lapsi reilu vuoden, ei alotettu pottailua...

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
nuorin aloitti omasta tahdostaan vasta joskus 2 v jälkeen ja oppi suunnilleen viikossa kun tiesi mistä on kysymys. eipä tarvinnut äidin juosta potan ja luutun kanssa hänen perässään kun ei leikitty kuivaa (ja kuivaksi oppinutta äitiä) ennen sitä.
lapsi oikeasti oppii sitten kun osaa hallita rakkonsa ja suolensa toimintaa, ennen sitä äiti säästää noin vaipoissa (jos silti pitää vaipan eikä kuvittele että treenaamalla saa oppimaan lapsen aikaisemmin kuin oikeasti aika on).
kaksi vanhempaa oppi aikaisemmin ja alkoi sitten kun osasivat istua potalla mutta en tiedä miten kannatti ja miten paljon meni aikaa vai oliko sitä aikaa enemmän yhden kanssa kuin kahden pienen

m
Meillä aloitettiin 1 v. 10 kk kun meni päiväkotiin. Siellä sanottiin että ei kiirettä sillä lapset oppivat kuiviksi keskimäärin 2,5 v. iässä ja pojat tätä vähän myöhemmin. Eli sillä aikaisin pottailulla ei varsinaisesti voi asiaa edesauttaa, hyvin ehtii vielä 2 v.:na aloittaa. Poika on nyt 2,5 v. ja kakat tekee pottaan ja osaa potalle pyytääkin jo. Pissan tuloa ei vielä hallitse mutta sopivasti pottailu ajoittamalla pissatkin tulee pottaan. Öisin ei ole enää yli vuoteen pissannut.

4lapsen äiti
Ennen vuoden ikää kaikilla, lähinnä sen takia että tulee hommat tutuksi, eikä vastustusta ole kun taas pari vuotiaalla voi hyvinkin olla.
Tää pienin on 11 kk ja joka aamu jo pissaa pottaa, muuten vaan satunaisesti, mutta ton aamun kyllä jo osaa, koska ei ole sattumaa.

Aloittakaa vaan, ihan pieniä hetkiä jne. ihan mukavaahan se on.

mammaH
Me ollaan nyt pikkuhiljaa aloitetu 2-vuotiaan kanssa. Hyvin ilmoittaa jo hädän, joskus vaan liian myöhään =) Esikoisen kanssa aloitettiin 2v3kk iässä ja meni pari kuukautta kun oli täysin vaipaton.

Potta ollu tyrkyllä varmaan siitä asti ku pojat osas kävellä. Eivät menneet edes istumaan ku lähemmäs 3 vuotiaana ja esikosta tuli samoin tein päiväkuiva. kuopus seuras perässä ja on 2 vuotiaana päivä kuiva, suurin piirtein :xmas:

minä
Ei siinä pottailussa oo mun mielestä liian aikasin mitään järkeä. Lapsi jossain kohtaa päättää kyllä ittekkin ettei vaippaan enää halua kakkia.
Ensin pitää tuntea että koska pissa tulee, ennen kuin voi olla kuiva.

Siinä parin vuoden pintaan on hyvä aloitella, jos lapsi on halukas. Pakolla siitä ei tuu mitään.

Joten sulla ei oo mitään kiirettä!

s
Meidän poitsu on nyt 2v1kk eikä pottailua oo vielää aloitettu.. Potta on kyllä tuttu, kun pk:ssa käyttävät unien jälkeen.. Tosin parin viikon päästä ois tarkotus alkaa harjoittelemaan, kun jään äippälomalle.. Kyllähän sitä kuivaksi kerkeää..

äippä
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Alkuperäinen kirjoittaja Piimä:
Esikoisen kanssa 7kk ja kuopusen kanssa 8-9kk iässä.
Mun on pakko kysyä, kun ei meidän tyttö vielä edes kävele, et miten ihmeessä aloittaa pottailu jo silloin?
No se lapsi laitetaan siihen potalle..aamulla, ennen ruokaa, ruuan jälkeen, unien jälkeen, ulos lähtiessä, ulkoa tullessa jne..jne.. Tämä systeemi myös päiväkodeissa, joissa potatetaan jo 9kk vanhoja lapsia ihan samalla lailla kuin vanhempiakin. (näin ainakin omassa päiväkodissani, jossa olen töissä).

m
4 kk iästä käytetty potalla, 2-viikkoisesta asti kakatettu ja pissatettu pöntöllä, yleensä vaipanvaihdon yhteydessä. Tarkoituksena säästää vaippoja, ja totuttaa. Nyt melkein 8kk, ja mielummin kakkaa ja pissaakin pönttöön tai pottaan, jos oikeaan aikaan laitetaan. Joskus ilmaiseekin että nyt pitää päästä, mutta vaippoihinkin kyllä riittää vielä tavaraa. Kokonaan ilman vaippaa aletaan pitää sitten kun osaa selvästi ilmaista hädän.

