Lapsilisiä kuuluisi maksaa vain sellaisille perheille, jotka maksavat veroja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Sanopa suomalainen joka ei veroja maksa!!! :attn:
Käsittääkseni Kela esim ottaa sen 20% aina veroa. Eli eiköhän esim kotihoidontuella makseta ihan riittävästi niin pienestä summasta veroa.

Kuka maksais 400 euron tuloista 20% veroa??? :o

Hauska olet ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Veroja maksaa myös työttömät työttömyyspäivärahoistaan.

Mikä on mun mielestä ihan hölmöä. Oikea käsi ojentaa 500 euroa ja vasen käsi (verottaja ) ottaa siitä 100 euroa pois. Mitä järkeä siinä on? Eikö oikea käsi voisi ojentaa suoraan sen 400 euroa? Sama juttu muidenkin tukien kanssa.

Eiköhän se perustu vähennyksiin. Jos ei veroja maksa ei voi myöskään saada vähennyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Aika näppärä heitto.

Mites sit ne jotka on maksanu noita veroja vaikka 20 vuotta, mut just sit iskee työttömyys tai vaikkapa pitkäaikanen sairastuminen jollon saa niitä tukia sit :)

Sovitaan että silloin saisi, mutta nämä elämäntapa yhteiskunnanelätit eivät saisi ikinä mitään mistään ..

mitä on yhteiskunnan elätit? Määrittele!

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Eiköhän se perustu vähennyksiin. Jos ei veroja maksa ei voi myöskään saada vähennyksiä.
Mutta miksi esim Kelan tuista pitäisi saada vähennyksiä? Eihän siitä lapsilisästäkään saa. Tai esim toimeentulotuesta tai asumistuesta. Eikä niistä makseta veroa.

Tässä kun aloin oikein miettimään, niin pikkuisen ketuttaisi, jos toinen olisi vanhempainvapaalla ja toinen lomautettaisiin. Aina olisivat töitä tehneet ja juuri sillähetkellä kun talous olisi tiukimmillaan, otettaisiin vielä lapsilisät pois..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta miksi esim Kelan tuista pitäisi saada vähennyksiä? Eihän siitä lapsilisästäkään saa. Tai esim toimeentulotuesta tai asumistuesta. Eikä niistä makseta veroa.

Ei ne asuntolainat lopu siihen kun jää äitiyslomalle tai lomautetuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Alkuperäinen kirjoittaja uutta veromatematiikkaa:
Käsittääkseni Kela esim ottaa sen 20% aina veroa. Eli eiköhän esim kotihoidontuella makseta ihan riittävästi niin pienestä summasta veroa.

Mielenkiintoinen näkökanta. Tässä tapauksessa valtio (Kela) maksaa kotihoidontukea ja sirtää osan (vero) siitä suoraan valtion toiselle tilille. Missä vaiheessa kotihoidontuella oleva/saaja maksaa veroa ja mistä ?

Niinpä ja palstamammat ovat omasta mielestään koviakin veronmaksajia :Doikea tulonlähde valtiolle saaden samalla asumistukea, ehkä toimeentulotukea sun muita..
Meidän perheestä ei kukaan oikeasti maksa veroja. Mie oon kotihoidontuella ja mies kunnalla töissä, verorahoista se miehenkin palkka tulee, eihän se ole kuin tulonsiirtoa valtion kassasta valtion kassaan.....

400e kotihoidontuesta peritään veroa 20% ja silti palautusta ei tuu, mullekki tuli mätkyjä yks vuosi.Nyt kun oon töissä, tienaan 7kertaa enemmän ja veroprosentti on silti vain 1,5% enemmän.Jotain mätää tuossakin kohtaa on.

Ei ne asuntolainat lopu siihen kun jää äitiyslomalle tai lomautetuksi.
No tietenkin, tota en tullut ajatelleeksi :D Lähinnä ajattelin tilannetta, jossa saa yhteiskunnan tukea vaikkapa 1000 euroa, siitä maksaa veroja 200 euroa. Asumistuki määräytyy ton 1000 euron perusteella ja lopuksi on ehkä haettava puuttuva osa sossusta toimeentulotukena. Eli tavallaan saat toimeentulotukena sen, minkä maksoit verona. Jos et olisi joutunut maksamaan sitä 200 euroa veroja, et ehkä olisi joutunut asioimaan sossussa lainkaan. Ja luvut on siis täysin tuulesta temmattuja, jos joku niihin nyt takertuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Alkuperäinen kirjoittaja uutta veromatematiikkaa:

Mielenkiintoinen näkökanta. Tässä tapauksessa valtio (Kela) maksaa kotihoidontukea ja sirtää osan (vero) siitä suoraan valtion toiselle tilille. Missä vaiheessa kotihoidontuella oleva/saaja maksaa veroa ja mistä ?

Niinpä ja palstamammat ovat omasta mielestään koviakin veronmaksajia :Doikea tulonlähde valtiolle saaden samalla asumistukea, ehkä toimeentulotukea sun muita..
Meidän perheestä ei kukaan oikeasti maksa veroja. Mie oon kotihoidontuella ja mies kunnalla töissä, verorahoista se miehenkin palkka tulee, eihän se ole kuin tulonsiirtoa valtion kassasta valtion kassaan.....

400e kotihoidontuesta peritään veroa 20% ja silti palautusta ei tuu, mullekki tuli mätkyjä yks vuosi.Nyt kun oon töissä, tienaan 7kertaa enemmän ja veroprosentti on silti vain 1,5% enemmän.Jotain mätää tuossakin kohtaa on.

