\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 18:55 äiti 40plusplus kirjoitti:
meillä 19 v asuu vielä kotona ja asuu vielä vuoden eli lukion loppuun. Jossakin vaiheessa haaveili lähteä toiselle paikkakunnalle lukioon mutta onneksi meidän oman kelpasi, kun ei tarvinnut mitään erityislukiota ja viimein uskoi (kun tilastoja näytin) että voi se pikkukunnankin lukio olla ihan yhtä hyvä kuin kaupungin.
Olen luvannut vapaan asumisen, ruuan ja koulutarvikkeet lukion loppuun, sitten menköön ja eläköön omillaan.
Ihan tyytyväinen olen ettei lähtenyt omilleen vielä 16 v koska 16 v on "lapsi" vielä kuitenkin monessa suhteessa vaikka rikosoikeudellinen vastuu alkaakin jo ja omia tienaamiaan rahoja hallitsee, mutta moniko oikeasti hallitsee vielä oman elämän ja talouden täysin tuossa iässä?
Tämän tyyppisiä syyllistäviä ja paheksuvia ja kauhistelevia kommentteja olen saanut, jos olen erehtynyt kertomaan, miten kamalan aikaisin lapseni muuttivat kotoa pois, itsenäistyivät. Tulee olo, että toisen mielestä olen kamalan huono äiti, hylännyt lapseni, lähettänyt hänet heitteille, nakannut ulos kotoa lapsen joka vielä äidin hoivaa tarvitsisi ja että ne muut, toiset, jotka pitävät lapsiaan kotona mahd. pitkään ovat parempia ja vastuuntuntoisempia jne :headwall:
En tarkoita että edellinen syyllistäisi, vaan ne, jotka ovat ihan nokatusten asiasta kuulleet, ovat olleet lähes järkyttyneitä.
Lasteni itsenäisymisen vimmasta kertoo kait seuraava:
Alaikäisen lapsen raha-asioiden vastuu on vielä lain mukaan vanhemmilla, ja esikoisen rahankäyttö on AINA ollut kohtuullisen holtitonta. Minun mielestä. Esim. en antanut hänelle "luottokorttia" opiskelija-asuntolan pesutupaan, ja koska hänellä ei omaa pyykkikonetta ollut, minä pesin hänen pyykkinsä. Siis hain likaiset ja toin tilalle puhtaat, silitetyt. Asuin kävelymatkan päässä. Nuori kapinoi, kiukutteli, olisi halunnut tämänkin itse hoitaa.
Nyt, kun hän on täysi-ikäinen ja saa ihan itse tehdä mitä haluaa rahoillaan, eikä ne enää kulje minun käsien kautta, on .. no, kaikenlaiseen turhaan ovat kadonneet. Eikä tunnu edes ottavan opikseen virheistään ja tyhmäilyistään.
Opiskelujen ohessa hän kävi töissä, olisi joutunut käymään töissä vaikka olisi kotonakin asunut, tuohon aikaan taloudell. tilanteeni oli mielettömän tiukka enkä saanut asumistukea, työssä kun kävin. Jo 16-vuotiaana siis.
Sama oli tilanne nuoremman kohdalla; en tällä palkalla pysty maksamaan edes kummosta kuukausirahaa, saati opiskeluista tulevia kuluja.
Nuoremman kohdalla onneksi raha-asioiden hoito on AINA ollut fiksumpaa, ja niin, töissä hänkin on ollut, yläasteikäisestä lähtien; aloitti ilmaisjakelulehtien jakamisella 8.luokalla. Opiskeluja aloittaessaan minä olin hoitovapaalla eikä minulla ollut mahdollisuutta rahallisesti avustaa, eihän se riittänyt edes ruokaan, 3-400 e/kk netto. :\| Joten töissä hän oli jo ennen kuin kotoa pois muutti, opintojensa ohessa siis.
En itse osaa pitää noin nuorena, 16-17 v , itsenäistymistä varhaisena, etenkin jos ja kun nuori itse sitä haluaa ja on itse siihen valmis. !!! :attn:
Ainakin minun lapsillani on ollut minun tuki ja apu mukana, eli ei heitä ole oman onnensa nojaan jätetty.
Olen lähtöisin alueelta, jossa työn ja opiskelujen takia on ollut yleistä että muutetaan heti peruskoulun jälkeen kotoa pois.
Olen itse joutunut itsenäistymään hieman alle 16-vuotiaana, kun äiti kuoli, eikä sitä kukaan pitänyt kamalana: asuinhan kotona (????!!!) enkä ulospäin näyttänyt enkä kellekään kertonut sen enempää surua kuin sitäkään miten iso tyhjä aukko on elämässä. Eikä ollut tukea, ei ketään keltä kysyä neuvoa. Siinä sitä sitten ihmetteli miten veroilmoitus täytetään , miten lihastike tai marjakiisseli tehdään ja niin edelleen....
Aamukamman kanssa laskin vuosia, että milloin olen 18 v että pääsen omilleni, kotoa pois. Houduin odottamaan 18,5 vuotiaaksi ennenkuin onnistui! Ja huom: en saanut tukea kotoa, itse oli pärjättävä. Ei isi kantanut huonekaluja, auttanut talodellisesti, tms. Jos tili ei riittänyt ja vuokra piti kuitenkin maksaa, kävelin sossuun. Onneksi omieni ei sinne tarvitse mennä, NYT pystyn auttamaan jos tarvetta on. Aika vähän on, koskapa ensin haluan tietää, MIKSI on tarve taloudell. avustukselle - nyt ovat siis täysi-ikäisiä.
Onhan 16 v kakara. Mutta eihän häntä sinne maailman keskelle yksinään hylätäkään. Onhan vanhemmat yleensä kuitenkin tukena, taustalla, pitävät yhteyttä, puhelin ja sähköposti toimii yms. Ja koulun paperit pitää vielä alaikäisen kohdalla allekirjotuttaa vahemmilla =)
Ei se aikuistuminen tai kyspyminen tapahtu kaikkien kohdalla vielä 4-kymppisenäkään, eikä kaikki osaa raha-asioitaan hoitaa vaikka kuinka kotona olisi asuttu pitkään ja turvallisesti, itsenäistytty "oikeassa" iässä. VAnhemmat voivat "hylätä" ja olo olla turvaton vaikka siellä kotona miten asuisi mukamas isin ja äidin huomassa, kaikki riippuu niin paljon ihmisistä, perheestä.
Niin, ja edelleen täällä pääkaupunkiseudulla asutaan, nuoret viettävät ravintolailtojaan yleensä Helsingissä, mutta kaveripiiri on normaali ja tavallinen, ei mitään huumeporukka tai muutakana luuseria, opiskelijoita.