Lapsilisät tulojen mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeudenmukaista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oikeudenmukaista

Vieras
Lapsilisähän on etuus, joka maksetaan jokaisesta lapsesta porrastetusti. Käytännössähän tämän rahan tarkoitus on auttaa perheitä rahallisesti lapsen syntyessä ja kasvaessa eli menee elämisen kustannuksiin.

Mielestäni lapsilisät pitäisi porrastaa tulojen mukaan siten, että ensimmäisestä lapsesta tuen määrä olisi kaikille sama esim. nykyinen 100 €. Toisesta lapsesta lähtien tulot vaikuttaisivat lapsilisän määrään esim. 40€ olisi pienin lapsilisä suurituloisille ja pienituloisille esim. 250 € maksimissaan lapsesta. Yksinhuoltajakorotus voisi myös hieman nousta määrällisesti.
Jokainen saisi kuitenkin lapsilisää lapsestaan.

Tulorajojen pitäisi olla järkevät ja lapsilisä määräytyisi aina lapsen syntymähetkellä tarkastettuihin vanhempien tuloihin. Tulojen tarkistus voisi olla vaikka lapsen ollessa 9-vuotias, jos sellainen olisi pakko tehdä.

Mielestäni lapsilisät kuuluu porrastaa siksi, kun suurituloiset ihmiset pystyvät "elättämään" lapsensa ilman yhteiskunnan etuuksiakin. Mutta tässä heitä ei kuitenkaan syrjittäisi, koska saisivat kuitenkin etuuden pienempänä. Ja pienituloiset saisivat vähän helpotusta elämäänsä (jotka eivät käy sossun luukulla).

Mun mielestä meillä on jo nyt ihan riittävästi tulosidonnaisuutta, mikä aiheuttaa sen, että osa ihmisistä laskee, kannattaako mennä töihin vai ei. Jos työssä käymisen hyöty on parisataa euroa kuussa, niin onko mielekästä käyttää suurin osa hereilläoloajastaan siihen?

Jos tuosta haluaisi reilun systeemin, vanhempien tulot pitäisi tarkistaa vuosittain. Loppujen lopuksi kaiken maailman tulotarkistukset sun muu kyttääminen veisi niin paljon resursseja, että systeemi tulisi nykyistä kalliimmaksi tai maksettavat lapsilisät pienenisivät entisestään. Eli mielestäni nykyinen systeemi on ihan hyvä, ainoat jotka siitä valittavat, ovat kateelliset pienituloiset :D.

Voi että minua ärsyttää tälläiset aloitukset - mennään amerikan malliin ja me jokainen maksamme siitä mitä palveluja käytämme.
Arvaa vaan paljonko mekin maksamme veroja ja hyöty meille? ei paljon mitään - mutta naapurin huonotuloisille pitäisi olla aina antamassa... MENKÄÄ TÖIHIN ja rahoittakaa itse kulunnu

Ei. Lapsilisä kuuluu kaikille aivan samansuuruisena riippumatta tuloista. Jos jotakin pitäisi muuttaa, niin kyllä se pienituloisten verotus olisi yksi hyvä kohde vaikka, koska nyt on oikeasti pakko miettiä kannattaako edes mennä töihin.

vaikka mä oon tuloton ja kotona..niin oishan toi nyt väärin. lapsilisä on tarkotettu lapsien juttuihin. jotkut lapset saavat jopa itse rahansa.. mahtais rikkaitten lasta v*tuttaa kun sais vaan 40euroo ja köyhemmän lapsi 250e. monella "rikkaalla"han on myös ne auto ja talolainat..

ja ei ne ihan köyhimmät ketkä esim toimeentulotukea saavat hyötyis tostakaan mitään,koska ne lapsilisät otetaan huomioon.

mut jos joku asia on musta väärin niin se et esim 3:sta lapsesta nostettiin lapsilisää olikohan se 10e-20eurolla, niin eihän ne köhemmät hyödy siitäkään koska ne miinustetaan niiltä kuitenkin.
paras ratkasu ois ettei niitä lapsilisiä otettas ollenkaan huomioon esim toimeentulotuessa..koska ei kelassakaan.

