Laskettuaika 2022

@Piipaa93 tsemppiä täältäkin pienoisen alkutaipaleelle ❤

Täälläkin kiinnostaa kuulla synnytyksistä ja voinneista sitten kun synnyttäneet jaksavat ja ehtivät kertomaan :)

Mulle iski myös oksennustauti viikonloppuna. Hurja 24h ja kroppa aivan rikki. Ei kyllä kiva tauti tuo. Toivottavasti Suurperheenmama selviät taudilta! Itsekkin jännitin, että kuivunko liikaa tai aiheuttaako raju oksentaminen vesien menon. Tosin mulla vasta 23+4, niin ei muuten mitään synnytykseen viitaavaa. Pieni jaksoi touhuta koko tyhjennyssession ajan kovastikkin vatsassa ja välillä monotti ihan urakalla jo muutenkin kipeää mahaa, joten ei ollut moksiskaan äidin oloista :D
 
Pitäisiköhän mun jakaa viimein se synnytystarina tänne, onhan siitä jo yli kuukausi kuitenkin aikaa😂

Eli, mulla jäi limatulppa paperiin 2.1. puolen päivän aikoihin ja sen jälkeen alkoi holahdella välillä limaista vuotoa ihan reiluja määriä. Luulin valkovuodoksi. Lieviä supistuksia oli tulluy satunnaisesti jo muutamana iltana. 3.1. 15 aikaan soitin kuitenkin synnärille ja sieltä pyydettiin tsekkaukseen ettei lapsivettä ollut.

Siellä odotellessa alkoi supistuksia tulla viiden minuutin välein lievänä ja lapsivesitesti näytti positiivista, kohdunsuu 2cm auki ja kanavaa vielä vähän jäljellä. Lääkäri päätti ottaa osastolle köynnistykseen, kun oli yli vuorokausi siitä kun vesi alkoi tihkua. Sain yhden misoprostolitabletin klo 19.20. Siitä meni vartti niin tuli jo tosi kipeitä supistuksia parin-kolmen minuutin välein. Suihku auttoi tosi hyvin, istuskelin siellä tunnin verran jumppapallon kanssa ja sen jälkeen lämpöpussia, lantion keinutus seisoen ja kipupiikki. Näistä ei enää kovin suurta apua saanut ja sainkin siirtyä saliin 23 aikaan, silloin olin 5cm auki ja kanava oli hävinnyt.

Salissa pääsin melkein heti ilokaasun kanssa ammeeseen, joka auttoi hetken. Vesi kun vähän viileni niin kivut koveni. Epiduraalin pyysin ja sain vähän puolen yön jälkeen. 2.15 tuli supistusten yhteydessä paine takapuoleen ja kätilö tsekkasi tilanteen ja olin jo kokonaan auki. Olin kertonut ekasta synnytyksestä, jossa en saanut mitään kivunlievitystä ponnistusvaiheeseen ja kätilö antoikin vielä toisen annoksen epiduraalia ennen kuin puhkas kalvot. Odoteltiin rauhassa kunnollista ponnistustarvetta, vauva laskeutui tosi hyvin supistusten voimalla alaspäin.

3.05 alkoi ponnistaminen ja 3.19 vauva syntyi. Ponnistin kyljellään ja se meni tosi hyvin ja kivuttomasti. Kolme tikkiä sain pieneen nirhaumaan. Ekassa synnytyksessä tullut epparihaava ei onneksi kärsinyt tällä kertaa ollenkaan.

Kaiken kaikkiaan jäi todella hyvä fiilis synnytyksestä ja synnytyssalin kätilö oli todella ihana niin kuin kyllä kaikki muutkin meitä hoitaneet. Lämpimästi voin suositella Novaa synnyttäjille❤
 
Suurperheenmama
Ei ainakaan vielä oo oksennustauti mulle iskeny. Oon urakalla syöny maitohappobakteereja ja mustikoita. Jos ne vähän estäis taudin tuloa. En kyl sitä halua ko tosiaan pelkään et se sais synnytyksen käynnistyyn ja ei ois kiva mahataudissa synnyttää...

Kiitos synntyskertomuksesta Skyella. Ihana et meni kaikki hyvin ja sait kivunlievitystä.

