lapsia vain jos on rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onhan ihmisillä rahaa elättää itsensä ja lapsensa, toiset vaan saa rahat työnteolla ja toiset sossusta. So?

noh, kun se kerran on meidän työtätekevien kautta kustannettu niin on sillä väliä.. ja turha selittää mitään että maksetaanhan niistä tuistakin veroja, kun sitä ei lasketa kun ne on alunperin verorahoja... :D
mun mielestä ei ole mikään ylpeyden aihe että elää elämänsä yhteiskunnan elättinä ja vielä tarkoituksella..

Sinä ja perheesi, pienituloisia ja kouluttamattomia kun olette, saatte myös varmaankin yhteiskunnalta tukia...

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi vasta onkin itsekäs ajattelutapa!!!! Kielletään kyöhiltä, rumilta, tyhmiltä, vammasilta jne. lapsien teko. Kiillota sä vaan omia nappejas toisia väheksymällä!!

just joo, niinhän mä taas kirjoitinkin..
huoh. vedä henkeä ja ajattele asiaa, jokaisella on tässä maailmassa mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä, eli ei tarvitse jäädä "köyhäksi"
esim. opiskelija vaan opiskelee loppuun ja hankkii työpaikan ennenkuin hankkii TARKOITUKSELLA lapsia..
joskus elämässä on tehtävä aisioita joista ei pidä, niinkuin jotain työtä mistä ei pidä, eihän siellä tarvitse ikuisuuksia olla.. niin kauan että löytää jotain mieluista.. ja mitä tulee vammaisten lasten tekoon, niin varmasti kuullostaa kamalalta mutta jos ei kykene hoitamaan lastaan niin ei sitä pitäisi hankkia.. ( ja nyt ennenkuin saan vihat niskoilleni niin tarkoitan niitä jotka tarvitsevat apua helpoimmissakin arkiaskareissa, ja näin ollen eivät pysty edes lastansa syöttämään tai vaihtamaan kuiviin.. )

itse en ole rikas, kuulun pieni/keskituloisiin ( heilun siinä rajalla)
mulla ei ole koulutusta tai mitään suuuria suunnitelmia elämälle, en ole kaunis, joissain asiassa saatan olla hitusen tyhmäkin :D

Eli olet lapseton? Siinä tapauksessa et tiedä lainkaan mistä puhut :)

on mulla lapsi, tiedän kyllä mistä puhun.. lapsi oli suunniteltu ja toivottu.. nyt kun yritämme toista on tilanne katsottu niin että pystymme toisenkin elättämään ja muuttamaan isompaan asuntoon ( tällä hetkellä kaksio)

Eli sulla on lapsi, vaikka sulla ei ole koulutusta ja olet pienituloinen?
Millä oikeudella sä sitten alat muita neuvomaan? :D

voi hyvänen hetki.. luitko nyt varmasti ton aloituksen.. ja oikein ajatuksella.. olen pitänyt huolen että minulla ja miehellä on varaa elättää itsemme ja lapsemme, lisää hankimme vain jos kykenemme heidätkin elättämään.. haluaisin 6 lasta mutta järki sanoo että sellaista lapsikatrasta ei näillä tuloilla elätetä joten emme siis hanki 6 lasta..
missään vaiheessa en ole sanonut että köyhät/pienituloiset, tyhmät,rumat,kouluttamattomat, hitaat,kauniit,rikkaat saisi lapsia hankkia.. vaan kritisoin sitä että jos joutuu jo nykyisellään elämään sossun tuella ja nostamaan kelasta kaiken maailman tukea, niin miksi silloin pitää hankkia vielä yksi elätettävä yhteiskunnalle....???

:) sepä onkin mun mielestä väärin, siis toki on hyvä asia ettei enää tarvitse hävetä sossussa asioimista, nyt ihmiset oikeasti hakevat apua eivätkä turvaudu epätoivoisiin keinoihin, mutta mun mielstä väärin on se että ei tarvitse itse edes yrittää selvitä elämässä.. ja silloin ei myöskään kannattaisi hankkia lapsia jos ei ole halukas tekemään töitä sen elämisen eteen :)
Kannattaa kuitenkin muistaa, että on ihmisiä, joiden taloudellinen tilanne ei yrityksistä huolimatta parane. Jos paikkakunnalla on yksi avoin työpaikka ja satoja työttömiä, niin se on aika onnenkauppaa, että juuri sinä sen työpaikan saisit. Mahdollisuudet vaikuttaa oman perheensä talouteen riippuvat hyvin paljon siitä, missä päin tätä maata asut. Ja ennenkuin aletaan puhumaan työnperässä muuttamisesta, tällä palstalla saa kyllä näiden rahavaikeuksien lisäksi varsin usein lukea puutuvasta turvaverkosta. Mä en voisi kuvitellakaan muuttavani lasteni kanssa paikkaan, jossa mulla ei olisi ketääna apunani, jos jotain sattuisi. Mieluummin siis asun täällä, missä on sukulaiset ja ystävät. Täällä tosin on töitäkin, joten sikäli ei ole mitään ongelmaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onhan ihmisillä rahaa elättää itsensä ja lapsensa, toiset vaan saa rahat työnteolla ja toiset sossusta. So?

