Lapsi hoidossa, itse makaan kotona eikä ole tippaakaan huono omatunto!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24181174:
Jos sairastumisella nyt tarkoitetaan masennusta, niin miten ihmeessä se sohvalla makaaminen auttaa masentunutta? Jos vaihtoehtoina on lapset hoitoon ja itse makaamaan sohvalle märehtimään masentunutta oloaan, niin onko siinä mitään järkeä?

jos ei ole voimia hoitaa niitä lapsia...

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24181162:
Onko hoidattamista jos isoäiti ulkoilee pari kolme tuntia lastenlastensa kanssa kerran neljässä kuukaudessa ilman että olen mukana ja syövät ruoan..ja itse nukun sillävälin??? :)

Ja lapset tapaavat isovanhempiaan paljon,yleensä niin että ne eivät joudu hoitamaan lapsia vaan minä tai mies hoidetaan..samalla,kun vaihdetaan kuulumisia jne..

Itsehän sanoit että viet mummolle jos olet väsynyt. Onhan se silloin hoitamista. En oikein ymmärrä pointtiasi kun kehut ettei lapsi ole hoidossa mutta silti mummo hoitaa joskus. En yleensäkään ymmärrä sitä kun ihmiset kehuu että hoitavat lapsensa vain ja ainoastaan itse. Ja en väitä että sinä kuuluisit näihin mutta mulla on muutamia esimerkkejä lähipiirissä siitä että kehuvat lastensa olevan kotona ja vievät heti kokopäivähoitoon kun täyttävät 3 ja tuet loppuu. Herää vaan kysymys että mikäs se todellinen syy kotihoidolle onkaan..raha vai halu hoitaa kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24181174:
Jos sairastumisella nyt tarkoitetaan masennusta, niin miten ihmeessä se sohvalla makaaminen auttaa masentunutta? Jos vaihtoehtoina on lapset hoitoon ja itse makaamaan sohvalle märehtimään masentunutta oloaan, niin onko siinä mitään järkeä?

Mulla on lähipiirissä yksi vakavasti masentunut ja kyllä hänen lapselleen on suoraan sanottuna paljon parempi olla hoidossa :/

[QUOTE="vieras";24181183]jos ei ole voimia hoitaa niitä lapsia...[/QUOTE]

Sitten ei ole voimia. Vaikka mä uskon ihmisistä löytyvän uskomattomia voimavaroja kun kyse on omiesta lapsita ja niiden hoitamisesta.
Pointtini ei kuitenkaan ollut se, vaan kuinka se sohvalla makaaminen auttaa masentunutta ihmistä voimaan paremmin? Jos kerta lapset on laitettava hoitoon masennuksen takia, niin miten oisi sillä luppo ajalla itsensä hoitaminen?

[QUOTE="a p";24181187]Itsehän sanoit että viet mummolle jos olet väsynyt. Onhan se silloin hoitamista. En oikein ymmärrä pointtiasi kun kehut ettei lapsi ole hoidossa mutta silti mummo hoitaa joskus. En yleensäkään ymmärrä sitä kun ihmiset kehuu että hoitavat lapsensa vain ja ainoastaan itse. Ja en väitä että sinä kuuluisit näihin mutta mulla on muutamia esimerkkejä lähipiirissä siitä että kehuvat lastensa olevan kotona ja vievät heti kokopäivähoitoon kun täyttävät 3 ja tuet loppuu. Herää vaan kysymys että mikäs se todellinen syy kotihoidolle onkaan..raha vai halu hoitaa kotona?[/QUOTE]

Jos pari kolme kertaa vuoden aikana 2-5 tuntia mummolla ja papalla oloa ilman,että olen itse leikeissä ja toiminnassa mukana on hoidattamista,myönnän syyllistyväni hoidattamaan lapseni isovanhemmillaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24181232:
Sitten ei ole voimia. Vaikka mä uskon ihmisistä löytyvän uskomattomia voimavaroja kun kyse on omiesta lapsita ja niiden hoitamisesta.
Pointtini ei kuitenkaan ollut se, vaan kuinka se sohvalla makaaminen auttaa masentunutta ihmistä voimaan paremmin? Jos kerta lapset on laitettava hoitoon masennuksen takia, niin miten oisi sillä luppo ajalla itsensä hoitaminen?

