Lapsi aina hoidossa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Me
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Me

Vieras
Olen aiemminkin aiheesta kirjoittanut. Eli siis mun tuttavapiirissä on äiti jolla 2 poikaa (isä ei kuvioissa) Nuorempi 1.v joka vkl hoidossa ja yleensä yhden arkipäivänkin ja vanhempi 4.v viettää korkeintaan 2yötä viikosta kotona.Tilanteeseen on yritetty puuttua ,mun äiti suuttunut ja hoitajia tuntuu riittävän.Nyt vanhempi ollut viime perjantaista-sunnuntaihin vaarillaan. Sunnuntaina meni äidin kaverille. Ja keskiviikkona kummilleen. Tänään yhdeksi yöksi kotiin,huomenna taas äidin kaverille. Lapsi on tällä hetkellä kuumeessa ja flunssassa ja siis edes tämä ei saa äitiä pitämään lasta kotona.Ja tosiaan tämä tilanne jatkunut jo vuosia. Äiti ei käy töissä, puheista huolimatta ei saa aikaiseksi hankkia lapsille tarhapaikkaa.Kotona ei mitään rajoja,mies suhteet vaihtuvat tiuhaan.Viime kirjoituksen jälkeen puhuin äidinkanssa että nyt tarvii asioiden muuttua ja taas näköjään puheeksi vaan jäi kun kipeä lapsi tuolla heittopussina reppuselässä vaeltaa. Mitä ihmettä voin tehdä? Pistää niin vihaksi lapsien puolesta!!Joskus tuntuu että kuvittelenko että lapset ovat liikaa hoidossa kun äiti ei ole moksiskaan. Eihän niillä ole edes kotia ja ei lapsen paikka ole nukkua lattialla patjalla 6pv viikosta.Ja usein hoitajat tietämättömiä missä lapsi ollut edellisen yön,äiti kun vain lapsia kuskaa paikasta toiseen. Mutta lapseltahan se totuus tulee sitten.Help!

No sen takia varmasti ottavatkin, hyvää vain tarkoittavat sen tiedän. Mutta kyllähän lapsi tarvitsee oman sängyn eikä tuollaista matkalaukku elämää.Kohta on pakko yhteyttä sosiaalitoimistoon, vai onko jollain vielä ideoita?

Ei toi käy ollenkaan päinsä. :( Tulee tosi paha mieli lasten puolesta. Toivottavasti nämä "sijaiskodit" ovat olleet edes välittäviä paikkoja, joissa pääsee syliin, kun siltä tuntuu. Todella surullista. :( Onneksi näillä lapsilla tuntuu olevan ainakin tukiverkosto kohdillaan! Ehkäpä joku näistä välittäjistä voisi pysyvästi ottaa lapset hoiviinsa, jos kodit ovat muuten hyviä, ja äiti sitten silloin tällöin heitä näkisi, kuten nytkin...

Kyllä lapset ovat saaneet syliä ja rakkautta. Tuntuukin että heitä jokainen säälii ,mutta vanhempi poika jo oppinut sitä "hyväksi käyttämään " ja oireelee muutenkin. Pelottaa vaan ihan soittaa lastensuojeluun, isovanhemmat tulevat varmasti puolustelemaan äidin tekosia huostaanoton pelossa mutta kaipa ne sosiaalityöntekijät läpi näkevät...

Kyllä mä suosittelisin myös lastensuojeluun soittamaan. Ihan hirveältä kuulostaa pienten elämä. Siis tietenkin varmasti saavat hyvää hoitoa jne. Mutta kyllä pitäisi olla vakaa koti, jossa nukutaan suurin osa öistä, äidillä/isällä ei ramppaa koko ajan uutta sussua ja lapset tulevat hodietuiksi ja rakastetuiksi. Paras on aina puuttua mahdollisimman ajoissa, ettei vaan lapsille jää liian syviä traumoja. :( Ja tottakai läheiset suojelevat. Mutta tiedätpähän ainakin yrittäneesi!! Tsemppiä!

ehdottomasti kipin kapin lastensuojelun puheille asiasta. Varsinkin jos toinen pojista jo alkanut oireilemaan... mitä pidempään piimäillään asiaan puuttumisen kanssa, niin sitä varmemmin ongelmat paisuu todella pahoiksi.

kai toi on jo kansalaisvelvollisuuskin tuollaisesta asiasta ilmoittaa.

voihan sitä asiaa ajatella vähän lastenkin kannalta, onko parempi joutua mahdoöllisesti sisaruksestaan eroon aivan vieraalle paikkakunnalle vieraiden ihmisten joukkoon sijaisperheeseen, eroon tästä tukiverkosta, joka varmasti on pojalle tärkeä (mummut,kummit,ystävät).
toki äiti toimii väärin, mutta voisiko olla muuta ratkaisua kuin sosiaalitoimisto?

voihan sitä asiaa ajatella vähän lastenkin kannalta, onko parempi joutua mahdoöllisesti sisaruksestaan eroon aivan vieraalle paikkakunnalle vieraiden ihmisten joukkoon sijaisperheeseen, eroon tästä tukiverkosta, joka varmasti on pojalle tärkeä (mummut,kummit,ystävät).
toki äiti toimii väärin, mutta voisiko olla muuta ratkaisua kuin sosiaalitoimisto?

