Te joilla useampi lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja hyvin riittää rahat lasten hankintoihin vaikka mies opiskelee ja itse olen jäämässä äitiyslomalle kohtapuoleen. mummit ja ukit ostavat lahjaksi luistimia yms, ja hyvin esiteineillekin kelpaa kirpparivaatteet. arjen extraa on koko perheen humputtelupäivä naapurikaupungissa tai kesäinen onkireissu. ja joka viikko käydään koko perhe uimahallissa, kiitos äidilleni joka maksoi ihan vaan pikku yllätyksenä loppuvuoden vapaaliput=)

Itsekin olen pienituloinen yh, mutta ensisijalla onkin lasten tarvikkeet. Enkä ole koskaan ostanut 60e hintaisia välikausipukuja, viime talven toppa-asutkin maksoivat n. 100e per nenä.. Mutta nämä hankinnathan ovat etukäteen tiedossa ja niinpä ostin osalle jo ensi talveksi alesta vaatteet, samoin yritän bongailla alesta laadukkaita vaatteita muulloinkin. Kun on ostanut aiemmin jo kahdelle lapselle vaatteita, niin en itse koe että se kolmas hirveästi siinä tilannetta olisi muuttanut.

Onko teillä varaa lomailla? Onko lapsilla aina sään mukaiset, puhtaat ja ehjät vaatteet? Entäs perusliikuntavälineet?

Jotenkin tuntuu, että kahdelle voi vielä ostaa pyörät, luistimet, sukset, kaikki säänmukaiset vaatteet ym. Vielä voi käydä joskus ulkona syömässä ja huvipuistossa kesällä. Vielä voi käydä elokuvissa jne. Mutta entä jos lapsia olisi enemmän?

-elokuvissa käynti esim. 10e lippu x 5 = 50e+leffanamit 2ex5= 10e =60e

siis viikon ruuat!

-Huvipuistokäynti 3x ranneke 30e ja 2x ranneke 50e = 190e
siihen päälle ruokailut, matkat, majoitus.... Juuh.

-kolmelle lapselle vaikkapa gorelenkkarit 3 x 60e = 180e
-kolmelle lapselle vk-vaatteet 3x60e= 180e

Saati sitten kolme pyörää jne. Meillä ei ehkä ole kolmanteen lapseen varaa. Eikä varsinkaan sitä useampaan. Vaikka pikkulapsiaikana olisikin, niin viimeistään teininä joutuvat sitten tinkimään.

Auts, mä en kyllä ikinä laittais 180e lenkkareihin... Meillä on märkiä kelejä varten saappaat ja kuivia kelejä varten ihan tavislenkkarit. Ja mä henk.koht en tiedä, mitä on vk-vaatteet. Meillä on lapsilla toppavaatteet talvelle ja ulkoilupuvut syksylle/kesälle, eikä ne maksa aina mulle noin paljon. Oon kyllä kuullut noista vk-vaatteista, mutta mä kun kerrospuen noita niin meillä ei harrasteta mitään kevyttoppajuttuja jne.

Eikä mun joka syksy/kevät tarvi ostaa kaikille uusia vaatteita. Ainakin tuo mun 7-vuotias kasvaa sen verran "vähemmän", että ei tarvi koko ajan uusia vaatteita. Nytkin menee viime vuotisilla ulkoilupuvuilla, ja ne sopii hyvin, vaikka pituutta onkin tullut jokunen sentti. Pyörissä sama juttu, ei mun oo vielä tarvinnut ostaa kuin yksi pyörä kerrallaan. Ainakin mun pojalle kelpaa vallan mainiosti siskonsa vanha punainen pyörä.

Mä kolmen lapsen äitinä ostan kyllä kaikille uusia vaatteita ja urheiluvarusteita, kierrätän sen minkä voin (lapset on 7v tyttö, 4v poika ja 2v tyttö), eikä mun oo tarvinnut tinkiä - jos on pakko jotain keksiä - kuin ulkomaan matkoista lentokoneella..

Kotimaassa matkaillaan, käydään leffassa, ulkona syömässä, HopLopissa jne.ja ostetaan sitä mitä tarvitaan. Ei tuo kolmonen kyllä vaikuttanut muuhun kuin siihen, että jouduttiin ostamaan vähän isompi auto... ;D

Sitä mä mietin, että miksi sitä kauhistellaan, että joudutaan tinkimään? Onko se jotenkin pelottava ajatus, ettei se teini saakaan ihan kaikkea mitä haluaa? Kyllä mä nytkin opetan lapsille, että kaikkea ei voi saada, mitä haluaa, ja uutta ei osteta vaan ns. ostamisen ilosta, vaan ostetaan tarpeeseen. Ja että raha ei kasva puussa eikä sitä saa seinästä, vaan sen eteen täytyy tehdä, ja siksi sitä ei levitellä ympäriinsä, eikä esim. pyörää osteta vain siksi, ettei tykkää vanhan pyörän väristä.

