Lapsi & risat & kysymyksiä

Voi pylly. Meillä lähtee pienempi risojen poistoon. Mä olen asiasta 100% varma. Juon kahvini ja soitan lääkärille :| Korvatulehduksia aina aika ajoin, mutta kun tuo kuorsaa... Ja tuntuu että hengityskin taukoilee välillä. Ja toi kuorsaaminen & korvatulehdukset, niin...

Voi pylly. Kauanko se toipuminen kestää? Eli koska pystyy syömään normaalisti jne...? Siis noin, about, suunnilleen... Jotain tietoa? :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Kitarisat on pienempi juttu ja siitä toipuminen ei kovin kauaa käsittääkseni vie. Nielurisojen poistosta jää isompi "haava-alue" ja toipuminen vie vissiin parisen viikkoa. Tai niin ainakin naapurin likalla kesti.
Mulla on semmonen kutina, että meillä on kyse nielurisoista. Mutta saa nähdä nyt.
 
meidän kaksi poikaa on myös tässä mietinnässä että mitä niiden risojen kanssa tehdään.. yksikin angiina vielä niin taitaa lääkäri laittaaa lähetteen eteenpäin. mutta minä en ikinä opi kummat ne on jotka tuossa tapauksessa poistettais, nielu- vai kitarisat??
kaverin pojalta leikattiin jommat kummat ja meni varmaan parisen viikkoa kun alkoi olla ihan kunnossa. eipä juuri poika ollut syönyt mitään ruokaa koko aikana. mehuja ja jätskiä meni paremmin.
 
Meillä likalta poistettiin kitarisat ja putkitettiin korvat karvan yli 2v. Toipui parissa päivässä entiselleen. Samana, ja seuraavana päivänä annettiin kipulääkettä, ja lämmintä ruokaa välteltiin myös pari päivää. Nopeasti siitä toipuu, luottavaisin mielin vaan lääkäriin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
Meidän tytöllä olis tässä kuussa risojen poisto ja samalla putket korviin,toivottavasti tää sairastelu alkaa sitten helpottamaan.
Itteänikin kiinnostaisi tietää että kauan menee toipumiseen..
Mä haluaisin tietää, että a) miten kauan siitä ollaan ihan kotona toipumassa ja b) miten kauan se kurkku on kipeänä, eli miten esim. syöminen - koska onnistuu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Meillä likalta poistettiin kitarisat ja putkitettiin korvat karvan yli 2v. Toipui parissa päivässä entiselleen. Samana, ja seuraavana päivänä annettiin kipulääkettä, ja lämmintä ruokaa välteltiin myös pari päivää. Nopeasti siitä toipuu, luottavaisin mielin vaan lääkäriin!
Oho, no melko nopeaa teillä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
Meidän tytöllä olis tässä kuussa risojen poisto ja samalla putket korviin,toivottavasti tää sairastelu alkaa sitten helpottamaan.
Itteänikin kiinnostaisi tietää että kauan menee toipumiseen..
Mä haluaisin tietää, että a) miten kauan siitä ollaan ihan kotona toipumassa ja b) miten kauan se kurkku on kipeänä, eli miten esim. syöminen - koska onnistuu?
No jos nielurisat poistetaan, niin mielellään sen yhdenviikon pitäis olla kohtuuiisisti, toipuminen kun vie sen kaksi viikkoa noin about. Kurkkukipua on ehkä sen viikon ajan ja sillon annetaankin säännöllisesti särkylääkettä. Ekat päivät pahimmat, silloin yleensä menee vaan mehua ja jätskiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Meillä likalta poistettiin kitarisat ja putkitettiin korvat karvan yli 2v. Toipui parissa päivässä entiselleen. Samana, ja seuraavana päivänä annettiin kipulääkettä, ja lämmintä ruokaa välteltiin myös pari päivää. Nopeasti siitä toipuu, luottavaisin mielin vaan lääkäriin!
Oho, no melko nopeaa teillä :)
Kitarisathan on siellä nielun ja nenän välissä.. Hiukka hassusti selitetty kyllä! Mutta nopeasti siitä lapsi toipuu, mitä pienempi sen nopeemmin. Näin lääkäritkin väitti. Kouluikäisellä toipuminen vie jo hiukan enemmän aikaa. Mut kyllä se menee nopsaan ohi, ei se muutamaa päivää pidempään kestä, jos ei sitten tule jotain komplikaatioita, mitkä taas on harvinaisia.
 
Ne ottaa röntgen kuvat juu päästä, ei niitä risoja muuten nähdäkään minkä kokoiset ne on. Siis kitarisoja, nielurisat on sitte asia erikseen.. Me oltiin leikkauksen jälkeen sairaalassa sen aikaa, että tyttö toipui nukutuksesta, ja saatiin syömään jäätelöä. Muutama tunti tais mennä. Sit päästiin kotiin, se tehdään ainakin täälläpäin siis päiväkirurgisesti (keski-suomessa) .
 