Tääl sairaalakassiki tänään pakattu ja vielä pitäs tutit, rintapumppu ja pullot keitellä niin sit ois kaikki valmista. Meille soitteli perhetyöntekijäki kun ollu vähän ongelma saada hoitajia viikolla muille lapsille. Jotenki vaan huvitti ko hirveesti kyseli et he tulevat ja koska voivat lähteä pois... Noh ehän mie tiiä koska tää vauva syntyy. Vaikka käynnistettäski huomena niin ei voi tietää miten nopeasti käynnistys tehoaa.

Rv 39+1
 
Jäin tänään sairaslomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle 2,5 viikon päästä. Helpottavaa kun ei tarvii enää jaksaa töissä ja saa keskittyä ihan vaan lepäilyyn.

Maanantaina oli kontrolliultra istukan paikan takia. Istukka on noussut ylemmäs, joten sen puolesta ei esteitä alatiesynnytykselle. Vauvan painoarvio tällä hetkellä 1,9kg 💛

Katselin tässä yksi päivä Tyksin uuden majakkasairaalan esittelyvideoita ja ihan tippalinsissä katselin miten hienolta uudet tilat näyttää ja sinne itsekin pääsee kohta synnyttämään 😄

Rv 32+3
 
Suurperheenmama
No ei käynnistetty ei! Antovat vaan kyynärsauvan mukaan et koita pärjäillä.... 😖 😅

Noh eipä täs muutakaan voi. Onneks kuitenki ens tiistaille tuli aika käynnistys arvioon, joten toivo elää et sit pääsis tositoimiin.

Tilanne kohdunsuun kans oli onneks hyvä, ei ollu kanavaa enää ja yhelle sormelle auki, joten luulis et lähtis hyvin käyntiin. Tieten voihan tää itestääkin lähteä täs vkl. Mut tääl jatketaan kärvistelyä👍

Rv 39+2
 
Vauva onnea teille jotka niitä oli nyt saanet❤❤ (en muista enää kaikkien nimiä🙈🙈)

Täälä jännäillään, ens ti olis se eka normi ultra! Niin monta stressaavaa päivää ja tapahtumia ollut et himan pelottaa jopa mennä kuulemaan et onko kaikki vielä ok vaiko ei 🙄 Vuoto ei ole loppunut vieläkään 🤦‍♀️ jatkunut nyt sit kohta kuukauden.

Onnistuin tossa joutuu pieneen autokolariinkin ja oma autoni meni siinä sit paalikuntoon, kiva tässä nyt sitten vailla töitä alkaa miettii mistä rahat uuteen autoon. Luojan kiitos ei ollut kallis auto tuo edellinen mutta toimi hyvin ja kuljetti paikasta toiseen tarpeentullen ni olis sil mielellään vielä hetken ajanut ja myynyt sitten pois ja saanut jokusen satasen kun loppu kesästä pitäs ostaa jokatapauksessa 7heng auto.

On kyllä yhtä vastoin käyntiä toisen perään nyt viimenen 1.5kk ollut🤦‍♀️
Joskohan loppuis ja kääntyis parempaan päin🤞🤞
 
  • Surullinen
Reactions: KirJoh89 ja Eimy
Käärmeinen
Tuplapotti-30, toivottavasti saisit ultrasta hyviä kuulumisia ❤ vähän turhan lujasti sulla ollut vastoinkäymisiä. Me ehdittiin ostaa uusi (käytetty) auto ja hetken meillä oli 3 autoa, sitten myytiin mun pikkuauto muutamalla satasella pois ja nyt uusi auto onkin tarvinnut korjausta vähän siitä ja tästä syystä ja ollut telakalla. Sehän ei sinänsä ole ongelma, mutta miehen työmatka on 60km, usein menee maanantaina ja auto tulee vasta perjantaina takaisin niin mulla on hiukan ollut haasteita pakollisten matkojen kanssa kun olen ilman autoa oleillut. Etenkin kun niiden varrella ei julkisilla pääse.