Kyse ei ole masennuksesta mutta itse olen kokenut totaalisen loppuunpalamisen ja ollut sairaalahoidossa useita viikkoja sen takia joten kun ne voimat menee niin ne menee.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24181237:
Jos pari kolme kertaa vuoden aikana 2-5 tuntia mummolla ja papalla oloa ilman,että olen itse leikeissä ja toiminnassa mukana on hoidattamista,myönnän syyllistyväni hoidattamaan lapseni isovanhemmillaan :D

Hienoa :) Koska mummoilla hoidattamisessa ei mitään pahaa ole mielestäni, siksi ihmettelenkin tätä ihmisten "minä hoidan lapseni vain ja ainoastaan itse :saint:" asennetta.

[QUOTE="a p";24181262]Hienoa :) Koska mummoilla hoidattamisessa ei mitään pahaa ole mielestäni, siksi ihmettelenkin tätä ihmisten "minä hoidan lapseni vain ja ainoastaan itse :saint:" asennetta.[/QUOTE]

Itse vain käsitän sanan hoidattaminen hieman eri tavalla,kuin sinä....
(itse ymmärtäisin jos joku puhuisi,että lapset hoidatetaan isovanhemmilla,että lapset ovat jatkuvasti isovanhempien hoidettavina....)
Mutta kuinka vain..ei jaksa vääntää näin turhasta...
Lähden mielummin lasten kanssa ulos :) :wave:

[QUOTE="a p";24181251]Kyse ei ole masennuksesta mutta itse olen kokenut totaalisen loppuunpalamisen ja ollut sairaalahoidossa useita viikkoja sen takia joten kun ne voimat menee niin ne menee.[/QUOTE]

Luonnollisesti jos ihminen on sairaalahoidossa , silloin on mahdotonta hoitaa itse lapsiaan.
Tiedän kyllä yhtä ja toista voimien ehtymisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24180921:
Mä teen yötöitä jottei mun tartte kituuttaa tukien tai minkään muidenkaan varassa.. :)

Pakko kysyä vielä kun kiinnostaa. Jos sinulla ei olisi mahdollisuutta yötyöhön, kituuttaisitko lasten parhaaksi kotona vai menisitkö kolmivuorotyöhön?

Enkä ymmärrän sun herneilyä kun itse sanoit että viet lapset mummolle jos väsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24181162:
Onko hoidattamista jos isoäiti ulkoilee pari kolme tuntia lastenlastensa kanssa kerran neljässä kuukaudessa ilman että olen mukana ja syövät ruoan..ja itse nukun sillävälin??? :)

Ja lapset tapaavat isovanhempiaan paljon,yleensä niin että ne eivät joudu hoitamaan lapsia vaan minä tai mies hoidetaan..samalla,kun vaihdetaan kuulumisia jne..

Aikas ihanan kuuloista tuo teidän touhu. Varsinkin yhdessäolo isovanhempien kanssa niin, että olette itsekin mukana. Niin meilläkin on tehty. Niin, että kaikilla on hyvä olla. Ja myös musta on aina tuntunut, että lapsilla on paras olla omiensa kanssa niin paljon kuin mahdollista. Eli siis minimoinut toisten hoidossa olon. Toki ovat joutuneet päiväkodissakin olemaan isompina, mutta mahdollisimman vähän. Ja voisin väittää, että on kantanut hedelmää lasten hyvinvoinnille. Vaikka on itse välillä kovillakin jaksamisen kanssa ollut. Muttei tietenkään yleensä, yhdessä kasvettu ja opittu toisiamme ja oikkujamme tuntemaan. Me ollaan toisillemme kuitenkin ne loppuelämän ihmiset.

