Lapsi lähdössä reissuun kaverin perheen kanssa, mites kulut?

  • Viestiketjun aloittaja koululaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti
koululaisen äiti
Alakouluikäinen lapsi on lähdössä ensi viikolla reissuun kaverin perheen kanssa heidän pyynnöstään. Ovat reissussa pari yönseutua ja käyvät ilmeisesti jossain kylpylässä ja jossain muussa ns. "lastenpaikassa". Tässä olen nyt sitten miettinyt pitäisikö minun osallistua noihin matkasta aiheutuviin kuluihin ja kuinka paljon? Ja paljonkohan tuon ikäiselle pitäisi antaa käyttörahaa mukaan? Kokemuksia kaipailisin miten muut ovat vastaavassa tilanteessa toimineet?
 
"rokuli"
No ensinnäkään en lähtis lupaamaan mukaan ennenku selvitän tällaset kustannusasiat,kuuleehan tosta jo kertoessa että tollanen reissu maksaa enempi ku kympin!Eli ensin ois pitäny selvittää maksaja.Mutta nyt tässä tilanteessa tekisin niinku jenni tossa sanoi.Soittasin perään ja kysyisin,kun ovat matkan varanneet,osaavat kyllä kertoa mitä kylpylä yheltä lapselta maksaa,ja jos ei,ni kyl niillä joku ajatus maksajasta on.Käyttörahaa laittaisin mukaan jonku 40euroa.
 
hyviä kokemuksia :)
[QUOTE="Maj";29638317]Laittaisin rahaa mukaan niin paljon, että vieraille ei tulisi kuluja lapsestamme.[/QUOTE]

Näin mäkin olen toiminut. Lapselle mukaan rahapussi joka pitää antaa reissusta vastaaville vanhemmille. He sitten käyttävät sieltä lapsen kuluttaman summan. Tai yleensä annan sen lompakon käteen itse niille vastaaville aikuisille.

Hieno juttu että jotkut "vaivautuvat" ottamaan lapsen kavereitakin mukaan. Kaikki voittavat, ennenkaikkea lapset jotka varmasti pitävät reissussa lystiä keskenään :)

Ja voihan homman kuitata vähän päikseen niinkin, että he vievät muksut mennessään nyt kuluineen päivineen ja te sitten seuraavan kerran. :)
 
"vieraana"
Rahaa mukaan sen verran että lippuhinnat ja ruokailut lapsi pystyy maksamaan ne itse. Majoituskulut ja automatkat minun mielestä maksaa toi toinen perhe, jos ovat lapsen mukaan pyytäneet. Jos äiti olisi tuttu antaisin lapsen lompakon tuolle äidille, ja antaisi sieltä sitten käyttörahaa samaa tahtia kuin omalleenkin.
 
Soittaisin ja kysyisin, että minkä verran varaan lapselle matkaan mukaan rahaa kulujen osalta.

Itse ajattelen, että koska lapsi on pyydetty mukaan, niin matkakuluihin osallistuminen bensarahan osalta tuntuisi vähän hassulta. Mutta tottahan toki maksan lapseni sisäänpääsyn kylpylään ja sinne "lastenkohteeseen", sekä lapseni ruoat.

Mikäli se yöpyminen maksaa lisää lapseni osalta (esim. hotellissa lisävuodepaikka), niin maksaisin myös sen.

Tämän lisäksi antaisin lapselle käyttörahaa mukaan...ehkä noin 30 euroa. Lapseni on aika säästäväistä sorttia, eli todennäköisesti toisi tuostakin summasta osan takaisin kotiin.

En itse osaa ajatella niin, että se kuka kutsuu, maksaa. Ihan jo siksi, että mielestäni se kutsuja tarjoaa ihanan mahdollisuuden lapselleni...ehkä me emme itse pääse viemään lasta kylpylään, joten on ihan huippua, jos saamme "ulkoistettua" moisen asian. Ja tottahan toki olen valmis lapseni kulut maksamaan, koska pelkästään jo se, että toinen tarjoaa lapselleni mahdollisuuden lähteä mukaan, on ihan huippu juttu :)

Jos itse kutsuisin lapseni kaverin mukaan, niin tekisin heti alkuun selväksi sen, että mitkä kulut olisin itse valmis maksamaan ja mitä odottaisin lapsen oman perheen maksavan. Näin siksi, ettei se perhe joutuisi asiaa pohtimaan :)
 
"sdfsdf"
[QUOTE="rokuli";29638335]No ensinnäkään en lähtis lupaamaan mukaan ennenku selvitän tällaset kustannusasiat,kuuleehan tosta jo kertoessa että tollanen reissu maksaa enempi ku kympin![/QUOTE]

Peruspalstamamma onkin niin köyhä, ettei voi lastansa luvata reissuun ennenkuin tietää mitä se pennilleen maksaa. Työssäkäyvinä meille olisi ilo jos lapsi pääsis haluammalleen reissulle maksoi sen sitten kuka vaan (ei tollanen reissu nyt omaisuuksia maksa).