Voi kun suurperheenmama pääsisit pian tositoimiin ❤

Täällä alkoi rv 35. On konkretisoitunut että synnytys on pelottavan lähellä mut silti niin kaukana. Kaksi viikkoa synnytystapa-arvioon, toivottavasti alatiesynnytys olisi mahdollinen ❤
 
Tuplapotti-30, toivottavasti saisit ultrasta hyviä kuulumisia vähän turhan lujasti sulla ollut vastoinkäymisiä. Me ehdittiin ostaa uusi (käytetty) auto ja hetken meillä oli 3 autoa, sitten myytiin mun pikkuauto muutamalla satasella pois ja nyt uusi auto onkin tarvinnut korjausta vähän siitä ja tästä syystä ja ollut telakalla. Sehän ei sinänsä ole ongelma, mutta miehen työmatka on 60km, usein menee maanantaina ja auto tulee vasta perjantaina takaisin niin mulla on hiukan ollut haasteita pakollisten matkojen kanssa kun olen ilman autoa oleillut. Etenkin kun niiden varrella ei julkisilla pääse.

Voi kun suurperheenmama pääsisit pian tositoimiin

Täällä alkoi rv 35. On konkretisoitunut että synnytys on pelottavan lähellä mut silti niin kaukana. Kaksi viikkoa synnytystapa-arvioon, toivottavasti alatiesynnytys olisi mahdollinen
No meil kans löytyy useempi auto. Kaks vanhaa jenkkiä jotka tosin vaan kesä käytössä ja no nyt sit enää miehen käyttö auto. Sitä saan nyt käyttää toki kun on vaan vapaana mut ajavat työkaverinsa kanssa vuoro päivinä niin vähä heikosti on käytös ku mies 3vuoro työs😅 et saa kyl hyvin suunnitella millon menee minnekkin ja mihin aikaan.

Aattelin et jos ostais jonkun parin sadan rutkun millä pääsee paikasta toiseen väliaikasesti ja kesällä pystyy sitten ottaa esim. Toisen jenkeistä persiin alle. Toki bensa kustannukset nousee hitokseen kun ei ihan mikään pieni ruokanen ole mut onpahan pirun hyvä ajella👌Ja mahtuukin ajelemaan tuo mahakun tuosta leviää🤣 Ja loppu kesästä sit koittas viimestään sitä isoa autoa saada toki pärjätään normi autollakin jonkin aikaa mut sit ei kyllä kaikki päästä samaan aikaan liikenteeseen. Joka päivä tuo mies autoja vahtaa ku on jo päättänyt minkä haluaa mut ovat vähän tyyriitä ollut🤭

Mites toi synnytystapa arvio?
Siis kun en muista että olis kummassakaan aijemmassa moista tehty🤔 Ja veljen tyttö joka sai muksunnviime kesänä sano et hänelläkin oli ja ihmettelin et mitä ihmettä. Ja googlettelin sillon niin kaikkialla sitä ei edes tehdä jos ei ole jotain poikkeavaa joka vois vaikuttaa synnytystapaan. Onks teil ollu ihan normi raskaus vai jotain joka vois vaikuttaa?
 
Käärmeinen
Raskaus ihan normaali, pienillä vaivoilla. Hätäsektio lopulta tehtiin edellisen lapsen kohdalla, siksi nyt tämä synnytystapa-arvio. Asukas on pää alaspäin viihtynyt jo tovin ja lantion mitatkin pitäisi mahdollistaa alatiesynnytyksen, mutta ei nyt nuolaista ennen kuin tipahtaa.

Vähän tämä loppuraskauden tukaluus toki ahdistaa kun maha on iso.. mutta onneksi vaivat ovat tulleet ja menneet että on välillä saanut huilata. Ja saan olla iloinen että olen pysynyt hyvässä fyysisessä kunnossa kuitenkin ja raskaudesta huolimatta on voinut ongelmitta tehdä fyysistä työtä, lenkkeillä ajoittain ja touhuta lumitöitä joita on piisannut 🥴 että pitäisi olla kiitollinen vaan nykytilanteesta.

Meilläpäin synnytyssairaalassa on kanssa uusia tiloja. Pitäisi varmaan synnytystapa-arviossa tiedustella miten sinne synnärille edes kuljetaan, kun kaikki on niin erilaista kuin aiemmin. Päiväsaikainen reitti lienee kai se sama kuin ultriinkin, eli liki koko sairaalan läpi saa talloa.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Raskaus ihan normaali, pienillä vaivoilla. Hätäsektio lopulta tehtiin edellisen lapsen kohdalla, siksi nyt tämä synnytystapa-arvio. Asukas on pää alaspäin viihtynyt jo tovin ja lantion mitatkin pitäisi mahdollistaa alatiesynnytyksen, mutta ei nyt nuolaista ennen kuin tipahtaa.