noh, kun se kerran on meidän työtätekevien kautta kustannettu niin on sillä väliä.. ja turha selittää mitään että maksetaanhan niistä tuistakin veroja, kun sitä ei lasketa kun ne on alunperin verorahoja... :D
mun mielestä ei ole mikään ylpeyden aihe että elää elämänsä yhteiskunnan elättinä ja vielä tarkoituksella..

Sinä ja perheesi, pienituloisia ja kouluttamattomia kun olette, saatte myös varmaankin yhteiskunnalta tukia...

eikä muuten saada.. :D lapsilisä ja nyt äitiyspäiväraha on ne tulot mitä saan (mies käy ihan palkkatöissä..) mutta koskapa olen töitä tehnyt 13 vuotiaasta lähtien niin olen niitä verojakin maksanut ihan kiitettävästi niiden eteen...

huoh. vedä henkeä ja ajattele asiaa, jokaisella on tässä maailmassa mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä, eli ei tarvitse jäädä "köyhäksi"
esim. opiskelija vaan opiskelee loppuun ja hankkii työpaikan ennenkuin hankkii TARKOITUKSELLA lapsia..
joskus elämässä on tehtävä aisioita joista ei pidä, niinkuin jotain työtä mistä ei pidä, eihän siellä tarvitse ikuisuuksia olla.. niin kauan että löytää jotain mieluista..

Oletkos onnellinen ajatellut, ettei kaikkien elämä mahdu tuollaiseen putkeen? Itse olen 26 ja lähdin juuri aloittamaan yliopisto-opintoja. Niissä voi mennä vuosi jos toinenkin. En todellakaan halua odottaa, että valmistun, menen työelämään (jonne mua ei kukaan halua palkata koska arvaavat, että kohta kuitenkin jäisin äitiyslomalle....), yritän luoda uraa ja sitten suunnittelen perhettä. Mun puolesta lapset voi tulla nyt tai muutaman vuoden päästä. Opiskelu joustaa huomattavasti paremmin kuin työelämä, ainakin omalla alallani. Siinä sitten kitutellaan köyhinä ensimmäiset vuodet, mutta joku päivä toivottavasti valmistun ja ehkä sitten tulee enemmän rahaakin talouteen.

En suostu tuntemaan mitään syyllisyyttä asumistuen nostamisesta tai miksei vaikkapa tilapäisestä sossulla käynnistä, jos sellainen päivä eteen tulee. Veroeuroina minäkin niitä rahoja olen maksanut ja tulen maksamaan. Tietysti täysi hyväksikäyttö on asia erikseen, en minäkään sitä hyväksy.

eikä muuten saada.. :D lapsilisä ja nyt äitiyspäiväraha on ne tulot mitä saan (mies käy ihan palkkatöissä..) mutta koskapa olen töitä tehnyt 13 vuotiaasta lähtien niin olen niitä verojakin maksanut ihan kiitettävästi niiden eteen...[/quote]

No, joku toinen ottaa ensin ne tuet, kun hankkii lapsia vaikka opiskeluaikana, ja maksaa veroja sitten myöhemmin (ja maksaa varmaan aika paljonkin, jos kerran on kouluttautunut ja sitä kautta saanut hyväpalkkaisen työn, ehkä) . Kaikki toimii omalla tavallaan, eikä se siltikään ole sun tapaasi huonompi tapa toimia.

Musta ei olisi senttiä venyttämään, eikä kyllä monen vuoden kotona oleilukaan kiinnosta.
Uskon että kaikinpuolin olen onnellisempi näin ja tässä tilanteessa, toistaiseksi yhden lapsen äitinä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
joskus elämässä on tehtävä aisioita joista ei pidä, niinkuin jotain työtä mistä ei pidä, eihän siellä tarvitse ikuisuuksia olla.. niin kauan että löytää jotain mieluista..

