Täällä periferialla toimin päätöissä lähihoitajana, sen lisäksi olen vapaaehtoinen ensivasteessa. Käytännössä ensivaste hommissa olen täysin ilmaiseksi, saan 2 kertaa viikossa koulutusta hätäensiapuun ja oheisiin mittauslaitteisiin, joilla saan tietää, mitä kehossa tapahtuu. Minulla on mahdollisuus olla yhteydessä saapuvaan ambulanssiin, jolloin voin kertoa tilanteen vakavuuden ja samalla ns. "valmistella" potilas perustason tai hoitotason ambulanssille, he tekevät sitten arvioita lääkäriambulanssin kanssa, että tarvtaanko tehdä hätätoimenpiteitä ja sen että pitääkö lääkärin saapua paikalle tekemään tarvittavia ns. "avanteita ja leikkaavia"toimenpiteitä. Lähin ambulanssi saattaa olla pahimmassa tapauksessa jopa 40min päässä, jolloin ensivasteen tärkeys ja tarve korostuu. ensivasteessa on vain taito pyrkiä pitämään kohde potilaan elintoiminnot ns. "toiminnassa" kunnes saadaan ammattitaitoinen sairaanhoitaja, jolla on luvat pistämisiin taikka lääkinnälliseen apuun, sekä lääkäri puhelimen päässä tavoiteltavissa. Ensivastehommissa olen ollut myös muutaman lapsen kanssa tekemisissä, voin sanoa, että lapsen auttaminen tulee ottamaan todella lujille taitojen suhteen. jokaisessa kurssissa, missä olen ollut, on harjoiteltu käsittelemään "hysteeristä" ihmistä, sekä antamaan tukea henkisesti, kun on saapunut ambulanssi paikalle.