Vähän tämä loppuraskauden tukaluus toki ahdistaa kun maha on iso.. mutta onneksi vaivat ovat tulleet ja menneet että on välillä saanut huilata. Ja saan olla iloinen että olen pysynyt hyvässä fyysisessä kunnossa kuitenkin ja raskaudesta huolimatta on voinut ongelmitta tehdä fyysistä työtä, lenkkeillä ajoittain ja touhuta lumitöitä joita on piisannut että pitäisi olla kiitollinen vaan nykytilanteesta.

Meilläpäin synnytyssairaalassa on kanssa uusia tiloja. Pitäisi varmaan synnytystapa-arviossa tiedustella miten sinne synnärille edes kuljetaan, kun kaikki on niin erilaista kuin aiemmin. Päiväsaikainen reitti lienee kai se sama kuin ultriinkin, eli liki koko sairaalan läpi saa talloa.
Aaaivan, et edellinen raskaus sit "syyllinen" tähän. Eikä siinä, kyl itekki iha mielellää moiseenenisin. Tai no tässä raskaudessa jos niin pitkälle päästään niin varmasti joudutaankin ravaamaan synnytyksen suunnittelussa useammankin kerran. Omalla tavalla toivoisin kyllä et sais molemmat synnytettyä alateitse mut oon kyllä siitäkin lukenu paljon et jos A vauva syntyy ok niin B vauva ei välttämättä sit tulekkaan ongelmitta. Mutta onneks synnytykseen on vielä mooooooonta viikkoa ja kerkee näitä stressailee vielä monta kertaa😂
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Paljon onnea synnyttäneille!

Täällä saavutettiin eilen raskauden puoliväli. Rakenneultra on 11 päivän päästä, ajatukseni ovat kuitenkin jo siinä, että montako viikkoa vielä vauvan pitäisi kasvaa, että olisi pienetkään mahdollisuudet selvitä hengissä, jos jostain syystä syntyisi liian aikaisin.

Nimiä oon miettinyt viime aikoina aika paljon, pitäisi hätäkastetta varten keksiä Ipanaan laitettavaksi tytölle ja pojalle nimet, kun ei selvitetä vauvan sukupuolta etukäteen. Yksi tytön nimi on pyörinyt mielessä erityisesti ja mieskin tuntui olevan sitä mieltä, että se voisi olla kiva nimi. Pojalle nimen keksiminen tuntuu tällä kertaa vaikeammalta, ehkä sen takia, kun mulla on itselläni niin vahva tyttöolo.

Töissä päiväkodilla oon jaksanut käydä hyvin ja liitoskivut eivät ole vielä pahentuneet eivätkä harkkasupistuksetkaan ole vielä alkaneet sen suuremmin vaivata. Korona leviää työpaikalla tällä hetkellä ja se stressaa kyllä. Raskausaivot ovat riesana, unohtelen asioita. Onneksi en ole kuitenkaan vielä pahoja mokia sen takia tehnyt.
 
Oi ei Tuplapotti, kolari ja kaikki :/ Toivottavasti kaikki oisi tulevassa ultrassa hyvin! Tsemppiä kaikille.

Itsellä jotenkin ollut sellainen väsynyt ja ärtynyt olotila, yöunet katkeilee enkä meinaa saada unen päästä kiinni jne. Viime yönä mies heräsi, kun olin alkanut ääneen murisemaan kuumissani hänen viattomasti käännyttyä mun puolelleni sänkyä :D "Pahin" hankaluus on varmaan selkäkivut, jotka välillä vaivaa varsinkin rintarangan alueella ja sitten on alempana kaiken maailman jomotuksia, jotka aiheutti alumpana raskautta aina lievää paniikkia mutta nyt oletan, että on vaan liitoskipuja, paikkojen periksi antamista ja muuta vastaavaa normaalia. Välillä yöllä ylös noustessa ei lähes pysty kävelemään, kun ottaa lonkkaan niin kipeästi, nivusten/kankkujen alueella särkee jne. Ja oon huomannut, että oisi tärkeää päästä käymään vessassa, kun tulee vähänkin hätä, koska muuten housut on kohta märät. Pari kertaa olen siitä hermonnut että ei kai mulla tihku lapsivettä, mutta kyllä se taitaa olla ihan vaan virtsankarkailua.