[QUOTE="a p";26111829]Mutta ei kai esim. kenkiä voi kierrättää? Miten kierrätetään huvipuisto tai leffakäynti? Miten kierrätetään, jos ikäeroa vaikka 2 vuotta ja samat koot käytössä? Meillä esim. esikoinen edelleen käyttää kokoa 86 ja pikkusisko siirtynee samaan kokoon ihan juuri.[/QUOTE]

Kyllä voi kenkiäkin kierrättää, meillä ainakin kierrätetään kaikki mahdollinen. Käytännössä siis urheiluvälineitä ja pyöriä ostetaan vain yhdelle lapselle.

Aloin oikein miettimään tätä nyt. Meillä siis pian kolme lasta. Olen nyt itse kotona joten tulot nousee kunhan nuorinkin on kolme. Kierrätetään lapselta toiselle kaikki, myös kengät. Meillä helppoa siksikin, että lapset (myös tuleva) ovat poikia kaikki. Kirpparilta saa vaatteita pienille, isommille (yli 110cm) harvemmin löytää ja ostan uutta alennusmyynneistä. Kerran on käyty ulkomailla (lapset 4 ja 6), elokuvissa käydään aika usein, toinen vanhempi käyttää. Huvipuistoissa käydään kesällä, voihan sitä rahaa vaikka kerätä vähän etukäteen. Ulkomaille mennään kyllä taas kunhan vauva on isompi.

Kun pojat on teinejä, on talolaina aikalailla maksettu, eli siinä tulee jo säästöä/kuukausi niin paljon että taatusti vaatettaa lapset. Mulle itselleni tai miehelle ei ole tärkeää, että kaikki olis tiettyä merkkiä ja viimeisintä huutoa. Toivon, että onnistumme tuon ajattelun siirtämään lapsiimme. Jos emme, voisin kuvitella että saavat esim. takkia varten rahaa sen verran ku meistä on kohtuullista, ja jos ei riitä voi tienata vaikkapa kotitöillä lisää. (todellisuudessa olen niin lepsu, et jos mulla vaan on varaa ni voi olla et lapset saa ostella just ne vaatteet mitä haluaa :p)

[QUOTE="a p";26111856]Allekirjoitan kyllä vauvan ja taaperon osalta. Vaan eipä isommille lapsille löydy. Saati teinille.[/QUOTE]

Meillä teinit saa uutta ja pienet käytettyä. Pienillä kiertää kaikki vaatteet vanhemmalta nuoremmalle. Teineille ei enää osteta suksia koulun liikuntatunteja varten, kun ovat jo monta vuotta hiihtoa saaneet kokeilla ja vapaa-ajalla se ei kiinnosta. Luistimet ei niin paljon maksakaan. Harvoin kaikille pitää kaikkea ostaa kerralla.

Onko teillä varaa lomailla? On. Sekä kaksin, että isommallakin sakilla.
Onko lapsilla aina sään mukaiset, puhtaat ja ehjät vaatteet? On.
Entäs perusliikuntavälineet? On; sukset, luistimet, lasketteluvälineet, ratsastusvälineet, polkupyörät jne.

Jotenkin tuntuu, että kahdelle voi vielä ostaa pyörät, luistimet, sukset, kaikki säänmukaiset vaatteet ym. Vielä voi käydä joskus ulkona syömässä ja huvipuistossa kesällä. Vielä voi käydä elokuvissa jne. Mutta entä jos lapsia olisi enemmän?
Ihan kohtuullisesti sujuu isommassakin sakissa. Kaikki kun eivät ole saman ikäisiä.

-elokuvissa käynti esim. 10e lippu x 5 = 50e+leffanamit 2ex5= 10e =60e
Jeps. Paitsi, että useimmiten on enemmän kuin viisi mukana eli muutama lapsenlapsistakin.

siis viikon ruuat! Tekevät yhteensä noin 400-500 euroa.

-Huvipuistokäynti 3x ranneke 30e ja 2x ranneke 50e = 190e
siihen päälle ruokailut, matkat, majoitus.... Juuh.
Kirvelee, mutta sellaista se on.

-kolmelle lapselle vaikkapa gorelenkkarit 3 x 60e = 180e
-kolmelle lapselle vk-vaatteet 3x60e= 180e
Niin?

Saati sitten kolme pyörää jne. Meillä ei ehkä ole kolmanteen lapseen varaa. Eikä varsinkaan sitä useampaan. Vaikka pikkulapsiaikana olisikin, niin viimeistään teininä joutuvat sitten tinkimään.

Enpä oikein tiedä mistä oleellisesta nuo olisivat joutuneet tinkimään.

