Laskimotukos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jennie-80-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jennie-80-

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta laskimotukoksesta odotusaikana?

Olen 28-vuotias ensisynnyttäjä ja nyt raskausviikolla 34. Aloin epäillä omituisia oireitani mahdollisesti laskimotukosta ennustaviksi. Olen jo pidempään ihmetellyt töissä (toimistotyö) outoa kipua vasemmassa reidessä, kipu tuntuu myös kävellessä. Välillä jalat ja sormet turpoavat ja muuttuvat punaisiksi. Liikunta on vähentynyt radikaalisti raskauden aikana ja nyt olen ollut pari viikkoa sairauslomalla ja lähes vuodelevossa kipeiden ennenaikaisten supistusten takia. Uusin oire on kipu vasemmassa nivusessa joka ei tunnu miltään liitos- tms. kivulta, vaan lähinnä ehkä kuvailisin sitä revähdyskivun tms. kaltaiseksi, nivunen on silloin myös painaessa kipeä. Lisäksi olen kärsinyt koko raskauden ajan ikävistä rytmihäiriöistä jotka nyt ovat lisääntyneet ja niitä tulee levossa kyljellään ollessa joinain päivinä lähes jatkuvasti.

Lähtöpainoni on normaali, suonikohjuja ei ole, tietääkseni ei myöskään perinnöllistä alttiutta verisuonisairauksiin. Mitään lääkitystä minulla ei ole, en tupakoi enkä käyttänyt ehkäisypillereitä yli vuoteen ennen raskaaksi tulemista. Hemoglobiinini nousi muutama kuukausi sitten yhtäkkiä ilman rautavalmisteita tai ruokavalion muutosta 140:een ja on pysynyt siinä. Millaisista oireista pitäisi huolestua? Mitä pitäisi tehdä, neuvolassa asiaan ei ole oikein otettu kantaa.

Äitiyspolin tai ensiavun asia ja mene sairaalaan heti. Voit toki soittaa oireistasi äitiyspolille. Älä vähättele oireita soittaessasi, mieluimmin toisin päin. Heidän pitäisi ehdottomasto ultrata jalka. Ihme käytäntö, jos neuvolassa ei puututa asiaan. Mulla ultrattiin jalka juuri viikko takaperin ja syyksi riitti pieni jomotus jalassa. Verigeenit/taipumukset ovat yleisiä ja monella on niitä, mutta asiasta ei tiedetä, koska niitä ei tutkita ellei itse tulppaa ole jo ollut. Mulla on se geeni ja tiedän mistä puhun. Mene viimeistään huomenna suoraan sairaalaan. Asia on hyvä tutkia ja vaikka mitään ei olisi niin sehän on vain hyvä, mutta jos jotain on niin sekä sinä, että vauva ovat vaarassa.

Kiitos nopeasta vastauksesta. Kyselin samaa Helistimen verkkolääkäriltä jä hänkin vastasi jo, että heti tutkimuksiin. Huomenna aamulla on neuvola ja puhun asiasta siellä ja vaadin tutkimuksia. Vähän kyllä alkaa pelottaa. :(

Vai ei neuvolassa otettu kantaa. Just! Nyt soitat äitiyspolille suoraan ja heti. Ystävälle kävi samoin, paitsi kyse oli säärestä. Hän kävi kaksi kertaa sairaalassa, toisella kerralla joutui heti sisälle airaalaan ja lääkitys aloitettiin. Älä nyt ihmeessä odottele!

Olen nyt aivan pihalla mitä pitäisi tehdä. Kävin aamulla neuvolassa eikä siellä vieläkään sanottu että olisi aihetta huoleen. Syynä se, että kipu ei ole jatkuvaa eikä kovaa, vaan menee ohi eikä sitä ole pohkeessa vaan ainoastaan etureidessä ja nivusessa. Samoin turvotus ei kuulema kuulosta laskimotukosoireelta, kun sitä on molemmissa jaloissa plus sormissa ja vain silloin tällöin. Itku kun tietäisi mikä nyt on normaalia raskaudenaikaista oiretta ja mikä vakavaa. Ensi viikolla olen menossa neuvolalääkräiin, siellä pitää viimeistään puhua tästä taas.