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Kitarisat on pienempi juttu ja siitä toipuminen ei kovin kauaa käsittääkseni vie. Nielurisojen poistosta jää isompi "haava-alue" ja toipuminen vie vissiin parisen viikkoa. Tai niin ainakin naapurin likalla kesti.
Mulla on semmonen kutina, että meillä on kyse nielurisoista. Mutta saa nähdä nyt.
Jos poika kovasti kuorsaa ja korvat vaivaa mä väittäsin et silloin on juurikin kitarisoista kyse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Ok. Kiitän.

...kuvaakohan ne ton pojan muuten?
Ööh,ei meillä ainakaan mitään kuvia otettu.
Meillä kuvattiin esikoista aikanaan, ja sanottiin että melko isot risat on, mutta niille ei tehty mitään.
Niin joo,me käytiin korvalääkärillä korvatulehdusten takia ja samalla sanoi et poistetaan kitarisat,kun laittoi lähetteen putkien laittoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Kitarisat on pienempi juttu ja siitä toipuminen ei kovin kauaa käsittääkseni vie. Nielurisojen poistosta jää isompi "haava-alue" ja toipuminen vie vissiin parisen viikkoa. Tai niin ainakin naapurin likalla kesti.
Mulla on semmonen kutina, että meillä on kyse nielurisoista. Mutta saa nähdä nyt.
Jos poika kovasti kuorsaa ja korvat vaivaa mä väittäsin et silloin on juurikin kitarisoista kyse.
No mä epäilin nielurisoja ihan siksi, kun toi mies menee aina vaikeinta polkua :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Ne ottaa röntgen kuvat juu päästä, ei niitä risoja muuten nähdäkään minkä kokoiset ne on. Siis kitarisoja, nielurisat on sitte asia erikseen.. Me oltiin leikkauksen jälkeen sairaalassa sen aikaa, että tyttö toipui nukutuksesta, ja saatiin syömään jäätelöä. Muutama tunti tais mennä. Sit päästiin kotiin, se tehdään ainakin täälläpäin siis päiväkirurgisesti (keski-suomessa) .
Me mennään Koksiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Ok. Kiitän.

...kuvaakohan ne ton pojan muuten?
Ööh,ei meillä ainakaan mitään kuvia otettu.
Kummatkos risat teillä on menossa poistoon? (jopas kuulosti hauskalle..)

Vastasitkin jo aiemmin.. Kyllä ne yleensä kuvataan, mut voihan olla et lääkäri poistaa ne ns. rutiinisti, kun ne monesti siihen korvien ilmastointiin vaikuttaa.
 
vieras
Kitarisat on kahdelta poistettu.
Samana päivänä käskivät välttää lämmintä ruokaa ja tosi kiinteää. Sairauslomaa kirjoittivat yhden päivän. Kipulääkettä tarvittaessa.
Noi on ollu operaatiossa noin 1,5 vuotiaina ja aamulla klo 9.00, sairaalasta kotiin noin klo 13 ja illalla ovat jo olleet ihan "kunnossa"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Ok. Kiitän.

...kuvaakohan ne ton pojan muuten?
Ööh,ei meillä ainakaan mitään kuvia otettu.
Kummatkos risat teillä on menossa poistoon? (jopas kuulosti hauskalle..)

Vastasitkin jo aiemmin.. Kyllä ne yleensä kuvataan, mut voihan olla et lääkäri poistaa ne ns. rutiinisti, kun ne monesti siihen korvien ilmastointiin vaikuttaa.
Mä en ole ihan varma mitä se lääkäri tarkoitti,oisko ollut alempi?
*muoks* tällä viikolla pitäis tulla lappu postissa et milloin se leikkaus on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mutku:
meidän kaksi poikaa on myös tässä mietinnässä että mitä niiden risojen kanssa tehdään.. yksikin angiina vielä niin taitaa lääkäri laittaaa lähetteen eteenpäin. mutta minä en ikinä opi kummat ne on jotka tuossa tapauksessa poistettais, nielu- vai kitarisat??
kaverin pojalta leikattiin jommat kummat ja meni varmaan parisen viikkoa kun alkoi olla ihan kunnossa. eipä juuri poika ollut syönyt mitään ruokaa koko aikana. mehuja ja jätskiä meni paremmin.
Jos toistuvia angiinoita, niin sillon lähtee nielurisat. Nielurisat sä näät kun avaat suun ja kurkkaat sinne kurkkuun. Kitarisat on sitten tuolla nenäonteloissa, ja niitä ei näe kuin röntgekuvista. :)
 
Kitarisaleikkaus on aika iisi juttu; meillä kahdelta pojalta leikattu ja muutaman tunnin kuluttua leikkauksesta ovat olleet kunnossa. Toiselta (5v) leikattiin myös nielurisat elokuussa. Kuorsasi ja kakisteli tosi paljon kurkkuaan, risat oli isot. Leikkaus meni hyvin, pari tuntia oli tarkkailussa leikkauksen jälkeen. Säännöllinen lääkitys oli tärkeää ja eka viikko oli pahin, parissa viikossa toipui hyvin.
 

Yhteistyössä