Lapsi retuuttaa koiraa - mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Uusioperhekuvio käynnissä. Koiran kanssa muutettu perheeseen n. 1kk sitten. Lapset 3v. En ole heille vielä kunnollinen äitihahmo, mutta ei auta isänkään kieltämiset.

Rangaistus lapselle joka ikinen kerta, kun koiraan koskee. Jäähylle.

Näin tehtiin meillä pojan kanssa. Joka ikisestä kerrasta kun koski koiraan negatiivisessa mielessä tai heitti sitä lelulla, lähti poika jäähylle. Kävihän se aika monta kertaa jäähyllä, mutta kiusaaminen loppui muutamassa päivässä kokonaan. Nyt 4-vuotiaana on vaikea kuvitellakaan, että meillä oli sellaista. Hoitaa, silittää, puhuu niin lämpimästi meidän koirasta. Olen kuullut, että monilla muillakin on ollut samaa.. Sitten taas jotkut sanovat, että heidän lapsi ei ikinä satuttaisi eläintä. Meidän nuorempi poika on taas ollut aivan eri maata.. Ei mitään ongelmia :)

[QUOTE="Turhautunut";29086492]Uusioperhekuvio käynnissä. Koiran kanssa muutettu perheeseen n. 1kk sitten. Lapset 3v. En ole heille vielä kunnollinen äitihahmo, mutta ei auta isänkään kieltämiset.[/QUOTE]

Kolmevuotiaat lapset edellisestä liitosta miehellä(kaksoset?), kuukauden olette yhdessä asuneet ja vauva tulossa? Ymmärsinkö oikein?

Kunnon keskustelu miehen kanssa lasten käytöksestä olisi varmaan paikallaan. Ja edelleen olen sitä mieltä, että etsi tarvittaessa uusi koti koirallesi. Ikinä en omaa koiraani antaisi kenenkään retuuttaa.

Ellei vanhemmat opeta niin kyllä se luonto lopulta opettaa...

Eli opeta itse, tai koira tekee sen joku päivä teidän aikuisten puolesta. Siihenhän se tökkiminen viimeistään loppuu, kun koira hotkasee sormet suuhunsa. Miten voi olla mahdollista, että te ette saa aisoihin kahta 3-vuotiasta? Nosteleeko ne teidät ilmaan ja heittää seinään, jos puututte koiran retuutukseen... Jäähyä ja sanktioita kehiin!

Uutuudenviehätystä siis, menee ohi :) Nyt vaan radikaalit aseet käyttöön, toivottavasti mies on samalla linjalla. Ihan kohta ne penikat hoksaa ettei se koiran jahtaaminen nyt niin kivaa ole. Jos nyt jaksaisit panostaa siihen lapsien kouluttamiseen miten koiria kohdellaan, ruokitte ja kävelytätte yhdessä, ostatte leluja ja leikitätte niin kyllä ongelmat ratkeaa :) Opeta vaikka namien piilotusta niin koirallakin on mukavaa muksujen kanssa. Mua aina naurattaa oma muksu ja koirat, niillä on niin omat jutut ettei aina aukea äidille, kerrankin veteli tussilla sinisiä vauhtiraitoja koiran kyljet tussilla ja koira ei moinaankaan, on siis sellainen kalju kaveri :D

TÄH?

Laita nyt helvetti ne kakarasi kuriin!:O Kuka sitä eläintä suojelee jos et sinä?

Meillä on aina ollut kissoja, ja myös koiria. KUKAAN lapsista (minä tai veljeni lapsuudessa, omat lapseni nyt, veljeni lapset omassa perheessään) ei kohtele kaltoin eläimiä. Se on asennekasvatusta, josta vanhemmat ovat vastuussa. Koiran retuuttamisesta tai muusta kaltoinkohtelusta seuraa lapsille rangaistus. Sen pitäisi olla ihan selvää. Jos lapset ovat terveitä, he ymmärtävät kiellon ja tajuavat sen rangaistuksen/jäähyn kautta. Auta nyt sitä eläintä hyvä ihminen!!!