No enpä tiedä... Minä olen pienipalkkainen yksinhuoltaja ja lapsilisien, elatustuen, palkan ja lapsilisien yksinhuoltajakorotuksen jälkeen saan vielä asumistukeakin jonkun verran. Mies jonka kanssa seurustelen, tienaa kuukaudessa useamman tonnin enemmän kuin minä mutta käteen jäävä rahamäärä on satasen enemmän kuin minulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22051156:
Mun mielestä meillä on jo nyt ihan riittävästi tulosidonnaisuutta, mikä aiheuttaa sen, että osa ihmisistä laskee, kannattaako mennä töihin vai ei. Jos työssä käymisen hyöty on parisataa euroa kuussa, niin onko mielekästä käyttää suurin osa hereilläoloajastaan siihen?

hmm, minä käyn silti mieluummin töissä kuin olen kotona elämässä yhteiskunnan rahoilla :| kuten kaikki kaverinikin.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhemmät;22051304:
vaikka mä oon tuloton ja kotona..niin oishan toi nyt väärin. lapsilisä on tarkotettu lapsien juttuihin. jotkut lapset saavat jopa itse rahansa.. mahtais rikkaitten lasta v*tuttaa kun sais vaan 40euroo ja köyhemmän lapsi 250e. monella "rikkaalla"han on myös ne auto ja talolainat..

ja ei ne ihan köyhimmät ketkä esim toimeentulotukea saavat hyötyis tostakaan mitään,koska ne lapsilisät otetaan huomioon.

mut jos joku asia on musta väärin niin se et esim 3:sta lapsesta nostettiin lapsilisää olikohan se 10e-20eurolla, niin eihän ne köhemmät hyödy siitäkään koska ne miinustetaan niiltä kuitenkin.
paras ratkasu ois ettei niitä lapsilisiä otettas ollenkaan huomioon esim toimeentulotuessa..koska ei kelassakaan.

Voi jestas, lapsilisät OVAT perheelle TULOA, miksi niitä ei saisi huomioida tukia hakiessa?! Jos on jo ennestään toimeentulotuen varassa, kannattaa todellakin miettiä, onko vara tehdä sitä kolmatta tai neljättä lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhemmät;22051304:

Jep, tuo saisi kyllä olla kaikissa "virastoissa" sama, ettei lapsilisää huomioitaisi tulona!

[QUOTE="sara";22051347]Jep, tuo saisi kyllä olla kaikissa "virastoissa" sama, ettei lapsilisää huomioitaisi tulona![/QUOTE]

No mitä ihmettä se on, jos ei tuloa?! En ymmärrä tuota ajattelumallianne ollenkaan.

[QUOTE="vieras";22051337]hmm, minä käyn silti mieluummin töissä kuin olen kotona elämässä yhteiskunnan rahoilla :| kuten kaikki kaverinikin.[/QUOTE]
Mutta kaikki eivät käy. Mun mielestä työnteon pitäisi olla aina kannattavampaa kuin yhteiskunnan tuilla elämisen. Ja nimenomaan sen verran kannattavaa, että se motivoi ihmisiä töihin.

Täysin eri mieltä aloittajan kanssa! Lapsilisät kuuluvat kaikille tuloluokasta huolimatta saman kokoisina. Eikö riitä, että isotuloisemmat maksavat koko ajan enemmän veroa (veroprosetti huomattavasti suurempi kuin pienituloisilla), pitääkö vielä etuisuuksista alkaa nurkua? Aloittaja ja muut tätä vaativat haluaisivat varmaan tilanteen, missä jokaisella jää saman verran kuussa käteen, riippumatta siitä, mitä he tekevät työkseen. Sille suuntaukselle on olemassa nimikin: kommunismi. Sekö se ratkaisis kaiken? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22051364:
Mutta kaikki eivät käy. Mun mielestä työnteon pitäisi olla aina kannattavampaa kuin yhteiskunnan tuilla elämisen. Ja nimenomaan sen verran kannattavaa, että se motivoi ihmisiä töihin.

