Lasten äitipuoli tarjosi sitten tällaisen aterian lapsilleni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Siis missä kohden lasten kuuluisi karpata ???? Nyt mä taas tipuin kärryiltä kun luen parin ihmisen viestittelyä tuosta kuinka perunaa ja leipää olisi pitänyt olla...

Jaa a.. Samaa ihmettelin. Ei se ruokavaliota karpiksi muuta jos yksi ateria on karppia :)

Sitten voisi olla aihetta huoleen jos se (paha ) äitipuoli kieltäisi lapsilta kaikki muut hiilihydraatit eikä tosiaan antaisi moneen päivään yhtään mitään muuta kuin salaattia ja kalaa/lihaa.

Kasvava lapsi kyllä tarvitsee hiilihydraatteja enenmän kuin ketokarppaava aikuinen. Sitä ei varmasti kukaan järkevä aikuinen kiellä.
Mutta lapsillakin ne hiilihydraatit voi olla terveellisemmistä lähteistä esim. kukkakaalimuussia, höyrytettyä parsakaalia, erilaisia vihanneksia raakana ja keitettynä. Ei sillä että täysjyväriisissä, täysjyvä pastassa tai perunoissakaan mitään pahaa aina välillä syötynä olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja heheh:
Kasvava lapsi kyllä tarvitsee hiilihydraatteja enenmän kuin ketokarppaava aikuinen. Sitä ei varmasti kukaan järkevä aikuinen kiellä.
Mutta lapsillakin ne hiilihydraatit voi olla terveellisemmistä lähteistä esim. kukkakaalimuussia, höyrytettyä parsakaalia, erilaisia vihanneksia raakana ja keitettynä. Ei sillä että täysjyväriisissä, täysjyvä pastassa tai perunoissakaan mitään pahaa aina välillä syötynä olisi.

Ja Välipaloilla illallisella yms. ruisleipää lisukkeeksi, turkkilaista jogurttia johon on lisätty marjoja ja sokeria (huomattavasti vähemmän sokeria kuitenkin kuin kaupan valmis jogurteissa ) jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää:
Eli mulla oli tänään menoa ja oli sovittu, että vien lapset miehelle ja hänen uudelle naisystävälleen ja syövät siellä lämpimän ruoan. Lapset siis 7 ja 4 vuotta vanhoja. Tulin sitten menoistani ja hain lapset ja kysyin olivatko ehtineet syödä niin oli ruoka ollut sanoi tämä miehen uus nainen. En siinä sitten muistanut tai tajunnut kysellä mitä ruokaa oli ollut kun oli vähän kiire jo kotia. Vasta kotona sitten kysyin, että mitä olivat syöneet niin ruoka oli ollut lohta, joka oli vaan paistettu pannulla ja sen lisäksi ollut tarjollla kurkkuviipaleita ja tomaattipaloja. Olenko nyt jotenkin nipottaja kun mun mielestä toi ei ole sopiva lämmin ateria kasvaville lapsille. Aika pieni ravintoarvo jne.

Voihan olla että lapsesi ei sano ihan kaikkea mitä ruualla oli. Mulla poika 6v kohta 7v ja usein kirkkain silmin väittää ettei hoidossa/eskarissa ollut muuta kuin perunaa tai riisiä.

Tuo lohi vihannekset kuulostavat erittäin hyvältä ja terveelliseltä aterialta. Aina ei tartte olla pottua tai riisiä, ei ainakaan ihan joka aterialla. Ap tekee nyt tikusta asiaa että saa mollata äitipuolta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Ei toi mun mielestä huonolta ruualta vaikuta. Huvittavaa muuten että sanot "Lasten äitipuoli tarjosi...", eivätkö lapset nyt kuitenkin isänsä vastuulla ja ruokinnassa siellä ole?

Tiedän, ettei mies tee ruokaa vaan siellä äitipuoli kokkasi, kysyin lapsiltakin. Onhan se parempi kuin lihapiirakat, mutta meillä kotona laitan lapsille aina jonkun lisukkeen eli perunaa, riisiä, nuudelia jne.

