Lapsi itse nukkumaan?

Haluaisin kuulla kokemuksia miten olette saaneet lapsen nukahtamaan itse omaan sänkyyn? Mulla on kymmenen kuinen poika ja nukahtaa suhteellisen helposti syliin iltaisin ilman sen suurempia toimen piteitä ja joskus saattanut nukahtaa itse sänkyyn, mutta haluaisin saada pojan nukahtamaan sänkyyn lopullisesti... miten olette itse onnistuneet siinä? En haluaisi nukuttaa poikaa enää sylissä kun on toinenkin laps nyt tulossa...
 
äitiäiti
mä laitan lapsen sänkyyn ja istun sitkeesti vieressä kunnes nukahtaa. Alkuun on lapset yrittäny tulla pois ja kitissy ,mut pari päivää ja homma toimii. Sitten olen siirtynyt vähän kauemmas pariksi illaksi. Sitten muutama ilta ovev raossa. Ja lopuksi "äiti tulee kohta, nuku vaan siinä " ja olen rampannut katsomassa pienin välein, että kaikki on kunnossa. Viiko-pari ja lapsi alkaa oppia.
 
Musta ei varmaankaan ole apua mutta haluisin tietää myös samasta aiheesta, etää miten lapsen saisi omaan sänkyyn nukkumaan?! Minulla 11kk vanha tyttö ja nukahtaa illalla niin että annan maidon tytön ollessa sängyssä. Minun täytyy istua siinä niin kauan kunnes on nukahtanut. Jos lähden pois ennen nukahtamista niin hirveä huuto alkaa.. En halua huudattaakaan. Pian kun maitopullokin täytyisi ottaa pois niin johan minulla on iso ongelma, mutta en varmaankaan ole ensimmäinen... :headwall:
 
lumikki
Meillä tyttö alkoi nukahtaa itse sänkyyn, kun seisomme vieressä hetken aikaa ja silittelemme selästä, emmekä anna touhuta sängyssä. Tutut iltarutiinit joka ilta samaan aikaan ja samassa järjestyksessä, niin iltahuudot loppuivat siihen. En ole koskaan antanut maitopulloa sänkyyn, enhän itsekään syö sängyssä, vaan iltapala syödään keittiössä ja iltamaidon aika sylitellään sohvalla ja sen jälkeen hampaiden pesun kautta omaan sänkyyn. Hetki silittelyä, ei enää puhetta, korkeintaan hyräilyä tai sch, sch, sch. Meni hetki ennen kuin homma alkoi toimia, mutta sitkeys palkittiin. Nukutamme tytön vuorotellen, ettei totu vain toisen vanhemman nukutustapoihin. On sitten jatkossa helpompaa, jos vaikka yökyläilee esim. mummolassa tai kummilassa.
 
syysmamma-82 harmaan
vaikee sanoo mikä siihen tepsii mut meillä on alusta asti tehty niin et vien vaan pojan sänkyyn iltamaidon/puuron jälkeen.laitan valon pois ja unimusiikkia soimaan ja sinne poju nukahtaa itsekseen.monen mielestä voi kuulostaa todella karulta jättää lapsi yksin pimeään mut meillä se toimii.ja eipä sillon niin hirveen pimeetä ole kun poika menee nukkumaan jo viim.klo19.00....mut välillä nukahtaa jo syliin kun annan maitoa pullosta.ikää pojalla nyt 6½kk.on ilmeisestikkin vaan jo niin tottunut tähän tapaan koska olen tehnyt näin jo silloin kun sairaalasta tultiin kotiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2005 klo 20:01 lumikki kirjoitti:
Meillä tyttö alkoi nukahtaa itse sänkyyn, kun seisomme vieressä hetken aikaa ja silittelemme selästä, emmekä anna touhuta sängyssä. Tutut iltarutiinit joka ilta samaan aikaan ja samassa järjestyksessä, niin iltahuudot loppuivat siihen. En ole koskaan antanut maitopulloa sänkyyn, enhän itsekään syö sängyssä, vaan iltapala syödään keittiössä ja iltamaidon aika sylitellään sohvalla ja sen jälkeen hampaiden pesun kautta omaan sänkyyn. Hetki silittelyä, ei enää puhetta, korkeintaan hyräilyä tai sch, sch, sch. Meni hetki ennen kuin homma alkoi toimia, mutta sitkeys palkittiin. Nukutamme tytön vuorotellen, ettei totu vain toisen vanhemman nukutustapoihin. On sitten jatkossa helpompaa, jos vaikka yökyläilee esim. mummolassa tai kummilassa.
Kuinka vanha tyttösi on? En ole tahallaan opettanut että mennään maitopullon kanssa sänkyyn mutta tyttö nukahti sitä ennen syliin maitopullon kanssa..ei pysy hereillä. Olen taas kuullut että lapsen täytyisi nukahtaa sielä missä nukkuukin (eli sänky). Yöunet parani siihen aikaan paljonkin. Nyt on taas rauhatonta kun havahtuu illalla/yöllä etten olekaan siinä vieressä enään ja huuto alkaa. Vaikea tapaus =) \|O
 
