lapset autossa kauppareissun ajan?!

[QUOTE="vieras";24978555]Nykyisin jätän 10v vahtimaan kotona päiväunia nukkuvaa v2v8kk kun käyn puolen tunnin kauppareissun.[/QUOTE]palsta äitien logiikalla et voi noin tehdä. koska siellä kotona voi sattua IHAN MITÄ VAIN. mutta autoon voit pienet jättää, koska palstamammojen autot ei syty palamaan, eikä niiden jarrut voi mennä rikki ja auto luisua johonkin,ja niiden lapset on niin kuuliasia, että ne kyllä istuu autossa, eivätkä karkaa. kukaan ei myöskään pyri häirköimään palstamamman autossa olevia lapsia. eikä toki kukaan aja siihen palliksi kun olet autosta poissa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24978567:
palsta äitien logiikalla et voi noin tehdä. koska siellä kotona voi sattua IHAN MITÄ VAIN. mutta autoon voit pienet jättää, koska palstamammojen autot ei syty palamaan, eikä niiden jarrut voi mennä rikki ja auto luisua johonkin,ja niiden lapset on niin kuuliasia, että ne kyllä istuu autossa, eivätkä karkaa. kukaan ei myöskään pyri häirköimään palstamamman autossa olevia lapsia. eikä toki kukaan aja siihen palliksi kun olet autosta poissa.
täällä missä me asutaan JOKAINEN ihminen joka sen auton näkee ja nukkuvat lapset siinä tasan tietää kenen auto ja ketä lapset on, moni tietää sukupuun todella kauas. joten aika pieni mahdollisuus että joku tekisi autolle jotain.

ja monta autoa sinulla on palanut kauppareissun aikana? minulla yksi, ennen lapsia ja silti uskallan jättää heidät sinne.

ja ei se auto kauas parkkihallista karkaa vaikka jarrut menisivät rikki... parkkeeraan nukkuvat lapset aina takanurkkaan niin että liukuvat nätisti jarruttomalla autolla seinää vasten kun ne jarrut hajoaa, tosin ikinä ei ole näin käynyt ennen tai jälkeen lasten syntymän.
ja lapseni eivät pääse autosta pois koska ovet on lapsilukossa... ja eivät osaa edes avata istuimiensa turvavöitä joten he istuvat tasan niin pitkään niissä tuoleissaan kun joku heidät niistä irrottaa.

ja jos joku ajaa kolarin autoooni niin samalla todennäköisyydellä se tapahtuu jopa silloin kun itse istun kyydissä.

joten en jaksa hysterisöidä taaskaan turhasta. jokainen tekee tämänkin asian omalla tyylillään. kukaan ei ole sen enempää oikeassa kuin toinenkaan tässäkään asiassa.
 
"vieras"
En jätä. Tuttuni tekee tuota. Plus että mummolaan mennessään lapsi jää nukkumaan autoon ja äiti menee sisälle :O. Minä en voisi jättää. Pelkään eniten juuri auton palamista, tai muuta sähkövikaa tai sitten näitä kaikenmaailman hulluja, joita liikenteessä on.

Jokin aika sitten tuttu pariskunta ajoi kaupan pihassa meidän auton viereen, joten sain seurata aitiopaikalta, miten jättivät vanhemmat lapset ja JUURI sairaalasta kotiin tuodun vastasyntyneen autoon ja marssivat kaksisteen kauppaan. Mulle tuli tosi paha olo. Että miksei sitä pintä ihmistä voinut ottaa mukaan :(.
 
5 veen äiti
Jätän lyhyen (5min) kauppareissun ajaksi pojan yksin autoon odottelemaan. Istuu turvaistuimessaan, kuuntelee radiota ja katselee liikennettä. Hän itse usein jo haluaa jäädä autoon sen sijaan, että tulee pikareissulle kauppaan. Pidempi kauppakäynti (viikon ostokset) tehdään yhdessä, pitkäksi aikaa en jättäisi lasta yksin autoon.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24978755]täällä missä me asutaan JOKAINEN ihminen joka sen auton näkee ja nukkuvat lapset siinä tasan tietää kenen auto ja ketä lapset on, moni tietää sukupuun todella kauas. joten aika pieni mahdollisuus että joku tekisi autolle jotain.