Tai jos annat tilanteen jatkua niin muistathan, että kun se päivä tulee että koira saa tarpeekseen ja puree lapsiasi kasvoihin tai puolustaa itseään, älä sitten missään tilanteessa syytä siitä koiraa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Berttaliini
Alkuperäinen kirjoittaja voi yhen tähen;29086865:
Uutuudenviehätystä siis, menee ohi :) Nyt vaan radikaalit aseet käyttöön, toivottavasti mies on samalla linjalla. Ihan kohta ne penikat hoksaa ettei se koiran jahtaaminen nyt niin kivaa ole. Jos nyt jaksaisit panostaa siihen lapsien kouluttamiseen miten koiria kohdellaan, ruokitte ja kävelytätte yhdessä, ostatte leluja ja leikitätte niin kyllä ongelmat ratkeaa :) Opeta vaikka namien piilotusta niin koirallakin on mukavaa muksujen kanssa. Mua aina naurattaa oma muksu ja koirat, niillä on niin omat jutut ettei aina aukea äidille, kerrankin veteli tussilla sinisiä vauhtiraitoja koiran kyljet tussilla ja koira ei moinaankaan, on siis sellainen kalju kaveri :D

Mites jos vauvankin kanssa tulee "uutuudenviehätystä"? Onko sekin vaan :)

Mie olen tiukkapipo eläinten kohtelun suhteen... Ja aivan varmasti olen turvannut/ turvaan omien elukoitten kanssa sen, ettei niitä lapset eikä muutkaan revi tai retuuta. Ja tosiaan, niinkuin on jo sanottu, älä syytä koiraa jos se puolustautuakseen sitten nappaisee lapsia jossain vaiheessa.

Minua mietityttää, että minkähän ikäisiä lapsia teillä on? Kun muutettiin avovaimoni kanssa yhteen, minulla oli nuorempi lapsi taaperoiässä ja vanhempi leikki-ikäinen (vieläpä erityislapsi) ja avovaimollani oli aikuinen kissa, joka ei ollut ikinä elänyt lasten kanssa saman katon alla. Aika hurja yhtälö, mutta kun heti alusta pitäen pisti lapset nuhteeseen siitä, miten kissaa käsitellään, ei siinä kauan tarvinnut käskyttää ja huomautella.

Onko loppujen lopuksi ongelmana lasten ymmärtämättömyys vai se, ettei sinulla ja lapsillasi ole sellaista yhteyttä ja vuorovaikutussuhdetta, että lapset kuuntelisivat mitä sinä heille sanot? Ehdottaisin siis, että otat asiaksesi pitää kuukauden ajan hali- ja toimintaterapiaa niille lapsillesi. Kuukauden ajan toimit joka päivä aktiivisesti lastesi kanssa ja keskityt lapsiisi oikein erityisen tehokkaasti. Olen aivan varma, että lapset toimivat mieluummin äitinsä kanssa kuin ryntäävät kiusaamaan koiraa.

Tässäpä aivan äärettömän hyvä neuvo, ota tästä vaarin! Ihan oikeasti, olen huomannut omien lasten kans, et mitä enemmän niiden kanssa viettää aikaa ja touhuaa, sekä keskittyy heihin oikeasti, ei mistään sanomalehden yli murahdellen vaan tosissaan läsnäolemalla, sitä helpompaa on kurinpito.

[QUOTE="sipsi";29078419]Meillä oli ihan itsestäänselvää tytön pienenä ollessa, ettei koiraa kiusata, ei millään lailla. Lelut on lelulaatikossa ja koira on koira, elävä olento, joka tuntee kipua ja pelkoa. En jaksa uskoa, ettei roti lapsille löydy. ja jos koira on perheenjäsen, josta ei hennota luopua, niin onko oikein antaa toisten perheenjäsenten kiusata sitä tuolla lailla? Kärjistetysti kysyn nyt, mitä sitten, jos lapset tuollalailla vauvaakin vanuttavat?