Niin on mätää.
Itse olen saanut palautuksia nyt kotihoidontuella joka vuosi.
Mutta tiiän että töihin mennessä veroprossa on paljon, paljon vähemmän!!

mä en muuten vieläkään ymmärrä miksi lasten pitää kärsiä siitä että ovat syntyneet perheeseen jossa vanhemmat ovat työttömiä, ei siinä auta viisastelu ettei köyhien pidä lisääntyä, koska eihän se niiden lasten vika ole että vanhemmat haluavat lapsia.
Mä en käsitä miten jotakuta oikeasti voi ilahduttaa sellainen että jotkut lapset ovat heti synnyttyään eriarvoisessa asemassa ja täten vaarassa syrjäytyä yhteiskunnasta ennenkuin ehtivät täysi-ikäiseksi, lapsilisien poistaminen pienituloisilta /sosiaalitukia saavilta lisäävät lasten eriarvoisuutta ja sitä myöten lasten henkistä pahoinvointia.
Miten joku VOI toivoa sellaista kenenkään lapselle?
Jos siitä lähdetään keskustelemaan minkätyyppisten ihmisten ei pitäisi lisääntyä, ne ovat ne juuri ap:n kaltaiset täysin emptiakyvyttömät ihmiset, jotka tietenkin siirtävät arvomaailmansa lapsilleen :" Heikompaa pitää aina sortaa ja lyötyä lyödä !"
Pelottavaa kerrassaan että tuohon tapaan ajattelevia ihmisiä on niin paljon.

Vaikka palkasta makettava vero % on pienempi, tulee siinä maksettavaksi mm. työttömyysvakuusmaksu, sairaskulumaksu jne. jotka kaikki on laskettu tuohon 20%:n.
Vero on ainoa joka palkasta vähennettynä on pieni.

Lapsilisät on edelleen niin pieni menoerä että mun puolesta niitä voi ihan hyvillä mielin maksella jokaiselle lapsiperheelle tuloihin tai varallisuuteen katsomatta. Monta muuta säästökohdetta keksisin sen edelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
No mulla ei ole sitten mitään hätää. Mä maksan veroja palkastani. :p

Etkä tietenkään saa asumistukea tai toimeentulotukea yms??

Saan, mutta saan palkkaakin. :p Mä sentään teen jotakin rahojeni eteen eli opiskelen enkä vain makaa kotona työttömänä.

Olispa muuten tosi kätevää kun on ensin ollut työelämässä 15 vuotta ja sitten jää kotiin kht:lla hoitamaan lasta, menettää lapsilisät ;) Edelleen, tässä on sama ongelma kuin rikkaiden lapsilisien poiston vaatimisessa: kun kytätään kenelle lapsilisät kuuluu ja kenelle ei, byrokratian määrä kasvaa ja samalla kasvavat sen aiheuttamat kustannukset syöden lopulta sen taloudellisen hyödyn mitä tästä olisi ja kukaan (rikas tai köyhä) ei saisi ainakaan yhtään enempää kuin ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja taasko tätä:
Edelleen, tässä on sama ongelma kuin rikkaiden lapsilisien poiston vaatimisessa: kun kytätään kenelle lapsilisät kuuluu ja kenelle ei, byrokratian määrä kasvaa ja samalla kasvavat sen aiheuttamat kustannukset syöden lopulta sen taloudellisen hyödyn mitä tästä olisi ja kukaan (rikas tai köyhä) ei saisi ainakaan yhtään enempää kuin ennen.
Näinhän se on. Jos tosiaan olisi lapsilisän saamisen tuloraja se 100 000 euroa vuodessa, niin aika homma siinäkin jollain olisi tehdä tarkistuksia ja maksella jälkikäteen lapsilisiä niille, joiden verotettava tulo olisikin viime vuodelta ollut 99 999 euroa, tai periä vuoden aikana lapsilisät pois niiltä, jotka tienasivatkin edellisenä vuonna euron liikaa.

En ymmärrä miksi joiltakin pitäisi poistaa lapsilisät? Ei sen suinkaan kenenkään veroja pienentäisi. Tästä aiheesta on täällä viimeaikoinen väännetty kättä useampaan otteeseen. En minä ainakaan toivo kenellekään että menettäisi lapsilisät, ei ole minulta pois jos naapurilla on enemmän rahaa käytössään kuin minulla.

meille lapsilisät on välttämättömyys, muuten ei selvittäis, ei mitenkään.. Kotihoidontukea tulee 360e kk/4 lapsen hoidosta.. Miehen tulot ei kovin korkeat, mutta niin ettei asumis yms tukia saada..

Miettikääpä sitä jos vien lapset hoitoon muualle, paljonko se tulee yhteiskunnalle maksamaan?! Vasta luin tutkimuksen, että kotihoidossa olevat lapset säästävät yhteiskunnan rahoja. Tämä raha ei kyllä houkuta "yhteiskunnan elätiksi". Viekää koko ketun kotihoidontuki ja lapsilisät niille, joilla on muutenki varaa matkustella, ostella, syödäkkin ehkä miettimättä että riittääkö rahat koko kuukaudeksi. Rikkaat rikastuu, köyhät kyykkyyn ja kaduille..

Ketuttaa vaan tuo ininä. Ei mua hirveesti haittaa jos naapurin nico-petteri saa lapsilisät tililleen ja meillä samalla rahalla ostetaan kaurahiutaleita ja maitoa. Mutta jos tuo lapsilisä viedään meiltä pois, niin sitte ei syödä meillä ei, mutta nico-petteri pääsee ulkomaille..

tarkoitus on mullaki mennä töihin, ehkä jo tulevan äitiysloman aikana, iltaisin... :( what a life!

Yhteistyössä