Mut onhan sossu myös avotoimia. Kyllä se pitää puuttua jos tolleen lapsia kohdellaan. Ja jotenkin muuten kun tällähetkellä että kaik muut hoitaa paitsi äiti itse.

toivoisin että otat yhteyttä sossuun. Ehkä he saavat äidin ryhdistymään ja hakemaan päiväkotipaikan lapsille ekaksi. Sitten jotain mahdollista muuta tukitoimea jos se riittäisi ja äiti jaksaisi. Jos ei niin eipä se huostaanotto sitten äidistä voi sen pahemmalta tuntua kun toki sijaisperheeseen pääsee lapsia tapaamaan. Säästyypä äidiltä jokapäiväinen hoitajan hankkimis vaiva!
Mutta tämä huost. vasta siis jos ei päiväkoti yms auta

Mulla oli vastaava tilanne,ja mieluusti otinkin hoitoon ja kun oli viemässä lasta uuteen hoitopaikkaan niin ilmoitin aina että kyllä minä voin ottaa.Ajattelin että sen lapsen paras olla yhdessä tutussa paikassa.Tämä lapsi oli 8 kuukauden ikäinen,omani oli silloin kuukauden ikäinen.Molemmat nukkuivat minun vieressäni.Lapsi tältä äidiltä loppujen lopuksi vietiin ja hyvä niin.

Kyllä lapset ovat saaneet syliä ja rakkautta. Tuntuukin että heitä jokainen säälii ,mutta vanhempi poika jo oppinut sitä "hyväksi käyttämään " ja oireelee muutenkin. Pelottaa vaan ihan soittaa lastensuojeluun, isovanhemmat tulevat varmasti puolustelemaan äidin tekosia huostaanoton pelossa mutta kaipa ne sosiaalityöntekijät läpi näkevät...

mä en nyt ihan ymmärrä. taidat olla kateellinen tukiverkoton itse. jos lasten perustarpeista huolehditaan ja hoitajat on lapselle läheisiä,niin en näe mikä olisi lastensuojelun kannalta se asia miksi he ovat lastensuojelun tarpeessa. monella muulla asiat on paljon huonommin juuri siksi että kukaan ei koskaan hoida lapsia ja vanhemmat uupuu tukiverkottomana.

ei kyl mikään laki kiellä lasten hoidossa oloa,eikä määrittele mikä määrä on lastensuojelullinen asia.ps.me nukutaan kaikki patjoilla,ne on va lapsilla niiden sängyssä(mutta en käsitä miten tuo nukkumisen kannalta eroaa) ja meidän sänky on pelkkää patjaa(pitää laittaa jalakset alle ettei kukaan tee ls.ilmoa ku vanhemmat nukkuu pelkillä patjoilla)

kyllähän pienet tarvitsee äitiä tai isää. muttatuskin sä tiedät kaikkea

[QUOTE="niina";22687183]toivoisin että otat yhteyttä sossuun. Ehkä he saavat äidin ryhdistymään ja hakemaan päiväkotipaikan lapsille ekaksi. Sitten jotain mahdollista muuta tukitoimea jos se riittäisi ja äiti jaksaisi. Jos ei niin eipä se huostaanotto sitten äidistä voi sen pahemmalta tuntua kun toki sijaisperheeseen pääsee lapsia tapaamaan. Säästyypä äidiltä jokapäiväinen hoitajan hankkimis vaiva!
Mutta tämä huost. vasta siis jos ei päiväkoti yms auta[/QUOTE]

öö miten päiväkoti on parempi paikka kuin tutut hoitajat? miten joka päivä päiväkotiin vieminen on hyvä juttu mutta joka päiväinen muu hoito ls asia? en ymmärrä,päiväkodeissa on isot ryhmät,eikä mahdollisuutta yksilölliseen hoitoon. miten nänä tukitoimet ovat hyväksytympiä kuin tuttujen hoidossa olo? lapsen kannalta turvallisempaa on olla tuttujen hoidossa kuin se että vieraat hoitaa

ps miten se laitoshoito on parempi vaihto ehto tilanteelle?

mulla on tuttu joka kasvoi lastenkodissamuutaman vuoden(kaiken lisäksi poika) ja hänen kanssa keskustelin millasta se on, niin juuri sellaista että pienellä lapsella ei ole ketään kehen kiintyä(3vuorossa hoitajia,useampi hoitaja samassavuorossa, tämä tutttuni sanoi että pahimmillaan pienelle yks vaihto vaipan ja seuraavan tarpeen tullessa toinen toi maitopullon) kysyin leikkikö hoitajat pienten kanssa,ei ku anto kasa leluja nenän eteen,leiki niillä.

öö ja tämäkö on paras vaihtoehto? lisätään päälle se kuinka traumaattinen kokemus se huostaanotto kokonaisuudessaan on. joten minusta jos lasta ei hakata,yms kamalaa.paras paikka on koti,vaikka ois puutteita.