Piimä
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Alkuperäinen kirjoittaja Piimä:
Esikoisen kanssa 7kk ja kuopusen kanssa 8-9kk iässä.
Mun on pakko kysyä, kun ei meidän tyttö vielä edes kävele, et miten ihmeessä aloittaa pottailu jo silloin?
Esikoinen lähti kävelemään 6kk iässä ja aluksi se oli sellasta, että istutaan potalla 2 sekunttia ja lähdettiin kävelemään... kerta kerralta viihtyi istumassa siinä pitempään ja katteli jotakin lehteä samalla. Kuopus seisoi tuetta tuolloin ja se meni ihan itse istumaan yksi aamu potalle vaipat päällä ja kokeilin vaan ottaa vaipan pois välistä, niin se aamupissa tuli sinne pottaan. Sen jälkeen ollaan laitettu potalle istuskelemaan ja joka aamu on pissat pottaan tehty ja kakat myös aika usein. Nyt neiti on 1v 2kk ja se menee paukuttelemaan vessaovea että tahtoo istumaan potalle, vaikka puhua ei osaakkaan. Säästyy äitillä vaippapyykkiä, kun kestovaippoja käytetään. Päiväkodissa vähän ihmeteltiin aluksi, kun ei paljoa vahinkoja vaippoihin tule ja hyvillään nekin siitä ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
nuorin aloitti omasta tahdostaan vasta joskus 2 v jälkeen ja oppi suunnilleen viikossa kun tiesi mistä on kysymys. eipä tarvinnut äidin juosta potan ja luutun kanssa hänen perässään kun ei leikitty kuivaa (ja kuivaksi oppinutta äitiä) ennen sitä.
lapsi oikeasti oppii sitten kun osaa hallita rakkonsa ja suolensa toimintaa, ennen sitä äiti säästää noin vaipoissa (jos silti pitää vaipan eikä kuvittele että treenaamalla saa oppimaan lapsen aikaisemmin kuin oikeasti aika on).
kaksi vanhempaa oppi aikaisemmin ja alkoi sitten kun osasivat istua potalla mutta en tiedä miten kannatti ja miten paljon meni aikaa vai oliko sitä aikaa enemmän yhden kanssa kuin kahden pienen
Näimpä. Ei ne temput auta jos ei lapsi hoksaa. Minä olen oppinut kuivaksi yli 2v eikä se paljon kehuttu kestovaippa+potatus nopeuttanu, samoin omani alko hoksia 2v ja äkkiä oppikin. Sitä anoppikin on sanonu että ei hänenkään pojat aikanaan aikaseen oppineet vaikka sillon oli harsot ja ahkera potatus.

Emma
Esikoisen kanssa aloitettiin pottailu ihan tutustumismielessä kun hän oli 6 kk ikäinen ja osasi istua tukevasti. Parin kuukauden pottailun jälkeen halusi aina tehdä kakan vain pottaan. Jos kakka meinasi tulla vaippaan, tuloksena oli kauhea hätähuuto. Pissat saatiin saaliiksi vain ihan satunnaisesti. Varsinainen kuivaksiopettelu aloitettiin hänen ollessaan 2-vuotias, ja vain kolme viikkoa meni siihen että lapsi oli täysin kuiva.

Kuopus on nyt 1 v 2 kk ja käytän potalla vain muutaman kerran viikossa, eli aina kun viitsin. Istuu siinä pari sekuntia, nousee sitten ylös ja istuu, nousee jne. Tosi harvoin saadaan mitään saalista, mutta eipä se ole tarkoituskaan vielä tämän ikäisellä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meillä aloitettiin 1 v. 10 kk kun meni päiväkotiin. Siellä sanottiin että ei kiirettä sillä lapset oppivat kuiviksi keskimäärin 2,5 v. iässä ja pojat tätä vähän myöhemmin. Eli sillä aikaisin pottailulla ei varsinaisesti voi asiaa edesauttaa, hyvin ehtii vielä 2 v.:na aloittaa. Poika on nyt 2,5 v. ja kakat tekee pottaan ja osaa potalle pyytääkin jo. Pissan tuloa ei vielä hallitse mutta sopivasti pottailu ajoittamalla pissatkin tulee pottaan. Öisin ei ole enää yli vuoteen pissannut.
Ei kaikki pojat opi kuivaksi vasta 3-vuotiaana. Meidän poika oppi 1 v 6 kk ikäisenä ja yövaippakin jäi melkein heti sen jälkeen. Alkoi totutella pottaan siinä vaiheessa kun oppi istumaan ja tarkoituksena ei ollut opettaa alle vuoden ikäistä kuivaksi, vaan tehdä potasta samanlainen rutiini kuin vaikka hampaiden pesusta. Mulla ei ollut mitään intoa pestä kestovaippoja 3 vuotta, joten en mitenkään estellyt kun lapsi alkoi itse hokea kakka kakka, kun halusi vessaan. Tämä tarkoitti siis vessahätää yleensäkin, ei osannut sanoa pissahätä. 1 v 7 kk ikäisenä hän alkoi öisin kömpiä meidän sängyn viereen vaipoissaan ja pyysi vessaan, joten yövaippakin jäi sitten pois. Päiväkodissa oltiin kovin tyytyväisiä kuivaksi oppineeseen lapseen. Sanoivat ihan suoraan, että helpottaa tosi paljon heidän työtään kun edes yksi pieni on kuiva.

