Lapsi päiväkotiin kun äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äittä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tähän ei voi muuta vastata kuin LÄSSYN LÄSSYN aina ne jaksaa täällä vouhkata ja syyllistää toisia äitejä, ihan niinkuin itse tekisi aina oikein.
Nää on niitä asioita taas mitkä ei toisille kuulu pätkän vertaa.

Millähän te olisitte pärjänneet ennenvanhaan, lapsi kerran vuodessa ja työt siihen päälle, enkä puhu kotitöistä vaan yleisimmin ne oli maanviljelystöitä. Ja eipä ollut pyykinpesukoneita yms. ja nämä samatko äidit sitten syö luomua ja säästää sähköä, että maailma pelastuisi? Antakaa mun nauraa!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja tsaukki:
Tiedän monta äitiä pk-seudulla, jotka pitävät vanhempaa lasta esim.3 päivää viikossa hoidossa, koska haluavat säilyttää paikan samassa päiväkodissa.

Juu paljon hyötyä, sitten pikkusisarusta viedäänkin toiselle puolelle kaupunkia kun eivät samaan sovi.

Meillä poika alotti osapäivähoidon 2vuotiaana,ja hyvä niin.. ei se toisen vauvan kanssa kotona olo ole aina mitään helppoa. Meillä tyttö syntyi keskosena,ekat 2kk meni täysin sairaalassa juosten,3tunnin välein mun piti olla ruokkimassa neitiä,mies oli töissä että talous pysyy kunnossa. poikaa en sairaalaan saanut ottaa mukaan,eikä mulla olisi ollut ketään hoitajaakaan. aamulla vein pojan hoitoon pph:lle,ja lähdin sairaalaan neidin luo. klo. 14.00 hain pojan kotiin,mies tuli klo.16.00 ja mä lähdin takas sairaalaan. Musta olis ainakin ollu harmi että poika ei olis kerenny saada minkään näkösiä kontakteja muihin lapsiin,niin ku nyt saa.

Neiti pääsi kotiin sairaalasta,edelleen värkättiin nenämaha letkun kanssa ja samaan aikaan alko neidin sairastelut,tarkottaen että ulos ei ollut neiti mukana asiaa. nyt tyttö on 10kk,koko ajan on sairasteltu,ja leikkaukseenkin odotellaan aikaa,en todellakaan haluais että tämä olis ollu pojalta pois. mulla ei aika,ja ennenkaikkea jaksaminen olisi riittäny kerhoihin yms. joten hoidon myötä pojalla on ollut mahollisuus leikkiä ikäisten kanssa.. Poika viihtyy hoidossa ja hoitaja on pojalle TODELLA läheinen.. kaikilla kun ei ole niitä mummoja ja pappoja lähellä auttamassa..

Kannattaa siis miettiä että niitä tilanteita on niin erinlaisia,en uskoe ttä joku leikkipuistossa tavannut alkaa selittämään perinpohjin mikä on hoidolle syynä,vaan jokaisella on omat syynsä siihen. ja tosiaan niitä lapsia on niin erinlaisia.. Mä en ainakaan itse koe että rakastaisin poikaani vähemmän ku tytärtäni vaan kyllä se poika on yhtä tärkeä minulle,vaikka hoidossa onkin. tyttäreni sairastelun ei tarvi olla pojalta pois..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millähän te olisitte pärjänneet ennenvanhaan, lapsi kerran vuodessa ja työt siihen päälle, enkä puhu kotitöistä vaan yleisimmin ne oli maanviljelystöitä. Ja eipä ollut pyykinpesukoneita yms. ja nämä samatko äidit sitten syö luomua ja säästää sähköä, että maailma pelastuisi? Antakaa mun nauraa!!!!!!!!!

naura pois.. mua huvittaa kun aina verrataan et ennen vanhaan oli sitä ja tätä ym.. oli se elämän rytmikin pikkasen erilaista ja vaatimukset äitiydelle tai lasten hoidolle myös.