6kk tytön äiti
Miksi kaikilla on niin kiire. Ilta on herkkää aikaa. Lapset on niin hetken pieniä ja tarvitsee silloin kaiken tuen ja turvan. Ainakin on itsellä hyvä omatunto, että on antanut kaiken pienelleen.

Oma tyttö nukahtaa ainoastaan tissille iltaisin ja makaan hänen vieressä välillä pitkiäkin aikoja. Välillä oon aika loppu siihen tissirumbaan, mut kertaakaan en oo ajatellu huudattaa tai tissiä riistää. Noin kuukausi sitten ravasin nukahtamisen jälkeen keskimäärin kuusi kertaa illassa antamassa tissiä vielä nukahtamisen jälkeen, kun neiti huuteli sängyssä. Nyt nuo tarkistushuudot ovat itsestään hävinneet.

Mielestäni ei pienten lasten kuulukaan nukahtaa itsekseen, se on aikuisten juttu. Mikä onkaan turvallisempi tilanne nukahtaa, kun oman äidin läheisyys ja sitähän nuo pienet ihmiset hakevat. Varmuutta siitä, että on turvallista painaa silmänsä kiinni....

Aikansa kutakin !

 
tttt harmaana
Meillä on niin ett tutut iltarutiinit ja sit vien pojan sänkyyn.Peitto vaan päälle ja pupu kainaloon, toivottelen hyvät yöt ja laitan oven kiinni.Poika siis 1v2kk.Esikoinen menee nukkumaan samalla tyylillä.Yhteen aikaan annoin esikoiselle kirjan jota hän sai katsella kunnes nukahti, luin itse omaa kirjaa omassa sängyssäni.Hyvin nukahtavat kun vain on samat rutiinit nukkumaanmentäessä.
 
Mielestäni ei pienten lasten kuulukaan nukahtaa itsekseen, se on aikuisten juttu. Mikä onkaan turvallisempi tilanne nukahtaa, kun oman äidin läheisyys ja sitähän nuo pienet ihmiset hakevat. Varmuutta siitä, että on turvallista painaa silmänsä kiinni....

Ilmeisesti nikistäsi päätellen lapsesi on vata puolivuotias? Olet vähän eri tilanteessa kun minä... Haluan että poika oppii nukkumaan itsekseen pikkuhiljaa sen vuoksi että kohta meillä on toinenkin nukutettava! Nostan hattua sulle jos todella jaksat juosta lapsen luona mutta näin odotusaikana tarvitsen unta ja onneksi poika nukkuukin melko hyvin... Meille sanottiin neuvolassakin että jos opii että nukutetaan syliin niin nukahtaa vielä kolmevuotiaanakin (oli terkan oma kokemus), siksi siis harjoittelua omassa sängyssä nukahtamiseen!
 
Meillä neiti nukahti pitkään pullon kera syliin mutta 1 vuotis päivän alla vieroitimme pullosta ja opettelimme nukkumaan äidin tai isin viereen... kolme iltaa tyttö jaksoi protestoida pullon puuttumista mutta sitten se loppui... Nyt olisi seuraavaksi vuorossa yksin nukahtaminen kun meillekin on toinen vauva tulossa ja rupeaa lastenhuoneen lattialla istuminen olemaan vaikeaa... Teet vain itse sen päätöksen ja pidät siitä tiukasti kiinni niin kyllä se muksukin sen pian oppii hyväksymään =)
 
