lasketusta ajasta huijaaminen töissä

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Työhaastattelun jälkeen pari päivää sain tietää olevani raskaana.

Lasketuksi ajaksi neuvola laski vähintään viikon oikeaa aikaa edeltävän ajan. Nyt tullut ajankohtaiseksi kertoa töissä raskaudesta, koska jouduin olemaan sairauslomalla pahoinvoinnin vuoksi, saikkulapussa lukee syy ja tulisihan tämä ilmi muutenkin aika pian.

Niin jos nyt kerron töissä tuon neuvolan keksimän lasketun ajan niin aika noloa... Vaikuttaa että olen tiennyt raskaudesta jo paikkaa hakiessa. Joka siis olisi toki sallittua mutta kun en tiennyt!

Mieluummin vaikka huijaan lasketun ajan tuosta pari viikkoa pidemmälle ja korjaan sitten äitiyloman lähentyessä, olisko ihan törkeetä? Laskettu aika kuitenkin varmaan muuttuu ultrassa ainakin viikolla tuosta neuvolan keksimästä.

[QUOTE="ap";25487847]Eikös se ole aika helppo laskea siitä taaksepäin. Tai jos pomo kysyy millä viikolla olen. Töissäkin olen ollut vasta joitain viikkoja.[/QUOTE]

Ei kukaan kai kysele viikkoja. Laskettua voi kysyä mutta sanot vain kuukauden jos noin huolettaa

[QUOTE="ap";25487856]Ai meinaat ettei pomo kysy sitä????
Vai olenko vastaamatta ja sanon ettei tarvitse kertoa hähähää ja otan potkut koeajan kunniaksi.[/QUOTE]

Eli sun mielstä valehteleminen on fiksumpi vaihtoehto... Ei kai siitäkään työnantaja diggaa. Mutta sinähän ajattelit vaan vähän huijaavasi, eihän se ole valehtelemista

[QUOTE="ap";25487860]No voi pyhä yksinkertaisuus, lasketusta ajasta on aika helv*tin helppo varmaan laskea hedelmöityshetki tai viime menkat? Miten tyhmii te oikee ootte :D[/QUOTE]

No miten yksinkertainen olet itse? Jokainen nainen ei ole heti tikuttamassa kun menkat on tunnin myöhässä (saati että kaikilla edes loppuisi menkat) että saisi saman tien tietää olevansa raskaana. Esim. itselläni tuli yhdet valemenkat joten sain viikolla 13 tietää olevani raskaana.

[QUOTE="ap";25487860]No voi pyhä yksinkertaisuus, lasketusta ajasta on aika helv*tin helppo varmaan laskea hedelmöityshetki tai viime menkat? Miten tyhmii te oikee ootte :D[/QUOTE]

Ei sun pomo vaivaudu tekemään sellaisia laskelmia.
Eikä jokainen pomo voi olettaa, että jokainen raskaana oleva nainen hankkiutuu raskaaksi erittäin tietoisesti laskien päiviä ja hetkiä.

Vaikak sinä siellä sitä kiekkoa käsissäsi pyörittelet, niin ei sun sitä pomolle tarvi viedä :D

"ap"
Ja juu on neuvolan KEKSIMÄ laskettu aika. Kai nyt ite tiedän millon oon munaa saanut ja ovistikutkin on keksitty. Ahdistaa nyt kun pomo vaikuttaa tosi nipolta akalta ja alkaa pitää ihan huijarina. Miksi otin vuoden työn jos en pysty sitä siellä olemaan...Pomo on nainen, lapseton ja jotenkin todella kylmän oloinen tapaus.

Voi luojani auta mua kestämään tää palsta taas tänään........

No alahan valmistautua siihen, että munansaantipäiväsi onkin ainut varma päivä tästälähin, joka elämästä kalenterista ja kellosta katsotaan.

Ja edelleen, se on yks ja sama sun pomolle, yhtä hankala työläinen olet pomon näkökulmasta huolimatta raskausviikoista, sallinette että sanon?
Raskaana kuin raskaana, viikoista viis.

