lapsi yksin autossa

Fifi
Sitä voi kuule kolari sattua just sillä hetkellä kun otat maitopurkkia sieltä hyllystä ja tekijä pakenee paikalta.meidän kulmilla sattui niin.Lapselle voi jäädä traumat varsinkin 3v.ymmärtää jo!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2004 klo 17:17 Fifi kirjoitti:
Sitä voi kuule kolari sattua just sillä hetkellä kun otat maitopurkkia sieltä hyllystä ja tekijä pakenee paikalta.meidän kulmilla sattui niin.Lapselle voi jäädä traumat varsinkin 3v.ymmärtää jo!
Okei hei, kuinka suuri mahdollisuus on, että kaupan parkkipaikalla saa niin lujan vauhdin auto, että saa edes lommoa aikaan toisen auton kylkeen, puhumattakaan mistään vakavammasta, tai että sen 2 minuutin aikana joku kerkiää murtaa lukot ja viedä koko auton kun sinä sitä maitopurkkia juokset hyllystä hakemaan? Huhhuh.

 
äittä 77
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2004 klo 17:21 NeitiNasu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2004 klo 17:17 Fifi kirjoitti:
Sitä voi kuule kolari sattua just sillä hetkellä kun otat maitopurkkia sieltä hyllystä ja tekijä pakenee paikalta.meidän kulmilla sattui niin.Lapselle voi jäädä traumat varsinkin 3v.ymmärtää jo!
Okei hei, kuinka suuri mahdollisuus on, että kaupan parkkipaikalla saa niin lujan vauhdin auto, että saa edes lommoa aikaan toisen auton kylkeen, puhumattakaan mistään vakavammasta, tai että sen 2 minuutin aikana joku kerkiää murtaa lukot ja viedä koko auton kun sinä sitä maitopurkkia juokset hyllystä hakemaan? Huhhuh.
haluan tähän kommentoida sen verran, että autolla ei tarttee olla kovin kovaa vauhtia kun se vaan osuu oikein! Meillä oli risteyskolari, eräs autoilija jysäytti peräämme todella hiljaisella vauhdilla (vrt.parkkikselle) ja auto oli siinä ja siinä ettei menny lunastukseen (opel omega farmari ja törmääjällä vanha ford sierra!!) joten vauhti ei aina ratkaise!! Itselläni oli tuon töyssyn jälkeen niskat ja pää viikon kipeänä ja miehellä myös! Eli itse törmäyksessä kohdistuu kyllä kovasti voimaa vaikka törmääjän vauhti on alhainen ja kohde paikallaan kuten meillä oli!!!

ja sit toisekseen autoon murtautumiseen ja käynnistämiseen ei ammattilaiselta montaa sekuntia mene, se käy jopa nopeammin kuin ihan avaimella!! Eräs autonovia avaamaan tottunut mies meni aikanaan vanhaan autooni kun avain katkesi oveen, sisälle noin 20sekunnissa ja siinä ajassa hän myös väänsi rautalangan, joten eipä sitä kukaan huomaa meneekö joku sisään avaimella vaiko jollain muulla!!

Joten en kyllä ymmärrä miten joku ottaa riskin kun kyseessä pitäisi olla oman lapsen, maailman tärkeimmän henkilön terveys ja henki!!! :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2004 klo 23:12 äittä 77 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2004 klo 17:21 NeitiNasu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2004 klo 17:17 Fifi kirjoitti:
Sitä voi kuule kolari sattua just sillä hetkellä kun otat maitopurkkia sieltä hyllystä ja tekijä pakenee paikalta.meidän kulmilla sattui niin.Lapselle voi jäädä traumat varsinkin 3v.ymmärtää jo!
Okei hei, kuinka suuri mahdollisuus on, että kaupan parkkipaikalla saa niin lujan vauhdin auto, että saa edes lommoa aikaan toisen auton kylkeen, puhumattakaan mistään vakavammasta, tai että sen 2 minuutin aikana joku kerkiää murtaa lukot ja viedä koko auton kun sinä sitä maitopurkkia juokset hyllystä hakemaan? Huhhuh.
haluan tähän kommentoida sen verran, että autolla ei tarttee olla kovin kovaa vauhtia kun se vaan osuu oikein! Meillä oli risteyskolari, eräs autoilija jysäytti peräämme todella hiljaisella vauhdilla (vrt.parkkikselle) ja auto oli siinä ja siinä ettei menny lunastukseen (opel omega farmari ja törmääjällä vanha ford sierra!!) joten vauhti ei aina ratkaise!! Itselläni oli tuon töyssyn jälkeen niskat ja pää viikon kipeänä ja miehellä myös! Eli itse törmäyksessä kohdistuu kyllä kovasti voimaa vaikka törmääjän vauhti on alhainen ja kohde paikallaan kuten meillä oli!!!

