Lapsilisät tulojen mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeudenmukaista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22051337]hmm, minä käyn silti mieluummin töissä kuin olen kotona elämässä yhteiskunnan rahoilla :| kuten kaikki kaverinikin.[/QUOTE]

Joo. Mä olen nyt vielä tasan vuoden kotona kht:llä joka tietysti on ihan oma valinta, ottaen huomioon että haluan hoitaa tuon nuorimmaisen mahdollisimman pitkään itse kotona. Mies opiskelee tällä hetkellä työmarkkinatuella ja tiukkaa on, ihan älyttömän tiukkaa. Mutta se on ihan meidän oma valinta, joten eipä siitä sen enempää. :)
Odotan kuitenkin kauhulla tavallaan ensi syksyä ja töihin paluutani, koska tiedän ettei tuo tiukkuus tule loppumaan siihen. Toki tulen saamaan palkkaa, mutta niinhän se menee, että samalla tippuu asumistuet ja lisäksi tulevat päivähoitomaksut, työmatkat jne jne joten tulos taitaa olla aikalailla +-0.

Ei ne vaihtoehdot ole aina kotona navan kaivelu ja mielekäs työ, niinkuin jotkut olettavat. Kotona voi olla niitä lapsia, joita voi hoitaa tai voi viettää aikaansa vaikka opiskellen tulevaisuutta varten. Osa tarjottavista töistä on niin kamalaa paskaa, että en soisi niitä edes pahimmille vihamiehilleni (ei minulla sellaisia ole, mutta ymmärrätte varmaan). Vuokrafirmat pyörittelee paskoilla palkoilla ja aloilla missä lie ja katkeilevien tukien takia saattaa jäädä jopa miinukselle. Helppo se on sieltä omasta vakipaikastaan sanoa että "kyllä minä tekisin ainakin töitä oli tilanne sitten mikä tahansa". Minä en esim. lähtisi vuokrafirmalle siivoamaan jollain 7e/h palkalla ja 0-40 työtunneilla ja laittaisi sitten lapsiani päivähoitoon tämän ihanuuden takia. Olen kai sitten vain laiska paska ja elämäntapatyötön.

Samaa juttua näkee kun nuorten miesten työttömyys on katossa ja ihmiset kyselee, että mikä niitä nykyajan poikia vaivaa kun ei työt kiinnosta... ARGH. Työpaikkoja ei nyt vaan ole. Varmasti aina sieltä jokunen laiskamatokin löytyy, mutta kuten Keittiönoitakin sanoi, työnteon tulisi kannattaa aina. Piste.

Työnteon tulisi kannattaa, ja systeemin tulisi olla sellainen, että myös osa-aikatyö kannattaisi ottaa vastaan. Minä kirjoittelen omasta vakipaikasta käsin, mutta kokemusta on paljon myös vuokratyöstä, eikä se ole ollenkaan niin kamalaa kun moni kuvittelee. Usein työsopimukset kirjoitetaan pienille tuntimäärille, mutta jos työntekijä on hyvä, niin töitä löytyy varmasti, ja palkkakin nousee. Tietenkin, jos tuntee itsensä, ja tietää olevansa laiska motivaatiosaikkuilija, niin eihän sitä kannata ottaa tuollaista työtä.

Mitäs sitten kun tulee tilanne, että lapsilisät "jäädytettäisiin" niinkuin kävi joskus 80-luvulla? Suurituloisia tämä ei hetkauta, pienituloista kylläkin. Se on osoitus siitä, että kaikki eivät välttämättä tätä etuutta tarvitsisi. Onko se oikein, että pienituloista "rokotetaan" aina lopulta eniten?

Sama palkka kaikille - ei kiitos. Mutta palkkojakin pitäisi kyllä suhteuttaa ja oikeudenmukaistaa.