Yli 3v ymmärrän,koska sen ikäinen alkaa kaipaamaan jo ikäistänsä seuraa.
Ihan pienelle riittää perhekerhot- ja puistoilu äidin kanssa.Itse täytyy tietenkin olla aktiivisempi.Moni äiti taitaa olla nykypäivänä niin laiska,että on helpompi vaihtoehto pitää esikoinen hoidossa ja perustellaan sillä että lapsi tarvitsee virikkeitä- ja kavereita.Mitä pieni lapsi tarvitsee päiväkodista? Se ei tarjoa mitään sellaista mitä omat vanhemmat eivät pystyisi tarjoamaan! Järki käteen!

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Ihan pienelle riittää perhekerhot- ja puistoilu äidin kanssa.Itse täytyy tietenkin olla aktiivisempi.Moni äiti taitaa olla nykypäivänä niin laiska,että on helpompi vaihtoehto pitää esikoinen hoidossa ja perustellaan sillä että lapsi tarvitsee virikkeitä- ja kavereita.Mitä pieni lapsi tarvitsee päiväkodista? Se ei tarjoa mitään sellaista mitä omat vanhemmat eivät pystyisi tarjoamaan! Järki käteen!

Taidat olla väärällä alalla.
On monia syitä, miksi lapselle on hyvä käydä ainakin osapäivähoidossa. Olis itten minkäikäinen hyvänsä. Sosiaaliset perusteet ovat ainakin todella hyvä syy. (enkä nyt tarkoita lapsen sosiaalisia taitoja!) Se, että alle 3v lapsi olisi kokopäivähoidossa kun toinen vanhemmista on kotona muiden lasten kanssa, ei tietenkään ole tarpeellista. Höllääpä pipoasi, ja koita joskus asettautua toisen asemaan. Voit jopa oppia jotakin.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimato:

On monia syitä, miksi lapselle on hyvä käydä ainakin osapäivähoidossa. Olis itten minkäikäinen hyvänsä. Sosiaaliset perusteet ovat ainakin todella hyvä syy. (enkä nyt tarkoita lapsen sosiaalisia taitoja!) Se, että alle 3v lapsi olisi kokopäivähoidossa kun toinen vanhemmista on kotona muiden lasten kanssa, ei tietenkään ole tarpeellista. Höllääpä pipoasi, ja koita joskus asettautua toisen asemaan. Voit jopa oppia jotakin.

Kummallista,ettei moni pärjää vauvan ja esikoisen kanssa kotona! Tietysti vauva-aika on omalla tavallaan raskas mutta sellaista se on.Silti siitä voi selvitä vaikka esikoinen olisi kotona.Jos lapsilla on pieni ikäero niin heistä on pian seuraa toisilleen.Päiväkodin arkea seuranneena tiedän millaista siellä on.Toistan edelleen,että se ei tarjoa mitään sellaista mitä kotona ei pystyisi tarjoamaan.Isomman lapsen osa-aikaisen hoidon ymmärrän jos pihapiiristä ei löydy kavereita,muuten en.

Kummallista,ettei moni pärjää vauvan ja esikoisen kanssa kotona! Tietysti vauva-aika on omalla tavallaan raskas mutta sellaista se on.Silti siitä voi selvitä vaikka esikoinen olisi kotona.Jos lapsilla on pieni ikäero niin heistä on pian seuraa toisilleen.Päiväkodin arkea seuranneena tiedän millaista siellä on.Toistan edelleen,että se ei tarjoa mitään sellaista mitä kotona ei pystyisi tarjoamaan.Isomman lapsen osa-aikaisen hoidon ymmärrän jos pihapiiristä ei löydy kavereita,muuten en.

Joskus se päiväkoti on kuitenkin se parempi vaihtoehto. Joten kun ei tiedä perheen todellista tilannetta, on vieraan/ulkopuolisen huono mennä arvostelemaan heidän päätöksiään. Sinun jos jonkun pitäisi asia ymmärtää, jos olet alalla. Mutta voihan olla, ettet ole saanut oikeaa koulutusta työhösi, olet esim ajautunut ryhmikseen kun et muutakaan työtä paikkakunnaltasi saanut.

