Lasten elintaso

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Viola"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Viola"

Vieras
Onko teistä oikein opettaa lapset samaan elintasoon kuin mistä vanhemmat nauttivat? Jos perheessä on kohtalaisen hyvät tulot ja varaa käydä elokuvissa, konserteissa, matkoilla, syömässä ulkona, ostaa (kalliitakin) laatuvaatteita, merkkikosmetiikkaa jne, onko väärin antaa perheen lasten/nuorten elää samanlaista elämää? Käydä elokuvissa, ostaa uusia vaatteita(edellyttäen, että tarvitsee niitä) jne? Vaan onko teidän mielestänne kasvattavampaa, että lapsi/nuori kituuttelee ilman noita, vaikka perheellä olisi niihin varaa?

No jos vanhemmat tekee noin, niin miks ei lapsetkin. Tuo sanavalinta et "opettaa lapset" saamaan elintasoon vaan särähtää korvaan, koska just siihen elintasoonhan lapset tottuu minkä keskellä ne elää.

Itse ainakin ostelen lapsille niitä vaatteita kun haluan ja harrastetaan kulttuuria ja reissataan, kun tykkään siitä itsekin ja on taloudellisesti mahdollista.

Mutta ei tietenkään makeaa mahan täydeltä, eli lapset kasvatetaan ymmärtämään rahan arvo ja et mistä ja minkä työn se vaatii et sitä on.

Olis jotenkin aika hullunkurinen ajatus, että jos vanhemmat viettää tiettyä elintasoa, ei omille lapsille samaa suotaisi... Toki on hyvä, että lapset oppii ymmärtämään rahan arvon ja työnteon merkityksen eikä kaikkea tarvitse saada. Mutta esim. että vanhemmat syövät sisäfileetä ja lapsi saarioisten maksalaatikkoa, kun oli tarjouksessa.... Eihän lapsella ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa omaan elintasoonsa...

Minä olin nuorena kovasti katkera siitä, kun olisin halunnut HAI-saappaat, kaikilla oli ja ne olivat niiiin hienot - en saanut, mutta äiti osti sellaiset itselleen :( Traumoja jäi.

Moni tuntuu ajattelevan, ettei teinin tarvitse saada kaikkea haluamaansa, esim. jos haluaa uudet farkut, jättää muutaman viikon käymättä elokuvissa tms, vaikka aikuinen itse ostaisi itselleen sen uuden vaatteen ja kävisi elokuvissa (edellyttäen, että on aidosti varaa, ei pelkästään rahaa).

Mun mielestä ei ihan samaa tarvitse saada (ei koske ruokaa!), koska vanhemmat kuitenkin sen rahan tuo siihen perheeseen työnteolla.

Itse olen ajatellut opettaa lapsille (kunhan kasvavat vähän vielä) säästämistä. Kuulin kerran suurin piirtein tällaisen ohjeen: Lapsella on kaksi säästöpossua (tai vaikka tiliä, jos iso). Lapsi saa tietyn summan rahaa viikossa (tai kuussa). Vähintään puolet (tai 10 % tai mikä vaan sovitaan aloitettaessa) pitää aina laittaa säästöön, mutta lopuilla voi tehdä, mitä itse haluaa (esim. laittaa vaikka kaikki säästöön). Jos perheessä on paljon rahaa, niin toi kuukausisumma voi olla isompi, mutta sitten kannattaisi juuri olla toi, että ainakin puolet säästöön kuussa. Sitten niillä säästöillä voi ostaa (jossain vaiheessa) jotain vaikka muotijuttuja tai muita, mitä teini nyt haluaa. Pääasia, että kaikki raha ei pala heti ja opitaan myös säästäväisyyttä.

Yhteistyössä