. Helppo se on sieltä omasta vakipaikastaan sanoa että "kyllä minä tekisin ainakin töitä oli tilanne sitten mikä tahansa". Minä en esim. lähtisi vuokrafirmalle siivoamaan jollain 7e/h palkalla ja 0-40 työtunneilla ja laittaisi sitten lapsiani päivähoitoon tämän ihanuuden takia. Olen kai sitten vain laiska paska ja elämäntapatyötön.
.
no, mä voin sanoa noin vaikka mulla ei ole vakituista työpaikkaa. eikä isoa palkkaa. eikä tule vielä muutamaan vuoteen todennäköisesti olemaan kumpaakaan.
ja vien vielä lapsiparatkin päiväkotiin siksi aikaa kun menen sillä pienellä palkalla, hui kauhistus, siivoamaan.

Mä voin luopua vaikka koko lapsilisästä, jos luovutaan saman tien myös verotuksesta ;)

Ei hyvätuloiset voi oikeasti olla kaikkea maksamassa. Sitä voi ne lapset elättää itsekin, kun viitsii tehdä töitä. Huoh!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22051156:
Mun mielestä meillä on jo nyt ihan riittävästi tulosidonnaisuutta, mikä aiheuttaa sen, että osa ihmisistä laskee, kannattaako mennä töihin vai ei. Jos työssä käymisen hyöty on parisataa euroa kuussa, niin onko mielekästä käyttää suurin osa hereilläoloajastaan siihen?

Ihan samaa mieltä tästä. Kaikki muut etuudet ovat tulosidonnaisia, ja jos lapsilisäkin maksettaisiin korotettuna "pienituloisille" se käytännössä johtaisi siihen että joillekin olisi huomattavasti kannattavampaa olla kotona ja hankkia lisää lapsia, kuin ikinä mennä töihin.

Olen kansalaispalkan kannalla. Mallin pitäisi olla sellainen että KAIKISSA tilanteissa on edullisempaa tehdä edes osapäiväistä työtä kuin olla kokonaan kotona. Lasten kotihoidon pitää olla perheen oma valinta, eikä tukimuodoilla niin järjestetty ettei joidenkin kannata koskaan mennä töihin.

Minä olen keskituloinen ja maksan kalleimmat päivähoitomaksut ja verot, ja mitä saan takaisin yhteiskunnalta? Ne lapsilisät, enkä käytännössä muuta. Niin no ajelen verovaroilla rakennettuja teitä pitkin töihini.

mites olis malli että kaikki maksaa mitä kuluttaa. kuka tarvitsee lääkäriä -maksaa
kuka koulua lapsilleen -maksaa vanhainkotiin pääsee jos on millä maksaa jne

taitais olla niin että suurituloisilla jäisi nyt maksetuista veroista rahaa rahoittaa itselleen kaikki tarpeellinen ja loput vaikka sukanvarteen...

eli suurituloiset maksavat niin paljon veroja että pyörittävät tätä meidän "ilmaista" terveydenhuoltoa, koulua jne. jos he eivät saa mitään vastinetta verorahoilleen (siis edes sitä olematonta lapsilisää mikä nyt on tarjolla) kauanko luulet heidän viitsivän rahoittaa toisten elämää? jos suurituloiset pakkaavat reppunsa ja muuttavat pois, paljonko luulet olevan varaa maksaa jotain lapsilisää sen jälkeen?

[QUOTE="salla";22051850]mites olis malli että kaikki maksaa mitä kuluttaa. kuka tarvitsee lääkäriä -maksaa
kuka koulua lapsilleen -maksaa vanhainkotiin pääsee jos on millä maksaa jne

taitais olla niin että suurituloisilla jäisi nyt maksetuista veroista rahaa rahoittaa itselleen kaikki tarpeellinen ja loput vaikka sukanvarteen...

