Itse luulin, että olen pahasti jälkijunassa, kun en ollut tajunnut tenavan ollessa 10kk, että olisi pitänyt potta jo ostaa. Täällä netissä kaikki tuntui aloittaneen 6kk iästä vähintään. Mutta tuttavien kanssa kun asiasta juttelin, kaikki vain naureskelivat, että noo, he ovat vasta lähemmäs kahden vuoden ikää aloitelleet. Ei kiirettä.
No, hankin sen potan kuitenkin ja jonkun aikaa harjoiteltiin sitä käyttöä 10 kk iässä. Kunnes totesin, että ajanhukkaahan tämä on. Ei poika tästä mitään ymmärrä.
1,5-vuotiaana kokeiltiin uudelleen. Nyt alkoi tuntua, että tästä tuleekin jotain. Ensin aamulla ja illalla potalle. Tenava meni pph-hoitajalle, joka istutti säännönmukaisesti potalle. Kotona kanssa aloitettiin parin tunnin välein laittaa potalle. Vaippa alkoi pysyä kuivana päivän aikana.
2v 2kk otettiin päivävaippa pois. Muutama vahinko tuli ja tulee joskus silloin tällöin edelleen. Nyt tenava 2,5-vuotias. Noin 2v 3-4kk iässä alkoi itse huomata, milloin on pissahätä. Päivävaippaa pidetään vielä silloin tällöin, jos on tiedossa pitkä matka eikä vessasta ole varmuutta. Yövaippa on vielä silloin tällöin aika märkä, mutta välillä kuiva. Kohta varmaan kokeillaan ottaa sekin pois.
Ollaan yritetty aina kehua, kun pottaan on tullut jotain. Jos ei olekaan tullut mitään, se on kuitattu vain, ettei väliä, nyt ei ollutkaan pissa-/kakkahätä. On yritetty opettaa, ettei se potalla käyminen mitään erikoista ole, siellä on vain käytävä. Ei liian suurta asiaa pottailusta ole tehty. Joskus olen kuitenkin väkisinkin potalle vienyt, kun olen huomannut, että se on pelkkää kiukuttelua. Mutta alkuaikoina varoin tekemästä potasta pelon aihetta. Juu, ja joskus tuli kokeiltua kirjan lukua pottailua aloitettaessa, josko viihtyisi paremmin potalla, mutta siitä ei oikein hyötyä ollut. Meillä sitten lopulta tajusi itse pottailun tarkoituksen. Vippakonstit oli vähän turhia.