria, joiden seuraan voin hakeutua, tai voin kutsua kylään muita ihmisiä.

tietysti jos kaikki muut naapurit ovat isolla joukolla yhdessä ja yksi jätetään pois, silloin olisi kiusaamista. mutta tässä tapauksessa 2 tyttöä halusi leikkiä pihassa, ja 3v voi hakea itselleen muuta seuraa tai hänen äiti.

koulu ja päiväkkoti ja työpaikka ovat taas asia erikseen, koska se on yhteisö ja siellä kukaan ei ole vapaa olemaan ihan kenen tahansa kanssa, van kaveri on löydettävä ryhmästä ja silloin on kaikkien suostuttavat olemaan vähän kaikkien kanssa. tai jos ei halua, jäädä ites ryhmästä pois.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
miksi teette näin monimutkasen asiasta joka melko selvä pitäs olla? on teidän asianne miten annatte suhtautua lastenne muihin,mutta ite yritän,että oppii hyväksymään muitakin.annatko lapsesi tunkee pienemmän pois hiekkalaatikolta,koska heillähän ei ole yhteinen leikki..vai opastatko,että saa siinä muutki leikkiä?
En anna isomman lapseni tunkea pienempää pois hiekkalaatikolta. Mutta en myöäskään anna oman pienemmän mennä hiekkalaatikolla tunkemaan itseään isompien leikkeihin. Olen opastanut nimenomaan siihen, että taloyhtiön yleisillä alueilla saa kaikki taloyhtiön lapset leikkiä. Mutta just siihen omaan leikkiin ei tarvitse ottaa muita kuin ne, joiden kanssa haluaa leikkiä. Lapsella on oikeus leikkiä kaverinsa kanssa leikkiä, jota haluaa leikkiä ilman, että leikin luonnetta pitää muuttaa, koska paikalle saapui yksi lapsi lisää. Jos hiekkalaatikolla on ollut joku, joka ei anna leikkiä rauhassa, niin silloin on ollut parempi tulla kaverin kanssa meidän omalle pihalle hiekkalaatikolle, jossa saa leikkiä kaverin kanssa rauhassa.

 
hm
Ja kyllähän ne kiinnostuksen kohteet kuitenkin vaikuttavat. jos irmeli ja katja haluavat tehdä käsitöitä, niin onko oikein, etät minä sitten erittäin päsmäröivänä ihmisenä pakotan heidät lenkille? kun minä haluan urheilla. Minusta minun kuuluu etsiä minulle ystävä joka haluaa urheilla, eikä sanoa, että minä haluan nyt olla teidän kanssa, kun asutte tuossa vieressä, enkä jaksa hakea muuta seuraa. ja te lähdette nyt lenkille.
koulu ja päiväkoti ja muut työpaikat eri asia. siellä tehdään yhdessä askartelua kun opet käskee ja ulknoa ollaan porukassa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
keittiönoita,no nyt ajattelen aika samanlailla..kyllä siihen laatikolle mahtuu pienempiki oman leikkinsä tekeen,kute sanoin,se väkisin ittensä jyrääminen mukaan on kans sitä toisten leikkien rikkomista.mutta silti en näe mitään haittaa vaikka omalle lapselle yritän opettaa,että ottaa muitaki leikkeihin mukaan,pakkoa ei voi kelleen laittaa,tietystikään..
Meillä ei ole - ja lapset nyt siis jo 23 ja 18 v - ollut koskaan ollut mitään ongelmaa siinä, että jos leikkiin sopii useampia, niin sitten useampi otetaan. On paljon leikkejä, jossa leikkijöiden lukumäärällä ei ole edes mitään ylärajaa...kuten vaikka kirkonrotta tai rosvo ja poliisi. Mutta on myös leikkejä, joita lapset haluavat leikkiä kahdestaan. Tai kolmistaan, kunhan ovat kehitykseltään samalla tasolla.

