Lapsi väkisin laitokseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Oikeastaan kyseessä on jo teini, 16v poika. Hänellä on autismi ja kehitysvamma. Meille tuli lapsen isän kanssa ero ja se ottaa pojalle tosi koville. On ollut nyt aika arvaamaton, karkailevainen ja väkivaltainen. Perheessä myös 3v, 7v ja 11v. Tämä vanhin on nyt eron jälkeen käyttäytynyt arvaamattomasti minua ja sisaruksiaan kohtaan, isänsä matkaan ei lähde lainkaan. Kun esim. käydään pöytään päivälliselle, niin vanhin ei istuudu, repii vain sitä tuolia, jolla isä on aina syönyt ja hermostuu kun kuvilla näytän että isä on toisessa talossa. Saattaa työntää kumoon minut, jonkun pikkusisaruksista tai vaikka koko pöydän. Parempaan päin kuitenkin koko ajan.

Nyt kuitenkin kävi niin, että tänään poika pääsi karkuun, kun olin suihkussa. Karkasi pelkissä boksereissa ilman kenkiä. Leikkipuiston ohi oli mennyt (luulen että suuntasi koululle, koska tänään olisi ollut koulupäivä, mutta poika kipeä joten piti jäädä kotiin) ja sieltä sitten joku lapsi oli jotain huudellut ja poika oli sitten käynyt tämän lapsen päälle, työntänyt kumoon ja huutanut. Tämän lapsen pph oli mennyt väliin ja poika oli kumonnut hänetkin. Poliisit pojan lopulta hakivat ja toivat kotiin, mutta ls-ilmon tekivät kun se kuuluu tehdä. Sossu sieltä jo soitti ja alkoi ehdottamaan laitokseen sijoittamista, jopa pakkosijoitusta väläytti.

Itse en halua poikaa vielä laitokseen, oliko tuossa nyt sitten jo perusteet pakkohuostaanotolle? Kyllähän sitä lapsi on karkuteilla ollut joskus jollakin jopa päiviä, eikä silti huostaanoteta. Tämä nyt vaan on hetken aikaa hankalaa, kunnes poika tottuu uusiin rutiineihin.

Ja isäkö vain häipyi jättäen sut, anteeks nyt vain, keskelle tuollaista helvettiä!? Kyllä tuo pahalta kuulostaa, poikasi ei ole mikään pieni enää, vaan miehenalku, jolla on miehen voimat. Pelottavaa, varsinkin sisaruksille. Jos et yksin pärjää, jääkö muuta vaihtoehtoa kuin laitoshoito? Kamala tilanne, toivotan voimia.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti täältä jostain;23356948:
Ja isäkö vain häipyi jättäen sut, anteeks nyt vain, keskelle tuollaista helvettiä!? Kyllä tuo pahalta kuulostaa, poikasi ei ole mikään pieni enää, vaan miehenalku, jolla on miehen voimat. Pelottavaa, varsinkin sisaruksille. Jos et yksin pärjää, jääkö muuta vaihtoehtoa kuin laitoshoito? Kamala tilanne, toivotan voimia.

Mies löysi uuden naisen. Siihen voisin suostua, että laitosjaksoja lisäätään, mutta kokonaan en poikaa sinne vielä halua. Jossain vaiheessa se kuitenkin lienee edessä.

Kuulostaa siltä, että hänet kannattaa sijoittaa lapsi muualle ja pian. Sinä olet ehkäpä tottunut jo asiaan, sinulle tuo on arkea, mutta meille muille se kuulostaa pelottavalta. Onneksi hänestä tehtiin ilmoitus. Se on koko perheen parhaaksi.

[QUOTE="Anne";23356978]eikö se voisi asua isänsä kanssa? ois pienemmät turvassa. vai hoidatko sinä sitäkin päivät?[/QUOTE]

Käy päivisin päivätoiminnassa. Mies ei poikaa ota, kuin viikonlopuksi ottaisi, mutta ei poika lähde kun ei ole sellaiseen tottunut.

[QUOTE="a p";23356975]Mies löysi uuden naisen. Siihen voisin suostua, että laitosjaksoja lisäätään, mutta kokonaan en poikaa sinne vielä halua. Jossain vaiheessa se kuitenkin lienee edessä.[/QUOTE]

Avoimesti esille vaan omat ajatuksesi ja toiveesi. Uskon että mukautumalla puolin ja toisin löytyy hyvä ratkaisu :)

Voimia.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti täältä jostain;23356948:

Samaa mieltä, näyttää olevan nyt liian vaikeaa pärjätä tuon miehenalun kanssa. Kaikkien kannalta on parempi että otat kaiken avun vastaan mitä vaan voit saada. Ei kannata riskeerata mitään. Kodista, muistoista ja sinustakin irrottautuminen ja "itsenäistyminen" voi tehdä erittäin hyvää.