Oletkos onnellinen ajatellut, ettei kaikkien elämä mahdu tuollaiseen putkeen? Itse olen 26 ja lähdin juuri aloittamaan yliopisto-opintoja. Niissä voi mennä vuosi jos toinenkin. En todellakaan halua odottaa, että valmistun, menen työelämään (jonne mua ei kukaan halua palkata koska arvaavat, että kohta kuitenkin jäisin äitiyslomalle....), yritän luoda uraa ja sitten suunnittelen perhettä. Mun puolesta lapset voi tulla nyt tai muutaman vuoden päästä. Opiskelu joustaa huomattavasti paremmin kuin työelämä, ainakin omalla alallani. Siinä sitten kitutellaan köyhinä ensimmäiset vuodet, mutta joku päivä toivottavasti valmistun ja ehkä sitten tulee enemmän rahaakin talouteen.

En suostu tuntemaan mitään syyllisyyttä asumistuen nostamisesta tai miksei vaikkapa tilapäisestä sossulla käynnistä, jos sellainen päivä eteen tulee. Veroeuroina minäkin niitä rahoja olen maksanut ja tulen maksamaan. Tietysti täysi hyväksikäyttö on asia erikseen, en minäkään sitä hyväksy.

toki olen ajatellut..
ja ymmärrän kyllä kantasi, tarkoitinkin juuri sitä että perustetaan elämä sen varaan että sossu maksaa.. se on väärin.. tiedän että naisilla on siinä paskatilanne että pitäisi valita joko ura tai lapset, ei sekään oikein ole..

No me tehtiin lapsi kun opiskelijoita oltiin molemmat, työssäkäyviä sellaisia, tuista en pahemmin ole valitellut, mutta aina ei ihan ymmärrys riitä miksi esim. sossun asiakkaille maksetaan kotona makailusta enemmän. Tultu ollaan hyvin toimeen, ruokaa on ollut ja rahatkin riittäneet, hyvin vähän vanhemmat avustaneet. Enempää kuin yhden en olisi hankkinut sillä tulotasolla, koska olisimme joutuneet tinkimään asioista.

Mies valmistui juuri, sai työpaikan ja alkaa maksamaan veroja lähes 1000e kuussa, minä menen töihin myös muutaman kuukauden sisällä kunhan löydän mielenkiintoisen paikan, että eiköhän me ehditä vielä elämässämme veroja makselemaan ihan tarpeeksi. Minä en ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi toimia perinteisen kaavan mukaan, ammatti, työ, talo, auto, laatuaikaa parisuhteelle 30-vuoteen asti ja sit jyystämään lasta täydentämään onnen. Se että olen itse saanut joskus tukea elämässäni, motivoi ainakin minua maksamaan veroja tulevaisuudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:

eikä muuten saada.. :D lapsilisä ja nyt äitiyspäiväraha on ne tulot mitä saan (mies käy ihan palkkatöissä..) mutta koskapa olen töitä tehnyt 13 vuotiaasta lähtien niin olen niitä verojakin maksanut ihan kiitettävästi niiden eteen...

No, joku toinen ottaa ensin ne tuet, kun hankkii lapsia vaikka opiskeluaikana, ja maksaa veroja sitten myöhemmin (ja maksaa varmaan aika paljonkin, jos kerran on kouluttautunut ja sitä kautta saanut hyväpalkkaisen työn, ehkä) . Kaikki toimii omalla tavallaan, eikä se siltikään ole sun tapaasi huonompi tapa toimia.
[/quote]

niin mutta kovin moni jämähtääkin tähän ansaan että ensin eletään tuilla, sitten ehkä käydään koulut loppuun jos jaksaa kun on niin montya pientä lasta.. sitten kun vihdoin on valmistunut niin alkaa työn etsintä... riippuen opinto linjasta niin ikää on 24-35 vuotta.. noh, siinä sitten pientenlasten äitina ja ilman työkokemusta voi olla että niitä töitä ei ihan heti tipu, jos koskaan.. ja koskapa on sen koulutuksen hankkinut niin ei sitä mihinkäänn paskaduuniin enää lähdetä, joten jatketaaan sitä tukien nostamista, sitten ollaankin jo ihan mahdottomassa tilantyeessa työn kannalta kun ilman työkokemusta ei töitä yleensä saa ja jos ikääkin alkaa olla niin yleensä sen paikan vie nuorempi saman koulutuksen omaava jolla on työkokemusta...
siksi minä olen rehellinen duunari, ja tältä alalta työt ei koskaan lopu, ja palkkakin menee vain ylöspäin.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
No me tehtiin lapsi kun opiskelijoita oltiin molemmat, työssäkäyviä sellaisia, tuista en pahemmin ole valitellut, mutta aina ei ihan ymmärrys riitä miksi esim. sossun asiakkaille maksetaan kotona makailusta enemmän. Tultu ollaan hyvin toimeen, ruokaa on ollut ja rahatkin riittäneet, hyvin vähän vanhemmat avustaneet. Enempää kuin yhden en olisi hankkinut sillä tulotasolla, koska olisimme joutuneet tinkimään asioista.