Ihan oikeasti, en ymmärrä. Ehkä koiran olisi parempi olla aikuisperheessä, tahikka kodissa, jossa lapset(kin) osaavat eläimiä kunnioittaa ja antaa niille asiankuuluvan rauhan.[/QUOTE]

Hyvä pointti. Kyllä konstit löytyy, jos haluaa.
Meillä on kodinvaihtaja, joka tuli juuri tuollaisesta kodista kuin ap:lla. Koira oli ehtinyt viettää jo puoli vuotta pihalla yksinään (oli tosi huonossa kunnossa), koska sitä ei voinut pitää enää sisällä lasten käytöksen takia. Ongelmasta kertoi aika paljon se, että kun kävimme toisen koiramme kanssa heillä tutustumiskäynnillä, perheen lapset yrittivät kikatellen repiä koiraamme hännästä, eikä äiti tuumannut asiaan mitään. Joillakin ihmisillä ei vaan pitäisi olla lemmikkieläimiä.
Kannattaa muistaa, että koiran kiusaaminen todennäköisesti yltyy, kun lapset kasvavat, jos heillä ei ole nyt mitään kunnioitusta eläintä kohtaan. Ei mene kauan, niin koiraparka toimittaa jo potkupallon virkaa. Sekin on nähty.
Ihan ensimmäiseksi koiralle pitää järjestää oma paikka, johon se pääsee lapsia pakoon, ja lapsille tehdään selväksi, että koiraa ei häiritä. Lisäksi koiran ja lasten kanssa kannattaa yhdessä puuhata jotain rakentavaa, käydä lenkillä, heittää palloa jne., niin että lapset tajuavat, miten koiran kanssa ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;29086773:
Koiralle haulikkoo ja pennulle selkäsauna

Koiran tarpeista olen eri mieltä, mutta muilta osin allekirjoitan Majurin lausunnon.

Milloin muksu osaa ottaa askeleen ja sanoa "Äiti", niin hän osaa myös kohdella perheen koiraa asianmukaisesti. Ihan pieni ei hallitse raajojaan, joten hyväntahtoiset taputukset ja silitykset saattavat olla kovakouraisia, mutta koira ymmärtää ne hyväntahtoisiksi.

Mä olen tavannut kymmeniä koiria, jotka vahtivat pikkutaaperoa positiivisessa mielessä kuin haukka. Ymmärtävät sen, että tuo on isännän pentu, jolle ei saa tapahtua mitään pahaa. Taaperon kasvaessa kohti teini- ikää kyseinen koira on lapsen paras kaveri.

Koiralta tommoista käytöstä ei voi vaatia. Sen voi ja tulee vaatia, että koira sietää lapsen läsnäoloa.

Mut lapselta voi ja tulee vaatia sitä, että kohtelee perheen koiraa asianmukaisesti. Sitä kutsutaan lasten kasvatukseksi.

Meillä tuo 11kk osaa kyllä silittää kissoja nätisti kun niin ollaan opetettu. Ihan normaalisti sanomalla ja esimerkkiä näyttämällä on mennyt perille. Eikä itse sano vielä kuin pari puolikasta sanaa, mutta ymmärtää kyllä paljon.

[QUOTE="Turhautunut";29078372]Sepä tässä onkin, kun koira on tullut perheeseen myöhemmin kuin lapset, joten ei oo vauvasta asti tottuneet koiraa käsittelemään.[/QUOTE]

Ei se oo selitys. Ei meil oo koiraa mutta koskaan ei tuo ole sellasia repiny/kiusannu vaikkei olekaan kasvanu koiran kanssa. mummulassa esim kuitenki on paljon tekemisissä. Tuli koira enne tai jälkeen lasten niin asia on tehtävä selväksi.

Yhteistyössä