Te tikuttajat ja laskijat ootte ihania :D

Viimeksi muokattu:
tartteeko sun heti kertoa sitä työpaikalla, että oot raskaana, jos oot niin alussa ettei ulospäin näy ja koeaikakin vielä? Mulle lääkäri kysyi, kun odotin tätä nuorimmaista, että olenko kertonut työpaikalla jo raskaudesta ja sanoin etten ole, niin hän pisti sairasloman syyksi usein flunssa :)

"vieras"
[QUOTE="ap";25487871]Ja juu on neuvolan KEKSIMÄ laskettu aika. Kai nyt ite tiedän millon oon munaa saanut ja ovistikutkin on keksitty. Ahdistaa nyt kun pomo vaikuttaa tosi nipolta akalta ja alkaa pitää ihan huijarina. Miksi otin vuoden työn jos en pysty sitä siellä olemaan...Pomo on nainen, lapseton ja jotenkin todella kylmän oloinen tapaus.[/QUOTE]

Oikeesti, ei sun pomo pysty sitä mitenkään laskemaan koska HÄN ei tiedä mm. sinun menkkakiertoasi, joka on oleellinen laskuissa. Ja tuskin edes laskee vaikka tietäis. Ja hyvin voit valehdella että on sillä viikolla mitä itse ajattelet, jos nyt sellainen tilanne tulee. Tuskin. Sanot vain kuukauden jos kysytään.

Mulkkuja pomoja löytyy joille ei sopisi sun raskautesi seuraavaan 20 vuoteen, minkäs teet, ei ole sun ongelma. Ja hänen on paljon vaikeampaa irtisanoa sinut koeajan puitteissa "ilman selvää syytä", kun olet raskaana.

"ap"
No jos sanon vaan arvioidun lasketun ajan kuukauden kun ensi viikolla vien saikkulapun ja aivan varmasti jotain kysymystä tulee. Mutta jos kysyy että kuinka pitkällä? ÖÖÖ?Tota? Iha alussa? Totuus on että 6lla viikolla pidemmällä ku mitä töissä olen ehtinyt olla.

Veikkaan että saan potkut jollain verukkeella koeajan puitteissa tai jos en niin sopimusta ei ainakaan tulla jatkamaan vaikka sitä on haastattelusta asti povailtu.

Mutta vain jotkut ihmetyypit sitä tekee, tutkii haamuja päivät pitkät ja laskeskelee hedelmöityshetkeä. Oikeasti se on ihan järkkyä, ainakin minusta.

mä tein raskaustestin viikoilla 5 tai 6. Turha sitä hoppuilla.

Raskaus on koeajalla sen verran tiukka etu työntekijälle, että työnantaja joutuu varautumaan oikeisiin todisteisiin ja perusteluihin jos aikoo irtisanoa työntekijän. Nimittäin raskaus ei ole syy, mikä siksi kelpaa, se on syrjintää ja siitä voi työnantajan haastaa oikeuteen. Kyllä sinäkin varmasti ajattelit töitäkin tehdä?

Viimeksi muokattu:
"ap"
Aivan taevahan tosi, tuota arvelen myös... Eli raskauduin päättämälläni hetkellä, katsoin työpaikkailmoitukset ja keplottelin itseni kolmen haastattelun kautta viekkaasti tähän asemaan.

"vieras"
Siis jos pomo kysyy millä viikolla olet, niin sinä vastaat että ihan alussa raskautta. Tuskin se sen enempää kysyy. Ei kaikki tiedä viikkoja tarkasti ennen np-ultraa.

Lasketusta-ajasta sanoisin esim. elo-syyskuun vaihteessa tai syyskuussa tai ihan vaan syksyllä. Ei sitä sen tarkemmin tarvitse määritellä.

"ap"
Siis töitähän tuonne menin tekemään, en sairastamaan, mutta 3 päiväksi lekuri passitti saikulle ja lapussa valitettavasti lukee syy, olisi siihen voinut flunssankin laittaa syyksi koska sellainenkin jyllää, mutta eipä laittanut.
Siis tunnelma tuolla töissä on niin kireä että pelkään jo tosta 3 pv poissaolosta saavani potkut... Muuten olen hoitanut hommat ihan mallikkaasti ja mitään kunnon syytä potkuille en kyllä löydä. En nyt halua vaan yhtään suututtaa tuota pomoa enempää. Taisin saada jo tästä saikusta lintsarin maineen ja sitten vielä laskelmoidusti raskaana... Glumps.

Yhteistyössä