[/QUOTE]

:O:O:O

MITÄ VITTUA???!
Et usko tähän itsekään! SINÄ ET TUNNE KAIKKIA HÖRHÖJÄ, JOITA KOTIKUNNASSASI/-KAUPUNGISSASI LIIKKUU. ET TODELLAKAAN!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24978791]En jätä. Tuttuni tekee tuota. Plus että mummolaan mennessään lapsi jää nukkumaan autoon ja äiti menee sisälle :O. Minä en voisi jättää. Pelkään eniten juuri auton palamista, tai muuta sähkövikaa tai sitten näitä kaikenmaailman hulluja, joita liikenteessä on.

Jokin aika sitten tuttu pariskunta ajoi kaupan pihassa meidän auton viereen, joten sain seurata aitiopaikalta, miten jättivät vanhemmat lapset ja JUURI sairaalasta kotiin tuodun vastasyntyneen autoon ja marssivat kaksisteen kauppaan. Mulle tuli tosi paha olo. Että miksei sitä pintä ihmistä voinut ottaa mukaan :(.[/QUOTE]

Sitten sinä olisit saanut kauhistella kun niin pieni vauva tuodaan kauppaan saamaan kaikki pasiliskot...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24978821]:O:O:O

MITÄ VITTUA???!
Et usko tähän itsekään! SINÄ ET TUNNE KAIKKIA HÖRHÖJÄ, JOITA KOTIKUNNASSASI/-KAUPUNGISSASI LIIKKUU. ET TODELLAKAAN![/QUOTE]

Kyllä siellä kaupan pihassa koko ajan väkeä on, ja kysyy hörhöltä siellä että kenenkäs poikia sinä olet ja miksi olet siinä Virtasen Kalevin miniän auton työnä, Santeri voi pelästyä sua jos sattuu heräämään päikkäreiltä, otapa kalpi kauemmas.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24978821]:O:O:O

MITÄ VITTUA???!
Et usko tähän itsekään! SINÄ ET TUNNE KAIKKIA HÖRHÖJÄ, JOITA KOTIKUNNASSASI/-KAUPUNGISSASI LIIKKUU. ET TODELLAKAAN![/QUOTE]

jos kunnassa asuu alle200 ihmistä niin kyllä minä heidät tunnen ja tiedän. ja tänne ei ulkopuolisia eksy ja jos eksyy hänet kyllä huomaa kaikki.
 
pidä lapsesta huolta
Nää on näitä. "Kyllä mää vaan uskallan" ja "täytyyhän sitä nyt voida"... mitä milloinkin. Vaan niin sitten toisten lapsille sattuu enemmän kuin toisten lapsille. Jotkut hukkuu puroihin, katoilevat, availevat ovia ja lähtevät tepastelemaan autoteille, Palavat autoihin tai joku hullu vie. Ja sitten voivotellaan, oi voi, olipas sillä perheellä huono onni. Paskat mitään huono onni vaan edesvastuuttomat ja lyhytnäköiset vanhemmat.
 
Tulee omasta lapsuudesta mieleen kuinka tylsää oli, kun isä jätti mut ja veljen autoon odottamaan kun meni itse pistäytymään asesepällä kaupunkireissujen yhteydessä. Jouduttiin joskus odottelemaan todella pitkiä aikoja ja sinä aikana tehtiin jos jonkin näköstä pirruutta kun oltiin täysin valvomattomia.

Tämän kokemuksen rikastuttamana en jättäisi lapsia autoon viittä minuuttia pidemmäksi aikaa.
 
"vieras"
En jätä. Sain kyllä kokea sen mitä viiden minuutin sisällä voi tapahtua.

Kerkesin mennä kaupan puolelle niin saman tien rupesi kuulutus tulee tämän rekisterinmr omistaja ota välittömästi yhteyttä infopisteeseen.
Parkkipaikalle kun menin niin näky ei ollut todellakaan kiva, joku rattijuoppo oli ajanut kovalla vauhdilla mun auton kylkeen, ulkopuoliset pitivät kiinni olivat pysäyttäneet, karkuun oli yrittänyt lähtee. Kiitos heille!
Parkkipaikalla oli kymmeniä muitakin autoja mutta se oli just se mun auto....

