Lapsi meinasi hukkua koulussa sai jälki istuntoa

• Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti
"jojo"
Mä muistan yhden uimatunnin noin vuodelta -90. Oltiin tokaluokkalaisia. Meidän luokalla oli yksi tyttö, joka pelkäsi uimista ylipäätään ja sai jäädä pikkualtaan puolelle, kun me muut siirryimme isoon altaaseen.

Erään kerran uimaopettaja sai tarpeekseen (open lisäksi paikalla oli aina uimaope) ja käskytti tytön isoon altaaseen. Uimaopettajalla oli pitkä alumiinitanko, jonka toisessa päässä oli lenkki, josta tytön piti pitää kiinni, uimaope itse käveli altaan reunaa ja "uitti" lasta sillä tankovirityksellään. Hulluinta oli, että liikesuunta oli altaan pitkän sivun mukainen. Pieni tyttö piteli henkensä edestä kiinni tangosta itkien, uimataidottomalla alla kolme metriä vettä ja uimaopettaja vain puhisi, että turha pelätä... En tiedä, ottiko joku yhteyttä kouluun silloin, mutta oli ainoa kerta, kun noin toimittiin. Seuraavat uimatunnit likka seisoi sitten peloissaan altaan matalassa päässä.

"Jenni"
Omasta lapsuudesta muistan samanlaisen tapauksen. Se uimataidoton olin minä. Ope ei uskonut/ei kuunnellut...huuti vain ja pakotti altaaseen. Yritin räpiköisdä ja lopuks meinas käydä tosi huonosti, kun en jaksanu enää ja aloin vajota. Luokkakaveri, joka oli todella hyvä uimaan, auttoi mut altaan reunakaiteelle ja siinä vaiheessa opettajakin aloi tajuta, mitä on meneillään. Jälki-istuntoa en tosin saanut, mutta nuhtelut siitä, miksi en kertonut etten osaa uida ja toimittanut siitä kotoa todistusta. No näin...silloin 70-luvulla olikin kyllä sen kokoiset luokat, että tällaisen pienen tytön piipitys saattoi mennä opella ohi korvien. Mun on helppo uskoa ap:n tarina. Ei voi muuta todeta kuin sen, että onneks ei käyny pahemmin kuitenkaan. Mut tällaista ei kyllä sais tapahtua.

eräs ope
Minä en usko että ihan noin on käynyt, jos lapsi on vaan vinkunut altaan reunalla ettei halua veteen eikä kertonut että ei osaa uida.
Tässä nyt on selkeästi vain yhden lapsen kertomus
se että miten tuo tilanne oikeasti meni on kuulematta, kuin aikuista opettajaa ei ole kuultu, eli on vaan lapsen tarina.

"huh"
Itse olisin marssinut opettajan luokse ihan samantien!!!!! Oli sitten kotonaan tai koulussa. Lastani ei hukuteta. Varsinkin kun tietävät hänen olevan uimataidoton. Itse olen hyvä uimari, ollut jo 4-5 vuotiaasta lähtien, mutta poikani on arka ja en ole saanut häntä oppimaan uimaan eikä edes uimakoulussa ole oppinut. On kyllä vasta 5v, mutta kuitenkin. Voin kuvitella tuon tapahtuvan pojalleni ja voin sanoa, että tuollaisen jälkeen poikaani ei enää saisi veteen millään ilveellä! Ihan kauheaa ja nyt otat härkää sarvista ja selvität tilanteen!!!

"vieras"
Kirjoitin kirjeen opelle ja pyydän selitystä että mikä on homman nimi.Tosiasia on että mua huolettaa että uimataidoton pakotetaan isoon altaaseen ja lapsi on vajonnu pinnan alle.Puhui tuossa että ei halua enää ikinä veteen :(
Meillä on ollut ihan vastaavanlaista ongelmaa, poika ei osaa uida, mutta ovat silti koulussa vieneet isoon altaaseen, joko kellukkeen kanssa tai aikuisen avustamana. Ja tämä tehtiin vasten tahtoa, josta tietenkin seurasi lapselle panikointia.

Myöhemmin poika on itkeny kotona sitä kuinka pakottavat laittamaan päätä veden alle jne. Että ei enää koskaan halua koulun kanssa uimaan.

Olen ollut asiasta opettajaan monesti yhteydessä, joka ei ota asiaa oikein vakavasti, samoin ei rehtorikaan.

Tänään päätin että menenpä salaa paikanpäälle katsomaan mitä siellä tapahtuu...yllätys olikin melkoinen, kun siellä poika iloisena polskutteli, ilman huolen häivää.

Kaikki oli ilmeisesti pelkkää sepustusta tai ainakin liioiteltua.

Tosin poikaa ei ole laitettu isoon altaaseen ilman aikuisen apua ja kelluketta tmv.

Aina tällaiset kuitenkin pitää ottaa vakavasti ja selvittää asiat. Ehdottomasti vaadit jonkun vastuuseen tuosta tapahtuneesta.

aloittaja
Alkuperäinen kirjoittaja eräs ope;22181527:
Minä en usko että ihan noin on käynyt, jos lapsi on vaan vinkunut altaan reunalla ettei halua veteen eikä kertonut että ei osaa uida.
Tässä nyt on selkeästi vain yhden lapsen kertomus
se että miten tuo tilanne oikeasti meni on kuulematta, kuin aikuista opettajaa ei ole kuultu, eli on vaan lapsen tarina.