eli suurituloiset maksavat niin paljon veroja että pyörittävät tätä meidän "ilmaista" terveydenhuoltoa, koulua jne. jos he eivät saa mitään vastinetta verorahoilleen (siis edes sitä olematonta lapsilisää mikä nyt on tarjolla) kauanko luulet heidän viitsivän rahoittaa toisten elämää? jos suurituloiset pakkaavat reppunsa ja muuttavat pois, paljonko luulet olevan varaa maksaa jotain lapsilisää sen jälkeen?[/QUOTE]

Tuskin suurituloiset ovat muuttamassa sankoin joukoin maasta pois ;)

Mutta sinänsä ihan hyvä ajatella tätä asiaa, tämän mallin missä verovaroin maksetaan kaikille samansuuruisia etuuksia ja ilmaista päivähoitoa joillekin jne nimi on HYVINVOINTIYHTEISKUNTA. Suomen valtio joutuu ottamaan joka vuosi velkaa maksaakseen sosiaali -ja terveys jne menoista koituvia maksuja, joihin verotulot eivät riitä.

On ihan mahdollista, että yhteiskunnan varoilla ei kohta enää voida tehdä kaikkea sitä samaa mitä tällä hetkellä - sosiaaliturvaa voidaan joutua heikentämään. Ei ole olemassa ilmaista rahaa - joku maksaa aina.

Se miten paljon vapaamatkustajia systeemi kestää jää nähtäväksi, mutta luulen ettei mene kovin pitkään siinä kun asioille on pakko tehdä jotain tai homma räjähtää käsiin. Ei me voida jatkuvasti ottaa velkaa ihan normaaliin elämiseen, edes valtiona.

Alkuperäinen kirjoittaja rikasvaiköyhä;22051873:
Aloittaja on köyhä, siksi tietysti tuota mieltä. Meillä on suuret tulot verotuksessa mutta ei kyllä paljon käteen tule. Lapsilisä tulee tarpeeseen.

Usein olen miettinyt sitä että ymmärtääköhän kaikki pienituloiset miten paljon suurituloiset makselevat veroja.

Alkuperäinen kirjoittaja rikasvaiköyhä;22051873:
Aloittaja on köyhä, siksi tietysti tuota mieltä. Meillä on suuret tulot verotuksessa mutta ei kyllä paljon käteen tule. Lapsilisä tulee tarpeeseen.

Aloittaja on tosiaan köyhä tai provo. Kukaan muu ei voisi ajatella että muiden tulee maksaa hänen elämisestään ja kulutuksestaan. Lähtökohta pitäisi olla se, että jokainen itse ansaitsee sen mitä aikoo kuluttaa. Nämä tulonsiirrot (esim. lapsilisä) aikaansaavat sen että pienituloisen saattaa tosiaan olla kannattavampaa olla kotona kuin mennä töihin, ja niin se ei saisi olla.

Mitäs sitten kun tulee tilanne, että lapsilisät "jäädytettäisiin" niinkuin kävi joskus 80-luvulla? Suurituloisia tämä ei hetkauta, pienituloista kylläkin. Se on osoitus siitä, että kaikki eivät välttämättä tätä etuutta tarvitsisi. Onko se oikein, että pienituloista "rokotetaan" aina lopulta eniten?

Sama palkka kaikille - ei kiitos. Mutta palkkojakin pitäisi kyllä suhteuttaa ja oikeudenmukaistaa.

Tässä palkkojen suhteuttamisessa olen samaa mieltä. On väärin, että hyvä työntekijä tuottaa helposti kaksi tai kolma kertaa sen mitä huono/ laiska, ja saa silti usein vain 10-50% enemmän palkkaa.

Kukahan sitten maksaa senkin, kun paperinpyöritykset eri virastoissa lisääntyy, kun ihmisten tulot muuttuu ja vaihtelee ja niitä ilmotellaan sinne tänne ja tonne. Nykyisillä resursseilla ei pystytä hoitamaan tuota ruljanssia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen;22051813:
no, mä voin sanoa noin vaikka mulla ei ole vakituista työpaikkaa. eikä isoa palkkaa. eikä tule vielä muutamaan vuoteen todennäköisesti olemaan kumpaakaan.
ja vien vielä lapsiparatkin päiväkotiin siksi aikaa kun menen sillä pienellä palkalla, hui kauhistus, siivoamaan.