Kanelimuori
Ihan pienestä asti laitettu tyttö itsekseen nukkumaan ja nyt kolmisen viikkoa sitten kun siirrettiin tyttö nukkumaan omaan huoneeseen ja samalla tavalla jatkettu. En suostu nukuttamaan. Ihmeen hyvin on mennytkin tuo itsestään nukahtaminen omaan sänkyyn. Tosin toisinaan rassaa kun sitten kömpii sieltä omasta huoneesta keskeen aamuyöstä. Toisaalta se on ihanaa kun tulee kuitenkin naurun eikä itkun kanssa. :)
 
syntyestä asti on nukkunut todella kiltisti. Kun imetin nukahti rinnalle, ja sit sai vain viedä sänkyyn.
Kun ikää tuli lisää, ni vietiin omaan sänkyyn syönnin jälkeen ja tyttö on nukahtanut sänkyyn ihan itse. Siel vähä aikaa leikkii unilelulla ja pallolla. Tai nukahtaa heti.
Joskus on saattanut kiukutella vähä aikaa, mutta sinne on aina nukahanut.
Eilen, kun menin pitämään kerhoa, ja sit kun ei ollut kyytiä takas kotiin, ni jäätiin mummolaan yöksi. Nukahtaminen teki vaikeaa, kun tyttö ei ole tottunut siihen, että nukutetaan.
Ja kun ei ollut niin pimeä huone kuin kotona. Ja onha se erilaista nukkua eri paikassa kuin kotona. Mutta loppujen lopuksi yön nukkui todella hyvin.
 
ÄIBBÄ82
Meillä poika on nukahtanu aina itsekseen omaan sänkyyn. Vauvana tietty nukahti joskus aina tisulle. Helppo tapaus on kyllä ollu nukkumaan menossa! Ei oo tarvinnu seistä sängyn vieressä eikä olla ees huoneessa. 8kk vanhana siirrettiin omaan huoneeseen ja yöunet on vaan parantunu! Nykyään kävelee ite sänkyyn kun siltä tuntuu.. Pusut käyään antamassa ja peittelemässä (1v9kk). =)
 
Meillä nukahti vauvana aina rinnalle ja siitä siirrettiin omaan sänkyyn. Nyt 6,5kk ikäisenä saa iltapullon sängyssä äitin vieressä ja siitä siirretään omaan sänkyyn. Ei ole nukahtanut vielä kun siirretään. Laitan pojan nukkuma asentoon, pieni valo jää päälle ja ovi kiinni. Jos ei nukahda heti niin saa "jutella" omiansa sängyssä jonkin aikaa kunnes rupeaa itkemään. Silloin menen takaisin otan syliin, rauhoittuu ja takaisin sänkyyn. Sama uudestaan. Viimeistään toisella kertaa onnistuu melkein aina. Jos näyttää toivottomalta otan pojan syliin, olohuoneeseen ja saa siinä rauhoittua jos ei kerran väsytä. Pian sama homma alusta. Tätä kyllä on tosi harvoin. Aina melkein onnistuu nukkuminen ensimmäisellä yrityksellä kunhan poika on tarpeeksi väsyinen.
Tulipas sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti ymmärsitte :D
 
Bubble
Meillä tyttö nyt reilu 5 kk:tta ja nukunnut alusta asti omassa sängyssä ja en tiedä teenkö mitään sen kummallisenmpaa muuta kun syötän iltaruoan(ei sängyssä) ja sitten vaihdan vaipan ja yövaatteet. Laitan omaan sänkyyn,harso kainaloon,peitto päälle ja mobile soimaan. Siihen se sitten nukahtaa. Emme ole seisoskelleet sängyn vieressä! Meillä tytön nukkumaan pistäminen on aika "kivuton" toimenpide! Ja muutenkin tyttö rupesi nukkumaan täysiä 8 h yöunia,ilman yösyömistä, 3:n viikon ikäisenä!
 
Jossu75
Meillä on kaksi lasta 2 ja 5 vuotta. Pienestä pitäen lapset on nukkuneet omassa sängyssä ja iltapesun jälkeen luen sadun ja saatan laulaa jonkun laulun ja sit vaan halit ja pusut. Lapset jää itsekseen omaan huoneeseen ja sinne ne sit nukahtaa. Se on ollut aina näin. Jo vauvana laitoin heidät omaan sänkyyn, peittelin ja jätin nukkumaan. Eivät ole oppineet siihen, että istun tai seison siinä vieressä kunnes nukahtavat. Täytyy aikuisten saada vähän omaakin aikaa, siihen ei ole ainakaan meillä muuten aikaa kuin lasten mentyä illalla nukkumaan.
 