Mun lapsillani on yli viiden vuoden ikäero, joten meillä on ollut ihan itsestäänselvää se, että toi pienempi ei mene sössimään isosiskonsa ja tämän kavereiden leikkejä. Eikä kyllä tuo isompikaan saanut mennä sössimään pikkuveljen ja tämän kavereiden leikkejä.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
keittiönoita-mikä on sitten pointtisi?
Mun pointti on - jos nyt siis puhutaan ihan tuosta alkuperäisestä aiheesta - että lapsilla on oikeus leikkiä sen kaverin kanssa, jonka kanssa haluaa leikkiä. Jos pihaan tulee lisää lapsia, niitä ei ole pakko ottaa leikkiin mukaan. Mutta ei niitä muita lapsia voi siitä pihasta poiskaan häätää. Muut lapset leikkivät sitten omia leikkejään...joko yksin tai jonkun muun kanssa. Se leikkimökki on vähän kinkkinen. Mutta lähtökohtaisesti minusta leikkimäkissä leikkivät ensisijaisesti ne, jotka siellä ensin olivat. Näin toimittiin aikoinaan mun lapsuudessanikin eli jos lautakeinussa oli jo riittävästi keinujia, niin ei siihen enää ne muut menneet - vaikka periaatteessa olisivat mahtuneetkin - vaan odottivat omaa vuoroaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Myöskin suositulla lapsella voi olla hankalaa, kun kaikki haluavat leikkiä yhtäaikaa hänen kanssan ja pienillä ei ole niin helppoa aina saada yhteisleikkiä aikaiseksi - kahden kesken ne ensin leikit parhaiten sujuvat. Pitää saada olla oikeus myös leikkiä kahden kesken.
Aivan totta :flower:

Mutta mä oon selittänyt tytölleni (jota tällaiset asiat enemmän koskee kuin poikaa, joka on vasta 4 v) että toiselle ei pidä ehdoin tahdoin aiheuttaa pahaa mieltä. Eli voi mennä leikkimään rauhassa kahden kesken jonnekin sivummalle, vaikka viereiseen pihaan tai meidän takapihalle. Eikä missään nimessä saa huutaa että sä et saa olla tässä leikkipihassa, jne - joskaan se toinen lapsikaan ei saa seurata, tuppautua, ärsyttää.
Näin juuri!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
mun pointti oli se,että en hyväksyisi oman lapseni huutamista toiselle noin ku tos alkuperäses tytöt tekivät,ja se,että pitää sinne yleiselle leikkipaikalle mahtua muitaki leikkiin ilman,että heille huudetaan jo heti ku ovat näköpiirissä..niin pakko ei omaan leikkiin mukaan ottaa,mutta ei voida omia koko hiekkalaatikkoa tai vastaavaa,ainakaan jos siinä on tilaa leikkiä..ja mun mielestä ei ole haittaa vaikka yritä omalle sanoa,että voi niitä muitaki ottaa leikkiin mukaan..en hyväksy jos omani alkaa siellä toisia kiusaan jne siihen sanon,että jos ei leikit suju ni ei siellä mikään pakko ole olla.
No ton huutamisen taisin ketjussa ja pariinkin otteeseen todeta vääräksi.
 
piina
Mä en ymmärrä,miksi ei yleisellä paikalla voisi kaikkia, jotka haluavat leikkiin mukaan voisi ottaa leikkiin mukaan :/ Miksi sosiaalliset ihmisen alut haluavat pariutua ja olla vain kaksin, miksi ne muut eivät leikkiin mahdu. Mä en ymmärrä miksi aikuisillekin tuntuu joskus olla vaikeaa olla isommassa porukassa ja tehdä asioita yhdessä.

Tietty on asioita, joitka tehdään tai puhutaan kaksin tai pienemmällä porukalla, mutta miksi niitä ei voi tehdä vähemmin yleisessä paikassa?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ärsyttävää. Mutta jos leikkimökki on yhteinen niin sinne saavat muutkin mennä kuin nää kaksi primadonnaa. Jos se ei sovi heille menkööt muualle leikkimään... :whistle:
No näin on joskus täälläkin käynyt :D On ollut pakko sanoa omalle lapselle, että jotkut lapset eivät halua odottaa omaa vuoroaan, joten on parempi että laitan vaikka teltan pystyyn meidän omalle pihalle ja tulette sinne leikkimään. Yleensä se leikkimökkiin ängennytkään ei ole siellä leikkimökissä sen jälkeen kauaa viihtynyt, mutta onpahan ainakin saanut oma lapseni kavereineen leikkiä teltassa rauhassa.

 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä en ymmärrä,miksi ei yleisellä paikalla voisi kaikkia, jotka haluavat leikkiin mukaan voisi ottaa leikkiin mukaan :/ Miksi sosiaalliset ihmisen alut haluavat pariutua ja olla vain kaksin, miksi ne muut eivät leikkiin mahdu. Mä en ymmärrä miksi aikuisillekin tuntuu joskus olla vaikeaa olla isommassa porukassa ja tehdä asioita yhdessä.

Tietty on asioita, joitka tehdään tai puhutaan kaksin tai pienemmällä porukalla, mutta miksi niitä ei voi tehdä vähemmin yleisessä paikassa?
siis esim. kerrostalossa/rivitalossa on van se yksi yhteinen piha. tarkoitatko että heidän pitäisi aina olla sisällä jos haluavat leikkiä kaksin?

ja vaan omakotitalossa asuvat saisivat leikkiä kaksin?
 

Yhteistyössä