Lasten aapisissa ei ole enää possujen kuvia, arvaatteko miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viikate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäisamerikkalaiseksi tai USA:n alkuasukkaaksi. Mahtaakohan aasialaisia kuvaava vinkuintiaani sana olla kielletty? Mites kinukki, italiaano, rantaruotsalainen, svedupelle, mutiainen, yön timo, karvakäsi?

Rinnastatko intiaanin todella näihin mainitsemiisi nimityksiin? O_o Käsittääkseni intiaani-sanalla ei ole toistaiseksi ainakaan Suomessa negatiivista konnotaatiota.

Kysyin muslimimiehen kanssa naimisissa olevalta kaveriltani kerran, että haittaako miestään jos tuon possulelun lapselleen lahjaksi. "No ei tietenkään, sehän on lelu!", naurahti kaverini.

Minäkin veikkaan, ettei ole mamujen syytä tämä nykyinen pelleily, vaan vihreiden "suvaitsevaisten"...

Mahdoitko itse nyt ymmärtää, mitä tarkoitin?

Nyt tajusin. Mutta jos keksitään hyvä nimitys jollekin, kuten venäläisille tai ruotsalaisille, onko se aina rasismia? Kuten, svedu, ryssä. Riippuuko rasismi siitä missä tuo henkilö majailee? Onko siis sallittua nimittää Ruotsissa asuvia ruosalaisia svedupelleiksi, mutta Suomessa oleskelevia ei?

Intiaani ei minun mielestäni ole mikään haukkumasana, eikä millään tavalla negatiivinen ilmaisu, kuten ei neekerikään.

Nyt tajusin. Mutta jos keksitään hyvä nimitys jollekin, kuten venäläisille tai ruotsalaisille, onko se aina rasismia? Kuten, svedu, ryssä. Riippuuko rasismi siitä missä tuo henkilö majailee? Onko siis sallittua nimittää Ruotsissa asuvia ruosalaisia svedupelleiksi, mutta Suomessa oleskelevia ei?

Intiaani ei minun mielestäni ole mikään haukkumasana, eikä millään tavalla negatiivinen ilmaisu, kuten ei neekerikään.

No tämähän se oli minulla pointtina. Intiaani on varsin salonkikelpoinen yleisnimitys kuvaamaan Amerikan alkuperäiskansoja enkä ymmärrä sen poistamista oppikirjasta loukkaamisriskiin vedoten. Neekeri-sanalla taas on nykyään selkeä negatiivinen konnotaatio.

No tämähän se oli minulla pointtina. Intiaani on varsin salonkikelpoinen yleisnimitys kuvaamaan Amerikan alkuperäiskansoja enkä ymmärrä sen poistamista oppikirjasta loukkaamisriskiin vedoten. Neekeri-sanalla taas on nykyään selkeä negatiivinen konnotaatio.

Itselläni oli ala-asteella koulukirjoja, joissa puhuttiin neekereistä. Olen aina nimittänyt mustia neekereiksi, ilman mitään negatiivista ajatusta.

En pidä siitäkään, miten sanoja aletaan muuttamaan ja sievistelemään, tässä sanoja, joita ei enää saa käyttää: Invalidi, vammainen, kuuro, sokea, hullu, hullujenhuone, lastentarha, vaivaistalo, työnvälitystoimisto.

[QUOTE="vieras";28892347]No onhan niitä muitakin, kuten eskimoita kutsutaankin nykyään inuiiteiksi, koska heille eskimo on haukkumanimi, kun taas inuiitti on heidän omaa kieltään ja he haluavat tulla kutsutuksi niin.[/QUOTE]

Kaikki eskimot ei itseasiassa ole inuiitteja. Inuiitit ovat vaan yksi heimo, sama kuin on hopi-intiaaneja jne.
Niitä inuiitti loukkaa, ketkä on eskimoita muttei inuiitteja.

Koko inuiittihomma on ulkopuolisten keksimää muka-korrektia hapatusta ja yhtä metsään on menty kuin tämän possujutun kanssa. Kysyikö kukaan intiaaneilta, eskimoilta tai muslimeilya taas mitään vai luuleeko viherhipit omiaan ja kompastuu taas kerran omaan suvaitsevaisuuteensa?

Itselläni oli ala-asteella koulukirjoja, joissa puhuttiin neekereistä. Olen aina nimittänyt mustia neekereiksi, ilman mitään negatiivista ajatusta.

En pidä siitäkään, miten sanoja aletaan muuttamaan ja sievistelemään, tässä sanoja, joita ei enää saa käyttää: Invalidi, vammainen, kuuro, sokea, hullu, hullujenhuone, lastentarha, vaivaistalo, työnvälitystoimisto.

Vanhemmat ihmiset saattavat tosiaan kutsua mustia neekereiksi ilman minkäänlaista halventavaa tarkoitusta. Minun koulukirjoissani ei neekeri-sanaa enää käytetty ja sana oli negatiivisesti latautunut jo minun lapsuudessani.

Kaikki eskimot ei itseasiassa ole inuiitteja. Inuiitit ovat vaan yksi heimo, sama kuin on hopi-intiaaneja jne.
Niitä inuiitti loukkaa, ketkä on eskimoita muttei inuiitteja.

Koko inuiittihomma on ulkopuolisten keksimää muka-korrektia hapatusta ja yhtä metsään on menty kuin tämän possujutun kanssa. Kysyikö kukaan intiaaneilta, eskimoilta tai muslimeilya taas mitään vai luuleeko viherhipit omiaan ja kompastuu taas kerran omaan suvaitsevaisuuteensa?

Wikipediasta: "Kaikkia maailman eskimoita tarkoittavaa sanaa ei eskimoilla ole; hajallaan asuneet ryhmät eivät ole tienneet, että heidän kaltaisiaan asuu koko kalottialueella. Niinpä mikä tahansa kaikkia eskimoita tarkoittava sana on keinotekoinen. Eskimologi Ernest S. Burch Jr suosittaakin käyttöön satojen vuosien aikana vakiintunutta sanaa eskimo.[4] Myös osa eskimoistakin on sitä mieltä, että ”eskimo” on parempi nimitys, mutta asia on kuitenkin kiistanalainen.[7] Tarvittaessa voidaan käyttää täsmällisempiä nimityksiä "inuitti" ja "jupik". Eskimo-sanaa pidetään halventavana ainakin Kanadassa ja Grönlannissa.[8]"

ja

"The Inuit Circumpolar Conference meeting in Barrow, Alaska, officially adopted "Inuit" as a designation for all Eskimos, regardless of their local usages, in 1977.[citation needed] However, the Inuit Circumpolar Council, as it is known today, uses both "Inuit" and "Eskimo" in its official documents."

Yhteistyössä