Lapsi lähdössä reissuun kaverin perheen kanssa, mites kulut?

  • Viestiketjun aloittaja koululaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti
? !
Alkuperäinen kirjoittaja näin;29639070:
Ei se äiti mitään mokaillut jos lapsensa kerran oli kutsuttu :)
Tuo kutsujahan tässä mokaili.

Tuskin kutsuja oli kutsunut lasta heidän kanssaan shoppailemaan ja lisäksi vielä heidän rahoillaan?

En ole moista koskaan kuullut.
 
Äitejä
Mun lapsi lähti hiihtolomalla kaverin kutsumana niiden mökille, kaverin äiti sanoi, että asuminen ja ruokailut ei maksa mitään, mahdolliset harrastettu (lasketteluliput, uimaliput tms.) omakustanteisia, annoin rahaa mukaan 100€, ajattelisin, että maksaa siitä mös jos syövät vaikka jätskiä tai käyvät pitsalla. Mökkiruuat oletan tarjottavan. Herkkuja tyttö vei myös mukanaan, sipsejä, karkkia....
 
Hyvä että puhutaan
Musta on hienoa et ap otti asian esille! Itekki tätä monet kerrat pohtinut kun meillä on usein tapana pyytää ainokaiselle kaveri mukaan isommille ja pienemmille reissuille. Mun näkemys kustannuksista on se et kun autolla mennään niin samalla kyydillä ilman kulkee, samoin hotellin kanssa, ylimääräisiä kuluja ei kaverista juuri tule. Mut sit nää ruokailut, pääsyliput ja käyttörahat.. Oletuksenani on et niihin annetaan kotoa rahat. Jos tiedän kaverin perheen olevan vähävarainen niin silloin sanon et maksamme kulut ja käyttörahaa jos lapselle laittavat vähän. Kuitenkin kyse on myös omasta ja oman lapsen mukavuudesta..emme siis kavereita mukana kuskaa pelkästä laupeudesta. ;) Samoin jos pyydämme kaverin mukaan vaikkapa uimahalliin tai elokuviin niin oletan et lippurahat on mukana. Jos ei ole niin enpä pyydä toiste. Erikseen sit ne kaverit joiden kanssa hommassa on vastavuoroisuutta eli ottavat meidän lapsen vastaavasti omille reissuilleen. On aika ikävä kun kysyy Pääsiskö Hillevi meidän kans elokuviin ja saa huomata ostavansa liput, limut ja popparit kolmelle. Ja yleensä näiden tällä lailla toimivien perheiden lapset ei edes kiittää osaa. :(
 
En lukenu kaikkia, mutta soittaisin kaverin äidille ja kysyisin paljonko laitan kylpylä, matka, ruoka ym kuluista rahaa tilille. Käyttörahaa antaisin ehkä 20 - 30 euroa, riippuen millaisia käyttöpaikkoja reisulla on.
Mä en ikimaailmassa kehtais laittaa lastani toisen matkaan ilman että maksaisin reilusti sen minkä lapsi kuluttaa.
 
Hyvä,että puhutaan
Te jotka ajattelette et kutsuja maksaa viulut..kutsutteko vastaavasti itse sit näiden perheiden lapsia omille reissuille, elokuviin tms ja maksatte kulut? Vai mikä moisen ajatusmallin takana on? Kuvitteletteko et kutsun esittäneet perheet on jotenki hirveän hyvätuloisia kun reissaavat, käyvät elokuvissa jne? Minusta tuollainen ajattelu on käsittämätöntä jos ei sit ole kyse vastavuoroisuudesta joka myös toteutuu käytännön tasolle eikä jää pelkiksi puheiksi.
 
vieras_
Meillä on välillä ollut matkassa mukana lasten kavereita ja vastaavasti omia kavereiden päivämatkoilla. Isommat pääsylippu yms. kulut olen itse maksanut ja mulle on tarjouduttu maksamaan. Eli hoplopit (ei synttärit), kylpylät, elokuvat, lasketteluliput on vanhemmat maksaneet. Jotkut ovat antaneet ruokarahaa, joskus ei lähtiessä ole tiedetty, että poiketaan jäätelöllä, hampurilaisella tms. ja silloin ollaan maksettu. Samoin toisaalta toimivat kaverien vanhemmatkin, joten on vastavuoroista.
 
"kahvia"
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä:
Te jotka ajattelette et kutsuja maksaa viulut..kutsutteko vastaavasti itse sit näiden perheiden lapsia omille reissuille, elokuviin tms ja maksatte kulut? Vai mikä moisen ajatusmallin takana on? Kuvitteletteko et kutsun esittäneet perheet on jotenki hirveän hyvätuloisia kun reissaavat, käyvät elokuvissa jne? Minusta tuollainen ajattelu on käsittämätöntä jos ei sit ole kyse vastavuoroisuudesta joka myös toteutuu käytännön tasolle eikä jää pelkiksi puheiksi.
Kyllä oletan että kutsuja maksaa viulut kun kerran kutsuu.
Itse emme kutsu kun meillä ei ole tuohon varaa mutta jos meidän lapsi kutsutaan oletan kutsujalla siis olevan varaa siihen.
Miksi kutsuu jos ei ole varaa?
En minä kutsu meille vieraitakaan kylään kahville ja ilmoita että tuokaa omat kahvinne mukana sama asia.
 