Kun itselläni on molemmat lapset oppineet kuivaksi alle 2-vuotiaana, niin en oikeen ymmärrä näitä ohjeita, ettei kannata edes aloittaa pottailua vielä 2-vuotiaanakaan, koska lapset, varsinkin pojat, oppivat vasta 3-v. Mutta kukin tavallaan. Jos joku toinen tykkää pyykätä kestoja monta vuotta tai kantaa kertiksiä kaatopaikalle kilokaupalla, niin siitä vaan.

km
Mä oon aloittanu siinä vaihees kun lapsi itse kiinnostuu potalla käymisestä ja kun lapsi alkaa huomata, että vaippa on märkä tai ilmoittaa kun pissa on juuri tullut vaippaan. Se on tapahtunut kummallakin lapsella n 2 vuoden iässä. Kuiviksi ovat sit oppineet muutamassa viikossa ilman hirveitä pottarumbia ja vaivannäköjä. Mun mielestä henk koht on ajan ja voimavarojen tuhlausta potattaa niin pientä, joka ei ymmärrä potalla käymisen ideasta mitään eikä tunnista omaa vessahätäänsä tai sitä että vaippa kastuu. Samaa mieltä on moni asiaan perehtynyt asiantuntija. ja mitä omassa kaveripiirissä on lapsia (ja niitä riittää, n 47 alle kouluikäistä) niin nää alle vuoden vanhasta potalla käyneet ei oo oppineet yhtään sen nopeampaa kuivaksi kuin ne, ketä on alettu käyttää potalla vasta ku lapsella on jotain hajua siitä miksi niin tehdään.

Eli mä en vielä hätäilisi vaan odottelisin, paitsi jos haluat välttämättä nähdä hirveästi vaivaa tai pottailu on sun mielestä muuten kivaa.

km
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Ei kaikki pojat opi kuivaksi vasta 3-vuotiaana. Meidän poika oppi 1 v 6 kk ikäisenä ja yövaippakin jäi melkein heti sen jälkeen. Alkoi totutella pottaan siinä vaiheessa kun oppi istumaan ja tarkoituksena ei ollut opettaa alle vuoden ikäistä kuivaksi, vaan tehdä potasta samanlainen rutiini kuin vaikka hampaiden pesusta. Mulla ei ollut mitään intoa pestä kestovaippoja 3 vuotta, joten en mitenkään estellyt kun lapsi alkoi itse hokea kakka kakka, kun halusi vessaan. Tämä tarkoitti siis vessahätää yleensäkin, ei osannut sanoa pissahätä. 1 v 7 kk ikäisenä hän alkoi öisin kömpiä meidän sängyn viereen vaipoissaan ja pyysi vessaan, joten yövaippakin jäi sitten pois. Päiväkodissa oltiin kovin tyytyväisiä kuivaksi oppineeseen lapseen. Sanoivat ihan suoraan, että helpottaa tosi paljon heidän työtään kun edes yksi pieni on kuiva.

Kun itselläni on molemmat lapset oppineet kuivaksi alle 2-vuotiaana, niin en oikeen ymmärrä näitä ohjeita, ettei kannata edes aloittaa pottailua vielä 2-vuotiaanakaan, koska lapset, varsinkin pojat, oppivat vasta 3-v. Mutta kukin tavallaan. Jos joku toinen tykkää pyykätä kestoja monta vuotta tai kantaa kertiksiä kaatopaikalle kilokaupalla, niin siitä vaan.
Meidän poika oli täysin kuiva 2v3kk ja potalla alkoi käydä vasta tasan 2vuotiaana. Sitä ennen kyllä kokeiltiin ilman vaippaa oloa ja potalla käymistä, mutta pojalla ei selvästikään ollu mitään hajua mitä tapahtuu ja miksi, joten jätettiin homma sikseen ja aloitettii sit ku ekan kerran ite pyysi potalle.

Yhteistyössä