Mun mielestä sä ruokit lapsia huonommin kun äitipuoli. Pakollinen hiilarimättö :D

Mutta voin kyllä mielessäni kuvitella ton kuulustelun. "Mitä se akka teille laitto? Mitä te söitte? Kuka laitto? LOHTA? Eikö ollu perunaa? Eikö ollu kunnollista hyvää valkastua riisiä ja turhaa energiaa niinkun äitin lihapatojen ääressä?"

no minunkin mielestäni siinä mielessä outo ruoka, että kasviksina vain kurkkua ja tomaattia, mutta kun kyseessä oli vain yksi kerta, lienee tärkeintä, että maha tuli täyteen.

ja kuten joku totesikin, eikös isä ole niistä lapsista vastuussa?? vai miksi nimenomaan äitipuoli tarjosi? vaikka tietäisitkin, että hän teki ruuan, niin olisihan isä voinut tehdä parempaakin, jos katsoi aiheelliseksi.

Tais olla niin, että väärä henkilö "tarjoili" aterian. Lohi ei ole ihan halvimmasta päästä ruokaa, ja tosiaankin, ravintoarvot ihan ovat kohdillaan. Voi taivas varjele mitä sontaa :o OLisikohan sitä hyväksyntää tullut sittenkään, jos olisi tarjoiltu viiden ruokalajin gurmee-ateria alkupaloineen ja jälkiruokineen, tai menty Michelin-tähdillä varustettuun hienoon ravintolaan :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja jooo-o:
Eli mulla oli tänään menoa ja oli sovittu, että vien lapset miehelle ja hänen uudelle naisystävälleen ja syövät siellä lämpimän ruoan. Lapset siis 7 ja 4 vuotta vanhoja. Tulin sitten menoistani ja hain lapset ja kysyin olivatko ehtineet syödä niin oli ruoka ollut sanoi tämä miehen uus nainen. En siinä sitten muistanut tai tajunnut kysellä mitä ruokaa oli ollut kun oli vähän kiire jo kotia. Vasta kotona sitten kysyin, että mitä olivat syöneet niin ruoka oli ollut lohta, joka oli vaan paistettu pannulla ja sen lisäksi ollut tarjollla kurkkuviipaleita ja tomaattipaloja. Olenko nyt jotenkin nipottaja kun mun mielestä toi ei ole sopiva lämmin ateria kasvaville lapsille. Aika pieni ravintoarvo jne.

Voihan olla että lapsesi ei sano ihan kaikkea mitä ruualla oli. Mulla poika 6v kohta 7v ja usein kirkkain silmin väittää ettei hoidossa/eskarissa ollut muuta kuin perunaa tai riisiä.

Tuo lohi vihannekset kuulostavat erittäin hyvältä ja terveelliseltä aterialta. Aina ei tartte olla pottua tai riisiä, ei ainakaan ihan joka aterialla. Ap tekee nyt tikusta asiaa että saa mollata äitipuolta.

Piti lukea ihan sivulle kuusi, ennen kuin joku ajatteli samoin kuin minä. Ainakaan meidän 7- vuotis tuskin osaisi (tai hoksaisi ylipäätään) kertoa miten lohi oli valmistettu ja "tomaattia ja kurkkua" saattaisi tarkoittaa esim salaattia joss noiden lisäksi on kanamunaa, pastaa/kuskusia/riisiä ynnä muita kasviksia.

Olet nipo!

Huvittava ketju :) ei voi muuta sanoa :D
"vaan pannulla paistettua lohta"...mä antaisin mitä vaan, että ylipäätään saisin joskus lapset hoitoon jonnekkin...meillä ei ole mitään tukiverkostoja tms!
Saatikka, että siellä hoitopaikassa vielä lellittäisiin lapsiani lohella ja muilla liukkeilla :(
Sinä ap sitten valitat, kun lapsesi eivät saaneet SINUN mieleistä ruokaa!?!

Miten lapsesi ovat toipuneet tästä kammottavasta traumasta, jonka paha äitipuoli heille tarjosi?

Sä olet vain katkera ja yrität panetella lasten äitipuolta tällaisista turhista asioita!
...itse sinä tuollaisesta käytöksestä eniten kärsit :( toivottavasti tajuat olla hiljaa mielipiteistäsi lasten kuullen :(

Mä myös luulen että ap:n ongelma on vaan ja ainoastaan tuo naisystävän olemassa olo. Ja vaikka se sapuska oliskin ollut esim. roiskeläppä, lihapiirakka tms, niin ne lapset tuskin olis kuolleet siihen, pääasia että mahat tuli täyteen. Tuo paistettu lohi kasviksilla kuullosti ihan hyvälle, eli kyllä, olet todella nipo!

