Lapsi ei halua lähteä päiväkodista kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuulsotaa niin tutulta :D Meillä oli tuollainen vaihe tuossa hetki sitten. Lapsi on 4,5 vuotinen. Hän siis nosti sellasen mekkalan joka ikinen kerta, kun menin hakemaan hänet tarhasta pois. Johtuen just siintä varmasti, että häneltä jäi ns. leikit kesken. Huusikin välillä sitä, että en saa vielä tulla. Mutta siis hän aina alkoi kiljumaan, potkimaan, puremaan, huutamaan tyhmä äitii yms. kun hän näki minut. Omat hyvät fiilikset hävis muuten samantien :/ No kerran sitten asiaan puuttui yksi hoitaja (kiitos siitä hänelle) ja piti sellasen puhuttelun lapselleni ja vei miettimään muutaman kerran, että äitille ei noin sanota/tehdä. Jopa jo hänen leikkikaveritkin alkoi sanomaan lapselleni, että älä ole äitille tuollainen. No mutta sen jälkeen tilanne rauhottui ja ei tullut enään niin voimakasta purkausta lapseltani, kun menin hakemaan.

Nykyisin sitten hän tulee iloisesti luokseni kertomaan päivästä ja lähdetään ilomielin kotiin. Se jos mikä, tuntuu tosi hyvältä. Hän on siis päässyt tuon raivokohtauksien yli.
Enään esiintyy vaan karkuu juokseminen, mikä ollenkaa ei ole huono juttu, noiden muiden koettelemuksien rinnalla :) Jotekin sitä itse aina itseään häpesi, kun lapsi regoi minuun niin negatiivisesti. Meillä oli myös sama, että välillä huudettiin sitä isää, jonka kanssa on vähemmän tekemisissä.

Mitä tulee tuohon äidin tilanteen haltuun ottamiseen, se on mahdotonta. Tai no, kyllä aina kotiin päästään, mutta meillä lapsi on niin pieni vielä ja on vasta aloittanut puhumaan pieniä lauseita, ei sellaisen kanssa keskustella. Kotiin on aina lähdettävä eikä tietenkään anneta periksi mutta siinä on riemu kaukana kun lähtee viemään alle 2 vuotiasta huutavaa ja potkivaa lasta "väkisin" kotiin. Onneksi ei tarvitse mennä autolla ku tarha on ihan lähellä. Ja mun mielestä päiväkodin henkiökuntaa ei voi vaatia muistamaan kellon tarkasti koska tullaan hakemaan ja pukemaan lasta valmiiksi. Luulen että heillä on kädet täynnä muutenkin. Monet sanoo että ikäkysymys, meillä poika tosiaan alle 2, monet muiden lapset täällä on 3-4v. Tätäkö tämä on seuraavat 2 vuotta..? pitäs varmaa osata sulkee korvat eikä loukkaantua. Mutta paha mielihän tälläisistä tulee. Tulee vähän sellainen olo että "aha, en tiennytkään että kotona on noin kamalaa"

Isomman lapsen 3v. ylöspäin, kanssa vois harkita jotain palkkiosysteemiäkin. Eli tarra jos lähtee kiukuttelematta. Ja sitten x määrästä tarroja saa jonkun etukäteen sovitun kivan yhteisen tekemisen. Esim. sitten leivotaan tms. Mun kaveria ja sen lasta autto tämä.

[QUOTE="vieras";24988764]Meilläkin on suurinpiirtein tuossa iässä samainen kiukku.

Aamulla kun veit tuli huutoa etten halua tarhaan. Sitten oli "huono äiti" fiilis koko päivän. Illalla kun hait pois tarhasta niin tuli huuto " en halua lähteä kotiin".... Jee!

Nyt tiedän että 16.30 jälkeen kannattaa hakea, siihen aikaan haetaan se paras kaverikin, sitä ennen tulen "liian aikaisin"[/QUOTE]

Eihän tämä kirjoittaja sano, paljonko lisää hoitoaikaa tulee siitä, että hän hakee lapsen 16.30 jälkeen, että ihan turhaa taas riehua tästä. Voi olla, että kyse on vain vartista. Tuskin kukaan pitää lasta tuntikausia ylimääräistä tuollaisesta syystä.

Meilläkin ajankohta on tarkka. Jos menen klo 14.30 niin lapsi on juuri sanut välipalan ja haluaisi leikkiä muiden kanssa vähän aikaa: huutoa. Jos menen 14.50 paikkeilla, kaikki alkavat pukea ja siirtyä ulos ja mukulani lähtee ihan suosiolla mukanani kotiin. Enpä usko, että päiväkoti tuosta 20 minuutista rasittuu.

meillä on kokeiltu kaikki ajat klo 14-16 välillä ja lopputulos on sama. Tyytyväinen on silloin ku isä hakee klo17,ja kaveritkin on haettu. mutta sellainen hakuaikahan ei onnistu silloin kun lapsi tulee aikaisin aamulla. Tuskin tilanteeseen on mitään merkittävää ratkaisua, sillä en koe olevani huono äiti tai etteikö kotona olisi tekemistä. Pitäisi hankkia pojalle pian sisarus =) Se helpottaa suuresti kuulla että en ole ainoa tässä tilanteessa. Minä kun en ole nähnyt tai kuullut aiemmin kenenkään lapsen käyttäytyvän näin

[QUOTE="mamma";24992096]lisäys äskeiseen, kai se menee ajan kanssa ohi... luulisin... TOIVON =)[/QUOTE]

Meillä meni kuuden vahana ohi,joskus harvoin voi satunnaisesti mainita että olis ollut kiva olla pidempään,eli on sen 4h eskarissa päivittäin.

Milenkiinnosta luin ketjua :)
Itselläni päiväkoti ikäinen lapsi oli silloin 6v sitten ja meilläkin oli samoja ongelmia.
Silloin sain hoitajilta paheksuntaa kun lapseni huuti ettei halua kotiin lähteä ja haluan olla täällä.
Tuli vanhempaisvartissakin johtajalta erikseen kysymys miksi lapsemme ei halua kotiin ja mitä ongelmia meillä on kotona.
He jopa oli tilanneet perhe ja kasvatusneuvolasta meidän perheelle ajan kun kun jotain ongelmiahan meillä nyt oli oltava kotona.

Perhe ja kasvatusneuvolassa kävin tasan kerran.
Siellä ei puhuttu sanaakaan lapsesta tai mistäin muusta vaan kovin uteli perhe elämäämme minun tekemisiäni ym.
Loplta jouduin psykologilta kysymään etteikö meidän pitänyt jutella mitä teen tässä tilanteessa kun lapseni ei halua päiväkodista pois ja eikö aika ole sen takia päiväkodista meille sen takia tilattu.
Hänellä luki papereissa että perheellä ongelmia ja en suostu päiväkodille juttelemaan ja minä tarvitsen ammattiapua kun on pieni lapsikin.
No en saanut hullunpapereita eikä tarvinnut toiste tulla :D
Päiväkotiin avauduin taas hiukan ja heti vedettiin herneenpalkoja nenään kuinka en tajunnut heidän apuja ottaa vastaan?
ÖÖÖÖ mitä apuja?
Ainut apu johon toivoin ratkaisua oli se että lapsi ei malttanut lopettaa leikkejä kun tulin hakemaan (ulkoota) ja hoitajat ei edes vaivautunut komentamaan lasta portille vaan itse minun piti olla se ilkeä ja hakea lapsi leikistä pois :(