ja sit toisekseen autoon murtautumiseen ja käynnistämiseen ei ammattilaiselta montaa sekuntia mene, se käy jopa nopeammin kuin ihan avaimella!! Eräs autonovia avaamaan tottunut mies meni aikanaan vanhaan autooni kun avain katkesi oveen, sisälle noin 20sekunnissa ja siinä ajassa hän myös väänsi rautalangan, joten eipä sitä kukaan huomaa meneekö joku sisään avaimella vaiko jollain muulla!!

Joten en kyllä ymmärrä miten joku ottaa riskin kun kyseessä pitäisi olla oman lapsen, maailman tärkeimmän henkilön terveys ja henki!!! :eek:

Juuri näin \|O
 
archie
täällä myös sitten yksi huono äiti joka on uskaltanut jättää muksut autoon pieneksi hetkeksi. Minäkin kun joka kerta 5 min asian takia kiskoisin tenavat (2kpl) turvaistuimista pois niin jopa hiki virtais, huh. Jotenkin noista joistakin kommenteista tuli mieleen et ollaan ylivarovaisia, maalaisjärkeä käyttöön!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2004 klo 14:48 archie kirjoitti:
täällä myös sitten yksi huono äiti joka on uskaltanut jättää muksut autoon pieneksi hetkeksi. Minäkin kun joka kerta 5 min asian takia kiskoisin tenavat (2kpl) turvaistuimista pois niin jopa hiki virtais, huh. Jotenkin noista joistakin kommenteista tuli mieleen et ollaan ylivarovaisia, maalaisjärkeä käyttöön!!!
samaa mieltä. ei voi mitään. :whistle:
 
joo jatkan nyt omaan viestiini sen verran että vaikka kuinka haukuitte en todellakaan tunne itseäni huonoksi äitiksi jos en herätä nukkuvia lapsiani muutaman minuutin kauppareissun takia. Ja sitä paitsi lapseni ei osaa käyttää meidän automaatti vaihteista autoa.
Auto voi syttyä palamaan tai saada oikosulun myös keskuen ajon ja silloin se vasta vaarallista onkin. Mutta tietenkin jokaisella on omat tapansa ja mielipiteensä enkä jaksa asiasta enempää väitellä. Lupaa että tulen kyllä kertomaan jos lapseni ajaa auton seinään tai autosyttyy palamaan.
Kiitos!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2004 klo 17:31 Ooha kirjoitti:
joo jatkan nyt omaan viestiini sen verran että vaikka kuinka haukuitte en todellakaan tunne itseäni huonoksi äitiksi jos en herätä nukkuvia lapsiani muutaman minuutin kauppareissun takia. Ja sitä paitsi lapseni ei osaa käyttää meidän automaatti vaihteista autoa.
Auto voi syttyä palamaan tai saada oikosulun myös keskuen ajon ja silloin se vasta vaarallista onkin. Mutta tietenkin jokaisella on omat tapansa ja mielipiteensä enkä jaksa asiasta enempää väitellä. Lupaa että tulen kyllä kertomaan jos lapseni ajaa auton seinään tai autosyttyy palamaan.
Kiitos!!
No joo, tapansa kullakin: ajattelin vain että lapset on yllättävän uteliaita, ja tarkkaavaisia, joten vahinko voi joskus sattua. Ja sitäkin että suurin osa oikosuluista ym tapahtuu nimenomaan joutokäynnissä, joten en kyllä uskaltaisi jättää autoa käyntiin ja pieniä lapsia sisään.
 