Minä odotin otsikon perusteella että ruoka olisi ollut einespitsaa, sipsipussi kouraan tms :D Eikös tuo ollut erittäin hyvä ruoka jos sitä vain sai syödä mahansa täyteen!

suoraan sanottuna säälitää se äitipuoli. en haluaisi olla lastesi kanssa misään tekemisissä. en tarhantätinä, opettajana, en mummona, enkä varsinkaan äitipuolena.

parempaa ja terveellisempää ateriaa ei ole. ja sinä kehtaat VALITTAA kun lapsillesi täysin vieras ihminen on heidät ruokkinut sinun puolestasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Huvittava ketju :) ei voi muuta sanoa :D
"vaan pannulla paistettua lohta"...mä antaisin mitä vaan, että ylipäätään saisin joskus lapset hoitoon jonnekkin...meillä ei ole mitään tukiverkostoja tms!
Saatikka, että siellä hoitopaikassa vielä lellittäisiin lapsiani lohella ja muilla liukkeilla :(
Sinä ap sitten valitat, kun lapsesi eivät saaneet SINUN mieleistä ruokaa!?!

Miten lapsesi ovat toipuneet tästä kammottavasta traumasta, jonka paha äitipuoli heille tarjosi?

Sä olet vain katkera ja yrität panetella lasten äitipuolta tällaisista turhista asioita!
...itse sinä tuollaisesta käytöksestä eniten kärsit :( toivottavasti tajuat olla hiljaa mielipiteistäsi lasten kuullen :(
just näin. Jos saisin joskus illalla huolettomana vaan mennä omiin menoiihn ja joku muu tarjoaisi lapsille edes jotian ja huolehtisi puolestani. vaikka se jotain olisi lihis, olisin kiitollinen.

todella törkeää haukkua kallista ja hyvää ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lukemalla oppii:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Lukemalla oppii:
Kerro sinä ensiksikin jokunen fakta, miksi terve ja normaalipainoinen ihminen ei voisi syödä tummaa leipää tai perunaa? Enkä nyt tarkoita faktalla sitä, että sinulle tulee niistä turvotusta.

Siis sinä sanoit faktana sen, että VHH on painohallintaongelmista kärsivien aikuisten juttu. Se on MuTu eikä fakta. VHH on elämäntapana monille normaalipainoisille. Useat ovat varmasti alkuun laihtuneet, mutta huomanneet VHH-elämäntavan hyvät puolet.

Tumma leipä kuuluu monien VHH:ta noudattavien ruokavalioon. Mikään ei myöskään estä karppaajaa popsimasta satunnaista pottua, jos siltä tuntuu ja sitä kaipaa.

Kiva, että karppaus tuntuu mukavalta. Mutta eipä tuota faktaa näytä sinulla olevan sen enempää kuin minullakaan. Olisi kiva, jos jostakin löytyisi tutkimus siitä, kuinka moni karppaa painonhallinnan vuoksi ja kuinka moni vain siksi, että se on muuten niin hyvä elämäntapa.

Edelleen korostan, että tuo aloittajan kuvailema ateria oli minusta ihan hyvä. Mutta edelleen myös kyselen, mitä pahaa siinä on, että normaalipainoinen lapsi syö myös ruisleipää ja perunaa. On mielestäni pahanlaista tiedon puutetta väittää, ettei lapselle olisi niistä mitään hyötyä.

Minua kiinnostaa kovasti nämä vhh:n vastustajien argumentit, joten valaiskaa minua! Peruna ja muut hiilaripitoiset ruoka-aineethan ovat melko uusi juttu, noin niin kuin ihmisen historiaa ajatellen.

Pidemmän aikaa ihmiset ovat olleet ihan olosuhteiden pakosta vhh:lla, ruokavalio koostui lihasta ja kasviksista. Peruna, vilja ja muut hiilarituotteet tulivat maanviljelyn kehittymisen myötä, eli ei niin kovin kauan sitten. Puhumattakaan niiden jalostuksesta, joka kehittyi/kehittyy nopeasti. Evoluutio kuitenkin toimii hitaammin, joten ihminen ei ole edes kunnolla ehtinyt sopeutua nykypäivän hiilarimääriin.

Millä perusteella siis vhh on hömpötystä, tai että hiilaripitoinen tuoka olisi hyödyllisempää, kun se vhh on kuitenkin luonnollisin ruokavalio?

Yhteistyössä