Aikas ihanan kuuloista tuo teidän touhu. Varsinkin yhdessäolo isovanhempien kanssa niin, että olette itsekin mukana. Niin meilläkin on tehty. Niin, että kaikilla on hyvä olla. Ja myös musta on aina tuntunut, että lapsilla on paras olla omiensa kanssa niin paljon kuin mahdollista. Eli siis minimoinut toisten hoidossa olon. Toki ovat joutuneet päiväkodissakin olemaan isompina, mutta mahdollisimman vähän. Ja voisin väittää, että on kantanut hedelmää lasten hyvinvoinnille. Vaikka on itse välillä kovillakin jaksamisen kanssa ollut. Muttei tietenkään yleensä, yhdessä kasvettu ja opittu toisiamme ja oikkujamme tuntemaan. Me ollaan toisillemme kuitenkin ne loppuelämän ihmiset.

:)

Meillä taas isovanhemmat eivät joudu hoitamaan lapsenlapsiaan vaan SAAVAT hoitaa. Ottavat mukaan kauppaan, kalaan, ulkoilemaan jne jne :) Vaikka isovanhempien mukana aina itse ollaankin kun kauempana asuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24180881:
Ei mulla ole tarvetta kiillotella mitään :)
Ja mä en ole väsynyt,itseasiassa olen oikein virkeä :)

Oletko pitkään tehnyt öitä ja minkä mittaisia nuo työvuorot ovat? Itse tein yhteensä 5v pelkkää yötyötä tuollaisilla 10,25h työvuoroilla eikä olisi tullut mieleenkään pitää lapsia kotona kuin pakon edessä (päiväkoti kiinni tai sairastapauksia). eikä pelkästään siis itseni vuoksi vaikka yötyö kuormittavuudellaan vaatiikin kunnon levon että kroppa voii hyvin, vaan myös lasteni takia.

En olisi ikinä jaksanut pidempään tehdä 4 yötä viikossa niin että unta jää lasten päiväunien mukaan 1-2h/vrk. Jossain sanottiin että valvottu yö vastaa yhden promilllen humalatilaa, piti paikkansa tai ei mutta kyllä siinä pölmistynyt ja raskas olo oli kun valvotun yön jälkeen piti jaksaa lasten kanssa touhuta, vaaratilanteitakin tuli eteen kun ei enää ajatus juossut normaalisti.

Mutta siis ihmettelen jos tosissaan jaksat 10h yövuorot noilla lasten päikkäreillä eikä se vaikuta vointiisi mitenkään. Olettaen siis ettet nuku töissä.

Oletko pitkään tehnyt öitä ja minkä mittaisia nuo työvuorot ovat? Itse tein yhteensä 5v pelkkää yötyötä tuollaisilla 10,25h työvuoroilla eikä olisi tullut mieleenkään pitää lapsia kotona kuin pakon edessä (päiväkoti kiinni tai sairastapauksia). eikä pelkästään siis itseni vuoksi vaikka yötyö kuormittavuudellaan vaatiikin kunnon levon että kroppa voii hyvin, vaan myös lasteni takia.

En olisi ikinä jaksanut pidempään tehdä 4 yötä viikossa niin että unta jää lasten päiväunien mukaan 1-2h/vrk. Jossain sanottiin että valvottu yö vastaa yhden promilllen humalatilaa, piti paikkansa tai ei mutta kyllä siinä pölmistynyt ja raskas olo oli kun valvotun yön jälkeen piti jaksaa lasten kanssa touhuta, vaaratilanteitakin tuli eteen kun ei enää ajatus juossut normaalisti.

Mutta siis ihmettelen jos tosissaan jaksat 10h yövuorot noilla lasten päikkäreillä eikä se vaikuta vointiisi mitenkään. Olettaen siis ettet nuku töissä.

:flower:
Nimenomaan lasten parasta pitäisi aina ajatella eikä sitä että saa kiillottaa omaa sädekehäänsä.

Tätä minäkin ihmettelen, sillä vaikka fyysisesti tuntisikin olevansa virkeä, niin kyllä pääkoppa tarvitsee kunnon unet pysyäkseen kunnossa. Pidempään jatkuessaan tuollainen rytmi saattaa aiheuttaa pahojakin uniongelmia. Toisaalta, toisille yötyö sopii paremmin, oma palautumiseni yövuoroista ei ole kovin nopeaa.