Onneksi lapset ei ollut autossa.

Se että auto ei koskaan syttyisi palamaan jne. niin ulkopuolisista tekijöistä ei koskaan tiedä.
 
"niin"
En ole jättänyt vauvaa/pikkulasta yksin autoon vuoden -93 jälkeen. Mulla oli silloin pieni vauva ja jäi hyvin mieleen uutinen, kun pikkutyttö paloi kuoliaaksi autossa. Oli kiinni turvaistuimessa eikä päässyt ulos, eikä äiti päässyt kaupasta tullessaan enää auttamaan
 
"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja pidä lapsesta huolta;24979014:
Nää on näitä. "Kyllä mää vaan uskallan" ja "täytyyhän sitä nyt voida"... mitä milloinkin. Vaan niin sitten toisten lapsille sattuu enemmän kuin toisten lapsille. Jotkut hukkuu puroihin, katoilevat, availevat ovia ja lähtevät tepastelemaan autoteille, Palavat autoihin tai joku hullu vie. Ja sitten voivotellaan, oi voi, olipas sillä perheellä huono onni. Paskat mitään huono onni vaan edesvastuuttomat ja lyhytnäköiset vanhemmat.
Kyllä maailma sinutkin vielä opettaa. Jo vanha kansa tiesi, että "vahinko ei tule kello kaulassa". :/
 
Täällä oli aiheesta juttu paikallislehdessä ja siinä sosiaalityöntekijä kertoi että jos pieni lapsi on jätetty yksin, ilman valvontaa, autoon niin siitä pitää tehdä lastensuojeluilmoitus. Kyse on heitteillejätöstä.
 
pidä lapsesta huolta
[QUOTE="minä";24979077]Kyllä maailma sinutkin vielä opettaa. Jo vanha kansa tiesi, että "vahinko ei tule kello kaulassa". :/[/QUOTE]

Ymmärsit kommenttini tasan väärin.

Itse olen tainnut olla vähän ylihysteerisenkin puolelle menevä. Tosin se on varmaan perinnöllistäkin - olen itse kasvanut lapsuuteni ympäristössä, jossa todella oli paljon vaaroja lapsille, ja lapsia katosi, vammautui ja kuolikin, joten vanhempani olivat varsin tunnollisia ja huolellisia... ja niinpä tuli sellainen minustakin.

En voi sille mitään, että kun luen jotain lapsitragediaa lehdestä, ajattelen että no niin, vanhemmat eivät ole täyttäneet velvollisuuttaan. Vanhemman täytyy "TULLA AJATELLEEKSI" lapsenkin puolesta.
 
[QUOTE="vieras";24978755]täällä missä me asutaan JOKAINEN ihminen joka sen auton näkee ja nukkuvat lapset siinä tasan tietää kenen auto ja ketä lapset on, moni tietää sukupuun todella kauas. joten aika pieni mahdollisuus että joku tekisi autolle jotain.

ja monta autoa sinulla on palanut kauppareissun aikana? minulla yksi, ennen lapsia ja silti uskallan jättää heidät sinne.

ja ei se auto kauas parkkihallista karkaa vaikka jarrut menisivät rikki... parkkeeraan nukkuvat lapset aina takanurkkaan niin että liukuvat nätisti jarruttomalla autolla seinää vasten kun ne jarrut hajoaa, tosin ikinä ei ole näin käynyt ennen tai jälkeen lasten syntymän.
ja lapseni eivät pääse autosta pois koska ovet on lapsilukossa... ja eivät osaa edes avata istuimiensa turvavöitä joten he istuvat tasan niin pitkään niissä tuoleissaan kun joku heidät niistä irrottaa.

ja jos joku ajaa kolarin autoooni niin samalla todennäköisyydellä se tapahtuu jopa silloin kun itse istun kyydissä.

joten en jaksa hysterisöidä taaskaan turhasta. jokainen tekee tämänkin asian omalla tyylillään. kukaan ei ole sen enempää oikeassa kuin toinenkaan tässäkään asiassa.[/QUOTE] säälin kyllä lapsiasi:(
 
