Osanottoni ap:lle ja koko perheelle
Luin vastikään ketjun läpi ja se palautti mieleen niin monia surullisia muistoja, itse olen kokenut eri syistä kaksi keskenmenoa rv 19 ja monet asiat kuulostivat kovin tutuilta.
Ensimmäinen kerta oli tuskaisempi koska en tiennyt mistään mitään ja pieni syntyi viikonloppuna niin osastollakin oli vajausta ja kaikki ei mennyt ihan niin kuin piti.
Surutyön kannalta on melko oleellista nähdä pikkuinen, vaikka se tuntuukin oudolta mutta näin jälkiviisaana sen todellakin tiedän. Olin ensimmäisen kerran jälkeen hyvin ahdistunut siitä etten saanut hyvästellä mutta en sitä osannut vaatiakaan.
Ainakin minusta tuntui se, että pidin vauvaani sylissä, turvassa, edes sen hetken, siltä, että saatoin hänelle tehdä edes yhden palveluksen ja samalla saatoin kertoa kuinka häntä rakastin ja olisin rakastanut edelleen jos minun olisi vain sallittu.
Itse kuvasin pienoisen synnytyksen jälkeen ja varsinkin kuva jossa se niin täydellisen pieni käsi sormineen lepäsivät sormellani oli minulle tärkeä muutenhan vauva ei ollut kovin kaunista katseltavaa koska oli ollut muutaman päivän kuolleeena kohdussa.
Meillä ei tuettu surutyötä juuri ollenkaan ja se on kostautunut jälkeenpäin aika pahasti toisesta keskenmenosta on nyt reilu vuosi ja romahdin aikalailla viime joulunaikaan, toki elämässä oli tapahtunut muutakin mutta nämä kaksi keskenmenoa nousivat myös kovin vahvasti esille asioita selvitellessäni.
Ja todellakin yksi suurista suruista oli se, että joutui olemassa oleville lapsille kertomaan vauvan menehtymisestä. Aika yksinkertaisesti se oli niin, että vauva oli niin sairas, ettei hän voinut ja jaksanut elää. Toisesta raskaudesta ei lapsille vielä oltu kerrottukaan, koska en halunnu tuottaa heille toista kertaa surua jota heidän on niin kovin vaikea käsittää. Suuri helpotus olikin toisella kertaa, etten joutunut suremaan lasten surua, vaikka onhan asia heille kerrottava joskus mutta silloin heidän lienee helpompi käsittää asia.
Ja vielä todellakin toiset purkavat suruaan kirjoittamalla, on niin paljon helpompi kirjoittaa kuin puhua. Asiat kuitenkin pyörivät mielessä ja ainakin meillä ei mies pystynyt puhumaan asioista yhtä paljon kuin minä ja en halunnut ahdistaa miestä pakottamalla hänet kuuntelemaan ja puhumaan. Joten olisi suotavaa, ettei toista arvostella sen mukaan kuinka hän suruaan käsittelee!
Lämmin :hug: Viblsp
P.S. Anteeksi pitkä kirjoitus- tunteet hieman pääsivät pintaan