pari sataa euroa kuussakin on paljon rahaa...
Mun on hyvin vaikea kuvitella että niille elämäntapatyöttömille joiden mielestä työnteko ei kannata koska siitä saa "vain" muutaman satasen kuukaudessa enemmän käteen kuin kotona olemalla, se työnteko muuttuisi mielekkääksi sillä että rahaa saisi enemmän.
Ja kyllähän sitä saa jos etsii sellaisen työn tai kouluttaa itseään enemmän, mutta eipä tunnu olevan kiinnostusta sellaiseenkaan vaikka mahdollisuudet kyllä ovat tarjolla :|

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen;22051397:
Mun on hyvin vaikea kuvitella että niille elämäntapatyöttömille joiden mielestä työnteko ei kannata koska siitä saa "vain" muutaman satasen kuukaudessa enemmän käteen kuin kotona olemalla, se työnteko muuttuisi mielekkääksi sillä että rahaa saisi enemmän.
Ja kyllähän sitä saa jos etsii sellaisen työn tai kouluttaa itseään enemmän, mutta eipä tunnu olevan kiinnostusta sellaiseenkaan vaikka mahdollisuudet kyllä ovat tarjolla :|
Parisataa on ihan kiva summa, mutta onko se "kuukausipalkaksi" motivoiva?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22051417:
Parisataa on ihan kiva summa, mutta onko se "kuukausipalkaksi" motivoiva?

aika moni pienituloinen käy töissä vaikka kotiin työttömäksi jäämällä saisi sen verran rahaa että se olisi just sen pari sataa euroa vähemmän.
pienipalkkaisia ihmisiä on kuitenkin aika moninkertainen määrä verrattuna elämätapatyöttömiin joten eiköhän se niille työhaluisille ihmisille ole ihan motivoivaa. työhaluttomat taas tuskin menevät töihin ellei käteen jää useampi tonni kuukaudessa ja sitä nyt on turha edes toivoa kun pelkällä peruskoululla harvemmin pääsee toimitusjohtajaksi...

Hohhoijakkaa, juu en kannata tätä ajatusta.

Itse asiassa mun mielestä myös mm. päivähoidon pitäis maksaa kaikille saman verran ja tasaverokin ois ihan ok.
Ja työn tekemisen pitäisi kannattaa aina. Tää maa on raivostuttavan epäkannustava.

Lapsilisähän on etuus, joka maksetaan jokaisesta lapsesta porrastetusti. Käytännössähän tämän rahan tarkoitus on auttaa perheitä rahallisesti lapsen syntyessä ja kasvaessa eli menee elämisen kustannuksiin.

Mielestäni lapsilisät pitäisi porrastaa tulojen mukaan siten, että ensimmäisestä lapsesta tuen määrä olisi kaikille sama esim. nykyinen 100 €. Toisesta lapsesta lähtien tulot vaikuttaisivat lapsilisän määrään esim. 40€ olisi pienin lapsilisä suurituloisille ja pienituloisille esim. 250 € maksimissaan lapsesta. Yksinhuoltajakorotus voisi myös hieman nousta määrällisesti.
Jokainen saisi kuitenkin lapsilisää lapsestaan.

Tulorajojen pitäisi olla järkevät ja lapsilisä määräytyisi aina lapsen syntymähetkellä tarkastettuihin vanhempien tuloihin. Tulojen tarkistus voisi olla vaikka lapsen ollessa 9-vuotias, jos sellainen olisi pakko tehdä.

Mielestäni lapsilisät kuuluu porrastaa siksi, kun suurituloiset ihmiset pystyvät "elättämään" lapsensa ilman yhteiskunnan etuuksiakin. Mutta tässä heitä ei kuitenkaan syrjittäisi, koska saisivat kuitenkin etuuden pienempänä. Ja pienituloiset saisivat vähän helpotusta elämäänsä (jotka eivät käy sossun luukulla).

