Lasten kanssa pihalla + naapurit

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Tilanne: Kaksi 5-vuotiasta tyttöä leikkii yhtiön yhteisellä pihalla keskenään. Paikalle saapuu 3-vuotias tyttö äitinsä kanssa. Nämä 5-vuotiaat alkavat heti 3-vuotiaan nähdessään huutaa kovaan ääneen, etteivät halua leikkiä XXX:n kanssa, "mene pois XXX". Ja lopulta alkavat valittaa äidille, kuinka XXX sotkee heidän leikit, "käske XXX pois meidän leikeistä" Yksin ollessaan 5-vuotias toki kelpuuttaa 3-vuotiaan leikkitoverikseen, ja näin ollen 3-vuotiaan on aika vaikea ymmärtää, miksi hänen seuransa ei nyt kelpaa... Mitä tekisit/sanoisit äitinä?
 
Sanoisin tyttärelleni että suu suppuun, XXX:llä on ihan yhtäläinen oikeus olla tässä pihassa.

Ja neuvoisin näitä isompia menemään vaikka meille tai meidän takapihaan, jos he haluavat ihan rauhassa olla.
 
??
sotkeeko 3v leikit todella? Jos ei, niin sanoisin sen 5 veelle. Kerro 5 veelle, että tällä pihalla saa kaikki leikkiä, kun on yhteinen. Eihän aikuisetkaan aja toisiaan pois pihalta? Sano sekin tytölle. Sano samalla 3 veelle, saa leikkiä. Ohjaa kuitenkin huomaamattomasti 3 veen huomiota muualle, jos mahdollista.
 
jipjip
aika yleinen tilanne missä tahansa taloyhtiön pihalla. yksi vaihtoehto on se, että muutatte omakotitaloon ja leikitte siellä. toinen vaihtoehto on, että lähdette leikkipuistoon. kolmas vaihtoehto on sanoa tytöille, että pihalla on jokaisella oikeus leikkiä. ja tämä 3 v ei teidän leikkejä tule sotkemaan koska äiti katsoo vieressä. ja menette sitten omiin leikkeihin. ja kolmevuotiaalle voi jo selittää, että "isot tytöt" haluaa leikkiä nyt kaksin, että heillä oli joku leikki kesken. tylsää kun tuommoista tapahtuu, mutta on aika yleistä.
 
e
- kaikki saa olla yhtiön pihalla
- jos tytöt ei halua pienempää leikkiin mukaan, niin ei pakko ottaa. Selitän lapselle, että isot haluaa leikkiä keskenään.
- en anna pienen sotkea leikkejä, mutta toisaalta isommat ei saa valloittaa koko aluetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja e:
- kaikki saa olla yhtiön pihalla
- jos tytöt ei halua pienempää leikkiin mukaan, niin ei pakko ottaa. Selitän lapselle, että isot haluaa leikkiä keskenään.
- en anna pienen sotkea leikkejä, mutta toisaalta isommat ei saa valloittaa koko aluetta.
Jotenkin näin. Harmillista kuitenkin, että tän 5veen kaverin ollessa muualla seura yllättäen kelpaakin :/ Mahtaa lapsikin ihmetellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Harmillista kuitenkin, että tän 5veen kaverin ollessa muualla seura yllättäen kelpaakin :/ Mahtaa lapsikin ihmetellä.
Se on, niin julmalta kuin saattaakin kuulostaa, ihan normaalia lapsilla.

Eikä lapset sitä yleensä raskaasti tunnu ottavan - vanhemmille asia voi olla kovempi pala niellä.
 
Selvästi tämä 5vee ei edes systemaattisesti sorra teidän 3veetä, joten tilanne on ihan ok. Tuon ikäiset lapset eivät edes aina osaa kunnolla leikkiä ryhmässä. Aina ei kaikkien tarvitse kaikkien kanssa leikkiä, mutta toki ketään ei tarkoituksella saisi jättää ulos piireistä.

