Lapsi sai sairaskohtauksen - palomiesten huono käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihminen kun on hädissään, niin hän tunnistaa muiden ihmisen toiminnan aivan erilaiseksi, muistaa tapahtumat, sanomiset ja ajan väärin. Oikeasti ovat voineet tulla hyvin nopeasti paikalle, olleet hyvin asiallisia ja ammattitaitoisia. Sinä vain olet poiminut muistiisi aivan eri asiat, joista nyt itket täällä.

[QUOTE="Mää vaan";23614428]Toivottavasti kenenkään palomiehen ei tarvitse koskaan tulla Sinun kotiisi.

Ihan sama, yrittävätkö pelastaa tenavan hengen vai ei, käydäänkö heidän päälle miten vain tai estetäänkö heitä pelastamasta lapsen henkeä, niin valitus vaan ja auttajien ura seis.

Palstahan on puolillaan vauhkoajia, jotka kuvittelevat heillä olevan oikeus käyttäytyä miten lystää muita kohtaan vain. Sinun lapsesi ei ollut tuossa tilanteessa ja Sinä tuomitse muita ihmisiä. Täällä on haukuttu hätäkeskukset ja ensivasteet, jotka ovat ilmeisesti kuitenkin toimineet resurssiensa mukaan niinkuin voivat, tietämättä mistään mitään.

MUTTA KYLLÄHÄN ÄITI SAA TEHDÄ MITÄ HALUAA!!!

Voi tsiisas, suurelle osalle on antais omia lapsia kasvatettavaksi...[/QUOTE]

Miksi sinä tehtailet näitä typeriä kommenttejasi? Lopeta jo.

Itse asiaan: Miksi niitä letku-lasseja lähetetään ambulanssin sijaan, jos eivät mitään osaa tehdä? Mikä hiton järki siinä on? Joku jo sanoikin että ei sairaanhoitajaakaan lähetetä tulta sammuttamaan.

Toiseksi: Joo joo, ihmisiä ovat, mutta ilmeisen ammattitaidottomia, elleivät osaa käyttäytyä asiallisesti. Kannattaa siinä tapauksessa vaihtaa alaa. Ilman muuta asia on selvitettävä, jos asiakkaalle on jäänyt kuva, että on käytös on ollut epäasiallista.

Kiilu silmät olis voinu hoitaa homman laittamalla käyrän äidin suuhun ja vaimentamalla täl tavalla HÄIRIÖtekijän.

Nuo valaisevat kiilusilmä kommenttien kirjottajat tuppaa olemaan hoitajat.net ja vepari foorumeiden "aktiiveja". Noille kommenteille ei kannata antaa pienintäkään arvoa. Luulevat olevansa jumalasta seuraavia tietämättä todellisuudesta hevon helvettiä.

Palomiesten täytyi kysellä sinulta tapahtumista, jotta he tietäisivät mikä lasta mahdollisesti vaivaa. Se tietenkin kuulostaa ihmeelliseltä, jos kaikki palomiehet vain juttelevat äidin kanssa eikä yksikään huomioi itse potilasta. Tuollaisessa tilanteessa, että potilas on sinertävä ja pyörii kauhuissaan maassa, täytyisi kyllä pelastusalan ammattilaisen tietää, että joku nyt estää hengitystä kulkemasta ja on siis pyrittävä heti avaamaan hengitystiet. Itselläni ei ole tietoa palomiesten koulutuksesta ym. joten en tiedä millaisia välineitä he kuljettavat mukanaan, onko kenties adrenaliinipiikki automaattisesti mukana jne., mutta tuollaisessa tilanteessa täytyisi nyt edes perusensiaputaitoja käyttää välittömästi, jotta hengitystiet avautuisivat.

Joskus tuollaisessa hätätilanteessa potilaan omainen tai potilas itse on yksinkertaisesti niin hätääntynyt ja paniikissa, että ensihoitajat joutuvat korottaa ääntään ja hyvä ettei läpsimään poskille jotta saisi toisen reagoimaan ja kuuntelemaan. Sitä en tiedä oliko tässä tilanteessa aiheellista tiuskia. Tuo heitto:"Eikö meidän apu kelpaakkaan?" oli kyllä täysin asiaton.

Kyllähän valituksen voi tehdä, jos itselle on jäänyt jotain hampaankoloon, mutta itse näkisin, että tärkeintä on, että potilas saatiin ajoissa hoitoon ja kuntoon.

selvittäkäähän ihimiset kuulkaa itsellenne mitä on ensiAPU ja ensiHOITO ovat kaksi täysin eri asiaa.. ensiAPU on maalikoiden antamaa, sitä voi antaa kuka tahansa! mutta ensiHOITO on aina ammattilaisten antamaa hoitoa ( sairaanhoitaja, ensihoitaja, lähihoitaja joka erikoistunut ensihoitoon..) ja faktaa on se että pääkaupunki seudulla ei päde samat säännöt kun muualla suomessa. Helsingissä on pitkä matka jos joutuu ajamaan lanssilla 15km, mutta esim rovaniemellä matkaa on 100km kohteeseen!!! (rovaniemi- lohiniva)
ja lapissa ensivastetta käytetään muutenkin hieman eri tavalla kuin pääkaupunki seudulla.. ja valitettavaa on se että läheskään kaikilla ensivasteena toimivilla ei ole minkään laisia lääkelupia! eli eivät saa antaa edes esim. buranaa!
tiedän kyllä mistä puhun sillä olen toiminut maalikkona ensiapuryhmissä, ensivasteena ja ammattilaisena..

Täällä periferialla toimin päätöissä lähihoitajana, sen lisäksi olen vapaaehtoinen ensivasteessa. Käytännössä ensivaste hommissa olen täysin ilmaiseksi, saan 2 kertaa viikossa koulutusta hätäensiapuun ja oheisiin mittauslaitteisiin, joilla saan tietää, mitä kehossa tapahtuu. Minulla on mahdollisuus olla yhteydessä saapuvaan ambulanssiin, jolloin voin kertoa tilanteen vakavuuden ja samalla ns. "valmistella" potilas perustason tai hoitotason ambulanssille, he tekevät sitten arvioita lääkäriambulanssin kanssa, että tarvtaanko tehdä hätätoimenpiteitä ja sen että pitääkö lääkärin saapua paikalle tekemään tarvittavia ns. "avanteita ja leikkaavia"toimenpiteitä. Lähin ambulanssi saattaa olla pahimmassa tapauksessa jopa 40min päässä, jolloin ensivasteen tärkeys ja tarve korostuu. ensivasteessa on vain taito pyrkiä pitämään kohde potilaan elintoiminnot ns. "toiminnassa" kunnes saadaan ammattitaitoinen sairaanhoitaja, jolla on luvat pistämisiin taikka lääkinnälliseen apuun, sekä lääkäri puhelimen päässä tavoiteltavissa. Ensivastehommissa olen ollut myös muutaman lapsen kanssa tekemisissä, voin sanoa, että lapsen auttaminen tulee ottamaan todella lujille taitojen suhteen. jokaisessa kurssissa, missä olen ollut, on harjoiteltu käsittelemään "hysteeristä" ihmistä, sekä antamaan tukea henkisesti, kun on saapunut ambulanssi paikalle.

Yhteistyössä