"vieras"
Jätän 3 vuotiaat kaksoset odottamaan, jos käyn lähikaupasta hakemassa pari tuotetta. Näen auton suurimman osan ajasta ikkunasta ja reissuun menee yleensä alle 5 minuuttia. Olen yh enkä edes tiedä, miten olisin lasten ollessa vauvoja päässyt heidän kanssa lähikaupassa käymään. Tuplavaunut eivät todellakaan olisi mahtuneet silloisen lähikaupan ovesta sisään. Jos taas olisin ottanut kantoon kaksi kaukaloa en olisi saanut enää mitään tavaroita mukaan. Huono ihminen olen siis, mutta pakko sitä ruokaa oli saada eikä aina viitsinyt lähteä kilometrien päähän ostamaan yhtä maitopurkkia.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24979384:
säälin kyllä lapsiasi:(
kiitos säälistäsi. niitä säälii moni muukin et ole ainoa. säälin jopa itsekin monta kertaa vuodessa=)

Mutta usko tai älä mua ei kiinosta pillun karvan vertaa mitä muut ajattalee, riittää kun itse tiedän mikä on parasta omille lapsilleni ja kasvatan omallalaillani ilman kirjanoppineiden hysteerisiä kauhukuvia.
 
"jojo"
Mä olen hakenut pikkusiwasta maitoa tai kissanruokapaketin tms. kun lapset ovat nukkuneet autossa. Jätän auton lähimpään ruutuun, joten näen autoon kassajonostakin. En todellakaan herätä juuri nukahtanutta kaksivuotiasta yhden maitolitran takia, mutta toisaalta taas en uskalla isompaan kauppaan, kun sieltä ei näe autolle ja jonoa voi olla vaikka miten pitkälti.

En pelkää että auto palaa. Enkä pelkää, että lapset heräävät, he eivät säikähdä autossa, kun ovat monet kerrat nukkuneet siellä unensa loppuun kotipihassa, jos ovat sattuneet nukahtamaan matkalla. Silloin ajan auton keittiön ikkunan alle ja seuraan tilannetta ikkunasta. Minusta se ei eroa vaunuissa nukuttamisesta.

Sen sijaan pelkään, että minulle sattuisi jotain ja minut kiikutettaisiin sairaalaan, eikä kukaan tietäisi, että parkkiksella on autoni ja lapset. Pikkusiwan kassahenkilökunta on kaikki tuttua, joten luotan siihen, että jos jotakin sattuisi sillä harvalla keralla, kun käyn siellä ilman lapsia, joku tekisi asian eteen jotakin. Tässä asiassa taas olen niin neuroottinen, että kiikutan lapsia mukana jopa palauttaessani ostoskärryjä kauppaan vietyäni niillä kassit autoon. En silloinkaan ota riskiä, että joku törttö ajaisi päälle ja lapset jäisivät autoon ties miten pitkäksi aikaa.
 
Aikanaan
Joo - jätin autoon nukkuvan vauvan/lapsen .
Jätin viereen tosin radiopuhelimen (käytin itkuhälytys asennolla kotonakin vain näitä itkuhälyinä, pidempi kantomatka , hinta n 40e ).
Radiopuhelin otti tosin aika herkästi ohiajavien autojenkin äänistä hälyä.
Kyse oli pikareissusta.

Nyt lapsi on 4 v - pari kertaa nukahanut hoidosta tultua - tai ollut unen partaalla - olen kysynyt/sanonut että tuutko kauppaan mukaan vai nukutko hetken .
Lapsi halunnut nukkua - olen käynyt kaupassa n 5-7 minuuttia reissun.

Auto on upouusi , ovet on lapsilukossa, en jätä tietty käyntiin näissä tapauksissa. Ja lapsi vyötettynä istuimeen.
 
No mä olen jättänyt siks aikaa et heitän esim. kirjeen postiin tms..Mutta kauppaan mentäessä on aina mukana, koskaan kun ei tiedä onko jonoa..Mutta autossa on nukkunut kyllä esim. kotona pihassa.
 

Yhteistyössä