Lasillinen viiniä ja raskaana?

• Viestiketjun aloittaja sommarcat not kirj.
  • Ensimmäinen viesti
sommarcat not kirj.
Ollaan menossa lauantai-iltana erittäin hyvään pihvipaikkaan syömään ja olen aina tottunut juomaan punaviiniä lasillisen murean lihan kanssa?
Vaan galluppina kysyn, joisitteko te, jos olette/olisitte raskaana?
Ja miksi?

"mii"
En joisi. Minulle se ei ole niin tärkeä että ottaisin minkäänlaista riskiä. Alkoholinkäytöstä raskauden aikana mitään turvarajaa ei tiedetä joten on typerää todeta että lasillinen tai pari ei haittaa. Minusta olisi kamalaa jos tattis edes miettiä voinko syödä pihvin ilman viiniä.

"leena"
kun esikoista odotin oltiin laivalla ja tilasin pihvin kanssa lasillisen punaviiniä, join puolet koska lopulta ei maistunutkaan, olin raskauden noin viikoilla 25. ei ollutkaan niin hyvää kuin muistin.

"juu"
Itse en ole tottunut juomaan ruuan kanssa viiniä joten helppo olisi valita, mutta tiedän äitikolleegoja jotka ovat sen lasillisen juurikin ruokajuomana ottaneet. Harvakseltaan lienee ok.

"jaa"
En joisi. Tuskin pienestä lasista on haittaa, isoa lasia en kyllä suosittele. Toisaalta miksipä et tilaisi alkoholitonta viiniä. Onhan jo joitakin tapoja, joista vaan täytyy luopua raskauden ja ehkä myöhemmin lastenkin takia. Joten hyvähän se on alkaa opettelemaan niinkin helposta jutuista kuin lasista viiniä.

sommarcat not kirj.
Kiitos vastauksista. Oli pakko kysyä, koska tiesin että jotkut vastaajat olettavat heti, että olen juomassa lasillisen viiniä...
Mä oon vähän tälläinen, että pitää saada ihmisiltä se oikein ajateltu vastaus. Eli juu...en ole juomassa viiniä, koska olen raikkaan veden ystävä myöskin. =)

...
[QUOTE="hmm";21988365]Tuo on ihan totta, mitä tuossa mainitsi että turvallista alkoholin nauttimisrajaa raskaana olevalle ei ole. Tätä on nimettäin erittäin epäeettistä lähteä tutkimaan.[/QUOTE]

miksiköhän sitten neuvolassa olevassa julisteessakin sanotaan, että 1-2 saunaolutta (pullollista) viikossa on ok raskaana ollessa?

sommarcat not kirj.
[QUOTE="jaa";21988359]En joisi. Tuskin pienestä lasista on haittaa, isoa lasia en kyllä suosittele. Toisaalta miksipä et tilaisi alkoholitonta viiniä. Onhan jo joitakin tapoja, joista vaan täytyy luopua raskauden ja ehkä myöhemmin lastenkin takia. Joten hyvähän se on alkaa opettelemaan niinkin helposta jutuista kuin lasista viiniä.[/QUOTE]

Siis mitä? Täytyykö lasillisesta viiniä luopua lapsen takia? En tiennytkään, sillä olen kyllä tässä 3,5 aikana juonut lasillisen viiniä hyvässä pihviravintolassa, vaikka äiti-ihminen olenkin...;)

...
[QUOTE="huoh";21988420]En usko[/QUOTE]

voit itse mennä katsomaan tampereelle pyynikin neuvolaan lääkärin huoneen ovea. tässä ei nyt ole kyse sun uskomuksistasi, koska asia on vain näin. samaisessa julisteessa myös kielletään täysin tupakointi ja esim. buranan käyttö.

Yhteistyössä