Miten ihmeessä se on oikeudenmukaista, että ne jotka tekevät paljon töitä maksavat järjettömät määrät veroja, jotta osa porukasta saa lusmuilla kotona ja kuppiloissa kaikki päivät. Suomessa hyysäätäätn aivan liikaa täysin työkykyisiä ihmisiä, joita ei työnteko huvita koska tulot nousisivat liian vähän. Järjetöntä touhua!

[QUOTE="huh";22051353]No mitä ihmettä se on, jos ei tuloa?! En ymmärrä tuota ajattelumallianne ollenkaan.[/QUOTE]

Käyppä kysymässä Kelalta mitä ne lapsilisät on, kun ei ne Kelan mukaan ole tuloa.

Mulle on ihan sama miten nuo maksetaan, kunhan maksetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen;22051397:

Ei ne vaihtoehdot ole aina kotona navan kaivelu ja mielekäs työ, niinkuin jotkut olettavat. Kotona voi olla niitä lapsia, joita voi hoitaa tai voi viettää aikaansa vaikka opiskellen tulevaisuutta varten. Osa tarjottavista töistä on niin kamalaa paskaa, että en soisi niitä edes pahimmille vihamiehilleni (ei minulla sellaisia ole, mutta ymmärrätte varmaan). Vuokrafirmat pyörittelee paskoilla palkoilla ja aloilla missä lie ja katkeilevien tukien takia saattaa jäädä jopa miinukselle. Helppo se on sieltä omasta vakipaikastaan sanoa että "kyllä minä tekisin ainakin töitä oli tilanne sitten mikä tahansa". Minä en esim. lähtisi vuokrafirmalle siivoamaan jollain 7e/h palkalla ja 0-40 työtunneilla ja laittaisi sitten lapsiani päivähoitoon tämän ihanuuden takia. Olen kai sitten vain laiska paska ja elämäntapatyötön.

Samaa juttua näkee kun nuorten miesten työttömyys on katossa ja ihmiset kyselee, että mikä niitä nykyajan poikia vaivaa kun ei työt kiinnosta... ARGH. Työpaikkoja ei nyt vaan ole. Varmasti aina sieltä jokunen laiskamatokin löytyy, mutta kuten Keittiönoitakin sanoi, työnteon tulisi kannattaa aina. Piste.

[QUOTE="sara";22051171]Jos tuosta haluaisi reilun systeemin, vanhempien tulot pitäisi tarkistaa vuosittain. Loppujen lopuksi kaiken maailman tulotarkistukset sun muu kyttääminen veisi niin paljon resursseja, että systeemi tulisi nykyistä kalliimmaksi tai maksettavat lapsilisät pienenisivät entisestään. Eli mielestäni nykyinen systeemi on ihan hyvä, ainoat jotka siitä valittavat, ovat kateelliset pienituloiset :D.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä.

Ainoa muutos, minkä voisi tehdä, on se, että jokaisesta lapsesta saisi saman summan tai ensimmäisesta saisi suurimman ja sen jälkeen pienenisivät aina johonkin tiettyyn määrään saakka.

Hohhoijakkaa, juu en kannata tätä ajatusta.

Itse asiassa mun mielestä myös mm. päivähoidon pitäis maksaa kaikille saman verran ja tasaverokin ois ihan ok.
Ja työn tekemisen pitäisi kannattaa aina. Tää maa on raivostuttavan epäkannustava.

Täällä ei katsos kukaan saa tuntea jäävänsä paitsi mistään, mitä jollakin toisella on. =)

Perseestä tää systeemi pitkälle on ja just epäkannustava. Teet töitä, maksat jo julmetusti veroa, maksat enemmän päivähoidosta ja ihan kaikesta.

Ja silti vielä kehdataan koko ajan ruikuttaa, että kyllä nyt sun pitäs enemmän ja enemmän maksaa. Ei tuo ap:n ehdotus onneksi ole toteutumassa, mut kyllä. V.tuttaa muakin tommonen jo ihan ajatuksena.