Lapsi tuli isänsä luota viikonlopun vietosta mukanaan poliklinikkalasku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jibbe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun pitää nyt tähän elatusjuttuun sanoa, että mun lapsen isa on elatusvastuussa 100 prosenttisesti, vaikka on etäisä. Sehän on aivan tuloista kiinni, hänellä isot tulot, minulla ei mitään. Eli maksaa kaiken. Suurinta mahdollista tukea

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Pitääkö sun maksaa myös ruokarahaa niiltä päiviltä, kun lapsi on isällään?
Isällä on tapaamisoikeus ja hän on vastuussa lapsesta ja lapsen ylläpidosta sinä aikana.
Jos isä ei osaa katsoa lapsen perään niin, ettei tapaturmia ja yllättäviä kuluja tule, eikä ole halukas "itse aiheuttamistaan" kuluista maksamaan, niin ehdota, että perutaan tapaamisoikeus.
Jos lapsi olisi ollut sun luona, eikä isällään, ko. tapaturmaa ei olisi sattunut.

no ootpa fiksu. totta kai tapaamioikeus perutaan noilla perusteilla...mistä tiedät että lapselle ei olisi sattunut äidin helmoissa mitään? kristallipallosta?

Alkuperäinen kirjoittaja ullis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Terveydenhuolto taitaa muuten itse päättää mihin lasku lähetetään, eli lapsen kotiosoitteeseen...

Mutta lasku oli annettu lapsen isälle eli ei lähetetty äidin osoitteeseen.

Ihan varmasti äiti voi kieltäytyä maksamasta.

Mistä tulostetaan se lasku mukaan??? HUS lähettää laskun kotiin rekisterissä olevaan osoitteeseen jos laskua tulee. Harva yksityinenkään laskua kirjoittaa vaan maksu tapahtuu luottokortilla tai käteisellä.

Oikeasti haluaisin nyt tietää =)

Alkuperäinen kirjoittaja mikrokitumoppi:
Terveydenhuolto taitaa muuten itse päättää mihin lasku lähetetään, eli lapsen kotiosoitteeseen...

Mistä tulostetaan se lasku mukaan??? HUS lähettää laskun kotiin rekisterissä olevaan osoitteeseen jos laskua tulee. Harva yksityinenkään laskua kirjoittaa vaan maksu tapahtuu luottokortilla tai käteisellä.

No ainakin Seinäjoella poleilla annetaan lasku mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja mikrokitumoppi:

No ainakin Seinäjoella poleilla annetaan lasku mukaan.

A-haa! Kiitos tiedosta :flower:

Miten se laskun käteen antaminen nyt on jonkulle kynnyskysymys tässä? Jos siellä perähikiällä se postitetaan kotiin se ei tarkoita sitä että ympäri Suomen se postitetaan kotiin.
Se perähikiän laskutus kun ei ole ainoa oikea tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Mielestäsi siis lapsen kulujen maksaja on huoltajuudesta ja asumisesta riippumatta se henkilö, jonka kanssa lapsi sattuu kullakin hetkellä olemaan?

No eiköhän se näin mene? Jos lapsi on päivähoidossa ja sattuu onnettomuus, niin mitä luulet joutuuko äiti maksamaan kulut vai maksaako kaupunki?

Tai jos lapsi on mummolassa hoidossa, ja sattuu haveri, niin luuletko että mummo maksattaa äidillä polimaksut? Riippuu tietenkin siitä onko äidin äiti vai isän äiti :D

Aha. Eli siis kun lapsi on viikonlopun mummolassa, menee kaverinsa kanssa leikkipuistoon, tipahtaa keinusta ja katkaisee jalkansa ja on sitten sairaalassa viikon, niin kuka maksaa sairaalalaskut? Mummo, kaveri, kaverin vanhemmat vai lapsen huoltaja? Ei kun varmaanin lapsen isä...

Ei tietenkään, isä ikinä maksa mitään! Hullu! Sossu maksaa isän osuuden lapsen elatuksesta ja äiti maksaa kaiken muun.
Ja kyllä mä uskon että jos mun lapsi menee siskoni luokse, ja hälle jotain siellä tapahtuu niin sisko maksaa. Katsos kun hän on vahingon sattuessa VASTUUSSA lapsesta.

Täytyy tää pointti muistaa seuraavan kerran kun joku palstalla nirisee miksi en kotiäitinä hoida kesäloman aikaan hänenkin lastaan, kun kerran ihan tässä naapurissa asutaan. Ei ole varaa maksaan kenenkän toisen lapsen sairaalamaksuja jos vahinko sattuisi käymään. En ole huolimaton tyyppi, mutta joskus vahinkoja sattuu, niin omille kuin vieraillekin lapsille.

Mielestäsi siis lapsen kulujen maksaja on huoltajuudesta ja asumisesta riippumatta se henkilö, jonka kanssa lapsi sattuu kullakin hetkellä olemaan?