meillä
[QUOTE="kahvia";29639325]Kyllä oletan että kutsuja maksaa viulut kun kerran kutsuu.
Itse emme kutsu kun meillä ei ole tuohon varaa mutta jos meidän lapsi kutsutaan oletan kutsujalla siis olevan varaa siihen.
Miksi kutsuu jos ei ole varaa?
En minä kutsu meille vieraitakaan kylään kahville ja ilmoita että tuokaa omat kahvinne mukana sama asia.[/QUOTE]

Ai jos tuttavaperhe kutsuu teitä vaikka mukaan viikonlopuksi Kylpylään niin sä odotat että he maksaa koko lystin??
 
fjkjxd
Alkuperäinen kirjoittaja koululaisen äiti;29638267:
Alakouluikäinen lapsi on lähdössä ensi viikolla reissuun kaverin perheen kanssa heidän pyynnöstään. Ovat reissussa pari yönseutua ja käyvät ilmeisesti jossain kylpylässä ja jossain muussa ns. "lastenpaikassa". Tässä olen nyt sitten miettinyt pitäisikö minun osallistua noihin matkasta aiheutuviin kuluihin ja kuinka paljon? Ja paljonkohan tuon ikäiselle pitäisi antaa käyttörahaa mukaan? Kokemuksia kaipailisin miten muut ovat vastaavassa tilanteessa toimineet?
Fiksu aikuinen ymmärtää kysymättäkin, että molemmat perheet osallistuvat kustannuksiin.
 
vieras_
[QUOTE="kahvia";29639325]
Miksi kutsuu jos ei ole varaa?
En minä kutsu meille vieraitakaan kylään kahville ja ilmoita että tuokaa omat kahvinne mukana sama asia.[/QUOTE]

Mun mielestä tämä vertaus vähän ontuu. On eri asia kutsua joku kylään tai esim. synttäreille, kun taas matkalle mukaan. Jos mä kysyn sinkkusiskoltani, tuletko meidän kanssa lomamatkalle Italiaan, en itseasiassa ole maksamassa hänen lentolippujaan... Kylpylälippu maksaa parisen kymppiä. Ei se toki mikään konkurssi ole, mutta kyllä mä oletan jokaisen maksavan omansa. Jos sä kysyt kaverilta, lähdetkö kahvilaan kahville, oletko automaattisesti maksajana?
 
[QUOTE="Maj";29638317]Laittaisin rahaa mukaan niin paljon, että vieraille ei tulisi kuluja lapsestamme.[/QUOTE]

Tälleen minäkin tekisin.
 
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä:
Te jotka ajattelette et kutsuja maksaa viulut..kutsutteko vastaavasti itse sit näiden perheiden lapsia omille reissuille, elokuviin tms ja maksatte kulut? Vai mikä moisen ajatusmallin takana on? Kuvitteletteko et kutsun esittäneet perheet on jotenki hirveän hyvätuloisia kun reissaavat, käyvät elokuvissa jne? Minusta tuollainen ajattelu on käsittämätöntä jos ei sit ole kyse vastavuoroisuudesta joka myös toteutuu käytännön tasolle eikä jää pelkiksi puheiksi.
Mä olen sitä mieltä, että kutsuja maksaa, eli jos pyydän vaikka lapsen kaverin mukaan jonnekin, en oleta, että hän siitä jotain maksaa. Käyttörahat toki ihan ok. Mutta jos kutsun tytön kaverin mukaan elokuviin, ostan kyllä lipun.
Jos oma lapseni kutsutaan, en kuitenkaan oleta, että kulut maksetaan, koska ymmärrän, etteivät kaikki jaa näkemystäni. Eli ainakin tarjoudun maksamaan.

Ehkä oma mielipiteeni tulee lapsuudestani, isäni usein pyysi kavereitani mukaan, ja maksoi kaiken (emmekä olleet edes varakkaita).

Mun mielestä on eroa sillä, kutsutaanko, vai puhuvatko esim. lapset keskenään ja sitten kysytään molempien vanhemmilta. Kutsu on kutsu. Mukaan lähteminen muuten vaan on eri asia.
 
"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;29639351:
Ai jos tuttavaperhe kutsuu teitä vaikka mukaan viikonlopuksi Kylpylään niin sä odotat että he maksaa koko lystin??
Harvoin tällaisissa tapauksissa virallisesti kutsutaan, ellei ole jokin merkkipäivä vaikka kyseessä. Yleensä kysellään ja ehdotellaan, että jos toisetkin lähtisivät, ja silloin on selvää, että kaikki maksavat omat kulunsa. Tai jos kyselen huvittaisiko ystävääni lähteä leffaan, en ajattele, että se on kutsumista.
 
kaf
[QUOTE="kahvia";29639325]Kyllä oletan että kutsuja maksaa viulut kun kerran kutsuu.
.[/QUOTE]

Miten sitten ikinä tapahtuisi se lapsen meno kaveriperheen mukaan niin, että oma perheensä maksaisi kulut? Vai eikö vaan kuulu kenenkään tehdä mitään kivaa kenenkään kanssa jos jollain ei ole varaa maksaa koko hommaa?

