lapsi reilu vuoden, ei alotettu pottailua...

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Molemmat on ollu 7kk, kun on aloitettu säännöllinen pottailu.

Kuopus on nyt 11kk, ja käy potalla 4-6 krt päivässä, ja kakat tulee sinne pääsääntöisesti, pissat melkein joka kerta kans. Henk. koht. olen ehdottomasti aikaisen pottailun puolesta puhuja, mutta jokainen saa valita miten tässä asiassa etenee.
Mun mielestä on kaks eri asiaa ne, että pysyykö taapero kuivana sen takia, että vanhemmat on niin innokkaita potalla istuttajia vai onko hän kuiva sen takia, että itse sanoo koska tulee hätä ja haluaa tai menee potalle. Kyllä hyvinkin pienen saa "kuivaksi" kun on tarpeeksi ahkera potalla istuttaja, mutta kertooko se lapsen kyvystä tunnistaa hätänsä ja mennä potalle vai vanhempien ahkeruudesta. Vaippojen suhteen tietysti tulee säästöä jos niitä ei mene potalla käymisen ansiosta. Mutta itse en tunne yhtäkään puolitoistavuotiasta, joka oma-aloitteisesti sanoo että nyt on pissahätä ja pitää mennä vessaan. Kaksvuotiaiden joukossa niitä jo sitten on.

Mutta tapansa kullakin. Itse aion kolmannenkin lapseni laittaa potalle vasta kun lapsella alkaa olla asiasta jotain hajua. En todellakaa ala alle vuoden vanhana istuttaa, ellei oo joku varhaiskypsä joka jo silloin ymmärtää mistä on kyse.
Esikoinen meni tuon ikäisenä ruoan jälkeen vessaan automaattisesti, ja teki tarpeensa pottaan. Tiedä sitten, että oliko se vaan opittu tapa, vai tunnistiko hän hädän, mutta joka tapauksessa päivävaippa otettiin pois 1v 8kk ikäisenä, ja silloin kyllä jo ilmoitti hätänsä. Ja minä ajattelen tätä asiaa jo pyllynpesun ja rahansäästön kannalta. Kyllä pienenkin voi opettaa kuivaksi aikaisin, mutta se vaatii vanhemmilta aktiivisuutta.

1 v 9 kk (tms) ja 2 v 2 kk. Sen ikäisiä muksut oli kun aloitettiin OIKEA pottailu, sitä ennenkin toki olivat potan nähneet & siinä satunnaisesti istuneet.

Tyttö oppi päivä- ja yökuivaksi samantien eli 2 v 2 kk, poika oli päiväkuiva noin samassa iässä mutta yövaippa oli pidempään. Ei nuo poikkeuksellisen myöhään vaipattomiksi siis oppineet, vaikkei vauvaiässä pottailua aloitettukaan. Päinvastoin, iso osa ikätovereista viihtyi vaipoissa kauemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Molemmat on ollu 7kk, kun on aloitettu säännöllinen pottailu.

Kuopus on nyt 11kk, ja käy potalla 4-6 krt päivässä, ja kakat tulee sinne pääsääntöisesti, pissat melkein joka kerta kans. Henk. koht. olen ehdottomasti aikaisen pottailun puolesta puhuja, mutta jokainen saa valita miten tässä asiassa etenee.
Mun mielestä on kaks eri asiaa ne, että pysyykö taapero kuivana sen takia, että vanhemmat on niin innokkaita potalla istuttajia vai onko hän kuiva sen takia, että itse sanoo koska tulee hätä ja haluaa tai menee potalle. Kyllä hyvinkin pienen saa "kuivaksi" kun on tarpeeksi ahkera potalla istuttaja, mutta kertooko se lapsen kyvystä tunnistaa hätänsä ja mennä potalle vai vanhempien ahkeruudesta. Vaippojen suhteen tietysti tulee säästöä jos niitä ei mene potalla käymisen ansiosta. Mutta itse en tunne yhtäkään puolitoistavuotiasta, joka oma-aloitteisesti sanoo että nyt on pissahätä ja pitää mennä vessaan. Kaksvuotiaiden joukossa niitä jo sitten on.