[QUOTE="vieras";22687201]Mulla oli vastaava tilanne,ja mieluusti otinkin hoitoon ja kun oli viemässä lasta uuteen hoitopaikkaan niin ilmoitin aina että kyllä minä voin ottaa.Ajattelin että sen lapsen paras olla yhdessä tutussa paikassa.Tämä lapsi oli 8 kuukauden ikäinen,omani oli silloin kuukauden ikäinen.Molemmat nukkuivat minun vieressäni.Lapsi tältä äidiltä loppujen lopuksi vietiin ja hyvä niin.[/QUOTE]

kuulostaa siltä että tämän 8kuisen äiti oli väsynyt,masentunut tms. perustele miksi huostaanotto oli parempi vaihtoehto?mitä sinä teit asiaa edistääksesi? kiva kun on sub laisia tuttuja.

[QUOTE="vieras";22687181]Ei lapsia ainakaan äidille, ei selvästikään ole vastuullinen heitä hoitamaan. Huostaanotto parasta.[/QUOTE]

ja sä olet varmaan kokenut esim.lastenkodin arjen? ja osaat yhen nettikirjoituksen perusteella sanoa että se on parempi vaihtoehto. hmmm.

on se aina niin ihanaa, kun kytätään tuttuja ja naapureita. Musta olisi kiva kuulla myös tämän äidin näkemys asiaan :) Joskus saattaa käydä niin, että se kyttääjä liiottelee asioita.

Ja toisaalta parempi kai lapsen olla hoidossa, jos kotona ei ole hyvä olla. Ls ilmosta voisi olla jhyötyä. Äiti voisi saada apua ongelmilleen ja lapset voitaisiin sijoittaa siksi aikaa kunnes asiat järjestyy.

[QUOTE="vieras";22687181]Ei lapsia ainakaan äidille, ei selvästikään ole vastuullinen heitä hoitamaan. Huostaanotto parasta.[/QUOTE]

Luuletko ihan todella, että tuon takia otetaan huostaan? Kovin helpolla ei oteta huostaan vaikka olisi alkon käyttöä kotona...

[quote="madam";22687249]mä en nyt ihan ymmärrä. Taidat olla kateellinen tukiverkoton itse. Jos lasten perustarpeista huolehditaan ja hoitajat on lapselle läheisiä,niin en näe mikä olisi lastensuojelun kannalta se asia miksi he ovat lastensuojelun tarpeessa. Monella muulla asiat on paljon huonommin juuri siksi että kukaan ei koskaan hoida lapsia ja vanhemmat uupuu tukiverkottomana.

Ei kyl mikään laki kiellä lasten hoidossa oloa,eikä määrittele mikä määrä on lastensuojelullinen asia.ps.me nukutaan kaikki patjoilla,ne on va lapsilla niiden sängyssä(mutta en käsitä miten tuo nukkumisen kannalta eroaa) ja meidän sänky on pelkkää patjaa(pitää laittaa jalakset alle ettei kukaan tee ls.ilmoa ku vanhemmat nukkuu pelkillä patjoilla)
kyllähän pienet tarvitsee äitiä tai isää. Muttatuskin sä tiedät kaikkea[/quote]

samaa mieltä!!!

En m ainakaan lapsia äidiltään pois halua jos vaan ymmärtäisi ettei lapset ole mitään heittopusseja vaan tarvitsevat kodin ja rajoja.Haluan että lapsilla on koti ja saavat olla kotonaan niinkuin kuin vanhempi poika useasti sanoo ja itkee ikäväänsä. Äidille puhuttu lukuisia kertoa.Ja ei ,en ole kateellinen. Kyllä on meillä tukiverkosto kunnossa ja lapsi silti viettää aikansa kotona ei juokse reppuselässä hoitajalta toiselle.Miksi juoksisi? Ei tuo lapsen etu ole. Ja minä kyllä tiedän miten asiat ovat,itse tilanteen kun niin läheltä näen ja hoidan lasta itsekkin.Luulen että taustalla on varmasti masennusta ym.,äiti hetken aikaa söi jotain lääkkeitäkin mutta lopetti käytön 2kk jälkeen.Ja jos haluaisin ja olisin varma että soskuun yhteydenottaminen olisi parasta niin en kai täällä kyselisi. Mietin,onko vielä jotakin mitä me voimme tehdä? Apua on annettu puhumalla, rahallisesti ja lapsia hoitamalla. Eihän äiti edes itse niitä kasvata jos ovat 1-2pv/ vk kotona?Ja pahinta lapselle on se kun äiti sanoo lapselleen joka kerta ett menet vaan hetkeksi hoitoon ja hups sinne jäi taas yökylään.En mä vois omalle lapselle noin tehdä.En ikinä.
Ja kun noin pienistä lapsista on kyse niin luulisi että joku sukulainen ne voisi itselleen saada eikä niitä sijoitettaisiin ihan minne sattuu?

Lasten parasta ajatellen: yhteys lastensuojeluun välittömästi!!
Vaikka hoitajia riittää jne niin lapset tarvitset elämäänsä pysyvyyttä eikä tuollaista kiertolaiselämää.

Yhteistyössä