Lasten hoidosta - pähkäilyä syksyn ja talven järjestämisestä.

Meillä on siis tilanne se, että kaksi lasta. Toinen nyt 2,5 v ja toinen 4 v ja niiden hoidosta kyse.
Ne oli viime vuoden perhepäivähoitajalla ja ovat olleet kesäkuun alusta "lomalla" ja loma jatkuu vielä tämän kuun. Takaisin siis pitäisi mennä 1.9. alkaen.

Tämä pph on vanhempi nainen, ja alkuun viime syksynä tuntui kivalta. Mutta talven ja kevään aikana mulle alkoi tulla fiilis että ne ei ulkoile niin kuin pitäisi. Eikä pahemmin tee mitään. Siis en tarkoita että pitäisi askarrella jatkuvasti tai muutenkaan, mutta mulle tuli fiilis että ne vaan kattoo telkkaria.
Ja kun meillä kotona ei ole noita maksullisia kanavia niin alkuun ihan tyhmästi luulin, että mun lapsella on valtaisa mielikuvitus kun juttelivat asioista joista mulla ei ollut hajuakaan. Aika pian selvisi, kun viikonloppuaamuisin lapset saa kattoa piirrettyjä ja kolmosella mainostetaan subjunioria babypöllön kanssa niin kyse on ohjelmista joita tulee "pöllökanavalta".
Aloin sitten kyselee joka päivä niistä ohjelmista ja mitä ne tekee, missä ovat olleet. Miten ovat ulkoilleet...
No, toki täytyyhän muistaa että tietoja antava oli viime vuonna vasta kolmen vanha.. Mutta kyllä siinä joku perä oli.
Ulkoilua melkein joka päivä oli vasta iltapäivällä.. ja vain pph:n pihasssa. Siinä ei ole "virikkeitä" lapsille. Talvella toki isot lumikasat, mutta ei mitään hiekkalaatikkoa, keinuja tms. (Eikä niitä tarvittais, koska alueella on leikkipuisto, vimpan päälle laitettu ja paljon virikkeitä)
Mä hain lapset normaalisti vähän neljän jälkeen ja lapset oli pihalla, mutta välillä kun hainkin aikaisemmin, niin ei ne pihalla ollut. eli sinä päivänä ei oltu ulkoiltu. Monesti tämän huomasin siitä, kun vein lapset sisälle asti ja mä riisuin ne aamuisin, niin jos ne ei olleet pihalla odottamassa niin hanskat, kengät ym löyty siitä mihin mä ne aamulla jätin. Siellä kun ei ole merkattuja paikkoja lasten tavaroille....

Ulkoilun esteenä oli pieni tihkusade, märkä keli esim yöllä satanut niin kaikkialla oli märkää niin ei voitu mennä ulos. Jossain vaiheessa tajusin, ettei mun kannata sinne kuravaatteita kantaa kun niitä ei tarvita.

Nyt sitten kesän ne on ollut mun äitillä ja miehen äiti on välillä pitänyt vahtia kanssa... Ja ihan tässä viikko sitten, mun äiti sanoi mulle, että oli jutellut lasten kanssa siitä että pian alkaa taas hoito ja jutellut sillä asenteella että eikö ole kiva kun näkee jälleen kivat kaverit ja hoitädin. Isompi lapsistamme oli sitten ilmoittanut, että ei halua sinne takaisin. Ei tykkää olla siellä. Ja syy oli se, että ne aina kattoo telkkaria.
Äiti sitten puhui mulle että hän olis aivan valmis hoitamaan näitä lapsia kun ei ton ikäisten kuulu tvtä niin paljon kattoa. Ja kun tietää että mäkin vähän mietin paikan miellyttävyyttä.

Niin... mä saisin pojille todella hyvän paikan, mutta kuitenkin mua mietityttää että ei mummon kuuluisi olla täysiaikainen hoitaja, koska sillon sen pitäisi olla "tiukempi" eikä mummolassa olis eri säännöt kuin kotona.

Mutta en mä nyt näitä haluaisi samalle pph:lle laittaa. Päiväkotia oon ajatellut, mutta kesken vuotta sinne ei paikkoja saa, haku on vasta alkuvuodesta jolloin jaetaan syksyn paikat.
Toiselle pph.llekaan en varmaan saa, niin on paikat tiukassa. Kun on kyse kahdesta paikastaa samalle.

ja tietty se ongelma, että miten ilmoittaa nykyiselle pph:lle ettei nämä jatkakaan siellä. Kun se nainen on ihan mukava muuten, mutta ehkä jo vähän väsynyt lasten hoitoon... ettei niin kuin jaksa vaan mennä niin kuin nuoremmat.

Mitä tehdä? Asumme pienessä kunnassa jossa asiat kuullaan kyllä muualtakin vaikka luulet ettei kukaan kuule ja tiedä mitä teet. Eli täytyy hienovaraisesti asiassa edetä.
 
