lasten ehdoilla?

  • Viestiketjun aloittaja heihetkinen
  • Ensimmäinen viesti
öyk
Mä en nyt kyllä yhtään ymmärrä mikä vika tuossa sanonnassa on. Mun käsittääkseni on olemassa eksplisiittisiä ehtoja, jotka esim. kirjoitetaan sopimuksiin. Mutta sitten ihan yleisessä käytössä on myös esim. "talouden ehdoilla", vaikka talous ei varmasti olekaan sellainen toimija, joka eksplisiittisesti kykenee ehtoja sanelemaan on sen asettamat puitteet, lainalaisuudet ja rajoitteet huomioitava, sikäli kun niitä kyetään ymmärtämään. Miten tämä jälkimmäinen eroaa "lasten ehdoilla" toimimisesta? Miksi näin ei saisi sanoa? Mikä ilmaisu sitten olisi parempi?

Valistakaapa nyt kielinerot tyhmää.
 
mä en ymmärrä mitä se on.. Vanhin on vasta 4 v, mutta oon tän 4 vuoden aikana, monta kertaa kuullut tällasen sanonnan, kun joku alkaa lässyttää lapsista mun kanssa. Lässytykseltä se kuulostaa mun päässä. En voi saada päähäni kuka tuntemani vanhempi ei olisi sanonut tätä jossakin vaiheessa keskustelua lapsista. Kun on kuullut sen sadannen kerran eikä vieläkään ymmärrä mitä se tarkoittaa, niin alkaa jo ärsyttää.

Meillä ei vielä nelivuotias oo pahemmin ehtoja ladellut. Kunhan saa ruokaa, kun on nälkä ja kunhan saa nukkua, kun väsyttää. Tosin esim. mummot onnistuvat kaivamaan lapsistamme kaikenlaisia tarpeita esiin, mistä lapset eivät itsekään tienneet.

Mutta nyt minä sen ymmärrän, aikuiset keksivät itse ne ehdot, joita heidän lapsillaan on ja joihin heidän on vastattava.

Muistuttaako teidän äitikaverit, sukulaiset ja neuvola, joka välissä lasten ehdoista? Vai onko meidän elämäntyyli se, joka kirvoittaa tällaisia kannanottoja.

Miksei kukaan vastaa noihin: "mieheni-on-ylitöissä-minulla-ei-ole-omaa-aikaa-lapsetkin-menee-nukkumaan-kun-mies-tulee-kotiin"-ketjuihin, että: "hei muistattehan mennä lasten ehdoilla"!!?

Minä vastaisin, jos ylipäätään käyttäisin mokomaa sanontaa, mutta en taida pelkän sarkasmin vuoksi viitsiä...
Mä ymmärrän tuon "lasten ehdoilla" niinku silleen että huomioidaan arjessa ne lapsenkin tarpeet ja halut eikä vain omia tarpeita ja haluja. Käytännössä siis jokainen normaali vanhempi menee "lasten ehdoilla" arjessa.
 
"möks"
No jaa, ite oon huomannut, että nälkäisenä, vessahätäisenä ja väsyneenä olen todella paska äiti ja olen oppinut arvostamaan omia perustarpeitani.
Ööö... eli säkö jätät vauvan ja 3 v: n keskenäänja huolehdit ensin itestäs? En nyt tavoitellut marttyyrin kruunua, mutta kyllä sitä aikuinen hetken pidättää ennen kuin jättää lapsen heitteille. Se vauvaa kaksikertaa isompi, harkintakyvytön ja vähän mustis 3 v saa vakavaa vahinkoa aikaa sekunneissa, lähellä on pari kertaa ollut vaikka olen vieressäkin.
 
"Vieras"
Mulle meneminen lasten ehdoilla tarkoittaa sitä, että kun vaikka lähdetään etelänlomalle, suunnitellaan se niin että lasten tarpeet on helppo huomioida/toteuttaa. Eli toki minä/me aikuiset päätämme minne mennään, koska mennään jne. Mutta lasten ehdoilla sillä tavalla, että hotellin tulee olla lapsiystävällinen, ruokapaikkojen lähellä ja sellaisia missä lapsillekin ruokaa, reissun aikana ei suunnitella vain retkiä nähtävyyksien yms. luo, vaan huomioidaan että lapset pääsevät myös uimaan, puistoon ja tekemään lasten juttuja.

Sama tomii, ns. normiarjessa vanhemmat päättää, mutta lapset huomioidaan ja omat toiveet ovat usein taka-alalla.

Ei ole mielestäni tekopyhää, vaan asia joka kuuluu olennaisenaosana vanhemmuuteen. Ei tarvitse kuitenkaan martyyriksi ryhtyä, mutta totuus vaan on se, että lapset, etenkin pienet sellaiset rajoittavat jonkun verran. Siihen vaan on sopeuduttava, jos niitä lapsia haluaa.

Tietenkin voi saivarrella oikeista sanamuodoista ja niiden tulkinnoista, mutta kaikki kuitenkin ymmärtävät mitä tarkoitetaan.
 
Blue
mä en ymmärrä mitä se on.. Vanhin on vasta 4 v, mutta oon tän 4 vuoden aikana, monta kertaa kuullut tällasen sanonnan, kun joku alkaa lässyttää lapsista mun kanssa. Lässytykseltä se kuulostaa mun päässä. En voi saada päähäni kuka tuntemani vanhempi ei olisi sanonut tätä jossakin vaiheessa keskustelua lapsista. Kun on kuullut sen sadannen kerran eikä vieläkään ymmärrä mitä se tarkoittaa, niin alkaa jo ärsyttää.