Mies valmistui juuri, sai työpaikan ja alkaa maksamaan veroja lähes 1000e kuussa, minä menen töihin myös muutaman kuukauden sisällä kunhan löydän mielenkiintoisen paikan, että eiköhän me ehditä vielä elämässämme veroja makselemaan ihan tarpeeksi. Minä en ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi toimia perinteisen kaavan mukaan, ammatti, työ, talo, auto, laatuaikaa parisuhteelle 30-vuoteen asti ja sit jyystämään lasta täydentämään onnen. Se että olen itse saanut joskus tukea elämässäni, motivoi ainakin minua maksamaan veroja tulevaisuudessa.

te ette kuulukkaan niihin joista alkuperäisessä mainitsin.. kuten itse sanoit niin ette olisi enempää lapsia siinätilanteessa hankkinut.. tarkoitin niitä jotka tietävät etteivät pysty elättämään edes sitä yhtä mutta silti hankkivat useamman..
ja yleensä nämä ihmiset eivät ole opiskelijoita :)
se on hienoa että kaikki eivät elä saman kaavan mukaan, ja mielestäni on etu jos hankkii lapsensa nuorena, kunhan vain pystyy heidät hoitamaan ja elättämään.

Musta tuntuu ,ettei sitä rahaa mene sen enempää kuin ennenkään. Ennen käytin rahani itseeni ostamalla vaatteita,kaikkea typerää,matkustelin,ostin auton ja elin yleensäkin vain itselleni.
Nyt ne omat ostokset ja menot on vaan jäänyt ja se raha menee nyt nuihin tyttäriin. Ja kyllähän nuo ruokakulut hiukan on noussut,mutta hyvin pärjätään.
Eikä nuita lapsosia rahantakia tehty vaan rakkaudesta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ei tarvitse ap:n ymmärtääkään muiden ihmisten ratkaisuja, riittää kun ymmärtää omansa... =)
Köyhät ne nyt on aina saaneet paljon lapsia.

se on totta, mutta kautta aikain on myös säälitty näitä onnettomia raukkoja jotka siihen köyhään lapsikatraaseen on syntynyt, ja kautta aikain on myös kyseen alaistettu näiden vanhempien henkiset lahjat.. onneksi ajat muuttuu ja juuri sen takia varmasti kannattaisiki miettiä onko varaa hankkia niitä lapsia..

en ymmärräkkään kaikkien ratkaisuja, monen kyllä..
mutta mun mielstä on vain hassua jos tilanteen muuttaa toiseksi esim

Matti on 25 vuotias työtö nuori, hän jätti opiskelut kesken kun ei kiinnostanutkaan se työmäärä.. Matti saa kk 800 ? erilaisia tukia, osaksi siksi kun sossuntäti on niin höveli ja Matti niin surkean näköinen..
matilla on erilaisia velkoja 20 000? edestä ja rahaa ruokaan ja velkoihin jää 200? .. joten matin vanmhemmat ovat ottaneet yhden matin veloista maksettavakseen.. nyt Matti on päättänyt että haluaa auton, koska hän on kuitenkin aikuinen mies joten hänellä on oikeus ostaa sellainen..
Matti lainaa kaveriltaan 6000? autoa varten, vaikka ei pystykkään sitä maksamaan.. mutta matti luottaa siihen että vanhemmat maksaa, ja antaa vielä bensa rahaa, kun täytyyhän aikuisen miehen päästä ajelemaan.. kuinka moni nainen ei tässä tilanteessa ajattelisi että Matti on idiootti kun ottaa lisää velkaa kun ei kerran edellisistäkään selviä :D

siis nyt kritisoin vain sitä että tehdään lapsia tietäen että niitä ei itse pysty elättämään..
toki jos minä ja mieheni menetettäisiin työmme, joutuisimme kääntymään valtiontuen puoleen, mutta silloin emme myöskään hankkisi lisää lapsia siihen tilanteeseen..