No eiköhän se näin mene? Jos lapsi on päivähoidossa ja sattuu onnettomuus, niin mitä luulet joutuuko äiti maksamaan kulut vai maksaako kaupunki?

Tai jos lapsi on mummolassa hoidossa, ja sattuu haveri, niin luuletko että mummo maksattaa äidillä polimaksut? Riippuu tietenkin siitä onko äidin äiti vai isän äiti :D

Aha. Eli siis kun lapsi on viikonlopun mummolassa, menee kaverinsa kanssa leikkipuistoon, tipahtaa keinusta ja katkaisee jalkansa ja on sitten sairaalassa viikon, niin kuka maksaa sairaalalaskut? Mummo, kaveri, kaverin vanhemmat vai lapsen huoltaja? Ei kun varmaanin lapsen isä...

Ei tietenkään, isä ikinä maksa mitään! Hullu! Sossu maksaa isän osuuden lapsen elatuksesta ja äiti maksaa kaiken muun.
Ja kyllä mä uskon että jos mun lapsi menee siskoni luokse, ja hälle jotain siellä tapahtuu niin sisko maksaa. Katsos kun hän on vahingon sattuessa VASTUUSSA lapsesta.

Okei, eli kantsii siis tooodella harkita ennen kuin päästää esim. naapurin lapsia kylään. Ne voivat sairastua ja joudut maksamaan jopa vuosien lääkelaskut.

Meille ei ole tullut laskua lapsen päivystyspolikäynnistä, Husin alueella asutaan. Muista polikäynneistä tulee viikkojen päästä lasku lapsen nimellä omaan osoitteeseen, mikäli sitä ei ole paikan päällä (siis polilla) maksettu. Ap: n tarina ei voisi olla totta ainakaan pk-seudulla.

en asu pääkaupunkiseudulla.
pikkukaupungista kyse ja täällä tosiaan laskun saa ihan käteen, tilisiirtona tulostavat koneelta siinä samalla kun osoitetiedot kysellään.
täällä palstalla kai saa kirjoitella vaikka ei asu pääkaupunkiseudulla ?

No ei kyllä voi,ku se äiti on se lähivanhempi

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Isänhän ei ole tarkoitus kustantaa kokonaan lapsen elättämistä vaan puolet siitä.

:o mistä sinä tiedät että puolet? Ei se ole noin yksiselkoista, vaikka niinhän sitä tyhmempi luulisi :saint:
Kerrataanpa vielä: Elatus= lapsen elatuksen tarve jaettuna vanhempien elatuskyvyn mukaan. Eli missään ei sanota että puolet.
Tää on sellainen tosiyleinen harhaluulo jota ei sitten kannata totuutena levittää että se on aina puolet.[/quote]

No sori vaan, mutta kyllä se on about puolet yleensä, VAIKKA etällä olisi kuinka suuret tulot ja lähillä pienet.[/quote]

kyllä niitä elareita laskiessa otetaan molempien vanhempien elatuskyky huomioon. jos toinen tienaa 500?/kk ja toinen 5000?/kk, niin onhan se selvä, että tämä kymmenkertaisesti tienaava kykenee osallistumaan elatukseen suuremmalla summalla.
muoks, lainaukset ketuilleen.... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alle 18 vuotiaalta ei peritä edes päivystyskäyntiä.
Peritään jos on sairaalasta.

Ihmisillä on ihan ihme käsityksiä julkisen terveydenhuollon maksuttomuudesta. Se on maksutonta vain terveyskeskuksessa.

Espoossa ei ainakaan maksa. ikinä ei lapsilta ole laskua tullut.

No sori vaan, mutta kyllä se on about puolet yleensä, VAIKKA etällä olisi kuinka suuret tulot ja lähillä pienet.

Eipä mene ihan noinkaan :) Jos lähillä on erittäin pienet tulot, etä joutuu maksamaan isommat ruokot. Miul on täl hetkel tiukempi tilanne, joten asianajaja on laskenu elatusmaksuksi yli 400e ja sitähä se on kouluikäisen kohdalla. Siis elatuksen tarve kouluikäisellä on about 400e ja risat.

Alkuperäinen kirjoittaja =):
No sori vaan, mutta kyllä se on about puolet yleensä, VAIKKA etällä olisi kuinka suuret tulot ja lähillä pienet.

Eipä mene ihan noinkaan :) Jos lähillä on erittäin pienet tulot, etä joutuu maksamaan isommat ruokot. Miul on täl hetkel tiukempi tilanne, joten asianajaja on laskenu elatusmaksuksi yli 400e ja sitähä se on kouluikäisen kohdalla. Siis elatuksen tarve kouluikäisellä on about 400e ja risat.

Tais olla vähän vähemmän. Etsin tietoa just.