Kaikkinensa oon kyllä tähän asti päässyt helpolla (varsinkin kun lukee täältä, mitä monilla muilla vastassaan). Töissäkäynti ja sinne pyöräilykin vielä onnistunut. Ei tässä enää ole kuin pari viikkoa töitäkään :)

Vauveli on jo niin iso, että liikkeet välillä näkyy selvästi silmälläkin. Olin alkuviikosta kontrolliultrassa johtuen siitä, että napanuoran kiinnittyminen näytti rakenneultrassa joulukuussa olevan kovin lähellä istukan reunaa. Nyt lääkäri ei vastaavaa enää huomannutkaan, ja pieni kasvanut normaalisti. Oli kasvukäyrillä vähän edelläkin laskettua aikaa, kuten jossain määrin ollut ekasta ultrasta. Varsinkin pää huiteli jotenkin omilla käyrillään, millainenkohan kupoli sieltä on vielä tulossa... :)

Apustaja, eikö sinne Ipanaan pidä aina laittaa nimi molemmille? (En siis tiiä, luulin itse niin.) Meille on vissiin tulossa tyttö, mutta nimivaihtoehdot on varmuuden vuoksi molemmille. Meillä on jo aika hyvä yksimielisyys nimistä, jotka olisi molemmille mieluisia, tosin voihan olla, että lapsi yllättää ja näyttääkin joltain ihan muulta.

rv 31+2
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
@Apustaja nimien keksiminen voi kyllä olla todella hankalaa. Me itseasiassa haluttiin pitkälti tietää vauvan sukupuoli siksi, että tytölle oli nimi tiedossa jo vuosia ennen kuin edes päätettiin että vauva saa tulla, mutta pojan nimet oli todella vaikeita. No poika on tulossa ja aika nopeasti päästiin yksimielisyyteen nimestä lopulta, muutama viikko siihen meni. Me ei miehen kanssa yhtään tykätty samoista nimistä pojalle ja lisäksi lapsen arjessa tulee olemaan 3-4 kieltä läsnä (lapsesta tulloo siis kaksikielinen, mutta ympäristössä enemmän) niin piti miettiä sitäkin, miten se nimi lausutaan eri kielillä, kun esim. suomalainen ja ranskalainen lausunta on usein aika kaukana toisistaan 🙈🙈 tsemppiä! Kyllä se kiva nimi pojallekin jossain kohtaa loksahtaa kohdilleen 🙂
 
Nimen päättäminen on meilläkin yksi syy miksi ollaan aina haluttu selvittää sukupuoli jo raskausaikana. Tälle vauvalle saatiin päätettyä nimi erittäin helposti, mulla oli yksi suosikki yhdistelmä etunimeksi ja toiseksi nimeksi ja se kävi miehelle myös, niin se oli sitten sillä selvä. Poika meille pitäisi olla tulossa. Ipanaaan laitetiin se nimi, mikä ollaan päätetty toiseksi nimeksi. Työlle ei olla edes mietitty nimiä, Ipanaan laitettiin vaan joku kiva nimi. Mietitään sitä tytön nimeä sitten ihan tosissaan jos vauva osoittautuukin tytöksi.
 
Hei kaikki! Vihdoin ehdin ja jaksan tulla kirjoittamaan.

Vauva on pian jo kahden viikon ikäinen, aika menee nopeasti! Synnytys oli pitkä ja uuvuttava, mutta kun saimme lapsen maailmaan niin kokonaisuudessaan kokemus oli todella hyvä. Normaali alatiesynnytys, ei suurempia haasteita. Tiesin synnytyksen käynnistymistä edeltävänä päivänä, että kohta tapahtuu. Kotona uuden arjen harjoittelua. Väsyttää, mutta koko ajan sujuu paremmin.

Tsemppiä kaikille odotukseen ❤
 
Suurperheenmama
Huh, tuplapotilla on kyl ollu vaikeuksia ihan muitten eestä. Toivotaan et nyt alkas kevätaurinko paisteleen ja parempi onni tulis.

