Miksi muka Suvivirsi ei sopisi kevätjuhlaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
En ymmärrä, miksi yhdestä tärkeimmästä suomalaisesta perinteestä pitää luopua mamujen takia. Todella naurettavaa touhua tältä viikkiläis-rehtorilta. Nämä äärisuvikset tekevät vain hallaa omalle asialleen. Ei tällaiset kiellot ainakaan ihmisiä suvaitsevammaksi saa, vaan päinvastoin nostattaa vihaa, kun ei enää saada noudattaa täysin harmittomia perinteitä.

Olin juuri ekaluokkalaiseni kevätjuhlassa laulettiin suvivirsi, eikä ketään haitannut. Koulussa on hyvin paljon maahanmuuttajia, mutta kaikki olivat salissa, eikä kukaan poistunut paikalta.

Suvivirsi pannaan | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Mun käsittääkseni ihan suomalaiset ateistit ovat sitä eniten olleet poistamassa eivätkä mamut. Mamu ei tarkoita etteikö olisi kristitty (kuten hyvin suuri osa mamuista on).
Itse haluaisin että uskonnon tunnustaminen olisi pois perusopetuksesta, se on paljon muutakin kuin yksi virsi.

Mun tuntemiani mamuja ei ole suvivirsi häirinnyt, mutta muutamaa ateistia kylläkin. Eli samaa mieltä sen suhteen kuin edellinenkin kirjoittaja. Mä en ole koskaan mieltänyt suvivirttä niinkään uskonnolliseksi asiaksi vaan perinteeksi, jonka tahdissa kesä virallisesti alkaa.

Miksi sitä perinnettä ei voisi muuttaa hiukan (eli sanat uusiksi), jolloin se sopisi kaikille? Kun kaikki nyt eivät vain ole kristittyjä.
Ikävää, jos pelkkä idea saa jonkun tuntemaan inhoa. :/

[QUOTE="vieras";28548554]Kyse ei olekaan vain yhdestä virrestä vaan laajemmin uskonnon pakkosyötöstä perusopetuksessa. Suvivirsi ei muuten ole mikään pitkä perinne edes.[/QUOTE]

Olen minäkin uskonnon pakkosyöttöä vastaan, mutta Suvivirsi kuuluu perinteisiin. Se oli käytössä jo 70-luvulla omassa lapsuudessani, joten kyllä sillä aika pitkä historia on. En halua joulunkaan juhlimista lopettaa, vaikka sekin mielletään uskonnolliseksi juhlaksi. Olen siis ateisti. Suomalaisista mukavista perinteistä en halua luopua.

[QUOTE="aapee";28548596]Olen minäkin uskonnon pakkosyöttöä vastaan, mutta Suvivirsi kuuluu perinteisiin. Se oli käytössä jo 70-luvulla omassa lapsuudessani, joten kyllä sillä aika pitkä historia on. En halua joulunkaan juhlimista lopettaa, vaikka sekin mielletään uskonnolliseksi juhlaksi. Olen siis ateisti. Suomalaisista mukavista perinteistä en halua luopua.[/QUOTE]

Ja suvivirsi on ollu osa kevätjuhlia jo paljon pidempäänkin ennen meijän lapsuutta. Meilläkin töissä laulettiin eikä kukaa poistunu tai näyttäny kärsivän. Joku äiti sitä nimenomaan sanoi että onhan se mukana ohjelmassa.

Suvivirrestä on olemassa versio, jonka sanoja on muokattu vähän, niin että niillä ei ole uskonnollista sisältöä. Sen luulisi sopivan kaikille uskontokunnille ja uskonnottomille.

En tiiä mamuista sitten mutta ei mamut sitä asiaa päätä sillä tämä on Suomi, mutta itse olen sitä mieltä suvivirttä ei tarvita, sillä se on virsi. Sais ne jäädä kuule kirkon sisälle ne laulut!

Mun mielestä kouluista vois tiputtaa pois kaiken uskonnon. Opetuksesta alkaen ja kaikki kevät- ja joulukirkot yms.
Ne, jotka kokee tärkeäksi, niin löytävät ko toimintoihin varmaan itsekin.

Laitetaanko saman tien kuulkaa koulun kevätjuhliin sitten muslimien kesää juhlistavia, uskontoa vaalivia lauluja? Tässähän sitä nyt niin vaalitaan tätä perinnettä, että miksei muitakin. Tai mietitäänpä, mikä olis heppujen reaktio, jos suvivirren sijasta lauleltaisiinkin jotakin satanistien palvontaveisua, jossa nyt sattumalta vaan laulellaan siitä, että kesä on kaunis ja itse pirun luoma.

Suvivirsi on ihana, perinteikäs laulu ja meidän uskonnotonta perhettä ei haittaa pätkän vertaa, että se kevätjuhlassa lauletaan. Laulammehan joulunakin joulupukista, tontuista ym., vaikkemme niihinkään usko.

Siis kertokaaminulle, mikä Suvivirsin ensimmäisessä säkeistössä tekee siitä muka uskonnollisen laulun?

Ensimmäisessä säkeistössä ei ole mitään viittausta Jumalaan, tms., vaan puhutaa puhtaasti luonnosta. Sen niemen voisi siis muuttaa vaikka suvilauluksi, jonka jälkeen ekaa säkeistöä voisi laulaa vapaasti, aivan kuten ratiritirallaa, tms. talviluonnosta kertovia lauluja.

"Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks' luopi,
sen kutsuu elohon."

Minuu kyllä vähän häiritsi se, kun töissä laulettiin suvivirsi, niin se laulettiin istuen. Lapsuudessa se laulettiin hartaasti seisoen.

Niin ja kukaan ei poistunut virren aikana, ei loukkaantunut eikä luultavasti edes pöllähtänyt savuna ilmaan kuultuaan moisen veisun.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä