Lapsi itse nukkumaan?

Tyttö oppi samoihin aikoihin ku lopetti rinnan syönnin(7kk). aluksi nukahti puurolautasen ääreen sitteriin, ja siitä opin viemään sen ku alko silmät luppasemaan. Poika oppi vasta, ikää 1v2kk, laitetaan väsyneenä sänkyyn, mutta ovi auki, niin että näkee meidät nousematta seisomaan.
 
mulla ei oo sen suurempaa vinkkiä kuin et yrität luoda samat rutiinit illaksi joka päivä... meillä on toiminut kaikissa jutuissa parhaiten niin....

eli kun oli pieni sai ilta puuron ja sit vellin pullost sylissä ja sit sänkyyn.... unikaverin kanssa....tutti suussa ja ei anna touhottaa omiaan enää sängyssä...

kun vierotettiin pullosta aluks vaihdoin vellin maitoon sit tuttipullon nokkamukiin... (nokkamukista osasi juoda ennen vaihtoa)...muutaman illan oli ihmeissään asiasta mut lähti menee hyvin... sit siirsin mukin puuron kans pöytään.... hampi pesu ja sänkyyn unikaverin kanssa.... toiminut meillä ainakin....

pieni yö valon kajastus(pistorasia malli) keinutuoli takaa saa pojan nukkumaan rauhallisemmin kun öisin ei herätessä oo "säkkipimeää....""
 
Meillä ennen nukutettiin niin että istuttiin vieressä pahimmillaan meni tunti siinä hommassa.. Sit vaan alettiin tekee niin et vietiin sänkyyn paijattiin päätä muutama minuutti ja sit huoneesta pois.. Tätä on nyt jatkunut viikon ja sinne tyttö nukahtaa itsekseen viimeistään vartin päästä.. Kitisee jonkun aikaa mut kun huomaa ettei kukaan tule niin alkaa nukkumaan.. Neiti on nyt reilu 9kk..
 
meillä nukutaan ainoastaan jos olen vieressä paijaamassa ja laulamassa tuutulauluja.Isi ei kelpaa ollenkaan,huutaa niin kauan että menen itse viereen.kuukausi sitten oppi nukkumaan omassa sängyssä,mutta kun tuli vatsatauti ja sen jälkeen kamala flunssa niin ei ole enään nukkunut omassa sängyssä.Mustakinilta on ihanan herkkää aikaa lapsen kanssa ja vietänkin sen mieluusti lapsen kanssa.mutta silti olisi kiva jos neiti suostuisi nukkuman isi kanssa tai itse omaan sänkyyn.

niin neidillä on viikon päästä ikää 9 kk :heart:
 
Juuri näiden ongelmien välttämiseksi meillä on vauva nukutettu omaan sänkyyn aina ja ilman tuttipulloa. Joskus kun on touhukkaampi ilta, niin täytyy istua hetki sängyn vieressä, että poika rauhottuu. Yleensä kuitenkin toivotellaan hyvät yöt ja pusut annetaan, sitten sänkyyn ja peitellään. Nykyään todella harvoin tarvitsee käydä sen jälkeen enää lasta katsomassa, kun on jo tottunut, että iltahommien jälkeen mennään nukkumaan. =)

Joten ainoona vinkkinä voin antaa säännölliset iltatouhut, säännöllinen nukkumaanmenoaika ja ennakointi. Siis, tuttipullosta voi olla aikanaan vaikeaa päästä eroon, kun siihen on kerran oppinut jne... Poika on nyt 10kk ja säännöllinen nukkumaanmenoaika klo 20.00 otettiin käyttöön, kun poika rupesi itse usein juuri siihen aikaan väsymään n. kolmen kuukauden ikäisenä. Päätimme, että se on sitten SE aika, ja siinä on pysytty!
 
Meillä on just 4kk ikäiselle tällainen opetus menossa.
Iltatissiä ja kovasti äidin läheisyyttä sekä hellyyttä (suukkoja jne) sitten poika omaan sänkyyn, raasu kasvojen lähelle, uniukko kainaloon ja peitto päälle. Toisinaan nukahtaa heti joskus täytyy hetken aikaa taputtaa pyllylle ja hyssyttää.
 
Meillä on jätetty vauvasta saakka tyttö nukkumaan yksin makuuhuoneeseen. Joskus on ollut pientä kitinää, mutta harvoin. Meille ainakin neuvolassa toitotettiin että ei saa nukuttaa viereen, just sen takia että se on sit vanhempana vaikeaa. Mitään ongelmaa ei tullut nytkään kun muutettiin isompaan asuntoon ja laitettiin 2 vuotias omaan huoneeseen yksinään, ei ollut moksiskaan, kun oli niin tottunut. Ja esim. mökillä käydessä nukutan niin että itse vieressä niin nukahtaminen kestää todella kauan. tunnista kahteen. Koska ei ole tottunut siihen että joku on vieressä. Meillä on myös pienestä saakka nukuttu omassa sängyssä, kertaakaan en ole edes vauvana ottanu viereen. En tunne silti itseäni mitenkään huonoksi, mutta kaikki tekee tyylillään, mutta se nukuttaminen on sitten tossa vuoden iässä todella hankalaa kun ei ole tottunut. Eikä se parin päivän huudattaminen tee yhtään pahaa, lapset tottuu äkkiä. Yösyömiset lopetin vuoden ikäsenä parin illan huudatuksella ja hyvin meni sen jälkeen. Lapsella vaan oli tapana pyytää maitoa yöllä vaikka ei silti juonut kuin pari huikkaa. Näin meillä on menty ja hyvin on pärjätty.

määrätietoisella kasvatuksella
 

Yhteistyössä