Muuta en sano, kun että kannattaisi lopettaa tekopyhä siunailu ja opetella pitämään huolta vain omista asioista. Jokainen perhe tekee päätöksensä itse ja niihin ei ole muilla mitään sanomista. Päätösten syyt ja perustelut eivät kuulu muille. Sen omista asioista huolehtimisen taidon kun oppisitte, niin maailma olisi paljon aurinkoisempi paikka!

Alkuperäinen kirjoittaja senkin kyylät:
Muuta en sano, kun että kannattaisi lopettaa tekopyhä siunailu ja opetella pitämään huolta vain omista asioista. Jokainen perhe tekee päätöksensä itse ja niihin ei ole muilla mitään sanomista. Päätösten syyt ja perustelut eivät kuulu muille. Sen omista asioista huolehtimisen taidon kun oppisitte, niin maailma olisi paljon aurinkoisempi paikka!

Ja aamen, tälle kirjoitukselle aplodeeraan.

että tästä samasta jaksetaan aina jauhaa!! eiköhän se ole jokaisen oma asia laittaako lapsia hoitoon tai ei. jokainen tuntee itse paremmin omien lastensa tarpeet kuin kukaan muu tällä palstalla. jos haluaa lapselleen hotiopaikan, hankkii sen ja vie lapsen hoitoon. jos haluaa olla kaikkien lastensa kanssa kotona niin sitten on. ei se ole sen vaikeampaa.. mitä hittoa tästä aina riitelemään. toinen tyyli sopii toiselle ja toinen toiselle. näin se vaan on.

Mun ystävällä on vanhemmat lapset (2) hoidossa päivisin kun ite on kotona 8kk pojan kanssa.
Ja ymmärrän kyllä hyvin että ei jaksa vahtia ja hoitaa kaikkia kolmea yhtäaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva vieras:
että tästä samasta jaksetaan aina jauhaa!! eiköhän se ole jokaisen oma asia laittaako lapsia hoitoon tai ei. jokainen tuntee itse paremmin omien lastensa tarpeet kuin kukaan muu tällä palstalla. jos haluaa lapselleen hotiopaikan, hankkii sen ja vie lapsen hoitoon. jos haluaa olla kaikkien lastensa kanssa kotona niin sitten on. ei se ole sen vaikeampaa.. mitä hittoa tästä aina riitelemään. toinen tyyli sopii toiselle ja toinen toiselle. näin se vaan on.

näin juuri.

Mä olen ainakin nini laiska,että ei kävisi mielessäkään herätä aikaisin joka aamu raahaakseni esikoisen päiväkotiin kun muuten saisi olla vaan kotona..
Eli meille sis tulee vauva reilun kuukauden päästä ja itse olen ollut saikulla ja kesälomalla ym juhannuksesta lähtien, ja siitä lähtien on kan esikoinen (pian 4v) ollut mun kanssa kotona.
Tyttö käy kaksi kertaa viikossa kerhossa ja pihalla on saman ikäisiä kavereita joten en näe syytä viedä päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Mä olen ainakin nini laiska,että ei kävisi mielessäkään herätä aikaisin joka aamu raahaakseni esikoisen päiväkotiin kun muuten saisi olla vaan kotona..
Eli meille sis tulee vauva reilun kuukauden päästä ja itse olen ollut saikulla ja kesälomalla ym juhannuksesta lähtien, ja siitä lähtien on kan esikoinen (pian 4v) ollut mun kanssa kotona.
Tyttö käy kaksi kertaa viikossa kerhossa ja pihalla on saman ikäisiä kavereita joten en näe syytä viedä päiväkotiin.

No oon kans miettiny, että miten jaksetaan sitten sitten sitä, että eka herätetään lapsi, laitetaan hänet kuntoon ja sitten vielä viedään sinne päiväkotiin. Huh, liian raskasta mulle. :D

Meillä lapset 1v1kk, kohta 4 + koululainen kohta 9v. Ja kaikkien kannalta lepposinta, että 4v käy 2x vko eli ti ja to omaa kerhoo ja minä 1v:n kanssa ti kaksin kerhossa 4v:n oman kerhon aikana ja vielä perjantaisin käydään kolmistaan yhdessä kerhossa. Ja aina oon ollu paikalla, kun vanhin tulee koulusta.