Kaikki mahtuvat leikkimään samalle pihalle ja sen voi lapsille yksinkertaisesti kertoa. 3vee leikkii silloin äitinsä kanssa.
 
vieras
Mun tytölle tehtiin tuota samaa pari vuotta sitten, se on tosi tylsää. Minä sanoin isommille tytöille, että teidän ei ole pakko leikkiä meidän tytön kanssa mutta te ette voi kieltää häntä olemasta samassa puistossa. Lisäksi sanoin, että jos leikit on niin salaisia, ettei samassa puistossa voi muut olla niin silloin salaiset leikit on vietävä jonnekin muualle. Ihan ystävällisesti sanoin ja muutaman eri kerran jouduin muistuttamana mutta sitten se loppui.
 
ap
Pihalla on mm. leikkimökki, johon nämä 5-vuotiaat yleensä linnoittautuu... ja 3-vuotias ei siis saisi mennä sinne sisään...

Olen yrittänyt olla puuttumatta (siis seurata vain vierestä, etteivät esim. satuta toisiaan), kun toisaalta ehkäpä vuoden päästä noiden pitäisi jo muutenkin kyetä nuo asiat keskenään siellä sopimaan (kun tämä pieninkin alkaa ulkoilla yksinään). Nuo 5-vuotiaat vain suorastaan vaativat minua puuttumaan leikkeihin, vaikkei 3-vuotias edes ole ehtinyt leikkiä aloittaakaan... Hankalaa.

 
No entäs sitten tämä:
mun 5v. tytöllä on paras kaveri, joka on 8-vuotias ja nämä kaksi eivät halua useinkaan ottaa naapurin 5-vuotiasta tyttöä mukaan vaan haluavat leikkiä kaksin. Tämä toinen 5-vee sitten katselee pää kallellaan, kun toiset leikkivät kaksin. Mitäpäs tekisitte?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pihalla on mm. leikkimökki, johon nämä 5-vuotiaat yleensä linnoittautuu... ja 3-vuotias ei siis saisi mennä sinne sisään...

Olen yrittänyt olla puuttumatta (siis seurata vain vierestä, etteivät esim. satuta toisiaan), kun toisaalta ehkäpä vuoden päästä noiden pitäisi jo muutenkin kyetä nuo asiat keskenään siellä sopimaan (kun tämä pieninkin alkaa ulkoilla yksinään). Nuo 5-vuotiaat vain suorastaan vaativat minua puuttumaan leikkeihin, vaikkei 3-vuotias edes ole ehtinyt leikkiä aloittaakaan... Hankalaa.
Onko sun 3 v sitten joskus aikaisemmin mennyt sössimään isompien leikkejä? Toi on tietysti hieman hankalaa, jos pihalla on vain yksi leikkimökki. Mutta mä sanoisin omalle lapselleni, että ne leikkii siellä leikkimökissä, jotka olivat siellä ensin, ja että toisella kertaa se oma lapsi on siellä ensin ja saa jatkaa leikkejään.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun tytölle tehtiin tuota samaa pari vuotta sitten, se on tosi tylsää. Minä sanoin isommille tytöille, että teidän ei ole pakko leikkiä meidän tytön kanssa mutta te ette voi kieltää häntä olemasta samassa puistossa. Lisäksi sanoin, että jos leikit on niin salaisia, ettei samassa puistossa voi muut olla niin silloin salaiset leikit on vietävä jonnekin muualle. Ihan ystävällisesti sanoin ja muutaman eri kerran jouduin muistuttamana mutta sitten se loppui.
Tämä varmaan toimisi. Kiitos.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pihalla on mm. leikkimökki, johon nämä 5-vuotiaat yleensä linnoittautuu... ja 3-vuotias ei siis saisi mennä sinne sisään...