Eli soittaisin ja kysyisin paljonkos reissu maksaa ja osallistuisin lapseni kuluihin.
 
perus palstamamma
[QUOTE="sdfsdf";29638384]Peruspalstamamma onkin niin köyhä, ettei voi lastansa luvata reissuun ennenkuin tietää mitä se pennilleen maksaa. Työssäkäyvinä meille olisi ilo jos lapsi pääsis haluammalleen reissulle maksoi sen sitten kuka vaan (ei tollanen reissu nyt omaisuuksia maksa).

Eli soittaisin ja kysyisin paljonkos reissu maksaa ja osallistuisin lapseni kuluihin.[/QUOTE]

Väärin ;)
perus palstamamma ottaa kutsun kutsuna lykkää tenavansa sinne mukaan muiden maksettavaksi ja vielä olettaa toisen perheen ostavan ne tuliaisetkin tuolle lapselle :LOL:
 
"moukka"
No itse kyllä ajattelisin että kutsujat maksaa koska kerran pyytävät mukaan. Toki käyttörahaa lapselle mukaan mutta matkat, majoituksen ja ruuat maksaisi sitten kaverin vanhemmat koska heidän valintansahan se on pyytää kaveri mukaan. Eihän sitä kaveria ole pakko pyytää mukaan jos tästä aiheutuu lisä kustannuksia. Tai ainakin itse niin tekisin jos pyytäisin jonkun kaverin meidän mukaan reissuun.
 
"Lettu"
Minusta kutsuja maksaa omasta pussistaan kaikki aiheutuvat kulut. Tosin on kohteliasta itse tarjoutua maksamaan kohtuullinen summa reissusta, jokainen määrittäköön oman taloutensa mukaisen "kohtullisen".
 
"Myy"
Minusta on ihan kohtuullista maksaa ne lapsesta aiheutuvat kulut itse. Sinuna ottaisin ja soittaisin näille kaverin vanhemmille ja sanoisin että mites ne kustannukset reissusta kun on jäänyt niistä puhumatta? Jos sanovat että ei tarvitse maksaa, niin sitten käyttörahaa muutama kymppi lapselle mukaan. Muussa tapauksessa he varmaan osaavat sanoa paljonko kustannukset ovat ja sitten maksat ne.

En olettaisi suoraan että kutsujat maksavat, koska minusta olisi aavistuksen kiusallista maksattaa lapseni kuluja jollakin muulla jos eivät ole edes mitenkään läheisiä ihmisiä.
 
kutsuttu
miten tässä kehtaa enään kutsua lasten kavereita mukaan kylpylään, kun oletetaan että me maksamme kalliit ruuat kuin sisäänpääsytkin.
Kuinka sitä kehtaa pyytää tai kysyä lapsen kaveria mukaan ja sanoa että maksakaa itse lapsestanne kulut me voidaan kyllä samaan kyytiin hänet ilmaiseksi ottaa ja vahtia reissun ajan.
taitaa olla jatkossa parempi kun vastauksia lukee että menkööt jokainen kylpylöihinsä ihan oman perheensä voimin tai olkoot menemättä harmi sitten näille ketkä ei muuten reissuun pääsisi mutta kun ei vanhemmat halua maksaa omaa lastaan olettaen te kutsuitte
 
En ikinä oleta että joku maksaa vaikka kutsuukin lapseni mukaan. Enkä myöskään oleta tietäväni kuinka paljon minun pitää maksaa/antaa rahaa mukaan. Soitan ja kysyn suoraan ja varaan rahaa sen verran annettavaksi kuluista ja lapselle mukaan.
 
Olisin kysynyt jo kutsuttaessa, mutta soittaisin nyt ja kysyisin miten paljon rahaa pistän lapsen mukaan/paljonko reissu kustantaa.

Jos itse olisin kutsujan asemassa maksaisin koko reissun omasta pussistani ja kertoisin sen jo kutsua esittäessäni (hyvää hyvyyttäni ja ettei ainakaan se raha olisi este kaverin mukaanpääsylle). En kuitenkaan oleta kaikkien ajattelevan samalla tavalla.
 
"meh"
En ikinä oleta että joku maksaa vaikka kutsuukin lapseni mukaan. Enkä myöskään oleta tietäväni kuinka paljon minun pitää maksaa/antaa rahaa mukaan. Soitan ja kysyn suoraan ja varaan rahaa sen verran annettavaksi kuluista ja lapselle mukaan.
Näin.