Te ette varmaan sit nosta lapsilisiä ollenkaan... Ainakaan niin kauan, ku ootte töissä. Saatikka ota pakkausta, tai sitä rahaa pakkauksen tilalta...

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ei tarvitse ap:n ymmärtääkään muiden ihmisten ratkaisuja, riittää kun ymmärtää omansa... =)
Köyhät ne nyt on aina saaneet paljon lapsia.

se on totta, mutta kautta aikain on myös säälitty näitä onnettomia raukkoja jotka siihen köyhään lapsikatraaseen on syntynyt, ja kautta aikain on myös kyseen alaistettu näiden vanhempien henkiset lahjat.. onneksi ajat muuttuu ja juuri sen takia varmasti kannattaisiki miettiä onko varaa hankkia niitä lapsia..

en ymmärräkkään kaikkien ratkaisuja, monen kyllä..
mutta mun mielstä on vain hassua jos tilanteen muuttaa toiseksi esim

No tohon Matin tarinaan en ota kantaa... :saint: , mutta se mitä mä lyhyellä kommentilla halusin sanoa on se, että jokaisella on omat motiivinsa lapsenhankintaan. En toki tarkoita, että olisi järkevää hankkia lapsia kädestä suuhun-tilanteessa, mutta mutta...ihmisen valintoja ohjaa muutkin asiat, kuin järkevyys tai suunnitelmallisuus...
Suomessa köyhätkin ovat olleet, ainakin 1900-luvun puolelta, melko onnellisessa asemassa verrattuna ns."globaaliin" köyhyyteen. Suomen sosiaaliturva takaa meille paljon sellaista, josta köyhimmissä maissa jäädään paitsi.

On myös meidän kaltaisia ihmisiä, jotka elävät ns. kädestä suuhun omien valintojensa takia. Mä en ole itse koskaan ollut rahan, materian tai vallan perään. Lapseni ovat tulleet kun ovat olleet tullakseen. Koskaan en ole miettinyt onko heihin varaa. Mutta varaa on ollut kun ollaan tyydytty vähään.
Eli mä en ole koskaan ollut rationalisti, pikemminkin fatalisti. Niin se vain on.
En mä ala puolustelemaan tai selittelemään elämääni sen kummemmin, se on täysin turhaa. Me vaan eletään eritavalla kuin monet muut. Ja silti asiat on hyvin. =)

Periaatteessa olen sitä mieltä, että elämänsä tulisi pyrkiä elämään ja mitoittamaan niin, että sen kustannuksista pystyisi mahdollisuuksien mukaan itse suoriutumaan. Tähän liittyy myös perhekoko. Erikseen ovat muuttuvat tilanteet ja vastoinkäymiset, joita tulee lähes kaikille elämänsä varrella, silloin tukeudutaan niihin apuihin, joita yhteiskunta ainakin vielä pystyy tarjoamaan.

Jos sitä lasten hankkimista lykkää tyyliin "sitku" nii voikin jossain vaiheessa huomata että nyt on ok-talo, hieno auto, hyvä työ ja ihana ukkokin, mut ihan liikaa ikää jo lasten hankintaan.

Ei se lasten hankinta, ainakaan miun mielestä, pidä olla rahasta kiinni. Tottahan lapsi tuo mukanaan rahanmenoa, mutta kun talouttaan vähän suunnittelee niin pärjää aivan varmasti. Ainakin me ollaan pärjätty. Välillä on ollut tiukkaa, mutta aina on lapsella ollut ruokaa ja puhtaat vaatteet yllä.