Yhdellä tutulla on kaksoset, 1v7kk ja kohta 5 vuotias. Tämä vanhin oli puoli vuotta päiväkodissa, kun kaksoset oli ihan pieniä. He ottivat vanhimman päiväkodista, kun alkoi kyselemään äidiltään, että mitä tekee pikkusten kanssa sillä aikaa. Viihtyi hyvin kyllä päiväkodissa (virikepaikalla maks. 10pv/kk), mutta miksei vanhin menny kotonakin. Hänestä on paljon apuakin, vähän voi kattoo pikkusia, kun äiti tekee ruokaa tms. Ja on äidille seuraakin.

Musta olis ihan järjettömän tylsääkin, jos olisin/olisin ollu pienimmän kanssa vaan kaksin. Ei oo sille lapsellekkaan hyvä, jos vaan äitin kanssa on. Siis puhun nyt meidän tornaado-vilkkaasta 1veestä. :D

Joskus se päiväkoti on kuitenkin se parempi vaihtoehto. Joten kun ei tiedä perheen todellista tilannetta, on vieraan/ulkopuolisen huono mennä arvostelemaan heidän päätöksiään. Sinun jos jonkun pitäisi asia ymmärtää, jos olet alalla. Mutta voihan olla, ettet ole saanut oikeaa koulutusta työhösi, olet esim ajautunut ryhmikseen kun et muutakaan työtä paikkakunnaltasi saanut.

HARVOIN päiväkoti on parempi vaihtoehto kuin koti.Järkikin sen sanoo.
Jos et huomannut niin kirjoitin että joissain tapauksessa lapsen on parempi olla hoidossa;jos on masennusta-,kuntoutuksen tai muun hyvä syyn perusteella.
Itse olen ollut eri päiväkodeissa töissä,eikä se ole mikään lepokoti.Harmi ettei ihan pienet lapset pysty sanomaan mielipidettään.Tuntuu pahalta kun 2-vuotias kysyy että miksi äiti on vauvan kanssa kotona??

No, jos pojalla on mahdollisuus olla puolipäiväisenä eli n.9.00-14.00 päiväkodissa 10-15 pvää viikossa ikätoveriensa seurassa niin mä en näe siinä yhtikäs mitään pahaa. Ja viitsin nähdä sen vaivan.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No tuskinpa ennenvanhaan edes puhuttiin virikkeistä tai erityisemmin lastenkasvatuksestakaan. Pääasia on tainnut olla puhtaat ja ehjät vaatteet ja ruokaa pöydässä. Isompien sisarusten kanssahan ne pienemmät ovat aikaansa viettäneet...

Meidän vanhin jatkoi hoidossa osapäiväisesti kolmena päivänä viikossa, kun kuopus syntyi, ihan vaan siksi, että saisimme säilytettyä hoitopaikan. Näin jälkeenpäin mietittynä ratkaisu oli huono: esikolla oli koko ajan ikävä siskoaan (oli ihan kamalan kiintynyt häneen heti alusta alkaen), minä en ollut tippaakaan väsynyt, koska kuopus oli maailman helpoin lapsi, ja lisäksi hoitopaikka oli kaukana, joten sinne vieminen ja sieltä hakeminen vei ihan turhaan aikaa. Kävikin sit niin, että aika usein ilmoitettiin päikkään, ettei tyttö tulekaan, ja päivät yhdessä tuntuivatkin yhtäkkiä paljon rentouttavammilta. Ainoa hyöty tästä oli, että sisarukset todellakin pääsivät samaan ryhmään, ja siitä päivästä lähtien esikoinenkin oli päikässä yhtä hymyä, kun sai siskonsa mukaan. Mutta kehotan kyllä harkitsemaan hoidossa jatkamista; jokainen tietysti tuntee oman lapsensa parhaiten, mutta kyllä meillekin oli yllätys, miten voimakkaasti esikoinen kiintyi vauvaan heti alusta lähtien.

Yhteistyössä