Mun on pakko kysyä, kun ei meidän tyttö vielä edes kävele, et miten ihmeessä aloittaa pottailu jo silloin?Alkuperäinen kirjoittaja Piimä:Esikoisen kanssa 7kk ja kuopusen kanssa 8-9kk iässä.
No se lapsi laitetaan siihen potalle..aamulla, ennen ruokaa, ruuan jälkeen, unien jälkeen, ulos lähtiessä, ulkoa tullessa jne..jne.. Tämä systeemi myös päiväkodeissa, joissa potatetaan jo 9kk vanhoja lapsia ihan samalla lailla kuin vanhempiakin. (näin ainakin omassa päiväkodissani, jossa olen töissä).Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:Mun on pakko kysyä, kun ei meidän tyttö vielä edes kävele, et miten ihmeessä aloittaa pottailu jo silloin?Alkuperäinen kirjoittaja Piimä:Esikoisen kanssa 7kk ja kuopusen kanssa 8-9kk iässä.
Esikoinen lähti kävelemään 6kk iässä ja aluksi se oli sellasta, että istutaan potalla 2 sekunttia ja lähdettiin kävelemään... kerta kerralta viihtyi istumassa siinä pitempään ja katteli jotakin lehteä samalla. Kuopus seisoi tuetta tuolloin ja se meni ihan itse istumaan yksi aamu potalle vaipat päällä ja kokeilin vaan ottaa vaipan pois välistä, niin se aamupissa tuli sinne pottaan. Sen jälkeen ollaan laitettu potalle istuskelemaan ja joka aamu on pissat pottaan tehty ja kakat myös aika usein. Nyt neiti on 1v 2kk ja se menee paukuttelemaan vessaovea että tahtoo istumaan potalle, vaikka puhua ei osaakkaan. Säästyy äitillä vaippapyykkiä, kun kestovaippoja käytetään. Päiväkodissa vähän ihmeteltiin aluksi, kun ei paljoa vahinkoja vaippoihin tule ja hyvillään nekin siitä ovat.Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:Mun on pakko kysyä, kun ei meidän tyttö vielä edes kävele, et miten ihmeessä aloittaa pottailu jo silloin?Alkuperäinen kirjoittaja Piimä:Esikoisen kanssa 7kk ja kuopusen kanssa 8-9kk iässä.
Näimpä. Ei ne temput auta jos ei lapsi hoksaa. Minä olen oppinut kuivaksi yli 2v eikä se paljon kehuttu kestovaippa+potatus nopeuttanu, samoin omani alko hoksia 2v ja äkkiä oppikin. Sitä anoppikin on sanonu että ei hänenkään pojat aikanaan aikaseen oppineet vaikka sillon oli harsot ja ahkera potatus.Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:nuorin aloitti omasta tahdostaan vasta joskus 2 v jälkeen ja oppi suunnilleen viikossa kun tiesi mistä on kysymys. eipä tarvinnut äidin juosta potan ja luutun kanssa hänen perässään kun ei leikitty kuivaa (ja kuivaksi oppinutta äitiä) ennen sitä.
lapsi oikeasti oppii sitten kun osaa hallita rakkonsa ja suolensa toimintaa, ennen sitä äiti säästää noin vaipoissa (jos silti pitää vaipan eikä kuvittele että treenaamalla saa oppimaan lapsen aikaisemmin kuin oikeasti aika on).
