Lapsi kertoi että päiväkodissa..

  • Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti
oho
..täti oli laittanut toisen lapsen kaappiin jäähylle tämän nimiteltyä erästä poikaa.

Lapsi vakuuttaa tän olevan totta. Pitäiskö tän kiinnostaa mua niin paljon että kysyisin hoitajilta miten siellä lapsia rangaistaan?
 
Kysymällä selviää
"Kaappi" voipi olla vaikka pikkueteinen tai joku muu paikka, ei välttämättä nimenomaan joku pieni ahdas kaappi koppero jonne lapsi sullottu.. mutta kysy, sillähän se selviää.

Meillä pk:ssa oon kuullu lasten joutuvan narikkaan, en silti ole epäillyt hetkeäkään että ne roikkuis naulakossa kauluksesta.
 
Arvatkaa uskoinko
Ja meillä lapsi kerran kertoi kirkkain sinisilmin että päiväkodin tädit menivät nukkumaan heidän sänkyihinsä päivälevolle ja lasten piti lukea heille satuja niin kauan että lapsetkin nukahtivat kylmälle lattialle.
 
"kolmen pienen äiti"
"älkää te uskoko kaikkea mitä lapset teille kertovat päiväkodista, niin mekään emme usko kaikkea mitä lapset kertovat kodistaan" - päiväkotihenkilökunnan yksi "mantra".

pikkuisen pilke silmässä ;)
JUURI NÄIN. Ja silti asiasta voi hyvässä hengessä kysyä. Eli ei siis syyttäen vaan ystävällisesti tiedustellen.

Itselläni ainakin on niin hyvä suhde kaikkiin lasteni hoitajiin, että voin kysyä kaikkea mieltäni askarruttavaa.
 
Ken guru
Mä myös pienenä pyysin kodihoitajaa laittamaan mut lelulaatikkoon ja työntämään se laatikko vielä sängyn alle. Mun mielestä se oli hirmu hauskaa. Mutta kun vanhemmat tuli kotiin, niin "kärtsäsin" että hoitaja laittoi mut lelulaatikkoon :saint:.
 
totuutta silmiin
Joku vuosi sitten parivuotiaani kertoi jääneensä yksin pph:lle nukkumaan päikkäreitä, kun tämä kävi vähän asioilla... Otin todesta, ja totta oli. Aina kannattaa asia tarkastaa.
 
"mie"
Joo kannattaa uskoa :)
Hoitolapsi kertoi äidilleen että mä olin uhannut vetää siltä kurkun auki puukolla :( huh en voisi edes kuvitella .... Kun tilannetta käytiin läpi niin paljastui syy väärinkäsitykseen.
No mulla on tapana sanoa että nyt tulee tupenrapinat....
Lapsen isoisä oli kertonut että mistä sanonta tupenrapinat tulee ....ja lapsi oli vetänyt siitä omat johtopäätökset :(
Meilläpäin se on ihan yleinen sanonta eikä sillä todellakaan tarkoiteta sitä että otettaisiin puukko esille.
 
Ite olen pk.ssa töissä ja lapsi kertoi kerran kotonaan mun tukistaneen ja lyöneen häntä. Mulla kesti todella kauan keksiä tähän joku järkevä syy kun kyseinen äiti ei heti maininnut asiasta kun ei kehdannut, mutta sitten uteliaisuus vei voiton. Meillä oli musiikkotuokio ja lapsi oli mun sylissä rummuttelemassa. Mulla oli sellanen nappipaita ja lapsi vaihtoi asentoa niin hänen tukkaa jäi siihen nappiin kiinni ja tokaisin lapselle, että anteeksi kun tukistin sua vahingossa. Olisin toki voinut valita sanani paremmin. Sitten hetken päästä kopautin vahingossa lasta malletilla sormille kun hän piti siitä rummusta kiinni ja sanoin sitten, että anteeksi kun löin vahingossa sormille. Lapsi sitten oli kertonut vaan, että "Tiina" tukisti ja löi eikä osannut kertoa tilannetta tms....Sinuna mainitsisin asiasta, että mitä sun lapsi sanoi ja haluat vaan tietää, mikä on asian oikea laita, ei tartte olla syyttävällä kannalla.
 
Joopeli joo.Kaverin(pph) hoitolapsen äiti oli tuohtuneena kysynyt miksi JuccaPecca ei ollut saanut eilen syödä haarukalla ruokaansa.Lapsi sanonut äidille ettei XX antanut hänen syödä haarukalla.Ruokana sattui olemaan nakkikeittoa...
 