Se on open tiedossakin että ei osaa uida.Ja lapsi oli sanonut siitä ja pyytänyt opea soittamaan kun ei uskonut.Eipä ollu kiinnostanut soittaa.
Käsky kävi isoon altaaseen.Eikä opea ilmeisesti kiinnostanu ees koko tunnin ajan että ei toinen osaa uida ja pelkää.
Tuskin lasta enään veteen saa sen verran pelokas/hysteerinen oli kun asiasta kertoi!

hankalia juttuja
Meillä ei vielä 4-luokkalainenkaan osaa uida kunnolla hukkumiskammon takia ja mä mietin, että mitä hitsiä oikein teen asialle. Lapsi oppi uimakoulussa uimaan 6-vuotiaana, mutta oli sitten viimeisellä uimakoulukerralla uinut niin paljon jo, että väsyi ja pääsi vajoamaan pinnan alle ennen kuin uimakoulun ope sai hänestä kiinni. Sen jälkeen on ollut pelkkää hukkuvan räpiköintiä nuo uimisyritykset. Vinkit ois kyllä tosi jees!

Mä olen opelle ilmoittanut asiasta etukäteen, eikä se meidän kohdalla ole ollut ongelma. Lapsi on kyllä mennyt isoon altaaseenkin, sillä sen verran pääsee siellä räpiköimään, että esimerkiksi hypyt jne onnistuvat (hyppää altaan reunimmaiselta korokkeelta --> lyhyt matka uida, jotta saa reunakaiteesta kiinni).

"vieras"
Tällasilta tilanteilta vältytään kun jo ennen kouluunmenoa tutustutaan lapsen kanssa veteen.En mä siltikään kyllä hyväksy tuollaista pakottamista vaikka mikä olisi,että ei sillä.Itse muistan omista ala-asteajoista sen,että uiminen aloitettiin aina matalassa altaassa ja ne jotka ilmoittivat osaavansa uida,pääsivät isoon altaaseen.Joka uintikerran lopuksi halukkaat saivat testata taitojaan menemällä isoon altaaseen.Sanottiin,että uidaan ihan kaiteen vieressä ja heti jos tuntuu,että ei jaksa niin pitää tarttua kaiteeseen, niin opettaja auttaa ylös tai hengähdyksen jälkeen sai jatkaa matkaa.Vasta kun pystyi omin avuin uimaan ison altaan päästä päähän katsottiin,että osaa uida sen verran,että seuraavalla kerralla ei tarvitse osallistua pienten altaassa opetukseen vaan saa suoraan mennä isoon altaaseen telmimään.

Itseoppinut
Mitä ihmeen todistuksia siihen kotoa tarvitaan jos ei osaa uida? Kun muut oli syvässä altaassa minä harjoittelin aina matalassa altaassa itsekseni. Jossain yläasteen ja lukion välillä menin sitten isoon altaaseen kun olin pari metriä oppinut uimaan. Missään vaiheessa ei äiti toimittanut mitään lappuja kouluun, mistä se edes olisi tiennyt osaanko vai en.
Ainoan lapun uimataidottomuudestani jouduin viemään riparileirille. Muualla uskoivat sanomista.
Nyt on vekara koulussa kuudennella, eikä hänkään vielä uimaan ole oppinut. Mutta vielä ovat opettajat uskoneet. Ainoa paikka missä lappusta tarvitaan on erilaiset leirit.
Tykätään kyllä molemmat vedestä, mutta koulujen uimaopetus on p*rseestä. Kun minä olin pieni meni opetustahti paremmin oppivien mukaan. Ja niin menee nykyäänkin.

"Eräs"
Ehdottomasti tuomittavaa käytöstä opettajalta, mikäli lapsen kertomus pitää paikkansa. Mutta jos lapsi käyttäytyy hysteerisesti, niin jotain pahaa uimahallissa on joka tapauksessa tapahtunut.

Odotan jo kauhulla lapseni koulu-uinteja. Hän nimittäin nyt 3-vuotiaana on yht'äkkiä alkanut pelkäämään vettä. Vielä kesällä touhusi iloisesti mökin rannassa, mutta nyt ei suostu kylpyyn eikä suihkuun. Myös aiemmat uimahallireissut ovat historiaa, sillä lapsi ei halua lähteä hallille. Hiusten kastelu on kaikista pahinta.

"vieras"
Voi hirvitys :O

Selvittäisin juu kyllä juurta jaksaen tuon asian. Voihan se olla, että lapsi on alkanut vaikka kiljuakin opelle, kun ei ole halunnut altaaseen mennä ja ope ei ole uskonut, mutta mitä muuta voi lapsi tuossa tilanteessa tehdä? Jälki-istuntoa huonosta käytöksestä.. tsissus..

Ja te, jotka nyt syytätte ap:tä siitä että hän vaatii kullannupulleen erikoiskohtelua ja mitä vielä.. mikä mahtais olla ääni kellossa, jos olisi ollut oma lapsi? Ja paljon on "turhan vaativia" vanhempia, mutta eihän tätä voi sellaiseksi laskea :O Ja oikeastiko luulette, että opettajat eivät koskaan tee virheitä tai käyttäydy jotenkin pöljästi tai epäreilusti?

Yhteistyössä