[QUOTE="a p";24181364]:)

Meillä taas isovanhemmat eivät joudu hoitamaan lapsenlapsiaan vaan SAAVAT hoitaa. Ottavat mukaan kauppaan, kalaan, ulkoilemaan jne jne :) Vaikka isovanhempien mukana aina itse ollaankin kun kauempana asuvat.[/QUOTE]

Mä en kutsuisi kaupassa tai kalassa käyntiä hoitamiseksi, vaan yhdessä vietetyksi ajaksi.
Hoitoon vieminen on sitä kun lapset viedään vaikka isovanhemmille ja itse poistutaan paikalta.
Mutta ehkä olen sisäistänyt asian toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24181440:
Mä en kutsuisi kaupassa tai kalassa käyntiä hoitamiseksi, vaan yhdessä vietetyksi ajaksi.
Hoitoon vieminen on sitä kun lapset viedään vaikka isovanhemmille ja itse poistutaan paikalta.
Mutta ehkä olen sisäistänyt asian toisin.

Ihan sama asia koskee hoitamistakin. Jos haluamme lähteä vaikka kavereille iltaa viettämään niin mielellään hoitavat lapsia. Ja se ON lapsillekin rikkaus jota kannattaa vaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuorotyöläinen;24181432:
Tätä minäkin ihmettelen, sillä vaikka fyysisesti tuntisikin olevansa virkeä, niin kyllä pääkoppa tarvitsee kunnon unet pysyäkseen kunnossa. Pidempään jatkuessaan tuollainen rytmi saattaa aiheuttaa pahojakin uniongelmia. Toisaalta, toisille yötyö sopii paremmin, oma palautumiseni yövuoroista ei ole kovin nopeaa.

Yötyöläisen vaimona ihmettelen miten kukaan jaksaa hoitaa lapset päivällä, jos on yönkin valvonut. Meillä mies tulee aamulla kotiin nukkumaan ja nukkuu iltapäivään asti.

Ollaan me ihmiset niin erilaisia.

Itse en voisi ajatellakkaan vieväni lapsiani jollekkin muulle hoitoon jos itsellä ei ole mitään suurempaa syytä. En haluaisi viedä jonkun oikeasti hoitopaikkaa tarvitsevan paikkaa ja muutenkin. Miksi ihmeessä haluaisin jonkun muun hoitavan mun omia lapsiani?

Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuorotyöläinen;24181432:

Noin juuri. Itse miellän itseni ihmiseksi jolle yötyö sopii koska noina vuosina en tuntenut sen vaikuttavan vointiini ja sain aina helposti käännettyä rytmin. Jaksoin hyvin valvoa työyöt mutta vapaalla taas nukuin yöt hyvin ja olin virkeä päivisin.

Mutta veikkaan että johtuu siitä että en ole koskaan ollut mikään yökukkuja enkä ole missään vaiheessa suhtautunut yötyöhön niin "hurmoksellisesti" kuin monet alkuun. Siis niin että ahnehtivat päiville kaikkea tekemistä ja heräävät tyyliin viimeistään puolelta päivin kun ovat kahdeksan jälkeen käyneet nukkumaan jne. Olen aina pitänyt tärkeänä sitä että nukun riittävästi ja noita pakollisia poikkeuksia (lapset jostain syystä kotona tai jotain pakollista menoa päivällä) lukuunottamatta olen siis pyhittänyt päiväni sille unelle ja rauhalliselle heräämiselle ennen kuin alkaa iltapäivä perheen kanssa.

muoks. tietty ihmiset on erilaisia ja poikkeaviakin tapauksia löytyy - myös unentarpeen mukaan. Eli jos röppö kuuluu ihmisiin joille normaalistikin riittää se 3-4h uni vuorokaudessa niin silloin ymmärrän jo ihan erilailla.

Ja tosissaan töissä nukkujat (luvalla tai luvatta...) usein venyvät melkoisiin suoritukseen päiväsaikaan.

Viimeksi muokattu:
Mulle tuli sellainen huvittava ajatus mieleen tuosta "turhaan" hoitoon laittamisesta.
Mitä jos vaikka mieheni pyytäisi mua viikonloppunakin menemään töihin. Sanoisi, että sielhän sulla on kavereita ja ihan hyvinhän sä siellä viihdyt...ja tarvii hänkin omaa aikaa. :D
Mitäs tuollaisesta itse tykkäisit ? ;)

Yhteistyössä