Mulle tuli itku kun luin ton tekstin. Käy sääliks sun poikaa. Mut tiedätkö, susta voi nyt tuntua pahalta luovuttaa poika ja ehkä tuntuu että se sulta riistetään, mut jos pääsee paikkaan missä sen erityistarpeet huomioidaan, niin se on pojallekin parempi.

Mä asuin 6 vuotta lastenkodissa ja vaikka se päätös oli meidän äidille rankka (psykologin ja sossun yhteispäätös mitä äiti itki monta päivää), niin äitikin ymmärs että se oli kaikille paras ratkaisu. Jos olisin jäänyt kotiin, tuskin eläisin enää (olin itsetuhoinen ja agressiivinen).

Voimia sulle! Yritä ajatella mikä on lapsille parasta, vaikka tuntuis muuten pahalta!

[QUOTE="apua";23356917]Oikeastaan kyseessä on jo teini, 16v poika. Hänellä on autismi ja kehitysvamma. Meille tuli lapsen isän kanssa ero ja se ottaa pojalle tosi koville. On ollut nyt aika arvaamaton, karkailevainen ja väkivaltainen. Perheessä myös 3v, 7v ja 11v. Tämä vanhin on nyt eron jälkeen käyttäytynyt arvaamattomasti minua ja sisaruksiaan kohtaan, isänsä matkaan ei lähde lainkaan. Kun esim. käydään pöytään päivälliselle, niin vanhin ei istuudu, repii vain sitä tuolia, jolla isä on aina syönyt ja hermostuu kun kuvilla näytän että isä on toisessa talossa. Saattaa työntää kumoon minut, jonkun pikkusisaruksista tai vaikka koko pöydän. Parempaan päin kuitenkin koko ajan.

Nyt kuitenkin kävi niin, että tänään poika pääsi karkuun, kun olin suihkussa. Karkasi pelkissä boksereissa ilman kenkiä. Leikkipuiston ohi oli mennyt (luulen että suuntasi koululle, koska tänään olisi ollut koulupäivä, mutta poika kipeä joten piti jäädä kotiin) ja sieltä sitten joku lapsi oli jotain huudellut ja poika oli sitten käynyt tämän lapsen päälle, työntänyt kumoon ja huutanut. Tämän lapsen pph oli mennyt väliin ja poika oli kumonnut hänetkin. Poliisit pojan lopulta hakivat ja toivat kotiin, mutta ls-ilmon tekivät kun se kuuluu tehdä. Sossu sieltä jo soitti ja alkoi ehdottamaan laitokseen sijoittamista, jopa pakkosijoitusta väläytti.

Itse en halua poikaa vielä laitokseen, oliko tuossa nyt sitten jo perusteet pakkohuostaanotolle? Kyllähän sitä lapsi on karkuteilla ollut joskus jollakin jopa päiviä, eikä silti huostaanoteta. Tämä nyt vaan on hetken aikaa hankalaa, kunnes poika tottuu uusiin rutiineihin.[/QUOTE]

Karkailu on pikkujuttu väkivaltaan verrattuna. Lapsesi käy vieraan pienen lapsen ja pph kimppuun... olisin todella huolissani, enkä vähättelisi asiaa.

Ap, lapsesi on hyökännyt ventovieraan lapsen kimppuun ja käyttäytyy muitakin kohtaan aggressiivisesti. Lapsen paikka todella on laitoksessa, ihan jo muiden turvallisuuden vuoksi. Todennäköisesti tämä poika itsekin tuntee olonsa turvattomaksi kun käyttäytyy noin. Nyt kun teillä on ero perheessä tapahtunut, voisi laitokseen sijoittaminen mennä kivottmimmin tässä muidenkin muutosten ohessa. Muuten poika joutuu kipuilemaan tämän eroasian kanssa ja myöhemmin vielä laitokseen joutumisen vuoksi. Minua säälittää eniten pienemmät sisarukset, jotka joutuvat pelkäämään omassa kodissaan isoveljen vuoksi.

[QUOTE="vieras";23357412]Ap, lapsesi on hyökännyt ventovieraan lapsen kimppuun ja käyttäytyy muitakin kohtaan aggressiivisesti. Lapsen paikka todella on laitoksessa, ihan jo muiden turvallisuuden vuoksi. Todennäköisesti tämä poika itsekin tuntee olonsa turvattomaksi kun käyttäytyy noin. Nyt kun teillä on ero perheessä tapahtunut, voisi laitokseen sijoittaminen mennä kivottmimmin tässä muidenkin muutosten ohessa. Muuten poika joutuu kipuilemaan tämän eroasian kanssa ja myöhemmin vielä laitokseen joutumisen vuoksi. Minua säälittää eniten pienemmät sisarukset, jotka joutuvat pelkäämään omassa kodissaan isoveljen vuoksi.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä!