Mutta tapansa kullakin. Itse aion kolmannenkin lapseni laittaa potalle vasta kun lapsella alkaa olla asiasta jotain hajua. En todellakaa ala alle vuoden vanhana istuttaa, ellei oo joku varhaiskypsä joka jo silloin ymmärtää mistä on kyse.
Esikoinen meni tuon ikäisenä ruoan jälkeen vessaan automaattisesti, ja teki tarpeensa pottaan. Tiedä sitten, että oliko se vaan opittu tapa, vai tunnistiko hän hädän, mutta joka tapauksessa päivävaippa otettiin pois 1v 8kk ikäisenä, ja silloin kyllä jo ilmoitti hätänsä. Ja minä ajattelen tätä asiaa jo pyllynpesun ja rahansäästön kannalta. Kyllä pienenkin voi opettaa kuivaksi aikaisin, mutta se vaatii vanhemmilta aktiivisuutta.
Ei voi jollei lapsi hoksaa. VOit istuttaa potalla kokoajan mutta jos ei älyä niin ei sinne mitään tuu vaan aivan muualle kuten meillä. Se ei oo kiinni vaan vanhemmista ja aktiivisuudesta. Ohan se kiva aatella että on itse opettanut ja siksi on aikaseen kuiva.

joku
Itse luulin, että olen pahasti jälkijunassa, kun en ollut tajunnut tenavan ollessa 10kk, että olisi pitänyt potta jo ostaa. Täällä netissä kaikki tuntui aloittaneen 6kk iästä vähintään. Mutta tuttavien kanssa kun asiasta juttelin, kaikki vain naureskelivat, että noo, he ovat vasta lähemmäs kahden vuoden ikää aloitelleet. Ei kiirettä.

No, hankin sen potan kuitenkin ja jonkun aikaa harjoiteltiin sitä käyttöä 10 kk iässä. Kunnes totesin, että ajanhukkaahan tämä on. Ei poika tästä mitään ymmärrä.

1,5-vuotiaana kokeiltiin uudelleen. Nyt alkoi tuntua, että tästä tuleekin jotain. Ensin aamulla ja illalla potalle. Tenava meni pph-hoitajalle, joka istutti säännönmukaisesti potalle. Kotona kanssa aloitettiin parin tunnin välein laittaa potalle. Vaippa alkoi pysyä kuivana päivän aikana.

2v 2kk otettiin päivävaippa pois. Muutama vahinko tuli ja tulee joskus silloin tällöin edelleen. Nyt tenava 2,5-vuotias. Noin 2v 3-4kk iässä alkoi itse huomata, milloin on pissahätä. Päivävaippaa pidetään vielä silloin tällöin, jos on tiedossa pitkä matka eikä vessasta ole varmuutta. Yövaippa on vielä silloin tällöin aika märkä, mutta välillä kuiva. Kohta varmaan kokeillaan ottaa sekin pois.

Ollaan yritetty aina kehua, kun pottaan on tullut jotain. Jos ei olekaan tullut mitään, se on kuitattu vain, ettei väliä, nyt ei ollutkaan pissa-/kakkahätä. On yritetty opettaa, ettei se potalla käyminen mitään erikoista ole, siellä on vain käytävä. Ei liian suurta asiaa pottailusta ole tehty. Joskus olen kuitenkin väkisinkin potalle vienyt, kun olen huomannut, että se on pelkkää kiukuttelua. Mutta alkuaikoina varoin tekemästä potasta pelon aihetta. Juu, ja joskus tuli kokeiltua kirjan lukua pottailua aloitettaessa, josko viihtyisi paremmin potalla, mutta siitä ei oikein hyötyä ollut. Meillä sitten lopulta tajusi itse pottailun tarkoituksen. Vippakonstit oli vähän turhia.

äitinen
meillä aloitettiin pottailu esikoisen kanssa n. 1,5-vuotiaana. meni kyllä aika kauan, että oppi homman jujun. päiväkuiva oli 2,5-vuotiaana, yökuiva 3-vuotiaana.
kuopus on nyt 1v8kk ja välillä käy istumassa potalla, mutta vain kerran tai kaksi on pissa tullut pottaan. ei osaa vielä ilmaista vessahätäänsä. potalla kun istuu, nousee siitä vähän väliä pois. mutta kaikki opitaan aikanaan :)

Yhteistyössä