Olen yrittänyt olla puuttumatta (siis seurata vain vierestä, etteivät esim. satuta toisiaan), kun toisaalta ehkäpä vuoden päästä noiden pitäisi jo muutenkin kyetä nuo asiat keskenään siellä sopimaan (kun tämä pieninkin alkaa ulkoilla yksinään). Nuo 5-vuotiaat vain suorastaan vaativat minua puuttumaan leikkeihin, vaikkei 3-vuotias edes ole ehtinyt leikkiä aloittaakaan... Hankalaa.
Onko sun 3 v sitten joskus aikaisemmin mennyt sössimään isompien leikkejä? Toi on tietysti hieman hankalaa, jos pihalla on vain yksi leikkimökki. Mutta mä sanoisin omalle lapselleni, että ne leikkii siellä leikkimökissä, jotka olivat siellä ensin, ja että toisella kertaa se oma lapsi on siellä ensin ja saa jatkaa leikkejään.
Ei ole mielestäni sotkenut. Ja olenhan ollut aina vieressä vahtimassa ;-) Kivasti leikkivät yksiin, kun vain kaksi lasta on pihalla. Ja leikit sujuvat yhdessä myös, kun isompien tyttöjen vanhempia on paikalla. Omalleni olen aina yrittänyt opettaa, että sillä porukalla leikitään yhdessä, joka pihalla sillä kertaa on. Ja ketään ei jätetä ulkopuolelle. Pihalla kerralla olevien lasten määrä voi enimmillään olla melkein kymmenenkin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
No entäs sitten tämä:
mun 5v. tytöllä on paras kaveri, joka on 8-vuotias ja nämä kaksi eivät halua useinkaan ottaa naapurin 5-vuotiasta tyttöä mukaan vaan haluavat leikkiä kaksin. Tämä toinen 5-vee sitten katselee pää kallellaan, kun toiset leikkivät kaksin. Mitäpäs tekisitte?
Huhuu! Mä olen usein ja kärkevästi motkottanut lapselleni moisesta käytöksestä, mutta olenko kuitenkin tehnyt väärin, kun noin moni toimis toisin tässä puistoesimerkissä?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
ei millää pahalla,mutta mun mielestä toi on jo kiusaamista,mun 6v poika ja naapurin saman ikänen tyttö leikkivät,niin kyllä ottavat pienempiä leikkeihinsä mukaan.ite en katsele mitään kiusaamista yhtää ja puutun heti jos sellaista esiintyy.sääntönä ollu,että jos ei leikit suju,ni sitten ei tarvi olla ulkona ollenkaan. lisäksi mielestäni ei kovin fiksua isompien huutaa tuollasta pienemmälle...ei varmasti 3v mielestä kovin kivaa ole...!
No toi huutelu ei tietty ollut hyvä juttu, mutta muuten en ole kanssasi samaa mieltä. Mä en ole antanut edes omien lasteni mennä häiritsemään toistensa leikkejä, kun toisella on ollut joku kaveri.

Mutta on meidänkin taloyhtiössä ollut näitä lapsia, joilla on vanhempiensa mielestä oikeus mennä häiritsemään muiden leikkejä. Onneksi asutaan rivitalossa ja silloin on voinut sanoa omille lapsille kavereineen, että voivat joko tulla meidän omaan pihaan tai vaikka meille sisälle leikkimään, jos pihalla ei saa rauhassa leikkiä.

 
näin meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
No entäs sitten tämä:
mun 5v. tytöllä on paras kaveri, joka on 8-vuotias ja nämä kaksi eivät halua useinkaan ottaa naapurin 5-vuotiasta tyttöä mukaan vaan haluavat leikkiä kaksin. Tämä toinen 5-vee sitten katselee pää kallellaan, kun toiset leikkivät kaksin. Mitäpäs tekisitte?
Huhuu! Mä olen usein ja kärkevästi motkottanut lapselleni moisesta käytöksestä, mutta olenko kuitenkin tehnyt väärin, kun noin moni toimis toisin tässä puistoesimerkissä?
Minä en voi muiden lapsia pakottaa leikkimään omani kanssa mutta omaani voin pyytää huomioimaan muita. Minä olen omalleni sanonut, että leikkikää nyt hetki sellaisia leikkejä, joihin pienempikin sopii mukaan. Olen myös komentanut omani sisälle, kun olen yhyttänyt puistopoliisin roolista. Lapsi ei saanut kahteen päivään mennä ilman aikuista ulos, kun ei kerran osannut käyttäytyä kivasti kavereita kohtaan.
 
Noiden isompien tyttöjen (jollainen itellänikin on) kanssa on siksi hankalaa, kun ne voisi jo päästää harjoittelemaan pihalle/puistoon itsekseen ulkoiluakin, mutta sitten ne käyttäytyy ilman vanhempien läsnäoloa välillä typerästi. En siitä huolimatta ehdi olla itse aamusta iltaan ulkona vahtimassa oman lapseni jokaista liikettä vaan saa kyllä ulkoilla yksinäänkin.
Mä ainakin toivon, että "koko kylä kasvattaa"-metodi toimis yleisemminkin eikä vanhemmat ottais hernettä nekkuunsa, jos omaa lasta on komennettu muiden toimesta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ole mielestäni sotkenut. Ja olenhan ollut aina vieressä vahtimassa ;-) Kivasti leikkivät yksiin, kun vain kaksi lasta on pihalla. Ja leikit sujuvat yhdessä myös, kun isompien tyttöjen vanhempia on paikalla. Omalleni olen aina yrittänyt opettaa, että sillä porukalla leikitään yhdessä, joka pihalla sillä kertaa on. Ja ketään ei jätetä ulkopuolelle. Pihalla kerralla olevien lasten määrä voi enimmillään olla melkein kymmenenkin.
Ei siis ole leikkiessään sanonut sanaakaan näille isommille tytöille eikä yrittänyt tunkea itseään samaan leikkiin mukaan vaan on hiljaa leikkinyt omia leikkejään jossain vieressä?