En muutenkaan ymmärrä, miksi tälläisiä asioista pitää jossa palstalla arvuutella. Yksi puhelinsoitto ja asia olisi selvitetty asianomaisten kesken.
 
"Sirkkeli"
Kyllä se minun mielestä on niin, että jokainen vanhempi maksaa kutsusta huolimatta lapsensa kulut. Eli sisäänpääsymaksut, ruoat, ostokset yms. Välttis bensa- ja yöpymiskustannuksia ei tule. Itse en ainakaan bensarahoja pyytäis, ja eiköhän yöpyminen maksais saman kuin ilman ylimääräistä lasta.
 
"vierailija"
Itse olettaisin että maksaisin lapseni sisäänpääsymaksut, ruuat ja mahdollisesti yöpymisestä tulevat lisäkulut. Oli aika iso yllätys että moni ajattelee että kutsuja kustantaa koko lystin. Minusta tälläinen kutsu on vaan lapselle mahdollisuus lähteä mukaan eikä mikään perinteinen yökyläkutsu. Itse olen monesti ottanut lasten kavereita mukaan päivän reissulle jonnekin lasten paikkaan/tapahtumaan ja aina lapsilla on ollut mukana omat rahat kuluja varten. Toki joku voi toimia erilailla ja onhan se hyvä kysyä tarkemmin reissusta ja maksuista.
 
"Mona"
[QUOTE="vierailija";29638996]Itse olettaisin että maksaisin lapseni sisäänpääsymaksut, ruuat ja mahdollisesti yöpymisestä tulevat lisäkulut. Oli aika iso yllätys että moni ajattelee että kutsuja kustantaa koko lystin. Minusta tälläinen kutsu on vaan lapselle mahdollisuus lähteä mukaan eikä mikään perinteinen yökyläkutsu. Itse olen monesti ottanut lasten kavereita mukaan päivän reissulle jonnekin lasten paikkaan/tapahtumaan ja aina lapsilla on ollut mukana omat rahat kuluja varten. Toki joku voi toimia erilailla ja onhan se hyvä kysyä tarkemmin reissusta ja maksuista.[/QUOTE]

Näin juuri, ei voi oikeesti kukaan ajatella että kutsuja maksaa kaiken, todella erikoista.

Ei siinä mitään, voisin kyllä kustantaa reissun vieraillekin lapselle, mutta itse en kyllä kehtasi päästä omaani mukaan mihinkään reissuun ilman että osallistuisin kustannuksiin.
 
näinkin voi käydä
Kerran olen erehtynyt lapseni kaverin (8v) ottamaan mukaan kun menimme käymään eräässä lasten ilmais tapahtumassa,
tämä kyseinen printsessa sitten vinkuin kokoajan siellä tapahtumassa että mennään kaupoille shoppailemaan,
kysyin että onko hänellä sitten rahaa mukanaan sillä me tulimme vain tänne tapahtumaan ja tämän loputtua aijoin kyllä suunnata takaisin kotiin.
Kaveri vastasi että hänen äitinsä sanoi kun me kutsuttiin hänet mukaan me myös saamme kaiken maksaa, :O :O aha.
Arvaa menimmekö kaupoille tuon tapahtuman jäkeen,
ei todellakaan.

Jälkikäteen tuon perheen äiti kysyi että menikö meillä suunnitelmat uusiksi kun emme vieneet hänen printsessaa kaupoille johon
(en kehdannut sanoa vaikka todellakin mieli teki, että meillä ei ole tapana kerjäläisiä mukanamme kuljettaa ) kerroin vain että ei,
me olimme kokoajan menossa vain tuohon kyseiseen tapahtumaan ja sitten kotiin ja teidän printsessalla taisi olla asian suhteen jokin väärin ymmärrys ;)

Ei tuo äiti enää kysellyt mitään :D

Mutta ei myöskään me otettu tuota lasta jatkossa mukaan ;)
 
vierass
Me ollaan usein kutsuttu lasten kavereita reissuun mukaan. En oleta että tarvitsee olla mitään rahaa mukana, mehän kutsuimme ja lapset tyytyväisiä.... usein kuitenkin lapsilla omaa rahaa mukana, joilla sitten ostavat tuliaisia, karkkia tms. Äiti yleensä halunnut antaa ruokarahaa minulle. Matkoista tai majoituksesta en edes suostuisi mitään ottamaan. Omat penskat välillä mökkeilleet kaverin luona, sinne olen sitten itse lähettänyt mukaan herkkuja kaikille.
 

Yhteistyössä