Teinejä talossa tällä hetkellä kaksi. Toinen käy maksullista koulua ja se maksaaa meille vanhemmille 300-400 kuussa.
Toinen vielä peruskoulussa; ratsastaa, harrastaa vaatesuunnittelua, lähdössä kesällä kielimatkalle Englantiin...

Ihan kaikkea ei kukaan saa, mutta pitääkö saadakaan, jos saa kumminkin kaiken tarvitsemansa?

:)

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Meillä on kolme lasta ja on varaa lomailla sekä kotimaassa että ulkomailla. Lapsilla on puhtaat, ehjät ja säänmukaiset vaatteet sekä perusliikuntavälineet ja jotain ekstraakin. Olemme onnekkaita, että taloudellinen tilanne on ollut pitkään hyvä, mutta kyllä meille olis kolmas lapsi tullut huonommassakin tilanteessa.

Mä vähän luulen, että se, joka kokee kolmannen tai useamman lapsen saamisen oman ja muun perheen elintason uhaksi, ei oo edes tarpeeksi halukas sitä uutta perheenjäsentä vastaanottamaan. Siitäpä syystä onkin hyvä, että myös ap:lla on varata valita se vaihtoehto, ettei ala useampaa lasta yrittämäänkään.

No problem.

Vaatteet kiertävät minkä kiertävät, tarvittaessa ostetaan uusia. Viime la meni 350 euroa lasten kevätvaatteisiin, edellisviikolla ostettiin polkupyörä sekä peräkärry lapsille.

Se on näin, että mihin ne rahansa haluaa käyttää.

Minulla neljä lasta, olen yksinhuoltaja.

Kaikilla lapsilla on käytetyt sukset, luistimet, valtaosa polkupyöristäkin on käytettyjä. Pyöräilykypärät ostan uutena turvallisuussyistä.
Tarjouksista ostan keväällä jääkiekkomailaa ja syksyllä jalkapallovarusteita.

Ulkomailla ei matkustella, mutta kerran kesässä käydään huvipuistossa ja puuhamaassa. Elokuvissa ei käydä, mutta kotona pidetään leffailtoja herkkuineen.
Tuttujen kanssa kierrätetään tavaroita ja varusteita, kirppikseltä ostan vaatteita koko perheelle ja saamme myös tutuilta pieneksi käyneitä lastenvaatteita.

[QUOTE="a p";26111829]Mutta ei kai esim. kenkiä voi kierrättää? Miten kierrätetään huvipuisto tai leffakäynti? Miten kierrätetään, jos ikäeroa vaikka 2 vuotta ja samat koot käytössä? Meillä esim. esikoinen edelleen käyttää kokoa 86 ja pikkusisko siirtynee samaan kokoon ihan juuri.[/QUOTE]

Meillä ei olla käyty leffassa, kustantavat sitten itse joskus jos haluavat. Huvipuistoissa yms. ei mun mielestäni tarvitse kovin montaa kertaa käydä vuodessa. Ja kun ei usein käydä, niin kerkeää säästöönkin sitä rahaa kertyä. Vaatteet on puhtaat ja siistit. Aina ensin yritän löytää käytettynä ja sen jälkeen vasta uutena. Ja ihan vinkkinä. Kun jaksaa kierrellä kirpputoreja, löytää käyttämättömän näköistä kampettakin.

Ei me itsekään tehdä kaikkea mahdollista, niin miksi lasten pitäisi saada. kyllä niistä kasvaa onnellisia vähemmälläkin:)

Tämän ketjun perusteella tulin johtopäätkseen, että monilapsiset ovat joko

a) keskivertoa varakkaampia (kuten ilm. esim. mummeliisa)
b) hyvällä tukiverkolla varustettuja, joille mummot ja papat ostaa ja suvussa ja kaveripiirissä samanikäisiä lapsia joiden kesken vaatteet kiertää
c) lapset ovat vielä nuoria, eikä olla mietitty että miten sitten teini-iässä
d) elintavat ovat niukat, ei käydä ulkona syömässä, ei huvipuistoissa ja käytetyt kumisaappaat on ihan yhtä hyvät jalkineet kuin gore-lenkkarit.

Me ollaan keskituloinen perhe. Meille ei isovanhemmat ostele lastentarvikkeita tai vaatteita. Meillä ei suvussa ole sopivan ikäisiä lapsi joiden kesken kierrättää ja kavereiden lapset ovat joko huomattavasti isompia tai sitten pienempiä. Haluan myös, että mulla on esim. varaa varustaa kaikki lapseni kevääseen niin, että heillä on saappaat, gore-lenkkarit, kangaskengät, sandaalit ja juhlavammat kengät, sekä säänkestävä ulkohaalari, kauppatakki, verkkapuku jne. Joillainhan on kaiketi vaan ne saappaat ja tavislenkkarit ja samalla tuulipuvulla vedetään kaupassa ja metsässä.

Yhteistyössä