Tääl tosiaan limatulppa irtos perjantaina ja sen jälkeen tullu limasta rusehtavaa tai vaaleanpunasta vuotoa. Soitin synnärille ja olivat sit sitä mieltä et pelkkää valkovuotoa on. Sanoivat että voin tulla käymään jos haluan testauttaa onko lapsivettä. Mut on mun mielestä niin limasta et ei mee oikein lapsiveeksi ja ei huvita ajaa 80km turhaan.

Joten jäin nyt sit ootteleen sitä ens tiistain laskettua aikaa ja käynnistyksen arviota. Aattelin kyllä mennä sinne niin vaikean näkösesti kävellen ko mahollista etteivät ajas enää pois. Ihan tuskaa on kävely nyt, tuntuu et puukkoa iskettäs ristiluuhun ja häpyluuhun ja ei oikein tiiä kumpi jalka kestäs paremmin vai lähteekö alta. Sauva auttanu onneks jonkuverran.

Supisteluja tuli perjantaina, mut eilen ja tänään on ollu taas hiljasta😕 muutenki on tämä raskaus kyl menny ihmeen vähillä harkkasupisteluilla. Vaan saapa niitä sit synnytyksessä kestää ihan riittämiin😅

Autoista oli puhe, meillä nyt seitenpaikkanen renu. Ollaan kyl tykätty mut eipä me siihen mahuta kaikki enää jos miehen tyttöki on mukana. Noh miehellä työauto onneks niin pitää sit kahella autolla lähteä jos pitää kaikki lapset mahtua mukaan...

Rv. 39+5
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Käärmeinen
Mä en olekaan tuohon Ipanaan ja nimivaihtoehtoihin perehtynyt yhtään. Onko ollut kauan käytössä?

Onnea ja vauvantuoksuisia päiviä uuteen arkeen minttuni ❤ kiva kun jaksoit päivittää kuulumisia.

Apustaja, mulla meni joulukuun alussa totaalisesti aivot sumuun ja 2vrk ajan oli pankkitunnukset täysin poispyyhitty päästä. Vanha auto kun lähti tammikuun lopussa niin nyt olen ollut hiukan hukassa myös uuden auton kanssa, en ole osannut suunnata puhallusta että lasi sulaisi tai mitään muutakaan, aina on pitänyt miehelle soittaa että mitäs nyt teen 😀

Miten Alinna86 sinulla on mennyt sen pitkään jatkuneen pahoinvoinnin jälkeen?

Omaa napaa, pari viimeistä työpäivää vielä ennen äitiyslomaa 😍 eilen kasailtiin pinnasänky ja laitettiin kaikki aikalailla valmiiksi vauvaa varten. Tein vielä pienen postipakettitilauksen missä tulee loput tavarat mitä vauvan kanssa ajattelin että tarvitaan. Ja kun pedattua pinnasänkyä katselee ja siihen laskostettuja vauvan kotiutumisvaatteita niin jotenkin liikuttui ja tajusi että meille on oikeasti tulossa vauva ❤ Viime vuonna 16.3 todettiin kkm, 19.3 sain lääkkeet ja vaelsin pää painuksissa sairaalassa ja 20.3 raskas tyhjennyspäivä kotona. Ja tänä vuonna samoihin aikoihin meillä saattaakin olla vauva 🥰 (LA 25.3)
 
Oi ei Tuplapotti, kolari ja kaikki :/ Toivottavasti kaikki oisi tulevassa ultrassa hyvin! Tsemppiä kaikille.

Itsellä jotenkin ollut sellainen väsynyt ja ärtynyt olotila, yöunet katkeilee enkä meinaa saada unen päästä kiinni jne. Viime yönä mies heräsi, kun olin alkanut ääneen murisemaan kuumissani hänen viattomasti käännyttyä mun puolelleni sänkyä "Pahin" hankaluus on varmaan selkäkivut, jotka välillä vaivaa varsinkin rintarangan alueella ja sitten on alempana kaiken maailman jomotuksia, jotka aiheutti alumpana raskautta aina lievää paniikkia mutta nyt oletan, että on vaan liitoskipuja, paikkojen periksi antamista ja muuta vastaavaa normaalia. Välillä yöllä ylös noustessa ei lähes pysty kävelemään, kun ottaa lonkkaan niin kipeästi, nivusten/kankkujen alueella särkee jne. Ja oon huomannut, että oisi tärkeää päästä käymään vessassa, kun tulee vähänkin hätä, koska muuten housut on kohta märät. Pari kertaa olen siitä hermonnut että ei kai mulla tihku lapsivettä, mutta kyllä se taitaa olla ihan vaan virtsankarkailua.

