Lapsi rattaissa

Mya
Minkä ikäistä lasta te kuljetatte vielä rattaissa? Aloin vaan miettiä, kun tossa iltalenkillä tuli vastaan varmasti 5-vuotias tyttö, joka istui rattaissa. Terveeltä tyttö näytti, vaikka voihan tietysti olla mahdollista, että oli jotenkin sairas.

Aloin vaan sitten pohtia, että mihin ikään asti lasta yleensä viedään rattaissa...

 
Meillä vielä kohta 5vee rattaissa,mutta me kävelläänkin niin pitkiä matkoja,kun ei autoa omisteta ja harvoin linkillä ajellaan.Tosin muksu saa välillä jalotella ja kävellä...ei viitti kokoaikaa istuttaa.
 
-hmm-
Meidän 2v4kk ei enää rattaisiin pääse, koska pienempi niissä on ja tuplat jo myytiin pois muutama kuukausi sitten.. mutta juu, en enää tuon ikäistä työntelisi jos kävellä osaisi (ja normaalilapsi osaa kyllä ).
 
Mya
saa kai sitä tällaistakin asiaa miettiä...kun ei täällä kuulema jakseta mitään masennusjuttujakaan lukea... tuntuu vaan lapsen rääkkäykseltä jos 5 veetä viedään rattaissa... Sitt vielä mietitään miks lapset lihoo.... Eri asia on sitt tietysti pitkät lenkit. Tuntuu vaan ett osa mammoista laittaa vielä koululaisenkin rattaisiin niin pääsee linja-autola ilmaseks.
 
vieras
Kuopus oli viis veenä vielä vähänkään pidemmillä matkoilla rattaissa. Hänkin päältäpäin terveen näköinen, mutta motorisissa kehityksessä viiveitä ja lihashypotoniaa. Esikoinen kolme (-neljä?) vuotiaaksi. En muista enää muuta kuin tuon kuopuksen tilanteen.
 
Häirikkö
Tyttö tais olla kolme vee.
Tosin viime syksynä istui rattaissa 5vkoa kun jalka oli kipsissä. Ja varmasti myös moni vastaantulija ihmetteli, kun niin iso likka rattaissa istuu...
 
mä hain yks päivä eskarista pojan, mukana oli tupla rattaat joissa pelkkä vauva takapenkillä.. Eskarihan tietenkin istahti reteenä siihe etupenkkiin.. en mä kauaa jaksanu sitä työntää, mut aattelin et taatusti on plussalla aloitus " näin tänään ainakin 6v pojan istuvan rattaissa".. Ja meillä yleensä rattaissa vauva ja usein 2v,joskus 4,5v, en muista et isommat olis ollu, ne kulkee useimmiten noi pitkät matkat, tai jos on kiire, pyörällä. ihan sama mulle Vaikka kouluun joku rattailla kulkis, ei oo vaarallista. Autossahan istuu usein jopa kolmekymppiset ja vanhemmatkin! :eek:
 
lisko
No tiedän tapauksia esim että n 5v lasta kuljetetaan väliin päiväkodista rattaissa. Musta ihan asiallista, kun ei kai oo kohtuullista että lapsi äidin iltavuoron jälkeen umpiväsyneenä räntäsateessa kävelee kotiin pitkän päivän päätteeksi nukkumaanmenoajan jälkeen. Ja kai se voi sit jäädä vähän päälle että haluaa istuskella muulloinkin, jos ne rattaat on mukana. Ei niiden lasten aina nyt tarvii niin reippaita ja liikunnallisia olla. Istuuhan puoli Suomea autoissakin persettään levittämässä päivät pitkät. Ja sit nää samat ihmiset on sitä mieltä että lasten kuitenki täytyis kävellä joka paikkaan.
 
Minun oma 5- vuotiaani istui juuri viime viikolla rattaissa pitkän lääkärireissun jälkeen.

Ja oma kohta 3- vuotiaani istuu aina silloin, kun on pakko päästä kiiressä paikasta a paikkaan b.

Tätä huolestuttavampana ilmiönä pidän sitä, että lapsia kuskataan ihan pieniäkin matkoja autolla. Eikä se etteivät lapset jaksaisi kävellä ole aina se kuskauksen syy.
 
sartsa
Minun kaveri kuskasi tyttöään vielä 5 vuotiaana lenkillä ollessa rattaissa. Kaverilla oli kaks isoa koiraa, jotka vaativat pitkät lenkit eikä tyttö vielä jaksanut pyörällä sellaisia heittää. yh:lla ei ollut vaihtoehtoja
 

Yhteistyössä