Eikö todella ole muuta vaihtoehtoa kun laitokseen kokonaan.
Tuntuu aika julmalta. Harvoinpa ketään muutakaan laitokseen suljetaan jos on väkivaltainen.
Toisaalta nää vastaukset kuvastaa niin nykyaikaa.. Pois vaan silmistä.
Mites äidistä ja perheestä eroaminan vaikkuttaisi poikaan jos isänlähtökin otti noin koville.
Nyt on kuitenkin kyseessä lapsi joka tarvii erityistä tukea ja apua.
Itse en olisi valmis tuossa tilanteessa laittamaan lasta pois.
Katsokaa kaikki kortit ja avut ensin.
Kurjaa jos joutuu tuommosen kriisin keskellä laitokseen.
Laspi varmasti tuntee että ensin isä hylkää ja sitten loputkin perheestä :(
Todella miettisin onko muuta vaihtoehtoa kun viedä lapsi kokonaan laitokseen.

Rinnekoti ei minusta (mulla on lapsuusiän autismi) vaikuttanut "laitokselta" perinteisessä mielessä, mitä siellä itse olen vieraillut. Olimme äitini (siellä töissä) luona uutena vuotena ja paikalliset nuoret olivat diskoilemassa kykyjensä mukaan ja tulivat sitten katsomaan ilotulitusta. Osa asuu osastoilla, osa asuu omissa asunnoissaan alueella.

Eikö todella ole muuta vaihtoehtoa kun laitokseen kokonaan.
Tuntuu aika julmalta. Harvoinpa ketään muutakaan laitokseen suljetaan jos on väkivaltainen.
Toisaalta nää vastaukset kuvastaa niin nykyaikaa.. Pois vaan silmistä.
Mites äidistä ja perheestä eroaminan vaikkuttaisi poikaan jos isänlähtökin otti noin koville.
Nyt on kuitenkin kyseessä lapsi joka tarvii erityistä tukea ja apua.
Itse en olisi valmis tuossa tilanteessa laittamaan lasta pois.
Katsokaa kaikki kortit ja avut ensin.
Kurjaa jos joutuu tuommosen kriisin keskellä laitokseen.
Laspi varmasti tuntee että ensin isä hylkää ja sitten loputkin perheestä :(
Todella miettisin onko muuta vaihtoehtoa kun viedä lapsi kokonaan laitokseen.

Tässä ei ole kyse siitä, että viedään pois silmistä kun ei välitetä. Täytyykö muiden lasten pelätä ja kenties kokea fyysistä väkivaltaa, jotta yhdellä on hyvä? Minusta tässä mennään siitä mistä aita on matalin, jos poika JÄÄ kotiin.

Ei mun mielestä tarvitse sijoittaa laitokseen mutta jotakin apua te tarvitsette.
Itsellä autistinen poika joka myös oireilee jos tapahtuu suuria muutoksia.
Poikasi ei ymmärrä missä isä on ja miksi. Hänellä on vamasti paha olo eikä se helpota laitoksessa.
Juttele jotakin toista vaihtoehtoa avuksi teille ja katso mitä teille tarjotaan ja miten voit sitoutua apuun. Ihan hitosti tsemppiä teille:)

Alkuperäinen kirjoittaja näkökulma;23357666:
Tässä ei ole kyse siitä, että viedään pois silmistä kun ei välitetä. Täytyykö muiden lasten pelätä ja kenties kokea fyysistä väkivaltaa, jotta yhdellä on hyvä? Minusta tässä mennään siitä mistä aita on matalin, jos poika JÄÄ kotiin.

Niinpä. Ja milläs äiti ehtii/pystyy estämään noin ison lapsen karkailun kun on monta pienempääkin vahdittavana. Ei tuollaisen nuoren voi vaan antaa karkailla koska on vaaraksi itselleen ja muille!

Alkuperäinen kirjoittaja näkökulma;23357666:

Älä höpötä soopaa, sulla ei varmasti ole kokemusta asioista ja mitä apua on saatavana.
Kysele leijonaemot ry:stä ja muilta vertaistuki ryhmistä apua AP.

Varmasti ajatus laitoksesta tuntuu todella pahalta. Mutta poikasi on väkivaltainen, siinä ovat jo nuoremmat sisarukset ja selkeästi muutkin vaarassa.

Toki laitoksen pitäisi olla viimeinen vaihtoehto. Juttelen nyt sossun kanssa, kaikken poikaa hoitavien tahojen. Kuuntelet mitä he voisivat suositella ja mitä apua tarjota.

Tämä kaikki johtuu ilmeisesti isän lähdöstä? Sen on varmasti pojalle vaikea paikka eikä hän ymmärrä asiaa eikä pysty sopeutumaan siihen.

Laitos on tottakai viimeinen vaihtoehto mutta apua te tarvitsette. Huomenna tartut puhelimeen ja pyydät apua ja neuvoja kaikilta poikaa hoitavilta tahoilta. Sillä ei tuo ole helppo tilanne lapsellekkaan.

Yhteistyössä