[QUOTE="jaahas";25693433]Kiusaamisen määritelmään kuuluu, että kiusattu on täysin puolustuskyvytön. Hän eii pysty esimerkiksi puolustautua koska kiusaajia on nini paljon, tai siis kiusaaja ja hänen hovinsa. On hyvin vaikea kuvitella tilannetta, että kaikki muut ovat hellantelttuja ja yksi kiusaa. Erittäin todennäköistä on että asetelma on päinvastainen. Jep, "kiusaajaksi" nimetty voi reagoida kiusaamiseen (yleensä joukosta eristämistä) itsekin aggressiivisesti tai huonolla käytöksellä. Varsinaista kiusaamista on kuitenkin vain se, että täysin alakynnessä olevaa kiusataan toistuvasti.[/QUOTE]
Mistä lähtien?
Kyllä esim. mun tyttö kavereineen puolustautui kiusaajaa vastaan mahdollisuuksien mukaan, mutta kun toinen vaan tuli ja hakkasi, potki, varasti tavaroita yms eikä totellut ainoaakaan aikuista, niin minkäs teet? Kimppuun ei saa käydä, ja kun toinen kulkee pihassa puukko kädessään tai hakkaa pyöränpumpulla niin se ei olisi ihan fiksuakaan. Leikkiin oli otettu mukaan, mutta kun siitä ei koskaan mitään tullut...
Mutta juuri tuolla lailla sen kiusaajan äitikin asiaan suhtautui: onhan se vähän kurjaa mutta mulla on nyt ruuanlaittokin kesken eli ei se kai niin vakavaa ole...kieltäytyi pk:n järjestämästä perheneuvolan avusta ja sitä rataa, koska vikahan on kaikissa muissa paitsi hänen lapsessaan & siinä miten hän lastaan kasvattaa (tai siis, ei kasvata).
Tilanne ratkesi kun me kaikkemme yrittäneet ja tilanteeseen kyllästyneet vanhemmat porukalla päätimme ihan oikeasti eristää kiusaajan, kun kaunis puhe, opastaminen, leikkiin mukaan ottaminen yms ei todellakaan mitään auttanut (veti turpiin mm. mun valvovien silmieni alla, kun oltiin pyydetty hänet takapihaamme leikkimään ja jäätelöä syömään - ja juoksi pakoon huoraa ja paskaa huudellen). Sille ei puhuttu, sille ei sanottu moi, jos se tuli pihaan niin muut lähtivät pois, kun se tuli hakemaan ulos niin sanottiin että ei missään nimessä. Kiusaaja muutti sitten muualle. Ikävä kyllä terrorisoi edelleen esikoulussa päivittäin, mutta upeaa on se että pihassa lasten ei häntä enää tarvitse pelätä.