Mä olen viettänyt lapsuuteni 60-luvulla helsinkiläisessä kerrostalolähiössä, jossa taloyhtiön pihalla oli PALJON lapsia. Oli itsestäänselvää, että ei toisten leikkeihin menty, jos ei pyydetty. SE olisi ollut kiusaamista, että olisi pyytämättä menty sotkeutumaan muiden leikkeihin. Muutenkin lähtökohta oli se, että se joka oli jossain ekana, sai siellä olla. Muut odottivat vuoroaan tai leikkivät jotain muuta. Aikuisten ei koskaan tarvinnut puuttua asiaan vaan lapset oppivat tämän asian toisiltaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
No entäs sitten tämä:
mun 5v. tytöllä on paras kaveri, joka on 8-vuotias ja nämä kaksi eivät halua useinkaan ottaa naapurin 5-vuotiasta tyttöä mukaan vaan haluavat leikkiä kaksin. Tämä toinen 5-vee sitten katselee pää kallellaan, kun toiset leikkivät kaksin. Mitäpäs tekisitte?
Huhuu! Mä olen usein ja kärkevästi motkottanut lapselleni moisesta käytöksestä, mutta olenko kuitenkin tehnyt väärin, kun noin moni toimis toisin tässä puistoesimerkissä?
Minä en voi muiden lapsia pakottaa leikkimään omani kanssa mutta omaani voin pyytää huomioimaan muita. Minä olen omalleni sanonut, että leikkikää nyt hetki sellaisia leikkejä, joihin pienempikin sopii mukaan. Olen myös komentanut omani sisälle, kun olen yhyttänyt puistopoliisin roolista. Lapsi ei saanut kahteen päivään mennä ilman aikuista ulos, kun ei kerran osannut käyttäytyä kivasti kavereita kohtaan.
No hyvä. Näinpä mäkin olen tehnyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KUUN POIKA-:
ei millää pahalla,mutta mun mielestä toi on jo kiusaamista,mun 6v poika ja naapurin saman ikänen tyttö leikkivät,niin kyllä ottavat pienempiä leikkeihinsä mukaan.ite en katsele mitään kiusaamista yhtää ja puutun heti jos sellaista esiintyy.sääntönä ollu,että jos ei leikit suju,ni sitten ei tarvi olla ulkona ollenkaan. lisäksi mielestäni ei kovin fiksua isompien huutaa tuollasta pienemmälle...ei varmasti 3v mielestä kovin kivaa ole...!
mulle taas on ollut selvää aina, että ei naapurin lasten tartte ottaa meidän mukulaa leikkeihinsä.

Omalle lapselleni opetan, että kaikkien kanssa on hyvä leikkiä, mutta aina ei tartte leikkiä saman lapsen kanssa. Ja hoidossa on sama periaate myös aikuisten puolelta. Voi leikkiä eka Petterin kanssa sisällä ja sitten voi leikkiä Joonaksen kanssa ulkona. Selvästi pienempien kanssa ei ole pakko leikkiä ollenkaan, mutta ketään ei syrjitä tai sorreta. Esim jos paljon lapsia leikkii yhdessä vaikkapa piilosta, niin silloin kyllä sinne mahtuu enemmänkin joukkoon.

Myöskin suositulla lapsella voi olla hankalaa, kun kaikki haluavat leikkiä yhtäaikaa hänen kanssan ja pienillä ei ole niin helppoa aina saada yhteisleikkiä aikaiseksi - kahden kesken ne ensin leikit parhaiten sujuvat. Pitää saada olla oikeus myös leikkiä kahden kesken.
 

Yhteistyössä