"Jii"
Hankala tilanne sulla. Tolle vanhalle pph:lle en veisi. Ahdistaa oikein ajatus, että lapset istuu koko päivän sisällä ja katsoo telkkaria. Ihanaa, että mummo on tarjoutunut hoitamaan lapsia. Kuulostais hyvältä vaihtoehdolta, mutta ongelmana mä asiassa sitten nään muiden lasten puutteen. Mun mielestä 4-vuotias jo tarvitsis ikäistään leikkiseuraa. Onko mummolan lähettyvillä muita saman ikäisiä lapsia? Vai saavatko lapset kotona olleessaan tarpeeksi lapsikontakteja? Muuten mä en näe mummolahoitoa mitenkään huonona vaihtoehtona, jos mummo on vielä motivoitunut hoitamaan. Säännöistä toki täytyy mummon kanssa keskustella. Mummolassakin täytyy olla säännöt ja kuri. Päiväkotikin on loistava vaihtoehto. Kannattaa sitäkin paikkaa yrittää hakea. Hyvillä perusteluilla sen paikan jopa saattaa saadakin. Niin kävi ainakin meillä. Tsemppiä pähkäilyyn.
 
"mie"
Hae päiväkotiin. Sieltä voi saada peruutuspaikkoja kesken kauden. Laita lapset jonotuslistalle ja soita säännöllisin väliajoin kysyäksesi tilannetta.
Näin minäkin tekisin ja jos se mummo hoitaisi nyt aluksi niitä lapsia. Sille PPH:lle nyt ei tarvitse varmaan kauheasti selitellä, kuin että mummoa haluaa hoitaa nyt lapsia ja haluat myöhemmin lapset päiväkotiin, jossa enemmän kavereita jne.
 
"Kaiku"
Kyllä minäkin tilanteessasi laittaisin heti hakemuksen päiväkotiin vetämään (lapset eivät kuitenkaan ihan pieniä enää ole) ja ainakin sen aikaa kunnes saat paikan päiväkodista mummo hoitaisi lapsia. Voithan katsoa miten homma lähtee sujumaan mummon kanssa. En veisi itsekään hoitajalle jolla on telkkari kotona auki koko ajan. Mielestäni tästä voisit asiallisesti keskustella myös alueen johtajan kanssa ja ilmaista huolesi, että mielestäsi ko. paikassa katsotaan liikaa televisiota ja ulkoillaan liian vähän. Oletko puhunut muiden hoitolasten vanhempien kanssa? Ovatko he olleet tyytyväisiä?
 
asiasta pitää puhua
ota yhteyttä paikkakuntasi varhaiskasvatus päällikköön ja juttele asiasta.
ei meillä ainakaan katsella tv.tä kuin ihan poikkeustapauksissa..
sisällä leikitään,lauletaan,askarrellaan,piirretään joskus leivotaan ja tietenkin luetaan paljon.
tosin täytyy muistaa että pph tekee ruoat,ainakin minä alusta loppuun itse.
ulos mennään vaikka tihkuttaa vettä,maa märkä tai vaikka tuulee.ulkoilu aika riippuu kelistä,mutta kyllä siellä ainakin hetki ollaan,silloin sisällä olokin sujuu paljon paremmin,ruoka maittaa ja uni : )
joten ethän leimaa meitä kaikkia pph.. : ) juttele asiasta,miel ensin itse pph.n kanssa,jos ei auta niin sitten esimiehen kanssa
 
Kommentoin nyt jokaista tässä samassa, kiitos kun ootte jaksanut lukea tuon sepustuksen.
Ensimmäiseksi kerrottakoon, että en todellakaan yleistä tätä että kaikki perhepäivähoitajat olis samanlaisia. Tiedän meidänkin kunnassa pari jotka ovat supersupersuperihania, joiden ryhmiin jonotetaan :) Ja sitten niitä jotka huolehtivat ulkoilusta, ruoista ym hyvin. Ja joiden luona lapset viihtyvät kunnes menevät esikouluun. Tämä meidän hoitaja nyt sattuu vaan pitämään sisällä olosta enemmän kuin ulkoilusta. (Ihmettelen oikeasti tuota ulkoilua, kun lähellä on kenttä jonne kun menis niin ei tarttis viihdyttää lapsia mitenkään kun ne itse keksis kiipeilyä, keinuttelua, hiekkalaatikkoleikkejä ym ym)
Kyse ei ole siitä etteikö hän pitäisi lapsista, kyllä on ostettu mieluisat lahja synttäreinä ja jouluna, eli ajattelee näitä lapsia mutta tyyli hoitaa on vähän erilainen mitä mä toivoisin näille lapsille. Ja todellakaan nyt tuo lahjojen osto ei ole mitenkään pääasia tässä. Vaan se, että ajattelee lapsia vapaa-aikanaan, on tietoinen millainen luonne, mistä tykkää koska lahjat osuu kohdalleen... :)