ei kaikki ole tarkoituksella sossun asiakkaita mutta minkäs teet kun olosuhteet pakottavat siihen, oli sitten yks tai useampi lapsi, nykypäivänä ei vaan tahdo töitä saada vaikka kuinka haluaisi ja monet firmat lopettavat ja keskittävät työt esim kiinaan jossa on halvemmat palkkakulut, ei siinä paljon naurata, itselläni on 2 lasta joista jo vanhempi on aikuinen, olen tietyn ajan ollut sossun vakiasiakas mutta nyt en ole ja ensi viikolla saan tietää jos vaikka pääsisin töihin niin ei tarvitsisi enää mennä sossuun, oon niin saanu tarpeekseni heidän kettuilustaan että meni hermot niihin, olen jo sen ikänen etten enää edes saisi lapsia mutta jos saisin niin kyllä kai sitä sitten tekisi vielä parikin mutta en yhteiskunnan elätiksi, onko se sitten väärin jos saa asumistukea? pitääkö kaikki maksaa itse, myös asuminen? eläminen on kallista, sille kun ei voi mitään: asuminen, ruoka, ym maksaa turhan paljon laski sitten kuinka tarkkaan tahansa.
mulla on opistotasoinen koulutus ja olen tehnyt myös jonkin verran toimistoalan töitä mutta kun se ala ei vaan enää kiinnosta ja nyt olisi tarjolla hoitoalan juttua osa-aikaisesti, eli vielä tässä iässä voisi tehdä muutakin kuin toimistotöitä, musta ei vaan ole istumaan edes puolta päivää jossain hikisessä toimistossa saatika että pitäisi koko päiväduunia tehä.

Alkuperäinen kirjoittaja Riiviötär:
siis nyt kritisoin vain sitä että tehdään lapsia tietäen että niitä ei itse pysty elättämään..
toki jos minä ja mieheni menetettäisiin työmme, joutuisimme kääntymään valtiontuen puoleen, mutta silloin emme myöskään hankkisi lisää lapsia siihen tilanteeseen..

Te ette varmaan sit nosta lapsilisiä ollenkaan... Ainakaan niin kauan, ku ootte töissä. Saatikka ota pakkausta, tai sitä rahaa pakkauksen tilalta...

on eriasia ottaa vastaan äitiysavustus tai lapsilisä kun se kerran on kaikille suomessa synnyttäville tai syntyneille...
mä en elä elämääni niin että oletan muiden elättävän minut tai lapseni, pyrin myös kasvattamaan lapseni niin että hän arvostaa työntekoa ja itsenäisyyttä jonka itsetienattu raha tuo, jos eteemme tulee ongelmia niin pyrimme ensisijaisesti selviämään itse mutta jos jompikumpi menettää työnsä niin toki otamme vastaan sen avun mitä saamme, mutta samalla yritämme saada tilanteen takaisin siihen että pärjäämme omillaan.. ihan yhtä vähän ymmärrän aikuisia ihmisiä jotka elävät vanhempiensa avulla ja selviävät vain sen takia, en ymmärrä aikuisia ihmisiä jotka eivät osaa huolehtia itsestään, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä hoitaa arkea ja silti hankkivat lapsia..
ihmetyttää suunnattomasti se että nykysin niin monet ihmiset ovat uusavuttomia ja laskevat elämänsä sen varaan että joku aina huolehtii ja korjaa asiat, oli se sitten kaverit, omat vanhemmat tai valtio.. ja sääliksi käy heidän lapsia koska sama tulevaisuus odottaa heitä.. minut on kasvatettu niin että kykenen itsestäni huolehtimaan, ja istutettu sellainen "ylpeys" omaa työtä ja rahaa kohtaan että en kehtaa olla muiden elätettävänä..
kaikki eivät ole mnun laisia eikä täydykkään olla.. mutta aikuisia heidän pitäisi olla, joten näin ollen pitäisi myöskin ensisijaisesti huolehtia perheestään ja olla ylpeitä siitä että sen tekevät itse..

Periaatteessa ymmärrän mitä tarkoitat eli en ryhtyisi tekemään lisää lapsia, jos eläisimme jo toimeentulotuen varassa. Erilaisia elämäntilanteita kyllä ymmärrän, eli pienituloiset opiskelijathan yrittävät parantaa elämäntilannettaan, saavat joskus ammatit ja todennäköisesti tulevat hyvinkin toimeen omillaan.
Ja elämä voi yllättää esim. yrittäjä tekee konkurssin, tulee avioero, kuolemantapaus tai vakava sairaus tai vammautuminen perheessä, jolloin toimeentulo heikkenee, vaikka on laskenut pärjäävänsä... Kaikkea ei voi laskelmoida vaikka yrittäisi.
Sitten on niitä, jotka tulevat vähällä toimeen eivätkä haluakaan lähteä mukaan kulutushysteriaan eli pystyvät asumaan vaatimattomasti, eivät osta lapsilleen reimatecejä ja tulevat hyvin toimeen ilman uusia autoja jne. Heistä on tärkeää välittää lapsilleen toisenlaisia arvoja kuin materia. Minusta on todella hyvä, että näin on.

Yhteistyössä