Onhan se olemassa pienen pieni mahdollisuus, että sillä aikaa sattuu jotain, kun lapset on yksin autossa...
Mutta onhan sekin mahdollisuus, että se huumehörhö ajaa autollaan kaupan lasista läpi suoraan päälle tai kaupassa on pommi tai tulipalo tai kaikkea muuta mitä vain voi keksiä...
Sitäpaitsi suurempi riski lapsella on joutua onnettomuuteen kaupan parkkiksella liikkuessa, kun autossa istuessa. Voihan se olla, että kauppaan mennessä tai sieltä tullessa joku ajaa päälle ja enemmän se sattuu, kun autoon törmääminen.
Kohtuus kaikessa ja maalaisjärkeä! Yleensä niitä onnettomuuksia sattuu niille jotka ovat yltiövarovaisia ja stressaa liikaa, kuluttaa kaiken energiansa "jossitteluun" siten että kokonaisuuden hahmottaminen hämärtyy...
 
huh huh
Jätän joka arkiaamu toisen yksin autoon, mulla on lapse eri paikoissa hoidossa eli toinen odottaa sen aikaa kun vien toisen. Huh huh sitä aamurumpaa jos ottaisin molemmat ekapaikkaa ja siten riisuminen ja toisen uusipukeminen ja taas autoon ja omaan hoitopaikkaan...... Kaupan pihalla en jätä. Joskus kyllä esikoinen sanoo et saako hän jäädä autoon siksi aikaa. Niin ja pankkiautomaatilla käydessäni en ota lapsia pois autosta.
TOSI huono äiti ilmeisesti olen.
 
Tällaisessa asiassa ei kannata vedota siihen, että pitäkää vaan huonona äitinä, koska ihan järkikin jo sanoo, että riski piilee tuommoisessa aina. Saati sitten kaikki ne lehdessäkin olleet jutut. Mielestäni edes koiran jättäminen autoon ei tunnu kivalta ajatukselta. Monta kertaa on vauva nukahtanut autoon, ja herännyt saman tien kaupassa, vaik ollaan yritetty rattaisiin siirtää. Ei mahda mitään. EI TÄMMÖISESTÄ KANNATA EDES KESKUSTELLA. En jättäisi pientä lasta autoon yksin!
 
Ellu-Pee
mä olen jättänyt lapset autoon (3ja5vee) n. 5minuutix kun olen käyny esim. maitoa lähikaupasta hakemassa. tosin en nukkuvaa tohtis jättäää. ovet laitan lukkoon ja juoksen hakemaan puuttuvan tavaran.mei lapset usei haluaa jäädä odottamaan.
 
Minä, huono äiti jätän kyllä kolme 2-6 vuotiastani (vauvaa en jätä) keskenään autoon kun haen Siwasta maitopurkin. He kyllä pärjäävät sen pari minuuttia, enkä usko että siitä traumoja jää... Tietysti voi tapahtua mitä vaan, mutta en oikein osaa pelätä aina pahinta...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2004 klo 10:39 happy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2004 klo 10:02 Liviko kirjoitti:
Pitäkää mua sitten huonona äitinä, mut kyllä meillä on 2v jäänyt aina autoon jos on nukkunu. Se kyllä tykkää hirveesti olla autossa eikä mitään paniikkia iske vaikka herää ennen ku tullaan takasin. Silloin harvoin ku on heränny ni on ottanu vaan kirjan ja lukenu sitä tyytyväisenä ja hymyilly kauniisti :D , joten tuskin mitään traumoja on jääny. Nykyään saatta jopa sanoa ettei halua mukaan ja hän tahtoo jäädä autoon odottamaan (2½v). Tottakai katotaan aina ilman mukaan ja jätetään ilmastointi päälle jos mahdollista ja auto varjoisaan paikkaan.

Eli en näe siinä mitään pahaa jos lapsi sen hetken nukkuu yksin autossa. Tämäkin tosin lapsi ja äiti kohtaista...
mua pelottais jo se, että 2 v saa itse oven auki, entä jos lähtee ulos, jää auton alle tai katoaa. Eihän noitten pienten ajatuksenjuoksista ikinä tiiä.

sitä varten on meillä ainaki lapsilukot autossa päällä... Tiiä vaikka tuo keksis vääntästä oven auki 100 vauhdissa
 
jaissi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2004 klo 19:29 Ooha kirjoitti:
Minä aikankin jätän. ASumme pienellä paikkakunnalla ja voin jättää auton käyntiin, jolloin ainakin nuorin pojista nukkuu. MInulla on kaksi pientä lasta ja siitä eitulisi mitään että níitä kauppaa ottaisin mukaan. Tee pienet ostotkset äkkiä joten hätää ei ehdi tulemaan. Tietenkin jos menen isommille viikko ostoksille vien esikoisen mummulle ja otan vauvan mukaan kauppaa.

