Lapsi ei ymmärrä tavuja, mitä kannattaisi tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rytty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rytty

Vieras
Lapsi aloitti koulun vuotta aikaisemmin, kun oli siihen kaikki valmiudet ja päiväkodista tätä ehdotettiin. Kolmivuotiaana osasi jo kaikki aakkoset, nelivuotiaana kirjoitti hienosti, kun joku luetteli kirjaimet. Kolmivuotiaasta asti on osannut lukea monta sanaa, lukee kyltit, telkkariohjelmat ym. Kirjoista ei ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut, ei niitä juuri jaksa selailla.

Nyt on sitten tullut opettajalta ihmettelyä siitä, että lapsi osaa tosiaan lukea sanoja, muttei osaa tavata. Ei jotenkin ollenkaan ymmärrä niitä. Osaa lukea KUK-KA, mutta kun pyytää tavaamaan sanan voi sanoa KUK-tavun olevan vaikka RIT. Kun pyydetään luettelemaan kirjain kirjaimelta, menee sana oikein. Osaa taputtaen tavuttaa sanat kuitenkin hienosti.

Koulusta ei osattu sanoa mitään vinkkiä harjoitteluun. Lapsi itse on todella turhautunut ja inhoaa nykyisin kaikkea lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvää. Sanoo heti, ettei osaa ja ettei koskaan opi lukemaan. Lukee sitten kuitenkin vaikka mitä heti siihen perään. Harmittaa, kun muuten koulussa sujuu kaikki niin hyvin, lapsella on paljon kavereita, matikka on kivaa ja muutkin aineet menevät hyvin. Vain tuo tavujuttu nyt hiertää ja sen takia haluaisi jäädä kotiin sellaisina päivinä, kun on lukemista tiedossa.

Onko jotain vinkkejä?
 
Ei kai sitä oikein muuten opi kuin tavutettuja juttuja lukemalla, mieluiten vielä ääneen tavu kerrallaan. Ja makustelemalla, miten se sana oikein menee, mistä katkeaa. Ei kai missään enää perinteiseen kirjain kirjaimelta tavuttamistyyliin enää mennä, luetaan enintään tavu kerrallaan. Meidän keskimmäinen oppi ensimmäisellä luokalla varmaan ainoana uutena asiana juuri tavuttamisen äidinkielessä. Kun tunneilla joutui seuraamaan muiden mukana sitä lukemaan opettelua. Hän on kyllä aina ollut kirjoista kiinnostunut, 5 vuotiaana takavarikoin Harry Potterit, ensimmäisen taisi ehtiä lukea itsekseen.
 
Olisiko jotain tavutusleikkejä? Niitä voi keksiä itsekin. Esimerkiksi joku ruutu- tai kivihyppely siten, että kullakin tavulla hypätään yksi hyppy. Hokemana hyppelyssä voi käyttää tuttuja lauluja tai runoja.
 
Kiitos vastauksista! Lapsi siis osaa taputtaen tavuttaa vaikka dinosauruksen,osaa luetella sen myös kirjain kirjaimelta, muttei osaa lukea sanasta sitä di-osuutta. Ei osaa sanoa niitä kirjaimia yhdessä, sanoo d ja i, muttei osaa sanoa di, sanoo vaikka pu. Eli lukee vaikka sanan kukka. Tavuttaa sen taputtaen kuk-ka. Osaa luetella k-u-k-k-a. Ja kun kysytään mikä on eka tavu, voi vastata vaikka koi.

Ekapelin eri osia ovat tehneet ahkerasti, siinä ei ole mitäön ongelmaa, mutta ei vaan ymmärrä tavuja yhtään. Osaa valmiista tavuista kuitenkin muodostaa sanana. Koulusta eivät osanneet apuja tarjota, sanoivat vaan, että jos jatkuu, niin voisi testata onko lukihäiriötä.
 
Nyt kannattaisi lukea simultaani lukuna tavutettua tekstiä. Se tarkoittaa sitä että lapsi lukee yhdessä aikuisen kanssa ääneen tavuttain. Tällöin lapsi oppii rytmin ja näkee samalla sanan tavut kirjoitettuna.
Lukekaa pientä pätkää (n. 30 sanaa) useampaan kertaan. Näin lapsi harjaantuu näkemään ja kuulemaan sanan tavutettuna ja toista auttaa painamaan sen mieleen. Seuraavana päivänä taas uusi tavutettu pätkä.
On melko tavallista että jo lukevat koulutulokkaat eivät osaa tavuttaa.
nim. erityisopettaja
 

Yhteistyössä