Kaikkinensa oon kyllä tähän asti päässyt helpolla (varsinkin kun lukee täältä, mitä monilla muilla vastassaan). Töissäkäynti ja sinne pyöräilykin vielä onnistunut. Ei tässä enää ole kuin pari viikkoa töitäkään

Vauveli on jo niin iso, että liikkeet välillä näkyy selvästi silmälläkin. Olin alkuviikosta kontrolliultrassa johtuen siitä, että napanuoran kiinnittyminen näytti rakenneultrassa joulukuussa olevan kovin lähellä istukan reunaa. Nyt lääkäri ei vastaavaa enää huomannutkaan, ja pieni kasvanut normaalisti. Oli kasvukäyrillä vähän edelläkin laskettua aikaa, kuten jossain määrin ollut ekasta ultrasta. Varsinkin pää huiteli jotenkin omilla käyrillään, millainenkohan kupoli sieltä on vielä tulossa...

Apustaja, eikö sinne Ipanaan pidä aina laittaa nimi molemmille? (En siis tiiä, luulin itse niin.) Meille on vissiin tulossa tyttö, mutta nimivaihtoehdot on varmuuden vuoksi molemmille. Meillä on jo aika hyvä yksimielisyys nimistä, jotka olisi molemmille mieluisia, tosin voihan olla, että lapsi yllättää ja näyttääkin joltain ihan muulta.

rv 31+2
Esikoista odottaessa ei muistaakseni laitettu kuin pojan nimi ja ei siitä ainakaan tullut sanomista. Mutta varmintahan se olisi laittaa molempien nimet, koska mikään ultra tuskin on 100% varma. Me oltiin näköjään luottavaisia, vaikka itseä kyllä silti jännitti loppuun asti, että tuleeko se poika. Tyttöveikkauksesta oltaisiin varmasti laitettu molempien nimet, koska tyttöä veikataan useammin pieleen kuin poikaa.
 
Mä en olekaan tuohon Ipanaan ja nimivaihtoehtoihin perehtynyt yhtään. Onko ollut kauan käytössä?

Onnea ja vauvantuoksuisia päiviä uuteen arkeen minttuni kiva kun jaksoit päivittää kuulumisia.

Apustaja, mulla meni joulukuun alussa totaalisesti aivot sumuun ja 2vrk ajan oli pankkitunnukset täysin poispyyhitty päästä. Vanha auto kun lähti tammikuun lopussa niin nyt olen ollut hiukan hukassa myös uuden auton kanssa, en ole osannut suunnata puhallusta että lasi sulaisi tai mitään muutakaan, aina on pitänyt miehelle soittaa että mitäs nyt teen

Miten Alinna86 sinulla on mennyt sen pitkään jatkuneen pahoinvoinnin jälkeen?

Omaa napaa, pari viimeistä työpäivää vielä ennen äitiyslomaa eilen kasailtiin pinnasänky ja laitettiin kaikki aikalailla valmiiksi vauvaa varten. Tein vielä pienen postipakettitilauksen missä tulee loput tavarat mitä vauvan kanssa ajattelin että tarvitaan. Ja kun pedattua pinnasänkyä katselee ja siihen laskostettuja vauvan kotiutumisvaatteita niin jotenkin liikuttui ja tajusi että meille on oikeasti tulossa vauva Viime vuonna 16.3 todettiin kkm, 19.3 sain lääkkeet ja vaelsin pää painuksissa sairaalassa ja 20.3 raskas tyhjennyspäivä kotona. Ja tänä vuonna samoihin aikoihin meillä saattaakin olla vauva (LA 25.3)
Kiitos kysymästä 🥰
Satunnaisia oksenteluja ja pahaa olo on vieläkin mut ei onneksi niin rajuna kuin aiemmin(y)
Siitä kyl sit alkoi muut vaivat liitoskivut, selkäsäryt, huonot yöunet sekä närästys:ROFLMAO:
Kävelylenkeillä supistelee ja muutenkin kävely alkaa olla aika epämiellyttävää.
Täälläkamns on vauvan tavaroita laitettu paikoilleen ja liikutuksen kyyneliä tulee tirautettua vähän väliä😭
Postitse tipahtelee tuon tuosta kaikkea pientä kivaa...vielä olis muutamat hankittavat 🤗
Meilläkin on la. Suunnilleen ekan km aikoihin mikä tapahtui pari vuotta sitten. Ympyrä sulkeutuu vihdoin🙏❤
 
