Onko teillä varaa lomailla? Onko lapsilla aina sään mukaiset, puhtaat ja ehjät vaatteet? Entäs perusliikuntavälineet?
Jotenkin tuntuu, että kahdelle voi vielä ostaa pyörät, luistimet, sukset, kaikki säänmukaiset vaatteet ym. Vielä voi käydä joskus ulkona syömässä ja huvipuistossa kesällä. Vielä voi käydä elokuvissa jne. Mutta entä jos lapsia olisi enemmän?
-elokuvissa käynti esim. 10e lippu x 5 = 50e+leffanamit 2ex5= 10e =60e
siis viikon ruuat!
-Huvipuistokäynti 3x ranneke 30e ja 2x ranneke 50e = 190e
siihen päälle ruokailut, matkat, majoitus.... Juuh.
-kolmelle lapselle vaikkapa gorelenkkarit 3 x 60e = 180e
-kolmelle lapselle vk-vaatteet 3x60e= 180e
Saati sitten kolme pyörää jne. Meillä ei ehkä ole kolmanteen lapseen varaa. Eikä varsinkaan sitä useampaan. Vaikka pikkulapsiaikana olisikin, niin viimeistään teininä joutuvat sitten tinkimään.
Auts, mä en kyllä ikinä laittais 180e lenkkareihin... Meillä on märkiä kelejä varten saappaat ja kuivia kelejä varten ihan tavislenkkarit. Ja mä henk.koht en tiedä, mitä on vk-vaatteet. Meillä on lapsilla toppavaatteet talvelle ja ulkoilupuvut syksylle/kesälle, eikä ne maksa aina mulle noin paljon. Oon kyllä kuullut noista vk-vaatteista, mutta mä kun kerrospuen noita niin meillä ei harrasteta mitään kevyttoppajuttuja jne.
Eikä mun joka syksy/kevät tarvi ostaa kaikille uusia vaatteita. Ainakin tuo mun 7-vuotias kasvaa sen verran "vähemmän", että ei tarvi koko ajan uusia vaatteita. Nytkin menee viime vuotisilla ulkoilupuvuilla, ja ne sopii hyvin, vaikka pituutta onkin tullut jokunen sentti. Pyörissä sama juttu, ei mun oo vielä tarvinnut ostaa kuin yksi pyörä kerrallaan. Ainakin mun pojalle kelpaa vallan mainiosti siskonsa vanha punainen pyörä.
Mä kolmen lapsen äitinä ostan kyllä kaikille uusia vaatteita ja urheiluvarusteita, kierrätän sen minkä voin (lapset on 7v tyttö, 4v poika ja 2v tyttö), eikä mun oo tarvinnut tinkiä - jos on pakko jotain keksiä - kuin ulkomaan matkoista lentokoneella..
Kotimaassa matkaillaan, käydään leffassa, ulkona syömässä, HopLopissa jne.ja ostetaan sitä mitä tarvitaan. Ei tuo kolmonen kyllä vaikuttanut muuhun kuin siihen, että jouduttiin ostamaan vähän isompi auto... ;D
Sitä mä mietin, että miksi sitä kauhistellaan, että joudutaan tinkimään? Onko se jotenkin pelottava ajatus, ettei se teini saakaan ihan kaikkea mitä haluaa? Kyllä mä nytkin opetan lapsille, että kaikkea ei voi saada, mitä haluaa, ja uutta ei osteta vaan ns. ostamisen ilosta, vaan ostetaan tarpeeseen. Ja että raha ei kasva puussa eikä sitä saa seinästä, vaan sen eteen täytyy tehdä, ja siksi sitä ei levitellä ympäriinsä, eikä esim. pyörää osteta vain siksi, ettei tykkää vanhan pyörän väristä.