Lapsi tuli isänsä luota viikonlopun vietosta mukanaan poliklinikkalasku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jibbe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jibbe

Vieras
Oli käynyt tapaturma ja sormessa nyt tikkejä, isä oli vienyt lääkäriin ja lasku mulle !?
Soitin sitten että mitä tarkoittaa kun lasku tuli tänne onko ehkä vahingossa kulkeutunut..
Isä sanoo että koska hän maksaa jo elatusmaksua, mulle kuuluu tämä lasku..
Ok, mutta ei silti ihan mun järkeeni käy..
Kas kun ei matkakorvauksia multa vaadi kun oikein vei lapsensa lääkäriin.

Pitääkö sun maksaa myös ruokarahaa niiltä päiviltä, kun lapsi on isällään?
Isällä on tapaamisoikeus ja hän on vastuussa lapsesta ja lapsen ylläpidosta sinä aikana.
Jos isä ei osaa katsoa lapsen perään niin, ettei tapaturmia ja yllättäviä kuluja tule, eikä ole halukas "itse aiheuttamistaan" kuluista maksamaan, niin ehdota, että perutaan tapaamisoikeus.
Jos lapsi olisi ollut sun luona, eikä isällään, ko. tapaturmaa ei olisi sattunut.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alle 18 vuotiaalta ei peritä edes päivystyskäyntiä.
Peritään jos on sairaalasta.

Ihmisillä on ihan ihme käsityksiä julkisen terveydenhuollon maksuttomuudesta. Se on maksutonta vain terveyskeskuksessa.

Meillä Oulussa lapsen OYSin yhteispäivystyksessä käynti ei maksa mitään.

Ihmisillä on ihan ihme käsityksiä julkisen terveydenhuollon maksuttomuudesta. Se on maksutonta vain terveyskeskuksessa.

Meillä sitten sairaala ihan järjestään unohtaa lähettää poliklinikakmaksuja, kun on siellä käyty. Mielenkiintoista.

Tosiaan elatusmaksua määriteltäessä on otettu huomioon se, että lapsi on välillä isällään. Siellä ollessa isä huolehtii lapsen kuluista. Eli lasku kuuluu isälle.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Isällä on tapaamisoikeus ja hän on vastuussa lapsesta ja lapsen ylläpidosta sinä aikana.
Jos isä ei osaa katsoa lapsen perään niin, ettei tapaturmia ja yllättäviä kuluja tule, eikä ole halukas "itse aiheuttamistaan" kuluista maksamaan, niin ehdota, että perutaan tapaamisoikeus.
Jos lapsi olisi ollut sun luona, eikä isällään, ko. tapaturmaa ei olisi sattunut.

Että otetaan lapsi kiristysvälineeksi? Taitaa olla jopa rikos. Lapsen terveydenhoitomenoista vastaa lähivanhempi, riippumatta siitä missä päin maailmaa lapsi on. Tuollaisilta äideiltä pitäisi viedä huoltajuus ehdottomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja !:

Meillä Oulussa lapsen OYSin yhteispäivystyksessä käynti ei maksa mitään.
Niin, koska se on terveyskeskuksen ja sairaalan yhteinen ja terkkarin puolella ei maksa...

no jos tältä äidiltä viedään huoltajuus ja sen saa esim tämä isä, niin kuka maksaa lapsesta koituvat laskut tämän jälkeen kun isää ne ei ainakaan näytä kiinnostavan.
Isähän kuvittelee lapsen kulujen olevan kuussa 130-220e noissa summissahan pyörii keskimääräisesti elatusmaksut..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Että otetaan lapsi kiristysvälineeksi? Taitaa olla jopa rikos. Lapsen terveydenhoitomenoista vastaa lähivanhempi, riippumatta siitä missä päin maailmaa lapsi on. Tuollaisilta äideiltä pitäisi viedä huoltajuus ehdottomasti.

Missä kohdassa käskin kiristää? Sanoin, että ehdota. Eiköhän pelkkä ehdotus laita isää ajattelemaan asiaa paremmin.
Tuskin se isä niin isoa elaria maksaa, ettei sen jälkeen ole varaa yhtä lääkärimaksua maksaa.

Sitäpaitsi, miten se voi olla rikos, jos se yhteisymmärryksessä sovittaisiin? Siis jos isä ei missään tapauksessa haluaisi mitään ylimääräisiä kuluja maksaa?

Korjaus viestiisi. Isällä ei ole tapaamisoikeutta vaan lapsella juridisesti ja miten voit sanoa, että ei olisi tapahtunut onnettomuutta jos olisi ollut äidillään. Mistä sen tiedät vaikka olisi käynyt pahemmin? Aika hyvä heitto tuo, että tapaamiset perutaan :) Voi raukkaa.
12v lapsi voi päättää haluaako mennä etävanhemman luokse vai ei.

Oli se summa mikä tahansa minkä elatusta saa, niin se ei ole etävanhemman vika jos lähi kokee sen liian pieneksi ja riittämättömäksi. Pitäisi olla tyytyväinen, että saa edes jotakin tai ainahan voi antaa lapsen sille etälle ja maksaa itse elatuksen.

Yhteistyössä