Lasten hankinnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Haluaisin mielipiteitä seuraavanlaiseen asiaan. Mä haluaisin kovasti kolmannen lapsen. Meidän rahallinen tilanne huomioon ottaen olemme miettineet asiaa todella tarkoin ja siksi kysyisinkin että oletteko te joutuneet miettimään asiaa taloudelliselta kannalta ennen kuin olette voineet alkaan suunnittelemaan raskautta?

No me ei ainakaan kolmatta lasta tehdä, vaikka haluttaisiinkin, koska joutuisimme ostamaan isomman asunnon ja se on tällä hetkellä täysin mahdotonta. Eli kyllä harkitaan myös taloudellisesti.

meillä todella rankka taloudellinen tilanne nyt ja kolmatta odotan. Ei ollut suunnitelmissa ja aborttia suunnittelin mutta ei musta siihen ollut, ajat ja kaikki oli jo varattu.. kuitenkin, vanha sanonta kuuluu,"lapsi tuo leivän tullessaan". pelottaa toki minuakin tämä tilanne aivan valtavasti mutta.. ainahan tilanne voi helpottua ennen lapsen syntymää, eihän sitä tiedä.mutta kyllä sitä pärjää ainakin jotenkin.tai näin minä uskon.

Ekan ja tokan tilaus oli meille selvä, mutta kolmatta mietittiin pitkään ja hartaasti. Ei niinkään rahasta kyse, mutta jaksamisesta. Tuolla se nyt heräilee, ja on kyllä niin ihana, pois en antaisi mistään hinnasta. Aina sitä eutkäteen miettiin, mutta harvoin katuu jälkikäteen. Eikä sille ole tarvinnut ostaa juuri mitään, kun kaikki oli valmiina, ja ruuatkin teen hänelle itse eikä paljon maksa

Kyllä pitää taloudellisestikin miettiä.

Tämä nyt on asian vierestä, mutta minulla särähtää aina korvaan ilmaisut "tehdään tai hankitaan lapsia". Ei niitä tehdä tai hankita, lapsia vaan lapsia aina SAADAAN. Anteeksi kun nussin pilkkua tässä, mutta kun on niin paljon lapsia toivovia tuttavia joilla ei tärppää tai ei koskaan voikaan onnistua :'(

Lapsi ei ole hankinta, vaan ihminen, josta olet vastuussa käytännössä aina. Ja *yllätys'yllätys* taloudellisia seikkoja painotetaan liikaa.

Okei, meillä on 5½ lasta ja JOS olisi vaikka 7, joutuisimme ehkä miettimään ulkomaanmatkailua tarkemmin. Ei se materiaalinen puoli ole pääasia.

ei ole mietitty yhdenkään kohdalla. kaikille on rahat ruokaan silti riittäneet ja vaatteisiin päälle. tinkimään on jouduttu ehkä siitä, että sitä tietokonetta eivät ole saaneet kuus vuotiaana vaikka naapurin maijallakin on jne. ja yhteisiä juttuja on hankittu. jokainen ei ole saanut omaa telkkaria, vaikka naapurin matti ja maija ovat sellaisen saaneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:

Tämä nyt on asian vierestä, mutta minulla särähtää aina korvaan ilmaisut "tehdään tai hankitaan lapsia". Ei niitä tehdä tai hankita, lapsia vaan lapsia aina SAADAAN. Anteeksi kun nussin pilkkua tässä, mutta kun on niin paljon lapsia toivovia tuttavia joilla ei tärppää tai ei koskaan voikaan onnistua :'(

Arvasin että joku sanoo tän. Meillä siis nimenomaan lapset on tekemällä tehty, ja kyllä siinä kesti ja kaikki konstit käytettiin mitä keksitty on. Eivät olisi kyllä tulla tupsahtaneet toivomalla tms. vaan nimenomaan kovasta tekemisestä oli kyse.

Meillä talous olisi kyllä kestänyt kolmannen (miehelle neljännen) lapsen, mutta muista syistä päätimme, ettei meille yritetä saada enempiä lapsia. Minulle on täysin itsestäänselvää, että myös taloudellinen puoli on merkityksellinen päätettäessä lapsiluvusta.

ei oo mietitty lasten lukumäärää taloudellisesti ollenkaan, vain sydämellä mietitty ja neljäskin ois tervetullut...taidan vain olla jo liian vanha ku ei tärppää...

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:

Kyllä olen tietoinen siitä kuinka vaikeaa lapsen SAAMINEN voi olla...pahoittelen kirjoitusvirhettä...

Tätä ei tietenkään sais sanoa, mutta eikö teillä koskaan käy mielessä, miltä perheen lapsista tuntuu, jos tiukkaa tekee jo olemassa olevien kanssa, mutta lisää pitää saada. Kädestä-suuhun eläminen ei tosiaan ole lapsellekaan ruusuista vaikka sitä rakkautta kuinka riittäisi.

Sitä vartenhan sitä maksetaan kotihoidontukea,lapsilisää että voi niitä lapsia tehdä jokainen joka haluaa äidiksi ja isäksi tulla :heart:
Ei mullakaan rahaa ole muita kuin tuo kotihoidontuki,välillä saa kynsiä syödä mutta on elämä elämisen arvoista kun lapsilla on kaikki hyvin :heart:

Ihan järkeväähän se on miettiä myös taloudellisia puolia.
Nyt ei kolmas olisi millään tavalla "rahasta kiinni" meillä, vaan syyt pitäytyä kahdessa lapsessa ovat lähinnä omassa jaksamisessa.

Toka nyt vaan päätti tulla. Ei siinä niin keritty miettiin, et sopiiko nyt tulla. Kolmatta hyvin luultavasti meille ei tule. Ainakaan 5 vuoteen. Mut se ei niin oo rahasta kiinni ( ei sitä liikaa silti ole) vaan omasta jaksamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rekkamiehen heila:
Sitä vartenhan sitä maksetaan kotihoidontukea,lapsilisää että voi niitä lapsia tehdä jokainen joka haluaa äidiksi ja isäksi tulla :heart:
Ei mullakaan rahaa ole muita kuin tuo kotihoidontuki,välillä saa kynsiä syödä mutta on elämä elämisen arvoista kun lapsilla on kaikki hyvin :heart:

Mitenkä sitten, kun kotihoidontuki loppuu, mutta lapsien rahaa vaativat tarpeet vaan kasvavat?

Minä olen kyllä sen verran hullu, että en ajattellut kolmannen lapsen "hankinnassa" rahaa pätkääkään. Ajattelin vain, että ellei kolmatta lasta tehdä, niin luultavasti tulisimme myöhemmin katumaan, koska molemmat toivoivat vielä lasta taloon. Ajattelin, että asiat kyllä järjestyvät. Toivottavasti! Meillä on molemmilla työpaikat, että siinä mielessä on turvattua, mutta toisaalta jouduimme nyt ottamaan ison velan, koska uusi asunto on pakko saada. Asumme nyt todella ahtaasti.

Yhteistyössä