Joo no en tiedä onko tuokaan sitten sen fiksumpaa, ihan vaan jostain hämärästä periaatteesta tingit teidän elämänlaadusta. Oma nuorempi on tässä 3kk että minulla ei mikään kiire ole vielä töihin, mutta tämäkin on jo laiskuutta monien mielestä. Kunhan tuo vähän kasvaa niin menen opiskelemaan ja tulen olemaan tiukilla vielä monta vuotta. Mutta silti joidenkin ihmisten mielestä minun pitäisi nyt yrittää aktiivisesti hakea jotain paskapalkkaista duunia ihan vaan sen takia etten laiskottele. Vaikka ne opinnot jäisivät ja lapset eivät äitiään juuri näkisi. Vaan sen takia kun se NYT ON VAAN NIIN. Itselleni työ ei tule ennen lapsia eikä se ole mikään itseisarvo. Toki mieluummin elättäisin itseni, mutta en millä tahansa hinnalla.

Ja uskon ihan täysin että suurin osa muistakin ihmisistä ei hae jokaiseen paskapaikkaan ihan syystä. On niitä pidemmänkin tähtäimen suunnitelmia ihmisillä nääs. Mutta jos ei voi muusta tuntea ylemmyyttä kuin siitä ahkeruudestaan niin onhan se hyvä mollata kaikkia työttömiä ja kuvitella että ihan laiskuuttaanhan ne vaan, kyllä täällä oikeasti rehti ja ahkera ihminen aina töitä saa.

Itsekin olen täysin tuon kansalaispalkan kannalla, sillä tavalla mikä tahansa työ kannattaisi aina, ja nykyistä tukiviidakkohelvettiä saataisiin purettua ja varmasti säästettyä miljardeja euroja jo senkin takia. Lapsilisiä en ottaisi hyvätuloisilta pois, mutta porrastaisin sen järkevämmin, eli siis parista ensimmäisestä lapsesta saisi enemmän ja sen jälkeen hippusen vähemmän. Tämän lisäksi jonkinlaisia verokevennyksiä jälkikasvusta, jotta töissä pysyminen kannattaa myös perheellisille. Tällä tavoin ihmisiä kannustettaisiin hankkimaan se pari lasta, eikä niin että jotkut pähkäilevät onko varaa yhteen ja toiset tekee 20.

[QUOTE="vieras";22051929]Kukahan sitten maksaa senkin, kun paperinpyöritykset eri virastoissa lisääntyy, kun ihmisten tulot muuttuu ja vaihtelee ja niitä ilmotellaan sinne tänne ja tonne. Nykyisillä resursseilla ei pystytä hoitamaan tuota ruljanssia.[/QUOTE]

Eipä niissä virastoissa kiireitä ole nyttenkään, kaffepöydässä notkuvat vain aamusta iltaan ne virastoämmät.

Oikeastaan mun mielestä lapsilisän pitäis olla tasasuuruinen jokaisen lapsen kohdalla. On ihan totta että useampilapsiset perheet tarvitsevat isomman auton jne kuluja on enemmän. Mun mielestä perhekoon pitäisi kuitenkin määräytyä jollain muulla perusteella, ja tasasuuruinen lapsilisä olisi osa tasa-arvoa.

APn idea on täydellinen, jos tämä yhteiskunta haluaa, että köyhät lisääntyy ja täyttää maan, ja niska limassa töitä tekevät veronmaksajat pysyvät lapsettomina tai korkeintaan hankkivat pienen, yksilapsisen perheen. Sehän tätä systeemiä sitten vie hyvinkin eteenpäin juu...