on se kumma että suurin osa äideistä ottaa lapset mukaan kauppaan, miten se joillekkin voi olla niin vaikeaa. Kyllähän se4 vähän ylimääräistä työtä teettää, mutta niin mielummin kuin että jättäisin lapset yksin autoon. Olen kyllä kaikissa muissakin asioissa niin fanaattinen, mutta se nyt vain tulee olemaan nykypäivää täällä suomessakin kohta, lapsen ryöstöt meinaan. Rajat aukeavat ja rikollisuus kasvaa, niin se vaan on.
:\| :ashamed: :\|
 
Joskus on pakko
Jos lapsia on yksi tai kaksi, niin yleensä kaupassakäynnin voi ajoittaa niin, ettei se satu uniajaksi. Aina tilanteet eivät ole kovin helppoja... Jos esim mies on kahden viikon työmatkalla, nelivuotias esikoinen vesirokossa ja kauppaan pitäisi päästä, että saisi ruokaa myös kaksivuotiaalle ja vauvalle...
Noin kerran viikossa jätän lapseni parkkipaikalle autoon, siis pikkukaupan tai apteekin tai postin tms. viereen. Nykyään esikoinen 5 v, keskimmäinen 3v ja kuopus 1,5 v. Annan kirjan tai leipäpalan käteen ja laitan auton ovet lukkoon. Poissa olen maksimissaan 10 min. Koskaan ei ole mitään sattunut, joskus joku lapsista kyllä itkee/huutaa, mutta sitä tapahtuu myös kotona. Joskus vain on tilanteita, ettei yksinkertaisesti jaksa/ehdi ottaa kolmea pientä mukaansa hoitamaan asioita. Lapseni ovat tosin tottelevaista sorttia; en tiedä, miten menettelisin, jos he esim availisivat turvavöitänsä ilman lupaa... siis silloin kun olen poissa. Luulen, että todennäisyys joutua pahaan kolariin parkkipaikalla on todella pieni... ehkäpä on todennäköisempää, että kaksivuotias jouksee auton alle äidin kantaessa vauvaa ja kauppakassia. Siis eihän se hyvä tapa ole, mutta käytännössä toimin niin, ilman suurta huolta ja omantunnon tuskia. Esikoista en tietankään koskaan jättänyt autoon, mutta Siperia opettaa...
 
velhotar
Maalaisjärkeä hyvät naiset!!!

Mä olen kyllä tosi huono äiti: on lapset autossa odotellut, mut kaiken huippuna mä pidän lapsiani kotona!!!

Paljon todennäköisempää on et muksuille sattuu joku "mukava" tapaturma kotona. Tiesittekö muuten et kotona kuolee suhteessa eniten ihmisiä. Kuinka ihmeessä te uskallatte edes olla kotona kun on mahdolloista että sattuu vaikka mitä!!!

HALOO NAISET!!! JÄRKIKÄTEEN TÄSSÄKIN ASIASSA!!!!!

 
Jälleen yksi vastuuton äippä kantaa kortensa kekoon ja kertoo oman mielipiteensä. Olen jättänyt lapseni autoon hetkeksi n.5min, kun olen käynyt automaatilla tai hakemassa kaupasta maitoa tms. Joskus koirammekin on autossa, joten en usko, että autoa varastetaan tuon muutaman minuutin aikana. En jättäisi kylläkään pidemmäksi aikaa.
Poika nukkuu tyytyväisenä autossa, sillä on tottunut autoiluun vauvasta lähtien ja ei ole moksiskaan vaikka herää autosta itsekseen. tämän tiedän siksi, että joskus kotiin tullessa pojan nukkuessa ajan auton oven eteen niin, että näen ikkunasta jos poika herää ja herättyään istuskelee tyytyväisenä autossa. Ja mitä autolla kolarointiin tulee niin, jos on vaihde päällä ja käsijarrukin päällä niin on hyvin epätodennäköistä, että auto liikkuu. Mutta joka asiaahan voi jossitella ja syyllistää muita. Eiköhän maailamssa ole pahempiakin asioita mietittävänä kuin hetken yksinolo???
 

Yhteistyössä