kaksi vanhempaa oppi aikaisemmin ja alkoi sitten kun osasivat istua potalla mutta en tiedä miten kannatti ja miten paljon meni aikaa vai oliko sitä aikaa enemmän yhden kanssa kuin kahden pienen
Ei kaikki pojat opi kuivaksi vasta 3-vuotiaana. Meidän poika oppi 1 v 6 kk ikäisenä ja yövaippakin jäi melkein heti sen jälkeen. Alkoi totutella pottaan siinä vaiheessa kun oppi istumaan ja tarkoituksena ei ollut opettaa alle vuoden ikäistä kuivaksi, vaan tehdä potasta samanlainen rutiini kuin vaikka hampaiden pesusta. Mulla ei ollut mitään intoa pestä kestovaippoja 3 vuotta, joten en mitenkään estellyt kun lapsi alkoi itse hokea kakka kakka, kun halusi vessaan. Tämä tarkoitti siis vessahätää yleensäkin, ei osannut sanoa pissahätä. 1 v 7 kk ikäisenä hän alkoi öisin kömpiä meidän sängyn viereen vaipoissaan ja pyysi vessaan, joten yövaippakin jäi sitten pois. Päiväkodissa oltiin kovin tyytyväisiä kuivaksi oppineeseen lapseen. Sanoivat ihan suoraan, että helpottaa tosi paljon heidän työtään kun edes yksi pieni on kuiva.Alkuperäinen kirjoittaja m:Meillä aloitettiin 1 v. 10 kk kun meni päiväkotiin. Siellä sanottiin että ei kiirettä sillä lapset oppivat kuiviksi keskimäärin 2,5 v. iässä ja pojat tätä vähän myöhemmin. Eli sillä aikaisin pottailulla ei varsinaisesti voi asiaa edesauttaa, hyvin ehtii vielä 2 v.:na aloittaa. Poika on nyt 2,5 v. ja kakat tekee pottaan ja osaa potalle pyytääkin jo. Pissan tuloa ei vielä hallitse mutta sopivasti pottailu ajoittamalla pissatkin tulee pottaan. Öisin ei ole enää yli vuoteen pissannut.
Meidän poika oli täysin kuiva 2v3kk ja potalla alkoi käydä vasta tasan 2vuotiaana. Sitä ennen kyllä kokeiltiin ilman vaippaa oloa ja potalla käymistä, mutta pojalla ei selvästikään ollu mitään hajua mitä tapahtuu ja miksi, joten jätettiin homma sikseen ja aloitettii sit ku ekan kerran ite pyysi potalle.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ei kaikki pojat opi kuivaksi vasta 3-vuotiaana. Meidän poika oppi 1 v 6 kk ikäisenä ja yövaippakin jäi melkein heti sen jälkeen. Alkoi totutella pottaan siinä vaiheessa kun oppi istumaan ja tarkoituksena ei ollut opettaa alle vuoden ikäistä kuivaksi, vaan tehdä potasta samanlainen rutiini kuin vaikka hampaiden pesusta. Mulla ei ollut mitään intoa pestä kestovaippoja 3 vuotta, joten en mitenkään estellyt kun lapsi alkoi itse hokea kakka kakka, kun halusi vessaan. Tämä tarkoitti siis vessahätää yleensäkin, ei osannut sanoa pissahätä. 1 v 7 kk ikäisenä hän alkoi öisin kömpiä meidän sängyn viereen vaipoissaan ja pyysi vessaan, joten yövaippakin jäi sitten pois. Päiväkodissa oltiin kovin tyytyväisiä kuivaksi oppineeseen lapseen. Sanoivat ihan suoraan, että helpottaa tosi paljon heidän työtään kun edes yksi pieni on kuiva.Alkuperäinen kirjoittaja m:Meillä aloitettiin 1 v. 10 kk kun meni päiväkotiin. Siellä sanottiin että ei kiirettä sillä lapset oppivat kuiviksi keskimäärin 2,5 v. iässä ja pojat tätä vähän myöhemmin. Eli sillä aikaisin pottailulla ei varsinaisesti voi asiaa edesauttaa, hyvin ehtii vielä 2 v.:na aloittaa. Poika on nyt 2,5 v. ja kakat tekee pottaan ja osaa potalle pyytääkin jo. Pissan tuloa ei vielä hallitse mutta sopivasti pottailu ajoittamalla pissatkin tulee pottaan. Öisin ei ole enää yli vuoteen pissannut.
Kun itselläni on molemmat lapset oppineet kuivaksi alle 2-vuotiaana, niin en oikeen ymmärrä näitä ohjeita, ettei kannata edes aloittaa pottailua vielä 2-vuotiaanakaan, koska lapset, varsinkin pojat, oppivat vasta 3-v. Mutta kukin tavallaan. Jos joku toinen tykkää pyykätä kestoja monta vuotta tai kantaa kertiksiä kaatopaikalle kilokaupalla, niin siitä vaan.