Sen verran täytyy lisätä, että ystävälläni tuo kipu oli "kokoaikaista" ja aika kovaa. Eli ehkä kyseessä ei sitten ole tuo laskimotukos. Mutta en ole lääkäri, joten olen jäävi sanomaan.

Niinpä, vaikeahan se on maallikon sanoa kun eivät ammattilaisetkaan osaa. Järkeen kävisi, että ohimenevä lievä kipu ei olisi vakavaa.. Mutta kysyn siis vielä tarkemmin lääkäriltä. Kiitokset vastauksista!

soita ihmeessä heti sinne polille ja kysy sieltä neuvoa, ei sen kivun tartte ihan kokoaikaista olla, siellä voi silti olla jotain. parempi mun mielestä tarkistaa asia kun jättää sattuman varaan, koska tulppien yms kanssa ei ole leikkimistä...vaikka ei olisi raskaanakaan, mutta varsinkin silloin koska teitä on kaksi.

Alkuperäinen, mulla oli tukos ja sanoivat lääkärissä että sulla on vaan nilkkanyrjähtänyt. Herranjumala sentään, todellakin mene lääkäriin, äläkä leiki noin vakavilla asioilla.

Mulla oli alkuraskaudesta pinnallinen laskimotukos. Pistin Klexanea kolme viikkoa. Se onneksi riitti ja selvisin "säikähdyksellä"...vaaranahan oli että joutuu koko raskausajan pistämään..
Mutta ehdootomasti kannattaa tutkimuksiin mennä, heti!

No mä en enää sano mitään asiaan, koska mulla on aivan sama kokemus ja neuvoni jo annoin. Kipu ei todellakaan ole kokoaikaista tukoksessa ja myös siskollani se oli nivusessa ja sääressä. Lääkäri ei uskonut, että niin nuorella ihmisellä voi olla tulppa, joten asia meni todella pahaksi. Itselläni tukos oli vain sääressä ja tosiaan oireena ajoittainen nilkkakipu. Lääkäri vähätteli ja sanoi mun tosiaan nyrjäyttäneen nilkkani. Mä en ymmärrä kuinka neuvolassa voi työskennellä noin huoletonta ja typerää porukkaa. Asia on niin vakava, että sut olisi ehdottomasti pitänyt laittaa jo tutkimuksiin, mutta et usko, vaikka helistimenkin lääkäri asiasta sanoi. TUrha siis enää vääntää täällä asiasta. Sorry, mutta nyt meni hermo. Ei kannata leikkiä vakavalla asialla ja jahkailla.

Hyvä juttu, mutta veritulpan tai edes sen epäilyn takia ei voi odottaa ensi viikkoon. Sillä turhauduin eli veritulppahan on tappava ja etenee nopeastikin. Eli sillä kehoittaisin menemään HETI lääkäriin. Sorry aikaisempi turhautumiseni.

Alkuperäinen kirjoittaja asda.....:
Lääkäri ei uskonut, että niin nuorella ihmisellä voi olla tulppa, joten asia meni todella pahaksi.

Nuo lääkärit on kyllä kummia:(

Olen 25-vuotias ja minulla on ollut koko ikäni perinnöllinen verenhyytymistekijä. Tekijä on ollut tiedossa onneksi jo seitsemän vuotta, eikä ole tarvinut alkaa lääkäreiden kanssa (tästä) asiasta taistelemaan. Ei tulpilla välttämättä ole tekemistä iän kanssa. Periytyviä verenhyytymistekijöitä tunnetaan useita ja ne ovat suht yleisiä, mutta suurin osa ei tiedä kantavansa niitä, koska tekijöitä ei rutiinisti tutkita. Ei nuo normaalia elämää haittaa (kunhan välttää yhdistelmäpillereitä, ylipainoa ja tupakkaa), mutta juuri raskausaikana kun veri hyytyy muutenkin helpommin, riskitekijät pitää huomioida.