Ajattelusi mukaanhan:
Jos lähtijäperhe kysyy "tulisitko mukaan", lähtijäperheen pitää maksaa
Jos lapsen äiti kysyy, että "hei ottakaapa meidän jaakkopertti mukaanne perhelomalle" mutta sitä vasta outona ja epäkorrektina pidettäisiin, kun tuppaa lastaan muiden kontoille.

minusta tuo maksupolitiikka on sellainen asia, joka pitää aina erikseen ihan ääneen sopia. molempi maksamistapa on hyvä, kunhan kaikki on samaa mieltä siitä mitä tehdään.
 
vieras_
[QUOTE="vieraana";29639430]Harvoin tällaisissa tapauksissa virallisesti kutsutaan, ellei ole jokin merkkipäivä vaikka kyseessä. Yleensä kysellään ja ehdotellaan, että jos toisetkin lähtisivät, ja silloin on selvää, että kaikki maksavat omat kulunsa. Tai jos kyselen huvittaisiko ystävääni lähteä leffaan, en ajattele, että se on kutsumista.[/QUOTE]

Okei. Eli kyse olikin sanavalinnoista :D Kutsumme Jaakon mukaan kylpylään... Haluaisiko Jaakko lähteä mukaan kylpylään...
 
[QUOTE="kahvia";29639325]Kyllä oletan että kutsuja maksaa viulut kun kerran kutsuu.
Itse emme kutsu kun meillä ei ole tuohon varaa mutta jos meidän lapsi kutsutaan oletan kutsujalla siis olevan varaa siihen.
Miksi kutsuu jos ei ole varaa?
En minä kutsu meille vieraitakaan kylään kahville ja ilmoita että tuokaa omat kahvinne mukana sama asia.[/QUOTE]

Eikö olisi kivempaa että teidänkin lapsi joskus pääsisi jonnekin (useammin kuin kerran kun joku erehtyy vahingossa kutsumaan mutta vahingosta viisastuneena ei kutsu pummia toista kertaa) ja että teidän lapsikin joskus voisi ottaa kaverin mukaan teidän reissullenne että vaihtaisitte oletustanne siihen että jokainen maksaa omat kulunsa.

Vai onko teillä kovinkin hyvä lypsylehmä joka säälistä aina kutsuu lapsenne mukaan?
 
[QUOTE="veiras";29639503]Ei niinkään sanavalinnasta, vaan siitä onko kyseessä kutsu vai ehdotus. Molemmat voi tehdä monin sanoin ja tavoin.[/QUOTE]

ONNEKSI ei meilläpäin lasten kavereiden vanhempien kanssa kommunikointi ole noin vaikeaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Gaijin
"jepp"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;29639529:
Lähtiskös Se tuo teidän poika meidän mukaan viikonloppuna kylpylään? Mites on, kuka maksaa?
Vanhemmat maksaa omat muksunsa. Kysyisin kutsujaperheeltä, että paljonko majoitus maksaa ja syövätkö ravintolassa vai esim mökillä. Ihan avoimesti kysymällä selvitän paljonko annan rahaa mukaan. Juoksevat kulut maksan aikuiselle, käyttöraha lapselle itselleen.
 
vieras*
Kysyisin, paljonko lapsen kuluihin menee rahaa, ja haluavatko että siirrän tilille vai annan lapsen mukaan käteisenä. Lisäksi antaisin lapselle mukaan vähän käyttörahaa.

Jos olisin itse se joku kutsuu, kertoisin jo kutsua esittäessäni, miten maksamisen kanssa toimitaan. Tilanteesta riippuen saattaisin maksaa myös vieraan lapsen kulut, tai sitten haluaisin, että lapsen vanhemmat maksavat lapsensa kustannukset. Mun mielestä kumpikin tapa on sopiva, kunhan se on alusta asti selvä kaikille osapuolille.

Mä en lähtisi olettamaan mitään kutsun sanamuodon perusteella, ja vaikka vieraalta pyydettäisiin rahaa osallistumisesta, tarjoaahan kutsujaperhe kuitenkin "aikaa ja vaivaa", kun ottaa ylimääräisen "vahdittavan" mukaansa :) (eikä sen vuoksi ole verrattavissa vaikkapa oman kaverin leffaan pyytämiseen, kun kumpikaan ei ole ns. hoitajan roolissa)
 
  • Tykkää
Reactions: Gaijin
Antaisin pari sataa, se todennäköisesti kattaisi kaikki kulut, ja jäisi vielä hyvin käyttörahaakin, tosiaan "kuka maksaa mitä", olisi kannattanut ensin tarkistaa?
Ei tollasta reissua muutamalla kympillä saa, jos kylpyläänkin mennään, ruuat ja yöpyminen siihen päälle vielä?
 

Yhteistyössä