Mun lapseni kertoi aikoinaan erittäin tosissaan tarinoita siitä, miten "Ulla-täti" ja "Helena-täti" tappelee ja hakkaa toisiaan. Ja että "Helena-tädin" masussa on vauva ja se jää sen takia pian äitiyslomalle (kyseinen täti on n. 60 v ja ei edes isomahainen).

En ihan tosissani ottaisi ihan kaikkea mitä lapsi päiväkodistaan kertoo.
 
"äiti"
Minä kyllä suosittelen, että asia otettaisi puheeksi päiväkodissa. Jos et hoitajan kanssa, niin kerro asia johtajalle, joka ottaa asian puheeksi hoitajan kanssa.
Minkä ikäinen lapsesi on? Onko hänellä tapana satuilla vai kertooko aina varsin totuudenmukaisesti asioista? Omani on tällainen, että kertoo tapahtumat ja asiat kuten ne ovat. On ollut aina sellainen. Kaverin muksu taas saattaa satuilla omiaankin.

MIten yksityiskohtaisesti tai loogisesti lapsi osaa kertoa?

Eräässä päiväkodissa:
hain lapseni aina ruokailun jälkeen, samaan aikaan pienemmät tekivät päiväunille menoa. Hoitaja oli töykeä, tyli lapsille, mitään ei tapahtunut varsinaisesti, mutta hoitajan suhtautuminen lapsiin oli sellaista, mitä ei saisi olla.

Kerran tapahtui: hoitaja tommasi samaan aikaan tuulikaappiin / kuraeteiseen noin 3 v lapsen kanssa kun minä sinne tulin. Minun tulo esti hoitajaa tekemästä mitään, mutta sen verran, että hoitaja avasi kuivauskaapin oven ja piti lasta kuumana puhaltavan päälle olevan kuivauskaapin edessä ja sanoi, että laitanko tänne!!
Lapsi seisoi jäykkänä ja pudisti päätään.
Vieläkö kastelet päätäsi hanan alla !!
Lapsi pydisti päätään silmät lautasen kokoisena.
Minä katsoin lapsen päätä, että missä se märkä oli. Pari märkää hiusta, ei muuta.

Jutun nimi siis oli, että oli talvi, lapset menossa nukkumaan päiväunille ja ruokailun jälkeisellä käsi-kasvopesulla lapsi oli tehnyt itselleen vesikampausta, vetänyt kädellä vettä päälaelle, ei siis mitään että koko pää hanan alle tms., vaan pari märkää suortuvaa oli. Ilmeisesti lapsella oli tällainen tapa muutenkin.
Hoitaja hermostui ja oli viemässä lasta isoon korkeaan kuivauskaappiin. Tuskin olisi sinne jättänyt, ehkä olisi nostanut kuivauskaapin sisäpuolelle, mutta tilanne on ollut lapselle taatusti järkyttävä: lapsi on kielletty menemästä kuivauskaappeihin vaikkei ne olisikaan päällä. Tilanne, että aikuinen rieputtaa käsivarresta ja uhkaa laittaa kuumana hurisevaan tuulikaappiin ei ole ammattimaista, vaikka ammattitaito puuttuisikin.

Mietin pitkään ja otin sitte yhteyttä johtajaan.
Ko. hoitajan tavasta toimia lasten kanssa ym. olivat muutkin vanhemmat valittaneet. Hoitaja on talossa määräaikaisena (tyllistetty, harjoittelija?) ja työsuhde kestäisi enää vain pari kuukautta.
Hoitaja sai ilmeisesti varoituksen tai puhuttelun.

Suosittelen, että otat asian puheeksi johtajan kanssa.
 
meillä
Minun lapseni kertoi aikoinaan päiväkodissa, että isä oli edellisenä iltana jättänyt hänet parvekkeelle yksin "moneksi tunniksi". Illalla oli aika selittäminen, kun menin lasta hakemaan! Isä sattui olemaan ulkomailla työmatkalla ja lapsi oli ilmeisesti ikävää purkaakseen sepittänyt moisen jutun... Silloin ei naurattanut, mutta nyt jo naurattaa :D Lapset voi kertoa joskus ihan höpöjä, mutta tarkistaisin asian ystävällisesti päiväkodista.
 

Yhteistyössä