Meillä ei vielä nelivuotias oo pahemmin ehtoja ladellut. Kunhan saa ruokaa, kun on nälkä ja kunhan saa nukkua, kun väsyttää. Tosin esim. mummot onnistuvat kaivamaan lapsistamme kaikenlaisia tarpeita esiin, mistä lapset eivät itsekään tienneet.

Mutta nyt minä sen ymmärrän, aikuiset keksivät itse ne ehdot, joita heidän lapsillaan on ja joihin heidän on vastattava.

Muistuttaako teidän äitikaverit, sukulaiset ja neuvola, joka välissä lasten ehdoista? Vai onko meidän elämäntyyli se, joka kirvoittaa tällaisia kannanottoja.

Miksei kukaan vastaa noihin: "mieheni-on-ylitöissä-minulla-ei-ole-omaa-aikaa-lapsetkin-menee-nukkumaan-kun-mies-tulee-kotiin"-ketjuihin, että: "hei muistattehan mennä lasten ehdoilla"!!?

Minä vastaisin, jos ylipäätään käyttäisin mokomaa sanontaa, mutta en taida pelkän sarkasmin vuoksi viitsiä...
Tossahan se on se sanonta. Lapsen ehdoilla, eli ei odoteta että sulle tulee nälkä jos lapsella on nälkä ennen sitä, ja sitten kun lapselle tulee väsy niin lapselle etsitään se nukkumapaikka eikä jäädä bailaamaan...
 
"vieras"
Meneehän se lasten ehdoilla. Ainahan se menee. Minä en varmasti vapaapäivänä heräisi aikaisin ja keittäisi puuroa. En saamari vieköön tappelisi nukkumaanmenosta, kotiituloajoista, omanhuoneen siivouksesta jne. joka päivä huvikseni.

En varmasti ajaisi Powrparkiin, Muumimaailmaan tai HopLopiin lomilla. En kalastaisi, en poimisi mustikoita, en miettisi turvaistuinmalleja huolella. En pakottaisi ketään käyttämään kypärää ja viemään astiansa tiskikoneeseen.

En taipuisi trampoliinin ostoon, eikä meillä olisi mitään pinkkiä.

Lapset.... ne otetaan huomioon aina ja katsotaan aina, miten tämä asia sovelletaan meidän perheessä, meidän elämäntilanteeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Zilla
Näyttää olevan. Meneekö maistraatista ls-ilmoitus automaattisesti, kun perhe hajoaa? Entäs avoperheen hajoaminen?

Lopettaisitte vaan hurskastelun. Meillä on meidän vanhempien etu ensisijainen ja lasten toissijainen, vaikka käytännössä ovatkin sama asia. Haistan tossa hölinässä pelkkää palaneen käryä.
Kyllä sitä lasten ehdoilla eli lasten parhaaksi kuitenkin aika moni elää ja toimii...
 
esimerkiksi: Se tarkoittaa sitä ettei raahata sitä puolikuollutta taaperoa hoitopäivän jälkeen shoppailemaan 2:ksi tunniksi,vaan ymmärretään että lapsi tarvitsee levon. vaikka ite haluaiski mennä kattelee ihania vaatteita.

se tarkoittaa sitä että vauvaa imetetään lapsen tahtisesti kun vauva tarvitsee maitoa, se tarkoittaa sitä että vauva otetaan syliin heti kun hän itkee.

Se tarkoittaa sitä että huolehditaan lapsen perustarpeista, eikä esimerkiksi jätetä päiväunia väliin siksi että ois kiva mennä just silloin kahville.

se tarkoittaa sitä että se tiskaaminen ja ruuanlaitto yms ne voi odottaa hetken jos lapsi tarvitsee esimerkiksi lohtua.

se tarkoittaa sitä että lasta ei viedä 1v ravintolaan ja oleteta että se istuu hiljaa tuolissa ku aikuiset puhuu tunteja...
 
En tee lämmintä ruokaa joka päivä.
Mutta jokatapauksessa, oikeastiko ensimmäisenä tulee mieleen lasten viihdyttäminen pitkillä automatkoilla ja lämpimät ateriat?

Entäs se perheellisten ylityöt, päivähoitoon viemiset, kodin rakentaminen sillä tavalla, että se aika on pois perheen jäseniltä, VANHEMPIEN LÄSNÄOLO.
Tai sisaruksista SÄÄSTÄMINEN, perheen lapsilukuhan tunnutaan päättävän aina vanhempien ehdoilla! Kyllähän nää nyt sentään on hiukan olennaisempia asioita, kuin että noudatetaanko suomalaista ruokakulttuuria vai syödäänkö mitä sattuu.

Tai avioerot, isät hylkää lapsensa, äidit hajottaa perheitä, lasten ehdotko? Ai niin unohdin jo että meillä "hyvinhoidettu avioero" on juuri tullut markkinoille...
Minä käsitän myös tuon lapsen ehdoilla samoin kuin tässä ketjussa lähestulkoon kaikki: lapset ja niiden perustarpeet tulee ottaa huomioon ja päivät pyörivät sen mukaan mitä lapset missäkin välissä tarvitsevat. Varsinkin nyt kun lapset on pienet ja rytmi on hyvin selkeä ja tärkeä, niin elämä on todella vain lasten ehdoilla menemistä. Lomallakaan ei ehditty tehdä juuri muuta kuin syöttää lapsia, etsiä vessaa hätää varten, taas syöttää ja välissä nukkua :D

Kielitieteilijälle: Pakko takertua, mutta mitä se teidän 4 vuotias saa ravinnoksi, jos et tee joka päivä lämmintä ruokaa? Mä oon käsittänyt että ruoka on aika tärkeä perustarve lapselle...
 

Yhteistyössä