Mibu
No niin.Me lopetettiin viikko sitte maidon juottaminen sängyssä.Siis nukuttaminen pullolla.
Iltapuuron jälkeen maito juodaan pöydän ääressä ja sit vain viedään sänkyyn ja samatien nukahtaa.
Ja kas kummaa tuttileikit loppu kokonaan.
Kävi kyllä todella kivuttomasti tuo maidon juottaminen sängyssä lopetus.
Olin aivan yllättynyt!!!!!!!!!!!
Ajattelin et alkaa joka iltanen huuto,mutta ei..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2005 klo 16:34 Bubble kirjoitti:
Meillä tyttö nyt reilu 5 kk:tta ja nukunnut alusta asti omassa sängyssä ja en tiedä teenkö mitään sen kummallisenmpaa muuta kun syötän iltaruoan(ei sängyssä) ja sitten vaihdan vaipan ja yövaatteet. Laitan omaan sänkyyn,harso kainaloon,peitto päälle ja mobile soimaan. Siihen se sitten nukahtaa. Emme ole seisoskelleet sängyn vieressä! Meillä tytön nukkumaan pistäminen on aika "kivuton" toimenpide! Ja muutenkin tyttö rupesi nukkumaan täysiä 8 h yöunia,ilman yösyömistä, 3:n viikon ikäisenä!

OLE ONNELLINEN SILLÄ MULLA ON MELKEIN PUOLI VUOTIAS TYTTÖ JA MÄÄ SYÖTÄN SITÄ VIELÄ KERRAN AINAKIN YÖLLÄ NYT OLEN YRITTÄNYT LAITTAA UNIKOULUA PÄÄLLE . ALOITAN ETTÄ SIITÄ ETTÄ YRITÄN LAITTAA HÄNET PÄIVÄUNILLE TUTIN KANSSA ILMAN TUTTIPULLOA. :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2005 klo 18:43 vieras kirjoitti:
Musta ei varmaankaan ole apua mutta haluisin tietää myös samasta aiheesta, etää miten lapsen saisi omaan sänkyyn nukkumaan?! Minulla 11kk vanha tyttö ja nukahtaa illalla niin että annan maidon tytön ollessa sängyssä. Minun täytyy istua siinä niin kauan kunnes on nukahtanut. Jos lähden pois ennen nukahtamista niin hirveä huuto alkaa.. En halua huudattaakaan. Pian kun maitopullokin täytyisi ottaa pois niin johan minulla on iso ongelma, mutta en varmaankaan ole ensimmäinen... :headwall:

:hug: MOI! mulla on melkein samanlainen ongelma mulla on melkein puoli vuotias tyttö ja ennen mä nukutin sen että annoin tuttipullon sänkyyn ja siinä se mut koskaan en ole syliin ottanut vaikka mieli on tehnyt. mutta annan sulle sen vinkin että itse et pääse siitä koskaan eroon jos et anna hiukan huutaa.mää totutan nyt pois pullosta.ja yritän tutin avulla nukuttaa...laitan sänkyyn tutti suuhun huutoa alkaa laitan tutin takas menen pois ja sama toistuu niin kauan kun tyttö itse nukahtaa eikä enää tarvi ravata!!!JA VOITETTU ON=) B) SIIHEN VAAN PITÄÄ TOTUTTAA LAPSI HERMOJA JA KÄRSIVÄLLISYYTTÄ SE KYSYY MUT KUN ASIA TOIMII NIIN SE ON ISO VOITTO...


PÄRJÄILE JA ONNISTUMISIA
 
kevätäiti
Meil kumpiki lapsi oppi nukkahtamaan ensin syliin ja sit vietiin sänkyyn. Mut kumpiki oli n.10kk ku opetettiin siihen et ite nukahtaa omaan sänkyyn. Ekan kans oli paljo helpompa...ei muutaku pullo ja tutti vaan ja nukkumaan. Nukahti aika helposti. Huusi ensimmäisenä iltana puol tuntia ja seuraavana vaan enää 15min. Siihen se sit tottu. Mut tää toinen oli huikan vaikeempi tapaus. Huusi kaksi viikkoa joka ilta ku vei sänkyyn. Mut nyt sekin on oppinut nukahtamaan omaan sänkyyn. Tämä VAATTII äitiltä ja isältä todellaki pitkää pinaa ja rautaisia hermoja et ei mee hakemaan sitä huutavaa lasta pois sieltä. Ei muuta ku yrittämään vaan. Kyl se kannattaa. Nyt sen on huomannut et itelle on enempi aikaa illalla ku ne ite nukahtaa omaan sänkyynsä.
 