Meillä vanhempi käy seurakunnan kerhoa, nyt syksyllä mennään taas ja niinä päivinä ainakin äiti hoitais eli kävisivät vaan 3 pv viikossa tuolla pph:lla. Ja vapaa-ajalla tapaa naapureita, siellä saman ikäistä porukkaa joiden kanssa juostaan ja kirmataan pihalla. Eli ei jäisi ilman kontakteja muihin lapsiin.
(Niin, että jos ne vaan 3 pv viikossa on tuolla niin kannattaako sitten ottaa pois.. pähkäilyn paikka edelleen)

Ja kun olen ollut tällainen working mom, niin en paljon ole ollut muiden äitien kanssa tekemisissä. :ashamed: Jos on harrastuksissa oltu, niin nekin naiset/äidit on muilta paikkakunnilta. Kun oman paikkakunnan muskarikin on tehty kotiäitien aikatauluihin sopiviksi... ja naapurikunnassa on myös iltapäiväaikoja... Yhden äidin kanssa oon jutellut ja hän on kertonut että on kuullut tuosta hoitajasta vähän samaa, että telkkari kasvattaa. Eli jos sitä jostain muualtakin kuuluu niin kait se on ollut jo tyyli vähän kauemminkin. Henk.koht en ole jutellut vanhempien kanssa joiden lapset olisi olleet tällä.

Jos mun äiti näitä hoitais niin tiedän että he kävisivät kävelyllä päivittäin, kävisivät toisinaan leikkipuistossa (tosin on pikkasen matkaa sinne..) iso piha missä leikkiä ja siellä on hiekkalaatikot, kiipeilypuut, keinut ja iso viherkenttä. Ja tv ei kuuluisi kasvatukseen, toki pieninä annoksina, esim pikku kakkonen tai sadepäivänä Nalle Puhin seikkailut.

Hm, taidan ottaa asian uudelleen puheeksi kotona miehen kanssa. Hän on vielä vähän sitä mieltä että on ihan hyvä hoitaja. Tosin ei paljon ole hakenut, vienyt näitä ja haluaa uskoa että ulkoilevat hyvin kun niin kuuluu tehdä. ja koska oon sanonut että olivat ulkona kun menin hakemaan....

Mutta tuli vielä mieleen yksi asia joka häiritsee tuossa hoitajassa. Se, että se polttaa tupakkaa. Tai ei varsinaisesti se, vaan se, että hän ei ole kertonut asiaa minulle ja olen "yllättänyt" hänet pari kertaa tupakalla. Hän kyllä ei nähnyt mua että mä näin että tupakka on poikien edessä ollessa kädessä. Tulin pihaan sillee "salamyhkäisesti", hiljaa ja eri kautta kuin normaalisti ettei se nähnyt mun tulevan... Se, että olis kertonut alkuun,e ttä mä poltan tupakkaa niin ei häiritsis polttaminen. Toki en pitäisi siitä että lasten edessä polttais, mutta ei se olis syy että en voisi viedä lapsiani hälle hoitoon..

Jaa-a, jatkan pähkäilyä. Onhan tässä vielä tää kuu aikaa miettiä mitä tehdä.
 
"vieras"
Miettikää miehen kanssa myös sitä, kannattaako teidän maksaa siitä, että hoitaja ruokkii lapset ja nämä katsovat päivät telkkaria. Samalla rahalla kun voisi saada monipuolisempaa ja virikkeellisempääkin hoitoa. Kyllähän lapset varmasti tuollakin pärjäävät, mutta onko se sen arvoista?
 
[QUOTE="vieras";24359007]Miettikää miehen kanssa myös sitä, kannattaako teidän maksaa siitä, että hoitaja ruokkii lapset ja nämä katsovat päivät telkkaria. Samalla rahalla kun voisi saada monipuolisempaa ja virikkeellisempääkin hoitoa. Kyllähän lapset varmasti tuollakin pärjäävät, mutta onko se sen arvoista?[/QUOTE]

No just tota mä oon kanssa miettinyt. Itse vaan todellakin toivois että olis jotain muutakin kuin vaan se tv.

Oikeastaan nyt mietityttää vaan se, että miten esikoisen ja sen bestiksen ystävyyden kanssa käy. Toki voitais nähdä meillä, heillä ym mutta kun se ei enää ole päivittäistä niin miten kestää. Mutta sitten taas kuopukselle ei tuolla ole tullut juuri ystävää niin ei haittais. Ehkä tää on jo vähän liian paljon ajateltu... nämä muksut pysyvät ystävinä jos aikuiset annamme siihen mahdollisuuden :) ja jos ei kestä niin sitten ei.
 
nnbv
En todellakaan veisi kuvailemallesi pph:lle lapsia. TV, tupakka, ulkoilun puute. Ei ei... Laittaisin pk:seen hakemukset heti ja mummo hoitaisi siihen saakka kun paikka vapautuu. Ja jos murehdit 4 vuotiaan kaverisuhteita niin niitä tulee ja menee. Pk:sta saa taatusti uusia kivoja kavereita.
 

Yhteistyössä