Nuo kuuluvat lähivanhemman maksettavaksi, jos elatustuki ei riitä niin hae siihen korotusta. Aivan kuten jos vaatteet repeytyvät niin lähivanhempi maksaa ne. Jos taas ei saa korotusta niin ainahan voi vaihtaa miehen lähivanhemmaksi, niin hän huomaa mitä lapsi maksaa.

Vanhemman elatuskyky määräytyy ohjeen mukaan hänen tulojensa pohjalta. Eräissä tapauksissa otetaan lisäksi huomioon vanhemman mahdollisuudet hankkia tuloja ja vanhemman varallisuus. Elatuskyvystään vanhempi saa yleisiin elinkustannuksiinsa vähentää ohjeessa osoitetun rahamäärän (420 - 500 ?/kk). Lisäksi hän saa vähentää joko tosiasiallisten tai kohtuullisina pidettävien kustannusten suuruisina muun muassa asumiskustannuksensa, erityiset terveydenhoitokustannukset ja työmatkakustannukset sekä eräin rajoituksin lapsen tapaamisesta aiheutuvat matkakustannukset. Myös opintolainan korot ja lyhennykset otetaan vähennyksenä huomioon. Jos vanhemmalla on muita elatusvastuita, hän saa lisäksi vähentää ohjeessa osoitetun määrän näiden täyttämiseksi.

Ai kuinka kiva iskä sun lapsilla :kieh: Kuulostaa hiukka samalta kuin mun es, lapset oli isällä viikolopun ja toisella oli alkanu särkemään korvaa lauantaina. No iskä ei vieny lasta lääkäriin kun kuitenki ne oli tulossa kotiin sunnuntaina ni mitä sitä suotta, sitä paitsi elareilla pitää lääkkeet maksaa :kieh: teki mieli lyödä sitä ukkoa lättyyn vaikka oon täysin väkivallaton ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja mui:
Ai kuinka kiva iskä sun lapsilla :kieh: Kuulostaa hiukka samalta kuin mun es, lapset oli isällä viikolopun ja toisella oli alkanu särkemään korvaa lauantaina. No iskä ei vieny lasta lääkäriin kun kuitenki ne oli tulossa kotiin sunnuntaina ni mitä sitä suotta, sitä paitsi elareilla pitää lääkkeet maksaa :kieh: teki mieli lyödä sitä ukkoa lättyyn vaikka oon täysin väkivallaton ihminen.

Johtuu ihan siitä että toimeentulotuessa kulut hyväksytään vain lähivanhemmalle. Tiedänpä yhden tapauksen jossa etäisä ei saanut hyväksyttyä toimeentulotukeen edes lasten viikonlopun ruokakuluja. Joskus isällä ei yksinkertaisesti ole varaa kunnon ruokaan, varsinkin jos hän on toimeentulotukea saava opiskelija.

Johtuu ihan siitä että toimeentulotuessa kulut hyväksytään vain lähivanhemmalle. Tiedänpä yhden tapauksen jossa etäisä ei saanut hyväksyttyä toimeentulotukeen edes lasten viikonlopun ruokakuluja. Joskus isällä ei yksinkertaisesti ole varaa kunnon ruokaan, varsinkin jos hän on toimeentulotukea saava opiskelija.

Kaljaan on kuitenki varaa ja tupakkaan :kieh: mut sepä siitä juu.

Kaljaan on kuitenki varaa ja tupakkaan :kieh: mut sepä siitä juu.

Ei tällä mun esimerkki-isällä. Ehkä äiditkään ei saisi valittaa elatustukien pienuutta jos polttavat tupakkaa tai juovat siideriä tms?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alle 18 vuotiaalta ei peritä edes päivystyskäyntiä.

jos menee terveyskeskukseen niin ei, mut sairaalan ensiavussa maksaa kyllä.

Ei meillä vaan maksa jos käy ensiavussa lapsi.. Koskaan ei ole ainakaan laskua tullut :)

Olet tainnut käydä vain terveyskeskuksessa koska jos menet oikein sairalaan esim. me joudumme menemään keskussairaalaan ensiapuun niin ikävä kyllä ne muistaa polimaksulla oli alaikänen tai ei

Tampereella ilta-, yö- ja viikonloppupäivystys on nykyään TAYSissa, ensiavun nimi on Acuta. Saman katon alla on sekä terveyskeskus- että erikoissairaanhoidon päivystys. Jos lapsen kanssa menee päivystykseen esim. haavan takia, hänet laitetaan tk-päivystykseen, eikä päivystysmaksua mene. Jos haava osoittautuu niin pahaksi että tarvitaan erikoissairaanhoitoa, lapsi siirretään erikoissairaahoidon puolelle (siis paperit siirretään, potilas pysyy siinä missä on), ja silloin menee polimaksu.

Käytäntöjä on siis monenlaisia.

Yhteistyössä