Huomattiin et meijän reilut 2kk likka tuijotteli vieressä olevaa mustaa isokukkaista unikkoverhoa, sitä se tuijottelee jonkun aikaa kunnes sit sippaa...Nukahtanut jo tosi hyvin alle 1kk:n ikäsestä...Päikkärit tosin nukutaan vaunuissa partsilla ja ilalla neiti vaan torkkuu sitterissä, joten sängyssä nukkuminen suurimmaks osaks jää yöunille...Ennen hää ehkä enempi kitis jos tutti tippu ja sitä sai pari kertaa siel käydä laittamassa, mut nykyään ei edes aina huoli tuttia ilalla...Oon tosi onnelinen et se on sujunu näin hyvin, toivon mukaan jatkuukin! =)
 
Lupiini
Kuinka kaikilla voikaan olla noin helppoa nukahtamisen kanssa. Ei itke nukkumaan mentäessä jos äiti häviää huoneesta ja 3 vkon iässä nukutaan jo täysiä öitä. No, hyvä jos jollain toimii, meillä tosiaan ei enkä ole tuollaisia "ihmetarinoita" kuullut kyllä lähipiirissäni muillakaan. Eikö täällä ole tosiaan ketään jonka lapsi huutelee äitiä 100 kertaa jos yrittää jättää yksin omaan sänkyyn ja jos ei mene niin tulee niin kamala huuto että en millään raaski antaa itkuun nukahtaa (eikä kyllä nukahdakaan). Mutta meille ei ole ollut ongelma istua vieressä pitäen lasta kädestä kiinni kunnes nukahtaa. Se on kuitenkin pojalle rauhoittumisen hetki ja hetki olla kahden isin tai äidin kanssa illalla...
 
MrsSmith
Meillä poika 10kk nukahtaa päikkäreille ja yöunille omaan sänkyyn ilman hyssyttelyjä ja heijauksia =)
Toisin oli esikoispojan kanssa, joka nukutettiin hyssyttämällä ja heijaamalla. Viime aikoihin asti on nukahtanu vaan meijän vieressä, tällä viikolla on ensin tullu viereen ja siitä sit menny melkeen heti omaan sänkyyn ja on nukahtanu sinne, YKSIN :D Myönteistä kehitystä luvassa :)
 
masu-75
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2005 klo 08:45 tuisku kirjoitti:
Nukahtanut jo tosi hyvin alle 1kk:n ikäsestä...Päikkärit tosin nukutaan vaunuissa partsilla ja ilalla neiti vaan torkkuu sitterissä, joten sängyssä nukkuminen suurimmaks osaks jää yöunille...Ennen hää ehkä enempi kitis jos tutti tippu ja sitä sai pari kertaa siel käydä laittamassa, mut nykyään ei edes aina huoli tuttia ilalla...Oon tosi onnelinen et se on sujunu näin hyvin, toivon mukaan jatkuukin! =)
meillä 2,5 kk ikäinen tytteli nukkuu kutakuinkin samalla tavalla. yöunille omaan sänkyyn puolinukuksissa sylistä, yleensä kitisee kerran pari, tutti suuhun ja vähän silittelyä+ shh-shh ja tyttö rauhoittuu. joskus nukahtaa ihan samantien. päiväunet vaunuissa ulkona, aika pitkään nukkuu; viisikin tuntia. illalla torkkuilee sitterissä, sylissä, kauppareissulla tms. mitään ihmeellistä ei ole tehty. iltaisin rutiinit ja kellonajat pyritty pitämään vakiona; virikkeet ja seurustelut minimiin illalla, "iltahuolto", tissitys ja sitten rauhoitutaan syliin. ja tämä tehty ekasta illasta lähtien, kun tyttö tuli kotiin. alusta asti on pyritty erottamaan toisistaan yö/ilta ja päivä.
toki poikkeuksiakin on, silloin toimitaan tilanteen mukaan. se on tullut huomattua, että mitä parempi edellisyö, päikkärit, itkuton ilta, sen paremmin tyttö nukahtaa ja nukkuu.

ei muuta kun tsemppiä nukkujuttuihin! =)
 

Yhteistyössä