Suurperheenmama
Tääl synnärillä nyt makaan. Pääsin sisään lähinnä selkäkipujen takia, onneks. En ois yksinkertasesti jaksanu mennä takas kotiin ko sielä kumminki pakko kävellä ja lapsia nostella. Täälä vaan synnäri täynnä niin eivät tänään alottanu käynnistystä. Omia supistuksia tulee jonkuverran ja huomena kuulema aletaan häätään vauvelia yksiöstään.

Kiva kyl et sain tämmösen "lepopäivän" ennen synnytystä. Ja saatiin lasten hoitokuviotki järjestyyn. Nyt yritän tääl levätä ja ottaa rennosti, kudon sukkia ja syön karkkia😅😋

Rv 40
 
Onnea ja tsemppiä koitokseen suurperheenmamma❤❤


Meillä oli nyt eilen se eka virallinen ultra.
Ultrassa selvis et molemmat omissa pusseissa ja molemmilla omat istukat (luojan kiitos!)

Päivystysreissulla löydetty 4x2cm hematooma on pienentynyt 3x.1,5cm kokoiseksi ja toivotaan nyt et vuotelee kuivaks.

Ultran tehnyt lääkäri heitti ajatuksen mahdollisesta kolmannestakin matkalaisesta että olisiko se mahd. Syy vuotoon. (Mitä sit mietittiin et jos on ollut esim. Identtinen tän pienemmän sikiön kanssa niin selittäis mm.sikiön pienuuden hyvinkin selkeesti).Mutta ei sen varmemmin osannut vuodon syytä antaan. Mutta jos kolmas olis ollutkin niin onneks on kyllä sitten tullut itse pois🙄 siin olis ollut jo aivan liikaa mullekkin. Nyt jo kahdesta puntit tutisee et miten tuleen selvii🙈

A vauva oli hyvän kokoinen lähelle viikkoja mitä nyt ollaankin.
B vauva taas oli viikon pienempi.
Molemmilla niska mittaukset ok, verikokeiden tuloksia ei kaksosraskaudessa voida jostain syystä ottaa huomioon joten tässä seulassa on nyt sit luotettava vaan noihin mittoihin😬

Erikoislääkäri joka siinä sitten kävi vielä kans ultraa tutkimassa totes että hätää ei ole että hyvin normaalia että toinen on pienempi. Jatkossa takkaillaan vaan sit kaverin kasvua että se pysyy tasaisena.

Päätin julkistaa eilen raskauden julkisesti, en pystynyt enää näin isoa asiaa pitää salassa ja nyt voi huoletta kavereiden kanssa keskustella ja kaverit ymmärtää tilannettakin paremmin. Toki varovaisesti mennään piiiitkään, varmaan synnytykseen asti. En oo jotenkin yhtään luottavaisin mielin tässä raskaudessa, enkä tiedä pystynkö nauttimaankaan raskaudesta samalla tavalla kuin aijemmista 😒

Mies kyllä nauttii munkin edestä ja en oo tota nähnyt tähän mennessä vielä ikinä noin onnellisena mitä se nyt on😅❤ Ja uhkas jo et jos olis toinen tippunut kyydistä pois, että toinen olis pitänyt sit tehdä vielä et hän on asennoitunut siihen et hän saa kaks lasta eikä vähempään tyydy😂

Seuraavaks sit odotellaan rakenne ultraa huhtikuun puoleen väliin jonka jälkeen alkaa sit vähän tiheemmin ultra käynnit riippuenntarpeesta. Onneks saadaan noi käynnit tehdä omalla kunnalla ettei joka kerta tarvii lähtee ajaa yli 100km ultran takia. Ainoastaan jos jotain poikkeavaa tulee niin sit mennään naistenklinikalle ja sit tietty synnytys hoidetaan myös sielä.

Jos sitä nyt ehkä hieman uskaltais ja pystyis huokasta helpotuksesta🤞
 

Yhteistyössä